ARGUMENT PENTRU PROZA
SCURTĂ
de Kocsis Francisko
Încă de la apariţia seriei noi, revista Vatra a promovat cu con-secvenţă proza
scurtă prin rubricile cvasi-permanente, Vatra
vă propune un prozator (se înţelege de la sine că acest spaţiu se rezerva
unui autor tânăr), Starea prozei scurte
şi Tineri prozatori (10/1976),
redactorii de atunci propunându-şi o puternică ofensivă a genului scurt,
considerat şi atunci a se afla într-un declin evident. La o rapidă privire
asupra fenomenului, argumentele folosite de redactorii revistei ori de cei ce
au participat la dezbaterile iniţiate de redacţie s-ar putea relua şi astăzi
fără prea multe schimbări, poate ar trebui eliminate doar pasajele ce se
refereau la un anumit realism care de ceva vreme cade în sarcina istoricilor.
Dan Culcer, Mihai Sin şi Ioan Radin, fiecare dintre ei şi autor de proză
scurtă, deschideau paginile revistei unor tineri debutanţi ori la primele
apariţii în presa literară. Această generozitate n-a fost însă un gest
conjunctural, ci o acţiune de perspectivă, de bătaie lungă, cu program
nedeclarat, neformulat într-un manifest explicit, ci în pasaje răspândite în
cronici ori dezbateri pe tema actualităţii literare, cele mai multe dintre ele
găsindu-şi o exprimare pertinentă şi concisă în scrierile lui Dan Culcer (de
exemplu în cronica la Corn de vânătoare
de Al. Ivasiuc în Vatra nr. 8/1972, Mulţi chemaţi, puţini aleşi – pe marginea unei panorame a nuvelei şi
povestirii româneşti contemporane I (nr.1/1975), II (nr. 2/1975). O
asemenea ademenire spre proza scurtă într-o perioadă când spaţiul publicistic
era extrem de limitat în comparaţie cu prezentul a reprezentat o tentaţie
pentru mulţi scriitori. O consecinţă deloc de neglijat pentru ei era pavarea
drumului spre porţile editurilor, prin ale căror servicii de cenzură se puteau
trece ceva mai uşor texte deja publicate. Sigur, ca întotdeauna, nici autorii
pe care a mizat Vatra n-au reuşit să
răzbată toţi, să devină prezenţe autoritare în spaţiul beletristic.
Pentru cele spuse mai sus, am căutat referinţe în
chiar paginile revistei. Numărul 6/1975 a găzduit colocviul Nevoia de proză scurtă la declanşarea căruia redacţia a concentrat
într-un argument demersul pe care l-a iniţiat: „Preocuparea pentru proză, în
general, şi mai ales pentru proza scurtă, a fost una din «constantele» revistei
noastre încă de la apariţie. Dacă se acceptă ideea că VATRA are astăzi un
profil propriu, această preocupare pentru proză a contribuit, fără îndoială, la
definirea lui. Demonstrând că proza scurtă există, că declinul ei e doar
aparent şi conjunctural, că interesul faţă de ea poate să fie resuscitat, am
publicat şi vom continua să publicăm texte de proză scurtă aparţinând unor
autori foarte diferiţi, cum credem că sunt şi cei ce semnează în numărul de
faţă. Cu numai un deceniu în urmă, proza scurtă era încă «stăpână» în reviste
şi edituri, cel puţin cantitativ. Procesul de regresiune se datorează, oare,
doar unei «mode» a romanului (mulţi povestitori travestiţi în romancieri!)?
Dacă admitem că există deosebiri structurale (de vocaţie, psihologie,
temperament) între romancier şi autorul de proză scurtă, nu pare să fie tot
atât de evidentă opinia că proza scurtă trebuie să fie doar o experienţă de
tinereţe a prozatorului. Proza scurtă pare să ofere totuşi un plus de
operativitate, de radicalitate în surprinderea actualităţii (esenţe şi
nuanţe)”. Întrebările: Romanul, gen
proteic, „a înghiţit” proza scurtă? Dorind să demonstrăm că proza scurtă
există, este posibilă, necesară, deci actuală o revitalizare a genului scurt?
Cine trebuie convins? – ar putea fi reluate, ar fi chiar incitantă o
comparare a perspectivelor la distanţă de mai bine de trei decenii.
La colocviul de atunci au participat Vasile Andru
(„Geografia unui gen e dată de vârfuri. Mulţi nu ştiu mare lucru despre proza
scurtă a Argentinei, dar cunosc povestirile lui Borges. (...) Doar existenţa
unei personalităţi literare spune despre cota unui gen. Trebuie un Caragiale,
aceasta înţeleg prin «nevoia de proză scurtă». Trebuie un Caragiale, un
Slavici”.), Şt. M. Găbrian („Proza scurtă e necesară cât timp însoţeşte
realitatea”), Alexandru George („Scurtimea nu înseamnă fragmentarism, miniatură
sau slăbiciune arhitecturală. Genul scurt presupune concentrare, acuitate, simţ
al proporţiei exacte, al efectului dramatic – totul însă în cadre restrânse,
impuse de un anumit gen specific, având profilul lui. Consider că un conflict
ar exista între genul pur narativ, indiferent de lungimea lui, şi proza
analitică, ea însăşi de foarte diferite proporţii, şi, în sfârşit, proza
lirică, adică cea care a dat genului scurt câteva din reuşitele cele mai mari
ale literaturii noastre, de la proza poematică a lui Adrian Maniu şi G. Bacovia
la povestirea lirică a lui I. Voinea sau T. Arghezi, pentru ca în forme mai
ample s-o recunoaştem în romanul liric al lui Mateiu Caragiale”.), Norman Manea
(„arta îşi revitalizează mereu genurile”), Mircea Horia Simionescu („Excesele,
gigantismul, dar şi evidenţa satisfacţiilor calităţii, precum şi criza de timp,
ne avertizează că totul poate fi
exprimat şi foarte pe scurt. Cerul încape în întregime într-o picătură de apă.
Prejudecata dimensiunilor începe să fie evidentă. (...) gustul înclină să
descopere în trei pagini ceea ce altădată se spunea în câteva sute. Nevoia de
proză scurtă e acută, dar genurile scurte continuă să rămână deficitare”.),
Radu Petrescu („Apăsarea genurilor rămâne şi nu poate fi eludată, însă nuanţele
se impun”), Mihai Sin („Pledoaria pentru proză scurtă nu trebuie înţeleasă doar
ca un refuz al «modei» romanului (...), proza scurtă e, în primul rând, o
pledoarie pentru evenimentul imediat, pentru reacţia spontană, devenită aproape
reflex, la actualitate”. „Avem un mare autor de proză scurtă, I.L. Caragiale.
Prezenţă tutelară, o certitudine liniştitoare”.).
Din cele câteva extrase, se poate schiţa o
atitudine şi o raportare la genul scurt, proprii nu numai autorilor
intervenţiilor, ci unei epoci. Chiar dacă accentul cade pe racordarea la
realitate ca atu al prozei scurte, nimeni nu-i contestă propensiunea spre
imaginar, fantastic, inovaţie. Mai mult – şi acest lucru este ilustrat extrem
de convingător de multe dintre prozele selectate şi în această antologie –,
toate acestea sunt utilizate într-o cheie de exprimare în stare să dejoace
vigilenţa poliţiei culturale şi să slăbească până la suportabil corsetul
ideologic. Evadarea în pseudo-fantastic, împreună cu un întreg arsenal de
elemente ale realităţii concrete, cu tot bagajul mentalitar transferat într-un
univers care se comportă ca o placă de acvaforte cu acidul gata turnat e o
tehnică de scoatere în relief, cu contrast puternic, a unor realităţi obsesive
care nu se puteau striga în gura mare, dar nici nu puteau fi abandonate în
sertarul cu lacăt ori îndulcite ca siropul medicinal. Aceeaşi evadare ne poate
duce cu gândul la o altfel de dezertare, de fapt, de la zugrăvirea unei
societăţi în care tonul encomiastic începea să domine discursul public şi se
insinua în forţă şi în literatură, după o scurtă perioadă de dezgheţ care s-a
simţit şi la noi după primăvara pragheză. Prin frecvenţa cu care găzduia
asemenea scrieri – creând ulterior şi o rubrică permanentă de literatură s.f.
–, revista îşi ghida nedeclarat colaboratorii spre un gen de proză care scăpa
de constrângerile reflectării distorsionate a unei realităţi deloc idilice ori
eroice, cum se voia văzută de „organele” care dominau societatea şi deveneau
tot mai constrângătoare cu cât simţeau mai acut că le scapă printre degete
„ceva”. Inteligenţa creatoare a prins gustul jocului cu semantica şi figurile
de stil şi-şi făcea complice cititorul la o francare plastică a realităţii. De
aici nu trebuie să se tragă concluzia greşită că proza era în procent
covârşitor de această factură, ci doară că ea era privilegiată în paginile
revistei.
Dan Culcer revine în două numere (7 şi 8/1979)
asupra stării şi condiţiei genului în Modificări în proza scurtă, comentând două
cărţi: Terasa de Mihai Sin şi Aventuri într-o curte interioară de
Mircea Nedelciu, fixând într-un scurt preambul o „imagine la zi” a unui fenomen
literar care suferă schimbări profunde într-un interval relativ scurt, mai ales
după pătrunderea în spaţiul publicistic a generaţiei tinere, care va iniţia
experimentul textualist: „Imaginea prozei scurte româneşti s-a modificat
substanţial în ultimul deceniu, paralel cu aceea a romanului, modificare mai
puţin spectaculoasă, dar nu mai puţin decisă, decisivă. O inerţie, întreţinută
şi regizată cu folos, menţine o imagine statică, cu care au început să se
obişnuiască până şi profesorii de limba română – aceia care răsfoiesc doar
revistele «centrale» şi jură pe manuale –, imagine care ar dori să ne convingă
că proza ar mai fi reprezentată azi de autori ca Ştefan Bănulescu, Fănuş Neagu,
Nicolae Velea, D. R. Popescu, Sânziana Pop ş.a., aşa cum reiese din antologii
publicate recent (pentru uz intern sau extern) sau din articolele de fond
semnate de criticii care nu mai citesc literatura contemporană decât, eventual,
cărţile prietenilor sau ale colegilor de promoţie, dar care au vocaţia
festivismului şi a baterii apei în piuă, în genul diligentului Pompiliu Marcea.
Se ignoră până şi evidenţa cronologică: aceşti autori nu au mai publicat texte
noi de proză scurtă, unii de mai bine de un deceniu. În acest caz se iau în
considerare «firme» şi nu texte. Dacă unii dintre cei pomeniţi au abandonat
proza scurtă, în evoluţia căreia contribuţia lor nu poate fi neglijată, pentru
a se dedica romanului, este treaba criticii să restabilească adevărul: sunt
mulţi alţi prozatori, inegali ca productivitate, reuşind însă să-i marcheze
drumul cu texte demne de toată atenţia, despre care e nevoie să se scrie cu mai
multă comprehensiune, fără a abandona desigur spiritul critic. Iată câţiva:
Paul Georgescu, Radu Petrescu, Mircea Horia Simionescu, Radu Cosaşu, Valentin
Şerbu, Mircea Ciobanu, Norman Manea, Alexandru George, Romulus Vulpescu, Mihai
Sin, Alexandru Papilian, Eugen Uricaru, Horia Pătraşcu.
Mai puţin comentaţi, dar nu mai puţin interesanţi,
chiar dacă nu au publicat decât prin reviste, chiar dacă sunt şi poeţi sau
critici, chiar dacă nu au fost citiţi cu suficientă atenţie, chiar dacă nu au
debutat cu proză scurtă sau n-au mai publicat volume de mult, sunt totuşi cei
ce susţin încă proza scurtă: Nicolae Manolescu, Marian Popa, Ion Maxim, Ana
Blandiana, Şt. M. Găbrian, Gheorghe Schwartz, Ioan Radin, Mircea Opriţă, Vasile
Andru, Costache Olăreanu, Vasile Spoială, Horia Ursu, Gheorghe Săsărman,
Vladimir Colin, Al. Vlad, Dumitru Matală, Letiţia Vladislav, Mircea Nedelciu,
Andrei Ujică, Ioan Groşan, Radu Ţuculescu, Dan Gârbovan, şi lista nu e
completă.
Am înşiruit atâtea nume, alăturându-le în pofida
diferenţelor valorice evidente, pentru a demonstra existenţa unei arii parţial
cercetate în care pătrund, încetul cu încetul, nume noi”.
Şi lista de nume a lui Dan Culcer e destul de
redusă faţă de câţi autori au semnat în revista Vatra până la data acestor consideraţii.
Răsfoind colecţia revistei, completăm lista cu alţi
autori promovaţi de redacţie: Radu Ciobanu, Viorel Ştirbu, Corneliu Ştefanache,
Gheorghe Crăciun, Gheorghe Iova, Constantin Novac, Ion Ilie Mileşan, Cornel
Dimovici, Valentin Şerbu, Dana Dumitriu, Petru Dorşan, Vasile Gogea, Mircea
Stanciu, Ion Nete, Ion Zăvoianu, Olimpiu Nuşfelean, Maria Baciu, Radu Mareş,
Bogdan Ulmu, Mircea-Valer Stanciu, Sorin Teodorescu, Crăciun Bucur, Cornel
Nistea, Dumitru Dinulescu, Rodica Braga, Florin Bănescu şi mulţi alţii.
La rândul lui, Gheorghe Perian notează în
introducerea la comentariile pe marginea unor volume publicate de Alexandru
Papilian, Dumitru Dinulescu, Dan Mutaşcu, Eugen Uricaru, Vasile Igna, Mircea
Diaconu, Starea prozei scurte (nr.
10/1979, 12/1979): „Revirimentul prozei scurte nu mi se pare un fenomen
întâmplător, după cum n-a fost întâmplătoare nici irupţia nuvelei din deceniul
şapte. Din analizele pe care le-am întreprins, se poate observa că un spirit
nou se instalează în literatura actuală prin proza scurtă. Să ne amintim că în
anii ’60, când publicau D. R. Popescu, Fănuş Neagu şi Lucian Velea, spiritul
nou şi-a făcut loc în literatura epocii tot prin proza scurtă. Se pare că
acestui gen îi revine misiunea de a anunţa, cu o clipă mai devreme, schimbările
de mentalitate care au loc periodic în viaţa unei literaturi”.
Dacă privim retrospectiv, sesizăm că datoria
criticii de care vorbeşte Dan Culcer a trecut la pasiv, iar schimbarea de
mentalitate de care aminteşte Gh. Perian s-a instalat în roman şi în proza
experimentalistă. În evoluţia genului nu s-a petrecut nimic spectaculos, n-au
existat perioade de dominaţie în zona epicii, rămânând mereu sora mai mică a
romanului. Cu toate acestea, proza scurtă a avut şi are în continuare adepţi.
Antologia îşi propune să repună în centrul atenţiei – pentru o clipă măcar –
această specie pe nedrept considerată periferică, minoră, neperformantă.
În anii nouăzeci, revista a abandonat proza scurtă,
locul ei fiind luat de jurnal, literatura carcerală şi o puternică ofensivă
critică, multe dintre ecourile lor nefiind încă stinse. Însă proza scurtă
revine încet în paginile revistei, tinzând să devină o prezenţă constantă, fapt
evidenţiat şi de antologia noastră.
Nevoia de proză scurtă, ca să folosim formula
de-acum treizeci de ani a redacţiei, nu s-a stins, dar nici n-a înclinat
balanţa în favoarea ei, chiar dacă mulţi autori din generaţia care pătrundea
atunci în literatură a cultivat specia cu determinare şi îndemânare. Cu toate
acestea, impresia (sau chiar convingerea) că trambulina mică a prozei scurte nu
poate catapulta opera în zona de mare amplitudine a epicii în care excelează
romanul a continuat să ţină specia în planul secund al interesului creator şi
receptor. Sperăm ca selecţia noastră să clatine serios această percepţie şi să
dezvăluie virtuţi pe care numai proza scurtă le poate etala.
În final, se cuvin mulţumiri întregii redacţii
pentru implicarea fără rezerve în realizarea acestui proiect.
cuprins
Argument ................................................................................... 5
Gabriela Adameşteanu
Salonul
...................................................................................
11
Gara de Est ............................................................................
19
Vasile ANDRU
După Saturnalii sau când e luna în creştere ............................... 25
Muntele şi călăuza
.................................................................. 29
Ana BLANDIANA
După-amiaza aceea .................................................................
36
Rodica BRAGA
Eternităţi de-o clipă
.............................................................. 41
Nicolae BREBAN
Ultimul barbar
........................................................... 47
Celălalt versant
.............................................................. 54
Leo BUTNARU
Anfiladă
..................................................................................
63
Dacă tristeţe nu e... ................................................................
66
Radu COSAŞU
Filmele dimineţii
..................................................................... 70
Gheorghe CRĂCIUN
Cal pe deal lângă satul Nereju
................................................. 73
Alte puncte de fugă .................................................................
76
Maria Luiza CRISTESCU
Discurs despre fiinţa numită lama
........................................... 85
Ca să scapi, mereu înainte ....................................................... 88
Dan CULCER
Umbra
....................................................................................
95
Eugen CURTA
Fotografia
.............................................................................
100
Nichita DANILOV
Maşa şi Extraterestrul ...........................................................
104
Cornel DIMOVICI
Soarele şi lumina sunt aceleaşi
............................................. 119
Partida de cărţi
..................................................................... 123
Mihai DRAGOLEA
Ce miros frumos are iubirea
.................................................. 136
Daniel DRĂGAN
Frumoasa uitare
................................................................... 155
Şt. M. GĂBRIAM
O şaibă perfectă ....................................................................
157
Capcana de muşte
............................................................... 161
Vasile GOGEA
Scene din viaţa bunului Anselmus
......................................... 165
Bdros HORASANGIAN
O dimineaţă crăpată şi tăiată în felii la Macondo ....................
167
Isabelle
.................................................................................
171
Dumitru HURUBĂ
Basculanta albastră
.............................................................. 191
Marius JUCAN
Madona
................................................................................
196
KOCSIS Francisko
Cantata profana
.................................................................... 200
Norman MANEA
Lunecătoarea lume a poveştilor
............................................. 215
Octombrie, ora 8
................................................................... 219
Ceaiul lui Proust
................................................................... 223
Nicolae MANOLESCU
Uşa zidită
......................................................................... 227
Răscrucea
........................................................................ 231
Radu MAREŞ
Drum spre nord ....................................................................
236
Ion Ilie MILEŞAN
Vânătoare fără şansă
............................................................ 242
Ovidiu MOCEANU
Punct şi de la capăt
............................................................... 247
Mircea NEDELCIU
NORA (sau balada zânei de la Bâlea-lac .................................
259
Calul cu frâu încorporat zburdă
drept spre ţinta dinainte stabilită
.......................................... 256
Bujor NEDELCOVICI
Drumul Damascului ..............................................................
259
Ion NETE
Ceaţă însorită
....................................................................... 269
Cornel NISTEA
Pepeni galbeni din Norvegia
................................................... 272
Olimpiu NUŞFELEAN
Meri pitici
.............................................................................
276
Costache OLĂREANU
Mărturisiri despre copaci
....................................................... 279
Muzeul romancierilor lumii ....................................................
281
Dragoste cu vorbe şi copaci
................................................... 286
Analtolie PANIŞ
Râurile care fierb
.................................................................. 292
Radu PETRESCU
Sub cireşi
.............................................................................
295
Marian POPA
Situaţia
................................................................................
301
Mircea PORA
Focul ..................................................................................
307
Mărturisiri
............................................................................
319
Ioan RADIN
O problemă care nu suferă amânare ......................................
322
Telefonul...............................................................................
324
Se mai întâmplă
.................................................................... 236
Gheorghe SCHWARTZ
Scamatorul
........................................................................... 328
Întâlnirea
..............................................................................
333
Femeia din vis
....................................................................... 337
Mircea Horia SIMIONESCU
Casa .....................................................................................
342
Antonpannescă
..................................................................... 344
Mihai SIN
Confruntarea
........................................................................ 348
Viorel ŞTIRBU
Clementina
........................................................................... 351
Sorin TITEL
De pe „colină”
....................................................................... 355
Paul TUMANIAN
Visul văduvei ........................................................................
365
Marius TUPAN
Steaua de cumpănă
.............................................................. 379
Radu ŢUCULESCU
Ah, ce nuntă!
........................................................................ 384
Ultimul cenaclu literar
......................................................... 386
Andrei UJICĂ
Despre cum a fugit fata şefului de gară să-şi
caute
iubitul şi ce a găsit ea într-un război
..................................... 391
Eugen URICARU
Floare de o specie necunoscută
............................................. 397
Horia URSU
Iarba de august
..................................................................... 406
Daniel VIGHI
Logodna ................................................................................
413
În vizită
................................................................................
416
Alexandru VLAD
Dragostea şi porumbeii albi
................................................... 419
Un om tânăr .........................................................................
424
Andrei ZANCA
Dula
.....................................................................................
431
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu