Se împlinește un an de când, din L'Hôpital Universitaire Pitié Salpêtrière, pleca spre tărâmurile neuitatelor umbre Paul Goma. Cu ceva timp în umbră, domnul George Motroc mi-a solicitat un interviu despre cum l-am cunoscut pe celebrul nostru scriitor, ce a fost să cunosc în timp despre el. Interviul urmează să apară cât de curând în presă, aici e avanpremiera lui.
CÂND SE VA AMINTI DE LITERATURA ȘI LUPTA ANTICOMUNISTĂ,
NUMELE LUI PAUL GOMA VA FI PRINTRE ALE PROTAGONIȘTILOR
– Domnule Leo Butnaru, în acest final de martie
2021 se împlinește un an de la dispariția lui Paul Goma... Vă rog să fiți de
acord, să începem cu o confesiune: care este cea mai emoționantă amintire ce
v-a venit în minte când ați aflat acea veste tragică, în 2020, în vremea
pandemiei?
– Înaintea amintirilor, am trăit șocul a încă unei nedreptăți ce s-a insinuat în destinul acestui om și scriitor eminamente tragic, care a fost Paul
Goma: atacul neamânat asupra lui a nenorocitoarei pandemii care, iată, de la
începutul anului 2020, ține lumea în izolare de... ea însăși, în spaimă și
confuzii, obturare a prezentului și perspectivelor. Să intre această nenorocire
chiar în casa omului, în acea locuință pariziană, pe care Paul Goma aproape că
nu o părăsea, suferind de boli, care l-au atacat încă în închisoare comunistă?
La întâlnirile noastre de la Die, în Franța, când făceam deplasări spre
locurile unde aveau a se desfășura diverse manifestări din cadrul Festivalului
Est-Vest, venerabilul coleg mă ruga să-i ofer brațul, de sprijin. Alignea de un
picior, spunându-mi că mușchii șoldului îi răciseră cumplit, pe când fusese
închis în subsolul securității.
– Vă propun să ne întoarcem în timp... Dacă nu greșesc, dvs. și Paul
Goma faceți parte din aceeași zonă geografică?
– Nu
știu dacă este important acest lucru, dar s-a întâmplat să mă nasc în aceleași
spații, de unde sunt mama și tatăl lui Goma, unde venise pe lume fiul lor Paul.
Mama sa, născută Popescu, era din Chiștelnița, localitate situată la 5
kilometri de satul meu natal, Negureni, de pe râul Răut. Tatăl său, Eftimie
Goma, era din Ciocâlteni, sat unde, în 1967, subsemnatul a absolvit școala
medie. Sâmbetele, mergeam la Negureni cu bicicleta, 17 kilometri. Bineînțeles,
am fost și în satul Mana, în care s-a născut Paul, pentru cei adunați în
căminul cultural de acolo (era o perioadă electorală) dând vocea lui Paul Goma,
pe care o imprimasem în Franța în septembrie 1996.
– Care a
fost reacția celor prezenți? Oamenii auziseră, încă din perioada regimului
comunist rusesc, de activitatea de dizidentă și de operele lui Paul Goma sau nu
se putea asculta în zonă Europa liberă?
– Mana e un sat nu prea mare, dar... mănos, în sens biblic, trecut de
la material la spiritual. Când te uiți pe harta Estului Moldovei istorice,
dintre Prut și Nistru, Mana pare că e așezată chiar în centrul ei! Deschizând
Dicționarul Geografic din 1904 al lui Zamfir Arbore, aflăm că Mana e un „sătuc
în jud. Orhei, volostea Isacova, așezat în valea Vatojului, pe țărmul drept.
Până la 1812 aici a fost un schit de maici, desființat de ruși. Are 29 de case,
cu o populație de 274 suflete; o biserică, cu hramul Sf. Nicolae. Sunt vii și
grădini cu pomi”. Ei bine, timp de un secol numărul populației doar că s-a
dublat, să zicem. Ar fi fost mai mare, bineînțeles, însă nu departe se află
orașul Orhei, iar la 37 de kilometri – Chișinăul, unde s-au stabilit mai mulți
din cei născuți la Mana.
Când am vizitat localitatea, bineînțeles că îmi imaginam acel din calidor, din care se deschide
panorama unei lunci pitorești, peste care, demult, precum spunea Dimitrie
Cantemir în Descriptio Moldaviae,
dăinuiau apele unui lac imens, navigabil, încât de pe Nistru corăbiile puteau
urca spre el pe apa Răutului.
Sătenii, așa cum i-am văzut eu și cum am înțeles din discuțiile cu
unii dintre ei, aveau parcă o sobrietate aparte, decență în vorbă și ținută.
Poate de unde nu departe de Mana se află două mănăstiri, la Curchi și la
Tabăra.
În acele locuri pitorești, de codru, mănăstirea Curchi azi arată
splendid, cu adevărat monumental. Subliniez aceasta, deoarece pe timpul imperialismului
ruso-sovietic ea fusese închisă ca locaș de cult și transformată în... ospiciu.
Să mai dau câteva detalii
despre monumentalitatea acestui ansamblu monastic, edificat în secolele XVIII –
XIX. Este compus din cinci biserici, două clădiri cu chilii, stăreție, mai
multe încăperi auxiliare, o livadă, un schit cu arhondaric. Este o mostră de
stil neobizantin, însă unele componente ale complexului țin de clasicismul
arhitectural, cu elemente de baroc. Regele Mihai (e înfățișat pe una din
fresce, printre ctitori) a vizitat de mai multe ori mănăstirea și, e de
presupus cu destul temei, la unele din vizitele sale au fost prezenți și
părinții lui Paul Goma.
Sigur că locuitorii din Manta știau de celebritatea consăteanului lor, dizident la București, apoi stabilit la Paris, dar deschis și cu mândrie au început a-și aminti de domnul învățător și doamna învățătoare Goma odată cu declanșarea mișcării de redeșteptare națională. În școală, elevii citeau, studiau cărțile lui Paul Goma, dat fiind că la Chișinău deja fuseseră editate unele din ele, grație efortului regretatului coleg și editor Andrei Vartic, un adevărat împătimit Goma.
– Legat de
acest interviu, în primul rând, fără a avea dorința să vă flatez în vreun fel,
vreau să vă spun că interviul dvs. cu Paul Goma este unul dintre cele mai
interesante pe care l-am citit... În ceea ce vă privește, ce v-a impresionat
cel mai mult din ceea ce v-a spus atunci Paul Goma?
– În primul rând, e de menționat firescul în modul de a fi al lui Goma
și modul de a te face și pe tine să te simți liber, degajat în comunicare. Știa
a elimina eventualele bariere, încuraja apropierea întru idei, întru
mărturisirea acestora. Spre exemplu, cu mine a început-o abrupt: „Dar unde ți-e
barba?” Am înțeles, că pe mai mulți din scriitorii de la Chișinău ne cunoștea
din presă. Iar din ce mi-a spus cam totul este important prin impresia care o
produc mărturisirile interlocutorului meu, mărturisiri în care istoria
fuzionează cu prezentul imediat. Impresiona faptul, că Paul Goma știa atât de
multe despre ce se întâmplă la Chișinău, între Prut și Nistru. Și asta m-a dus,
atunci, imediat, la gândul, că același lucru îi era caracteristic și lui Ion
Druță, care se stabilise de mulți ani la Moscova, însă, pe când l-am vizitat în
apartamentul său din metropola rusă, părea că chiar acum (atunci!), o oră, doua
se întorsese de la Chișinău, sau Orhei, sau din satul său Horodiște. Mi-am zis
că afectivitatea celor ce trăiesc mult timp departe de locurile din care s-au
văzut nevoiți să plece e una mai specială și trebuie receptată ca atare.
– Acel
interviu a fost prima întâlnire față în față cu Paul Goma? Privind
retrospectiv, se poate spune că era omul
și intervievatul Paul Goma altfel decât scriitorul pe care l-ați descoperit
anterior și ulterior prin lectură?
– Da, a fost prima și, din păcate, ultima șansă de a-l întâlni pe Paul
Goma, dar și norocul ca el să accepte să mărturisească în fața microfonului meu
de scriitor-reporter.
Mă întrebați de amintiri... Păi, nu o singură dată, se întâmplă să derulez
în imaginație filmul acelei întâlniri, când dialogam cu celebrul
scriitor-disident în unul din holurile clădirii în care se țineau întrunirile
destul de polemice ale Festivalului de la Die. Din vreme în vreme, eu mai
aduceam câte o pereche de cafele, după care reporneam reportofonul, ce avea să
înregistreze cam o oră și jumătate din discuția a doi pruto-nistreni născuți în
județul Orhei, aparițiile noastre pe lume întâmplându-se la o crono-distanță de
14 ani. Uneori, împreună cu Goma, trăgeam cu ochiul spre terenul de fotbal,
unde scriitorii ruși, în amestec cu alții, jucau fotbal cu cei unguri, ca
adversari, și aceștia în amestec ad hoc cu alții. Unul dintre tenacii
alergători ai sciților contemporani era chiar Viktor Erofeev, deja relativ
popular în Franța, pe care îl văzusem că, de la un moment încolo, nu mai avea
respirație pentru lungul și latul gazonului, oprindu-se, unde îl prindea
„stopul”, să-și tragă sufletul. Goma zise: „Ca să vezi, ungurii-scriitori-fotbaliști îi bat măr pe
rușii-fotbaliști-scriitori”. Iată, dau un detaliu, care nu a intrat în acel
interviu.
– Aveți o
explicație pentru faptul că Paul Goma, unul dintre puținii dizidenți
anticomuniști români, nu a reușit să construiască în România o mișcare de
rezistență, iar intelectualitatea a rămas reticentă? Frica și dezbinarea pot fi
mai puternice...
– S-a scris, s-a cumpănit, s-a speculat, s-a tot dat cu părerile
despre ce și cum a fost, dar și despre cum și de ce nu au fost în acele
timpuri... Da, e de amintit că intelectualii, precum întreaga societate, erau oarecum
repliați din fața eventualelor sancțiuni dure din partea sistemului comunist
agresiv, necruțător. Tentativele de nemulțumire socio-politică erau, unele,
anticipate, neamânat reprimate, altele sancționate în fel și chip, de la
„simpla” pușcărie la complicata și sălbatica psihiatrie (internare). De regulă,
gesturile de oarece revoltă, criptică, de cele mai multe ori se terminau în
coadă de… șopârlă, ce abia de se vedea dintre filele vreunui volumaș de versuri
sau se ițeau de după culisele vreunui teatru, din cușca sufleurului. Cei din
breasla noastră, în afară de nomenclaturiștii colectiviști în debitare și
apărare de inepții socio-perverse, încercam osânda mocnită a condiției de
intelectual într-un regim strâns, sufocant, în pintenii aberațiilor
mono-ideologice, monotone, dar agresive, punitive.
O astfel de stare de – cum să-i zic? – ermetism… anti-disidențial (demențial!) era
resimțită acerb și la Chișinău. Precum la Moscova și București... Situația, ba
chiar situațiile cu particularitățile lor, am încercat să le explic într-un
eseu mai amplu, dedicat lui Liviu Damian. O porneam de la premisa că, din
păcate, la Chișinău, ca și în toate capitalele fostelor republici sovietice, cu
excepția Moscovei, lipseau „dotările” și condițiile necesare unor contacte ale
eventualilor disidenți, opozanți față de regim, cu Occidentul. Spre deosebire
de metropola sovietică, în capitale republicilor naționale nu erau acreditate
ambasade, consulate. În Chișinău sau Riga, Kiev sau Frunze (capitala RSS
Khirghize), Tallin sau Erevan etc. le era interzis accesul corespondenților de
peste hotare, teatrelor din occident etc. Din păcate, nu era cu mult mai
propice nici situația din România, unde se spune că fiecare al patrule cetățean
era membru de partid unic și buldog.
Însă ca și disidenții ruși, cei din Ungaria, Cehia,
Polonia, cu mai multe amendamente – și cei din România, foarte puțini, se
făceau cunoscuți printre funcționari, reprezentanți ai unor instituții străine,
care îi și popularizau în Occident, unde întru susținerea lor luau atitudine
șefi de state, agenții de presă, organizații de apărare a dreptului omului. Cum
s-a întâmplat și cu Paul Goma sau Dorin Tudoran.
Prin unii diplomați, oameni de presă sau editori,
peste hotarele lagărului socialist și ale Tratatului de la Varșovia reușeau să
treacă uneori manuscrise contestatare, care înfierau regimul bolșevic
totalitar, cum s-a întâmplat cu unele romane ale lui Aleksandr Soljenițîn, iar
mai înainte – cu „Doctorul Jivago” al lui Boris Pasternak. Ba chiar și cu unele
pagini ale lui Paul Goma.
Însă în capitalele mai mici, inclusiv în București, nu
se putea face niciun pas contestatar, pentru ca următorul pas să nu fie
anticipat, curmat de organele represive. Iar poșta din lagărul socialist
totdeauna a fost supravegheată cu deosebită ferocitate ciclopică de KGB,
Securitate, Stasi etc., care citeau tot ce era expediat peste hotarele „democrației
socialiste” multilateral nedezvoltate. Astfel că la București nu erau posibile,
ca
– Aveți o explicație și pentru faptul că nici
după 1989 Paul Goma nu a fost apreciat și tratat în presa literară românească
cu atenția pe care ar fi meritat-o? Credeți că au fost niște deficiențe
editoriale specifice timpului privind publicarea și difuzarea cărților sale?
Sau niște interese particulare și orgolii literare? Sau, ca să sintetizez și să
citez un titlu al cărții dnei Marian Sipoș despre Paul Goma, ,,Unde am greșit?”
Aș completa întrebarea: inclusiv noi, cititorii, dar și ei, criticii literari
sau editorii?
–
S-o pornim de la faptul că Paul Goma a fost pe cât de franc, pe atât de acid cu
colegii săi români, cu cei de generație și de, ziceam, generații. Pe unii i-a
încolțit prea de tot, iar când e prea de tot e posibilă și exagerarea,
jignirea, invectivele nemeritate.
Dar e și partea cealaltă, a orgoliului, când unii colegi de generație
sau, ziceam, de generații s-au simțit oarecum jenați, stingheriți – oricum, nu
se simțeau bine, – că, vezi lume, Paul Goma a avut curajul, s-a opus deschis
regimului etc., pe când noi... Mda, nu dă bine. De unde și nedreptele aprecieri
a creației lui Goma – că nu ar fi chiar a unui scriitor mare, că nu ar fi așa
și pe dincolo... Mă rog, orgolii, țâfne. Frustrări. (De ce el și nu noi?) Bârfa
la români, dar și la Paris. Dar și la Chișinău, prin ambasade străine și guvern
autohton, precum s-a văzut.
Însă de aia există istoria literară, care nu se grăbește, așteaptă să
se decanteze lucrurile, și să spună ceva mai obiectiv, mai credibil ce și cum.
Să fie mai aproape de adevăr. Inclusiv despre personalitatea și creația Omului
și Scriitorului Paul Goma.
– V-aș ruga
să ne lămuriți și în ceea ce privește nominalizarea lui Paul Goma la Nobel, din
partea Republicii Moldova... Există dovezi certe în acest sens sau totul a
rămas la nivelul de zvon și proiect?
– Dovezi certe?... Iată, dragă George, minunea computerului,
posibilitățile sale și până azi greu de imaginat, ne ajută să dăm detalii
concrete, care explică ce și cum. Eu am avut și o corespondență online cu
protagonistul acestui dialog, unul din mesajele de la începutul anului 2013
fiind următorul:
„Mult stimate Domnule Paul Goma,
Probabil știți deja că
astăzi, 25 ianuarie, Consiliul Uniunii Scriitorilor din Moldova a înaintat
candidatura Domniei Voastre pentru Premiul Nobel. Vă felicit din suflet,
urându-vă multă sănătate și inspirație!”
Neamânat,
am primit răspunsul. Dau captura de ecran.
Dar, după aceea, s-a întâmplat să citesc că, solicitat
de cutare sau cutare, inclusiv de postul „Publika TV”, referitor la candidatura
sa la Premiul Nobel, Pavel Goma a răspuns că nu știe nimic de așa ceva. Eu,
luând în considerație că „Publika TV” e un post destul de nesigur, implicat în
diverse matrapazlâcuri de dezinformare, i-am scris domnului Goma:
Însă, de data aceasta neprimind răspuns, mi-am propus
mie însumi o explicație: Paul Goma a dorit să păstreze discreție, să nu încalce
solicitarea Academiei Suedeze de a nu se face tam-tam pe seama candidaților
abia propuși la premiu. Numai că în acel caz deja știa o lume, eu unul văzând
știrea reprodusă până și de colegul din Armenia Ruben Ișhanian, pe care, într-o
toamnă, îl cunoscusem în Crimeea (pe atunci încă... ucraineană)...
Iar „Jurnal de Chișinău” scria: „Arcadie Suceveanu l-a
sunat săptămâna aceasta pe Paul Goma pentru a-l anunța despre decizia
Consiliului USM. «Paul Goma nu a sărit în sus de bucurie, el este un om cu
picioarele pe pământ, un om lucid. A spus că înaintarea sa
Apoi acea... „foarte discreta” înaintare a
lui Paul Goma la Premiul Nobel a prins să degenereze în fel de fel de taclale.
Abominabila „Publika TV” reușise să-i ademenească în platou pe doi colegi de la
Uniunea Scriitorilor, punându-i față în față cu doi inși bizari, unul din ei
fiind iremediabil trogloditul „istoric” L. Tabără. Impresia că unul din
colegii-scriitori era cam crispat, dându-și la un moment dat seama că i s-a
întins o cursă, că a nimerit la „amestecarea borcanelor”, însă i-ar mai fi
trebuit fermitatea să facă stânga-mprejur și să nu le dea satisfacție celor doi
neaveniți să tragă de el, de USR. Al doilea coleg a fost ceva mai lucid, mai
volubil, cât de cât salvând aparențele. Pe când ceilalți doi, plus
moderatorul... împăiat, care nu avea idee de literatura contemporană, de
cultură în general, au fost lamentabili. Nu posedau noțiunile, termenii
adecvați unui atare subiect, ajungându-se a se spune că Goma fusese înaintat la
Nobelul pentru… pace, că politicienii, guvernul ar trebui să facă ceva, să-i
susțină candidatura, să!... Enormități! „Istoricul” de peșteră Tabără o fi auzit
el ceva foarte vag despre Goma, însă atât de neclar și de puține, încât
îngrozea prin catastrofele pe care încerca să le articuleze. Vorbește prost,
„gândește” și mai prost. Un papă-lapte la comuniști, un nimeni în democrație,
însă bun pentru „Publika TV”, unde, din păcate, s-au lăsat ademeniți fără
discernământul cuvenit și cei doi colegi de la USM. Atunci cum iese cu
discreția pe care ne-a pretins-o Academia Suedeză?!... Păcat, a ieșit
catastrofal de prost și stingheritor. Jocuri șubrede, neadevăruri cu diverse
grade de plasament în gura lumii… Plus că se iscară nemulțumiri și în guvernul
de la Chișinău, unul din consilierii prim-ministrul, L. Bujor, spunându-i lui
Arc. Suceveanu: „Să nu te ascunzi după decizia consiliului, tu ești
președinte!” Naivii sau proștii de le guvern! De parcă cineva ar fi putut sta
în calea deciziei colective a membrilor consiliului! Ăia de la guvern nu-și
prea dădeau seama în ce timpuri trăim și ce înseamnă USM.
În octombrie același an, împreună cu
Arcadie Suceveanu am dialogat despre Paul Goma la o emisiune a Televiziunii
Naționale a Moldovei. Într-un gest de modestă solidaritate colegială, i-am
trimis lui Paul Goma cartea mea „Copil la ruși”, pentru care avu amabilitatea
să n-o treacă cu vederea și să-mi mulțumească.
La o altă ședință de Consiliu al USM, din
17 iulie 2014, am decis unanim să înaintăm candidatura lui Goma la Premiul
Național al Moldovei. Chiar dacă, prin cineva din ai noștri, prim-ministrul
Leancă se plânsese că, după ce anul trecut Goma fusese propus pentru Premiul
Nobel, el, capul guvernului, a fost invitat la trei ambasade, unde i s-a atras
atenția că... etc. Să vezi! Ticăloșii de politicieni de oriunde doar vorbesc de
libertate, în subsolul întunecos al conștiinței lor deformate fiind gata să
taie, să spânzure, să interzică! Așa a fost și, din păcate, mai e și azi. Mai e
și întrebarea: de ce s-a dus șeful de guvern al Republicii Moldova să fie
mustrat de niște neaveniți din oarece țări străine? Inclusiv, străine de
disidentul, omul și scriitorul de curaj Paul Goma.
Iar atunci, când veni vorba de
Premiul Național, guvernul ticălos, ministra culturii Babuc făcură alte mișcări
parșive, pentru a-i plasa lui Goma concurenți la Premiul Național. Colegul Em. Galaicu-Păun scria: „Am aflat, din presă, că Ministerul Culturii m-a propus la
Premiul Național în domeniul Literaturii, de unde eu însumi am pledat, în
calitate de membru al Consiliului Uniunii Scriitorilor din Moldova, pentru Paul
GOMA. A pierde în fața lui Paul GOMA este deja o nesperată onoare; a câștiga
însă Premiul Național înaintea Domniei Sale constituie o mare rușine. Drept care
rog să mi se retragă numele de pe lista de concurenți în favoarea lui Paul GOMA”.
Astfel că lucrurile ce
trebuiau să se desfășoare firesc, fără sforari (din toate țările, uniți-vă!),
la Chișinău se complicau rău, inclusiv din cauza ingerințelor necurate ale unor
așa-ziși diplomați din țările „model de democrație”. Reproduc ce scria colega
Irina Nechit în „Jurnal de Chișinău”, 22 august 2014: „O liniște dureroasă a coborât peste
capetele noastre în după-amiaza zilei de 19 august. Vestea că lui Paul Goma nu
i s-a conferit Premiul Național a avut efectul unui spray paralizant. Am rămas
muți, la propriu și la figurat. În Comisia pentru decernarea Premiului Național
2014 erau doar reprezentanți ai Coaliției Proeuropene. Comuniștii, socialiștii
și alți urmași ai bolșevicilor locali nu făceau parte din Comisie. În plus,
Paul Goma era singurul candidat la Premiul Național pentru Literatură, nu avea
niciun contracandidat. Chiar nu a acumulat numărul necesar de voturi? Chiar
oamenii din Comisie au fost în stare să-l umilească în asemenea hal?
De fapt, membrii acestei Comisii au făcut tot
posibilul ca să se umilească pe ei înșiși. Vor rămâne în istoria decernării
Premiului Național ca niște lași, niște slujitori fricoși ai unui sistem care
doar pe hârtie se declară democratic, iar în realitate e unul amorf,
inconsistent, total neputincios
Adevărat, nu toți membrii Comisiei l-au respins pe
Goma. Nouă dintre ei l-au votat, dar cum să-i identificăm dacă votul a fost
secret? În general, secretomania persistă pe culoarele puterii. Am încercat să
aflăm de
Nețărmurită e ticăloșia și lașitatea umană, mai ales
când sunt iscate și încurajate de fel de fel de agenți internaționali și
intern-naționali...
– În opinia
dvs., Paul Goma merita un Nobel, fie și numai ca o recunoaștere a activității
sale anticomuniste?
– Incontestabil, ar fi meritat. Cu toată soliditatea și seriozitatea.
Însă asta nicidecum nu s-ar fi putut întâmpla în anii de la urmă, când o
componentă a Comediei umane balzaciene a devenit și Comedia literară a
academiei suedeze, numită Premiul Nobel.
– În finalul
acestui interviu, privind spre viitor, dincolo de acest virus, să sperăm cât
mai repede trecător, cum vedeți viitorul receptării lui Paul Goma în special și
al literaturii române postbelice în general?
– Receptarea operei va fi ca de
la sine într-o sinteză cu receptarea destinului, distinct și demn conturat, al
autorului. Receptarea literară nu va putea fi autonomizată de receptarea
contextului social-istoric, în care s-a afirmat, a combătut, a rezistat
exemplar Omul Goma. Este scriitorul referențial, indiferent de simpatiile sau
animozitățile personale ale unor colegi de-ai săi, de generație sau de...
generații. În pofida mofturilor, fasoanelor unor criticii sau istorici
literari. Lucrurile, ideile, opiniile se vor decanta, esențele se vor evidenția
tot mai clar, cu cele bune – incontestabil mai multe, și cu cele mai puțin...
pozitive, cu umbrele din felul de a fi, din caracterul scriitorului și
disidentului Goma, pentru că, la o adică, toți suntem sub semnul înțelepciunii
latine, cea despre: Homo sum, humani
nihil a me alienum puto. Când se vor face referințe la comunism și
literatura de rezistență din acele sumbre timpuri, Paul Goma va fi printre
protagoniști, chipul lui se va contura mai pregnant, distinct, precum merită.
Printre protagoniștii care au dat dovadă de demnitate, caracter, curaj în lupta
pentru adevăr, onestitate, pe care le-au convertit și în creația lor artistică.
Protagoniștii-heralzi care au avut și talentul de a scrie literatură, jurnal,
implicit – o autobiografie ca existență, rezistență, disidență și artă a
scrisului întru unitate umană.
George
Motroc
2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu