Nu o
dată, în interviuri, în discuții, am fost întrebat, iar în unele opinii despre mine s-a constatat că aș fi, poate, cel mai prolific scriitor dintre
Nistru și Prut, ba nu au lipsit și ezitările de a se generaliza cu: cel mai
fecund dintre scriitorii români de azi. E drept, aceleași lucruri s-au spus și
despre munca mea de traducător – românizez
impresionant de mult din literaturile lumii, la rândul meu fiind tradus, având
cărți apărute în câteva țări. Se mai
spune că aș fi scriitorul total, ce se manifestă prin poezie, proză, eseistică,
exegetică (cercetare) literară, traducere, jurnal intim, jurnale de călătorie,
jurnalism „pur”, cu o serioasă componentă a cărților de interviuri; că scriu
pentru copii.
Ar trebui să răspund
acestor provocări, uneori discret-tendențioase?...
Voi încerca să o fac în linia adevărului incontestabil că
fiecare din noi are anumite calități, însușiri, înzestrări, particularități;
are și un ritm vital și de creație întru a le verifica, „exterioriza”, în cazul
nostru prin scris, prin literatură.
Pur și simplu, eu sunt un scriitor dependent de scris. O
spun fără oarecare subtexte tautologice sau șmechere evaziuni formaliste de la
un răspuns clar. Asta e claritatea: sută la sută, scriitor dependent de scris.
Fără fală. Fără pohvală. Ci cu cea mai simplă și adevărată socoteală. Însă nu cred că îi voi depăși ca volum scris pe
Arghezi, cu zeci de tomuri, pe Sadoveanu, cu tomuri mai puține, însă cu mult
mai cuprinzătoare. Să ne amintim că Șerban Cioculescu publica, săptămânal, câte
două pagini în „România literară”. Decenii la rând, pare-se. Dar parcă Lucian
Blaga a scris puțin? Pe ei nicidecum nu poți să-i pui sub semnul aluziei sau
subînțelesului finețurilor implicite că a fi un scriitor fecund
echivalează cu a fi un scriitor nu prea valoros. Tot ce au scris ei, chiar și
în defileurile creației lor, este net superiori unor autori care scriau puțin,
unii dintre aceștia – și prost, dar ei înșiși, ba chiar și unii critici
(a)literari, considerând că este ceva de capul lor. Nu încape îndoială că cei
cu puținul și țârâitul în literatură nici pe departe nu i-au acordat scrisului,
cititului, studiului atât de mult timp, strădanie, vocație ca aplicație, cât
i-au acordat Blaga, Sadoveanu, Arghezi, Cioculescu etc. De ce nu ne-am aminti,
drept pilduire, că Nicolae Iorga, în viața cât i-a fost dată, a
scris peste... 1000 de volume, inclusiv „Istoria României” în 10 tomuri, 12755
articole și studii și 4963 recenzii?...
Și fecunditatea depinde sui
generis de talent, vocație, de seriozitatea conștientizării și aplicării
acestora în travaliul tău profesional, predestinat. Prin urmare, nu mă
interesează aluzioniștii, crâcnitorii, nemulțumiții, țârâiții ca talent,
chefliii, trândavii ce pierd timpul pe care ar fi fost bine să-l pună în
serviciul operuței lor, subțirele, ceea ce nu înseamnă a priori și valoroase.
Reiterez: vorbesc cam
crâcnitor despre randamentul literar, zis și fecunditate, al altora cei care,
în comparație cu un scriitor prolific, și bun, e de menționat, îi dedică
literaturii mult mai puțin timp, mult mai puțină perseverență, dar și puțin
studiu, puțină lectură, astea, dacă le ai la activ, oferind mereu noi imbolduri
de a reveni la propriul scris, de a-l dezvolta sub aspect ideatic, tematic.
Plus că, în ce mă privește, am evitat angajamente, servicii care mi-ar fi
devorat timpul și libertatea necesare pentru scris, iar serviciile pe care
le-am avut, în redacții sau edituri, sau la Uniunea Scriitorilor, au fost în
nemijlocită concordanță și colaborare cu munca mea literară.
Însă manifestarea harului unui scriitor are și
imprevizibilități: uneori e copleșitor în prezență-abundență-manifestare,
alteori – sfâșietor în retragere și ascundere, pe o vreme, în spațiile
aridității spiritului, ocultându-ți ziua prezentă, perspectivele, punându-ți la
îndoială misiunea pe care credeai că o ai totuși printre cărțile lumii, printre
cărțile tale... Momente de derută sau oboseală, de relativă scădere în vigoarea
discursului și stilului scriitorului, în randamentul muncii sale....
După care, iar răsare soarele! Și artistul e din nou,
parafrazându-l pe Păstorel, „cel mai el, maximum de el”.
Și încă ceva: dacă
ajungi să depinzi mai puțin de capriciile socio-materiale, îți organizezi viața
în funcție de modul de manifestare a vocației și de temperamentul tău de
scriitor. Iar această liberă dispunere de sine se răsfrânge și asupra
fecundității, ritmului tău creator. Inima și cugetul îți sunt libere, deci ai
curajul și disponibilitatea de a le urma intuițiile, îndemnurile, harurile.
Apoi,
faptul că mi-aș menține activitatea de scriitor la un nivel apreciabil e
confirmat de opiniile marilor, distinșilor sau merituoșilor colegi care, în
timp, s-au referit la scrisul meu, alții chiar încercând să mă portretizeze. Nu
aș aminti decât o parte a numelor, celelalte fiind fixate în volumele de
bio-bibliografie, publicate în 1999, 2005, 2016, 2020. Printre cei care m-au
onorat cu atenție simpatetică sau sever-axiologică au fost/ sunt Gheorghe Vodă,
Ioanid Romanescu, Fănuș Neagu, Nicolae Manolescu, Cezar Ivănescu, Constantin
Ciopraga, Adi Cusin, Gheorghe Grigurcu, Arcadie Suceveanu, Gellu Dorian, Lucian
Vasiliu, Nicolae Prelipceanu, Alex. Ștefănescu,Vasile Gârneț, Dan Stanca, Ioan Groșan, Vitalie
Ciobanu, Mihai Cimpoi, Cornel Ungureanu, Vasile Romanciuc, Chiril Covalgi, Adam
Pulojić, D. R. Popescu, Răzvan Voncu, Ioan Holban, Ion Pop, Al. Cistelecan,
Adrian Alui Gheorghe, Dan Mănucă, Mihail Gălățanu, Octavian Soviany, Ștefan
Borbely, Ioan Lascu etc., etc. Plus alții de dincolo de frontierele românești –
Franța, Olanda, Italia, Rusia, Germania, Polonia, Serbia, Azerbaidjan, Ucraina etc.
Însă
eu îmi zic că cei care s-au referit și la randamentul meu de creație
neobișnuit, precum li se pare, – poate că, hai să admitem, neutru sau doar ușor
mirat, onest sau, cu subînțeles, cu ceva reproș, parcă, – poate că era cazul
să dea și un oarece răspuns, să încerce a înțelege și a explica pe ce s-ar baza
o astfel de exuberanță a subsemnatului. Odată ce majoritatea cărților mi s-au
învrednicit de opinii favorabile sau chiar foarte bune din partea persoanelor
și personalităților autorizate în valorizarea literaturii, asta e chiar dovada
că nu aș fi un condeier oarecare, ci unul de o eficiență artistică în
nemijlocită relație cu vocația, cu harul, cu, banal spus, talentul. Dar ce fel
de talent? Poate că chiar unul ieșit din comun, ce e peste dotarea altora?
Nemodest vorbind, aș avea argumentele doveditoare că, pur și simplu, debutantul
care am fost avusese ambiția, dar și șansele, plus condițiile nu doar de a
scrie poezie, eseuri, de a traduce (aceasta de asemenea înseamnă înaintare în profesie,
în artă, în perfecționarea ta ca literat, traducătorii fiind considerați cei
mai inteligenți și informați oameni ai scrisului), ci și de a se instrui sub
aspectul, dar și auspiciile unor perspective de beletrist profesionist. Aspecte
și auspicii conștientizate, asumate, dezvoltate, extinse. Dotarea respectivă,
dar și șansele, condițiile, dorința-tendința de a se consolida și avansa în
profesie, prin studiu, bibliotecă, muncă, încă de student, într-o redacție cu
reputație foarte bună la timpurile ei, „Tinerimea Moldovei”. Și necedări de
principii în fața constrângerilor ideologice și de oricare alt fel,
uniformizatoare, descurajatoare, distrugătoare de identitate, individualitate,
acțiune, de destin de tânăr scriitor.
Iar
până la debut, poate că școlile generale în care am învățat, din Negureni, Chișinău
sau Ciocâlteni, au fost mai altfel nu știu cum, mai cu taine și dotări propice
unui viitor literat? Poate și grație lor am înțeles mai bine decât alții cum se
însușește, fără profesor, meseria de scriitor?
De
ce nu s-ar admite că, față de cei care scriu... puțin, foarte puțin, chiar
chinuitor de greu, aș avea atuuri, mobiluri și energii spirituale peste
ordinar? De ce nu s-ar admite că eu știu ce vreau, știu ce fac – mai deslușit,
mai eficient, mai convingător, dacă vreți (...și iertați nemodestia)? Anumiți
colegi au remarcat unele din aceste elemente/ componente ale modului meu de a
fi, de a izbândi încă din adâncile noastre tinereți cenacliste. Iată un extras din dialogul lui Vasile Nedelescu și Nicolae
Rusu, publicat în revista „Orizont” din 1988: „V.N.– Printre altele, la
multe din ședințele «Ramurilor» (cenaclul de cândva de la politehnică – L.B.)
îi aveam oaspeți pe membrii cenaclul «Mihai Eminescu» de la Universitate…
N.R.– Eu mi-l amintesc
în mod deosebit pe foarte tânărul pe atunci poet Leo Butnaru, discursurile
căruia erau lungi și spectaculos de savante. Iar eu mă străduiam să-i înțeleg
spusele și mă gândeam: «Strașnic deștept băiatul ista! Se vede că așa trebuie
să fie un poet adevărat…»”
De
ce nu s-ar admite, onest și fără nervozitatea suspiciunii, că eu aș beneficia
(mai) eficient de inspirație divină și transpirație pământeană, cotidiană, de
sfânta muncă umană?
Poate
că am investit, dar am și jertfit mai mult, pentru a avansa în vocație, în
profesia scrisului. Poate că eu sunt în relații mult mai... cordiale nu doar cu
limba română, ci și cu tainele limbii literaturii, cu însăși literatura, de
totdeauna și de pretutindeni.
Poate
că am învățat, „am furat” meseria, dar și măiestria de la scriitori români
valoroși, chiar celebri, cu care am conversat, pe care i-am ispitit în
interviuri, editate, cu timpul, în vreo 7 volume.
Apoi să pornim și de la
premisa constatată de Diderot că fantezia e forța călăuzitoare a omului creator.
Fantezia ca forță spirituală, „a cărei valoare se măsoară cu dimensiunea
imaginilor produse, cu puterea de acțiune a ideilor, cu o dinamică pură”,
prelua și reformula Hugo Friedrich unele constatări ale lui Diderot. Iar
Baudelaire definea fantezia ca pe o operare intelectuală, deci și de creație
dirijată.
Prin urmare, reiese că cel care e „pus în
ecuație” poate avea o fantezie mult mai prodigioasă, decât a invidioșilor
văduviți de potență creatoare. Și tocmai această fantezie, dimpreună cu
intelectul înalt și nobil școlit, cu forța de muncă și profesionalismul
incomensurabil superior celui al invidioșilor îmi asigură o permanentă...
dependență de scris, de
creație. E de înțeles că disponibilitatea (im)pulsatorie a fanteziei și forța
de inițiativă a intelectului creator sunt oarecum altfel în cazul meu.
De
ce nu ar exista o altfel de
concordanță între abundența energiilor spiritului și cele ale constituției
fizice? Altul e randamentul unității energiilor acestora, în totalitatea lui,
întru creație. S-ar putea ca și aceste energii să fie peste medie, sau chiar
peste niveluri destul de apreciabile. Toate, îndrumate și mobilizate, presupun,
de un ușor și neostentativ fanatism creator.
Poate
că știu mai bine sau chiar mult mai bine decât alții de ce are nevoie o
existență sui generis de scriitor,
cum poate fi ea cât de cât influențată, orientată, apărată, întru evoluție,
consolidare și afirmare în mod evolutiv.
Posibil,
și din motivul că, student și după aceea, nu am citit și studiat doar
literatură pură, ci și filosofie, și
literaturologie, traductologie etc. Ba chiar, de multe ori, am scris despre
cele citite, studiate, învățate, aspirate (adică, râvnite). Am teoretizat sau
doar am opinat frecvent despre profesia scriitorului, despre specificul ei.
(Cărțile de eseuri, câte le-am scris, îmi stau de dovadă.)
Altmintrelea,
nu este exclus că aș fi printre cei care știu mai adecvat și aplicat ce
înseamnă contemporaneizarea permanentă a spiritului uman.
Posibil
să fie chiar așa...
Însă
considerentele de atare fel nu par binevenite printre unii lăturași ai
scrisului, fiind tratate cu suspiciune. Pentru că, zic ei, trebuie să fim
modești, dacă e posibil – peste măsură, să nu ieșim din rând. În față.
II. Și totuși...
Creație și insinuație
...În
fine, la Berlin sau Paris, Moscova sau Madrid, Varșovia sau Baku, Kiev sau Roma, Sofia sau Belgrad (ca să dau doar numele capitalelor țărilor, în care
mi-au fost traduse și publicate cărți) lumea nu își pune problema cât ar scrie
Leo Butnaru, ci cum ar scrie. Însă la Puțintei, mai bine zis – la Chișinău, dar nu numai, unii amici la cataramă, între ei, pentru că
se potrivesc, dându-și (cat)arama pe față, nu o
singură dată s-au arătat impacientați, că subsemnatul ar scrie... mult. Nu ca
ei, puțin și prost. Ce să le spun?– Întâi de toate, respectivii băgători de
seamă ar fi trebuit să observe că aproape o treime din volumele pe care le-am
publicat sunt antologii și reeditări, trecerea cărților pe care le-am editat cu
alfabet chirilic în alfabet latin.
–
Întâi de toate și cu onestitate vorbind, poate că dânșii ar fi trebuit să-și
pună problema, dacă nu care cumva subsemnatul le este net superior ca har,
dotare întru ale literaturii; le este incomparabil superior ca profesionalism,
că dăruiește vocației sale de scriitor mult mai mult timp, decât crâcnitorii.
–
Secundo: Leo Butnaru și-a publicat primele poeme în presa republicană
(„Tinerimea Moldovei”) încă de pe când era elev, iar cei ce aveau să ajungă
băgători de seamă, plictisiți și obosiți de a nu fi scriitori, și-au zis să se
înnădească la ale scrisului, pe când deja trecuseră peste patruzeci de ani de
viață, vârstă la care subsemnatul editase mai multe volume, din care fuseseră
traduse mostre în cam 20 de limbi, iar unele chiar au intrat în antologii
apărute în câteva țări europene.
– Apoi, renunțând la mizerabilele lor
insinuări de... statisticieni rău-intenționați, să fi luat aminte că șapte
cărți ale mele sunt de dialoguri cu personalități ale literaturii, culturii
române, și nu numai. Adică, pe când unii ca ei, la fel de fel de simpozioane,
de târguri de carte, stăteau și pălăvrăgeau, bârfeau te miri ce la bere, eu
conversam cu (să zic alfabetic) Ioan Alexandru, Alexandru Balaci, Cezar Baltag,
Matei Călinescu, Mircea Ciobanu, Gheorghe Crăciun, Ion Horea, Marin Mincu,
Fănuș Neagu, Mircea Nedelciu, Octavian Paler, Sorin Preda, Ioanid Romanescu,
Mircea Sântimbreanu, Marin Sorescu, Petre Stoica, Grigore Tomozei, Radu G.
Țeposu, Laurențiu Ulici, Dimitrie Vatamaniuc... – ca să invoc doar o parte din
numele celor trecuți în Lumea Neuitatelor Umbre, cărora se alătură și cele ale
autorilor de la Chișinău, celor mai cunoscuți, o primă carte de convorbiri cu
ei, „Răspuns și răspundere”, publicând-o încă în anii 80. Plus Nicolae Breban,
Ana Blandiana, Mircea Martin, Andrei Pleșu, Dumitru Radu Popescu, Aurel Rău,
Mircea Tomuș, Eugen Simion, Paul Goma, Dorin Tudoran, Eugen Uricaru, Sorin
Alexandrescu, Magda Cârneci, Barbu Cioculescu, Gabriel Dimisianu și atâți
alții. Astea sunt mărturisiri întru construire de istorie literară, nu întru
deformatoare bârfă aliterară. Își imaginează respectivii cârtitori
rău-intenționați câte ore și câtă muncă au solicitat construirea celor 7 volume
de dialog cu creatorii de literatură? Știu ei de transcrierea de pe banda de
magnetofon, de mașina de scris, de corecturi etc.? Nu mai întreb și de altceva,
pentru că e clar că nu știu mare lucru despre literatură și cu ce, cum se
lucrează în literatură.
– Din călătoriile mele, spre deosebire de
cârtitorii, care au călătorit și ei, m-am întors cu trei volume consistente
de yes-euri, adică de jurnale. Ei și alții alde dânșii, chiar dacă
o fi călătorit și mai mult, totdeauna s-au întors cu mâinile în buzunare. Eu
sunt scriitorul asistat și ajutat serios de jurnalistul din mine (de student
încă, anul 3 universitar, am intrat în activitate redacțională, într-un
colectiv celebru cândva, „Tinerimea Moldovei”), pe când pe ei nu are cine îi
susține, fiind slabi ca alfabetizare literară, ca potență profesională. Ei stau
la taclale ieftine, timp în care subsemnatul își face munca de scriitor, de
jurnalist.
– Am publicat circa 60 de volume de
traduceri, unele, bineînțeles, reeditate. Își dau seama respectivii câtă muncă
necesită o atare angajare, benevolă, din atașament față de marile valori, din
solidaritate cu marii scriitori din alte timpuri? Nu cred că pricep ceva la
obiect. Pentru ei aceasta ar ține de SF. Ba nu ar ține de nimic, pentru că
dânșii nu ar izbuti să-și imagineze un scriitor net superior lor ca dotare – cu
har, cu energie, cu profesionalism, cu seriozitate. Ei, amatorii
dintotdeauna...
– Ar fi trebuit să mai remarce că patru
din titlurile din bibliografie sunt chiar volume biobibliografice, elaborate de
bibliotecile chișinăuiene „Transilvania”, „Hasdeu” și Biblioteca Națională.
– Ar fi trebuit să rețină, că multe cărți
sunt traduceri din creația mea, apărute în Franța, Rusia, Bulgaria, Italia, Germania, Polonia, Serbia, Ucraina,
Azerbaidjan, Tatarstan, Spania... Este munca mea, la care se adaugă munca
înnobilatoare a traducătorilor din lume. Știu ei ceva despre astfel de
colaborare? Nu au cum, sunt privați de norocul de a trăi crearea literaturii
intens, nobil, dimpreună cu colegii de pe alte meridiane. Nu-i țin baierele și
nici... meridianele.
– Una din cărți e pur și simplu un
volum-autograf, scris de mână, solicitat de biblioteca „Hasdeu” și editat de
ea.
– În fine, prin insinuările stupide, ei ar
vrea să crâcnească, precum că literatura subsemnatului nu ține ca valoare. Ce
să le spun? Să ajungă și ei să ia două premii ale USR, un premiu al Comitetului
Director al USR, Cununa de lauri a Turnirului de Poezie organizat de USR. Ca să
nu mai vorbesc de distincțiile din Republica Moldova, cele mai importante, și
aprecierile venite din alte țări. Iertare că spun asta, însă ăștia, cârtitori
răuvoitori, trebuie pocniți cu ceva unde ar fi cazul, pentru ca să se mai
potolească, să-și caute de ale lor, puținele, de scrisul lor, poate mai adaugă
ceva la el. Dar nu insinuări, invidii, orgolii pornite din refulări, ratări și
neputințe de tot soiul. Mai ales, în literatură. Unde, de când lumea, pe scriitorii
de valoare au încercat să tabere vreun Zoil, sau lătrău-piticul...
Ce să-i faci?... – E neplăcut, dar nu grav, totuși.
Sau: nu e grav, ci doar grețos.
Probabil, ca scriitor, tu ești ceea ce ești și grație
invidioșilor cu ochii pe tine. Invidia este energie psihică. Și e
transmisibilă. Asimilabilă. E motricitate sufletească, de conștiință
transformabilă din negativ în pozitiv. Pentru tine, pentru creația ta. Pentru
demnitatea ta. Asta ar însemna și încercarea bucuriei contradicțiilor, în
primul rând pe cea de a nu fi mulțumit de tine însuți. Pentru a rezista în
posibile vizări alb-negru, care te-ar privi. Alb-negru ce ține de invidie sau,
poate, de gelozie, precum remarca Petru Popescu: „dacă cineva izbutește, în
orice fel, se caută imediat o explicație negativă; sociologia invidiei lucrează
la toate nivelurile”.
Eu unul aș vrea să fiu din rândul
celora, cărora invidia ce-i vizează sau chiar îi atacă să le țină în formă bună
talentul, ambiție, condiția de scriitor.
În fine, sper să se înțeleagă, că dispun
de suficientă maliție restrictivă, dusă până la prohibiție față de numele unora
care, prin crâcneli interminabile și judecăți strâmbe, țin să testeze virtuțile
altora.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu