…Acum
un timp, foiletasem două volume de „Jurnale săptămânale la «Europa liberă»”, apărute la editura chişinăuiană „Cartier”, în care se confesează peste 110 de autori,
unii din ei putând fi consideraţi (chiar) intelectuali (sadea), însă în textele
cărora jurnalistice, timp de peste 24 de luni, mai nimeni nu se referă la, nu
aminteşte de omniprezenta, mi se pare mie, Poezie. Măria Sa Poezia fără de care
spectrul intelectului uman e unul văduvit de plinătate, e mai înceţoşat, mai puţin
„funcţional” pentru creare şi admirarea de frumos, artă! Ciudată populaţie mai
avem şi noi, dacă nici chiar reprezentanţii ei instruiţi nu vorbesc despre
faptul (ce faptă!) că ar fi procurat o carte, nu amintesc de Poezie, Muzică,
Pictură, despre Frumos în sacramentalele gânduri pe care ni le împărtăşesc din
cele trăite pe parcursul unei săptămâni întregi! Oricum, 7 zile şi nopţi
înseamnă totuşi ceva într-o viaţă de om... Nu este ea chiar, aşa, un pustiu
otova lipsit de artă, de sentimentul frumosului, de literatură etc. Să vedeţi,
mai toţi cei circa 110 autori şi rostitori de jurnal personal săptămânal parcă
şi-ar fi abandonat preocuparea şi menirea de bază ca oameni ce-şi trăiesc
plinătatea vieţii, dând-o, cu hurta, în politică! Parcă ar fi cu toţii oarece
comentatori politici! Bineînţeles, trebuie să combatem blestemul tranziţiei,
să-l înfierăm, să protestăm, să votăm contra, să ieşim la manifestări de masă,
greve etc., – acesta e dreptul nostru cetăţenesc. Însă nu se prea întrevăd
mişcări efective în această stagnare de… tranziţie în care se complace o
societate lamentabilă şi plângăcioasă, pasivă şi dezorientată cu, doar,
debuşeurile pecuniare personale ale unor componenţi ai ei care reuşesc să
evadeze de pe aceste tărâmuri ale lipsei de idei dinamice, emancipatoare, ce ar
deveni faptă reală. Da, între trecut şi prezent se cască tectonica prăpastie a
incompatibilităţii, numai că, din nefericire, societatea prutonistreană mai e
încă (ostatică?) pe celălalt mal, de ieri, de colhoz.
Ei
bine, precum spuneam mai sus, asemeni expresioniştilor începutului de secol
trecut, majoritatea autorilor de jurnal săptămânal parcă ar scrie, ar
vorbi pentru presa Apocalipsei, pedalând pe grotesc, miasmatic, deformare,
privind prin lupa luptei cu zădărnicia. Îndreptăţit, zic eu. Dar oare numai
livrându-ne, totalmente, acestei sterilităţi socio-existenţiale credem că ne
împlinim ca oameni, că europeni? Fără a procura cărţi şi, bineînţeles, să şi
citim? Fără a viziona, a asculta opere de artă? Fără a merge la bibliotecă, teatru,
la sală de expoziţii?... Ce să mai vorbim, în Republica Moldova şi în România
sufletul bietului om e de o mie de ori mai înceţoşat decât Tamisa londoneză şi
mai palid decât Fluviul Galben chinezesc... Nefiind diverşi şi
nesintetizându-ne conştiinţa, sub aspect intelectul, din pluralitatea entropică
a spiritualităţii umane, fiţi siguri că iar nu ne vom uni, iar vom vota aiurea,
iar nu vom privi cu încredere spre Europa, iar ne vom gândi la ceea ce Rusia
numeşte mincinos-nonşalant fericirea spaţiului euro-asiat, spre care, acum 4-5
ani, tindea o leliţă-tovarăşă bucătăreasă ajunsă politician (visul lui Lenin!)
în marea-i râvnă de a ne integra în comunitatea ruso-belaruso-ucraineană.
Fără multă şi adâncă ştiinţă de carte,
cultură, artă etc. în Moldova de Est şi în România nu poate să se formeze o
filosofie civică, nu poate câştiga, în mare parte, democraţia, nu poate fi
liber omul. Fără o bună argăsire informaţională românul (de pretutindeni)
rămâne argat, zilier, la cheremul celor de ieri. Adică, mai mulţi prutonistreni
adunaţi la un loc formează un fel de populaţie căreia, cu mari avansuri, i se
spune şi societate – ceva monocord, uşor... subdezvoltat; un amestec de spirit
siberian polenizat de cel african... Iar pentru o societate (să acceptăm,
totuşi, această convenţie) monocordă în vecii vecilor, sau cât o mai fi să
dureze Europa, Lumea, nu se va găsi un Paganini, oricât de virtuos, ca să poată
„interpreta, cânta” ceva coerent la această strună relaxată-alandala,
zdrăngănitoare pe loc, adică – în gol, visătoare încă la comunismul promis
cândva de Hruşciov.
Uimitor,
dar (şi) mai toţi actorii, scriitorii, muzicienii, profesorii, pictorii (cu
excepţii foarte rare, dar existente, totuşi) nu vorbesc (şi) de Poezie, Muzică,
Pictură, Spectacol, Teatru, Sală de expoziţie, Carte, Manuscris, Revistă
literară, Bibliotecă etc., etc., ci toţi fac politică în casa scării de bloc,
în troleibuzele hodorogite, în preajma pubelelor cu gunoi greu mirositor şi în
atâtea alte locuri care, dacă devin obsesie, sărăcesc nespus de mult paleta
efuziunilor sufleteşti, convingătoare, deloc mai puţin necesare decât retorica
de un limbaj vetust, sărăcăcios, cu tentă tradiţionalist-mioritică. Pe cine mai
poţi „speria” astăzi cu versuleţe patriotarde, cu cântecele lăcrimoase, cu
bâiguieli retrograde, chiar mai bicisnice decât cele de acum 15-20 de ani? Doar
o plinătate a spiritului susţinut de cultură temeinică, asimilată şi asumată,
poate alimenta, creşte, fortifica ceea ce lipseşte atât de mult în
Interriverania – caracterul, fermitatea, intoleranţă faţă de fariseismul
plimbăreţilor prin toate puterile şi pe la toate uşile de parlamente, guverne
şi preşedinţii care s-au tot perindat.
În
concluzie ar fi de supus: bineînţeles, cel care este îmbogăţit (şi) de poezie,
de artă în general, niciodată nu va rămâne robul trecutului colhoznico-CAPist-gregar
(ca mentalitate şi manifestare). Dar nu pot să nu amintesc şi de un distih,
care spune:
Daţi-vă seama: veţi
plăti foarte scump
Lipsa dragostei
voastre faţă de poezie…