Boris POPLAVSKI
(1903 – 1935)
(Din revista ARGEŞ, Nr. 1, 2012)
S-a născut la Moscova într-o familie de
descendenţi nobiliari polono-lituaneano-ucraineni. Tatăl său, absolvent al
Conservatorului de Muzică, a fost
discipolul lui P. Ciaikovski.
În 1918, părinţii
divorţează, împreună cu tatăl viitorul scriitor stabilindu-se la Harkov, apoi la Ialta. Unul din
primele poeme ale lui B. Poplavski (Odă la moartea împăratului) ţine
anume de această perioadă. Debutul în presă şi-l face în 1920, la Rostov-pe-Don. Este şi
anul în care ia drumul emigraţiei – Constantinopol, Berlin şi, în fine, Paris.
În 1928, re-debutează, deja în exil (revista „Voinţa Rusiei”), iar în 1931
publică unica sa carte antumă, „Drapele”. Peste un timp, este apreciat drept
cel mai important poet tânăr al emigraţiei ruse (V. Nabokov).
Se formează sub auspiciile
poeziei franceze (în special, Rimbaud) şi, implicit, ale futurismului rus,
graţie faptului că, la Berlin,
îi cunoscuse pe V. Şklovski, B. Pasternak şi V. Maiakovski. La Paris are relaţii cordiale
cu I. Zdanevici, fervent transraţionalist (care, de altfel, a şi păstrat cea
mai mare parte a manuscriselor lui B. Poplavski, după enigmatica moarte a
acestuia; se presupune – din cauza unei supradoze de narcotice). Este şi
autorul romanelor „Apollon al fără-de-chipurilor”, „Din cer acasă” (cu un
accentuat caracter autobiografic). Postum, îi sunt editate cărţile „Ora de
zăpadă” (1936), „În coroană de ceară” (1938), „Dirijabilul unei direcţii
necunoscute” (1965). Captivantul său Jurnal a fost păstrat de un alt
scriitor al exilului rus, N. Tatişcev, şi publicat în 1996.
* * *
Fugiţi – ca timpul goneşte timpul
Din braţe de aur flutură ceasul
Sinucigaşul cu sânge îşi scrie poemul
Zâmbind priveşte spre ceas
Totul e albastru-albastru şi pur
Lipsit de învinuiri dar inaccesibil lacrimilor
Aici în lanţuri sunt ţinute visurile pentru ca vrând-nevrând
Să se aplece sub roţile de fier ale orologiului
Însă există o poruncă
Hotărâre nesupusă sorocului
Astfel de privaţiuni
Încât chiar eternitatea erupe în ele
Şi dânsele nu au nevoie de memorie
Arzând universul
Şi-atunci noi plângem
Şoptind
Un nume anume
* * *
Fierul cântecelor obosite
Zângănea în adâncul apusului
El cânta din străfundurile naturii
Dar sunetul întârzia până la moarte
Şi totul părea de neschimbat
Pământul caselor vuia cu odăile
Negrele tapete tăceau
Tăceau şi lavoarele
Apa-n pereţi striga până la apus
Printre reclame şi becuri galben-pale
Braţul se rupea din noua-nveşmântare
Precum în biserică perdelele înjumătăţite
Moartea se arunca în propria sa îmbrăţişare
Caiet Boris Poplavski |
* * *
În cutiile maşinilor rumegau carne de fier
Lămpiţele se aprindeau pe cadrane
Trenurile se-ndreptau în subsoluri
Şi orchestrele cântau în înalte faruri de oţel
Braţele construiau molcum în văzduh
Se roteau ochii de sticlă
Fredonând ceva abia auzit dirijabile pluteau spre stele
Şi tubul telescopului privea în sala submarină
În maşina de aburcat
Fetiţa prinse un fluture negru
Dăruindu-l călugărului bolnav înveşmântat în galben
Pe baraj se aprindeau felinarele balului de primăvară
Iar sub ele în îmbrăţişarea caracatiţei dormitau schelete
Indolent în lumea răsăritului se înclinau balanţele
Aşteptând eriniile urmărind indicatorul alb
Şi în turnul de piatră bătea ceasul de pe urmă