Pagini de jurnal
18.I.1990
Căci pentru (sau: şi pentru) români
scria Camus: „Când toţi ne vom simţi vinovaţi, aceea va fi democraţia”. Însă
nomenclarutiştii-„poeţi” se consideră lacrimă de nevinovăţie. Ei continuă să
mai deruteze lumea. Vicleni. Profitori.
26.I.1990
Fiecare scriitor este întrebat de
oricine, inclusiv de colegii săi, dacă nu candidează la deputăţie.
O adevărată molimă politico-patriotică. Vreo 20 deja candidează. Să le fie de bine. Numai că unii dintre ei nu au nici idei, nici pregătire, ci doar orgolii şi explozii ridicule, ca N. J-u. Dar, Dumnezeu cu ei…
O adevărată molimă politico-patriotică. Vreo 20 deja candidează. Să le fie de bine. Numai că unii dintre ei nu au nici idei, nici pregătire, ci doar orgolii şi explozii ridicule, ca N. J-u. Dar, Dumnezeu cu ei…
Am fost printre cei care au refuzat să
fie înaintaţi candidaţi pentru parlament. Până la urmă, mai mult cu autoritatea
de forţă a mulţimii, i s-a impus lui S. Vangheli să consimtă. În fond,
scriitorii în parlament sunt suficienţi. Însă ne trebuie oameni politici cu
adevărat şi, fireşte, patrioţi. De altfel, mulţi dintre colegii deputaţi ar
trebui să recunoască drept referitoare şi la ei mărturisirea lui Pan Halippa:
„N-am fost un om mare politic, pentru că poezia niciodată nu m-a părăsit
complet: în politică am făcut poezie şi în poezie am făcut politică”.
Mărturisire nu prea măgulitoare pentru poeţii noştri deputaţi, dar nici
denigratoare. O explicaţie onestă de om care şi-a potolit orgoliul, ajungând la
înţelepciune. Plus că intrarea în politică le va periclita poezia (pentru cei
care o au, totuşi), îi va face mai mărunţi ca scriitori.
La adunarea din 23 – discutarea
proiectului de statut al US autonome, desprinsă de cea unională. Eu propun să se
prevadă neadmiterea organizaţiilor ideologice în cadrul acestei asociaţii de
creaţie. M-am referit la organizaţia de partid, propunând ca membrii ei să stea
fiecare la evidenţă la locul de trai, cum e civilizat şi democratic. La acest
moment se aude replica leşietică a lui Da-a: „Da cine are să ne apere, când au
să vrea să ne dea afară din partid?” Sala mai să hohotească! Ce grijă, ce!...
Primo: colegul, nevrând parcă, iarăşi despre sine – înainte de toate! – se
îngrijeşte. Nu care cumva cineva să-l obijduiască şi să-l îndepărteze de la
ceea ce-i face bine…
Secundo: astăzi, când întreaga Europă,
inclusiv România, se dezice cu vehemenţă de comunism şi comunişti, marele
democrat patriot Da-a şi-a cusut carnetul de partid sub piele… De fapt, în
concepţia sa, astfel şi-ar putea apăra pielea mai bine… Sărmănelul!!
28.I.1990
N. Popa e vecin cu I. C.. Primul, la
agapa legată de ziua de naştere a celui de-al doilea, îmi
povesteşte-ne-bârfitor despre critic. Se
ştie cum arată I. C.– 1,69 înălţime şi cam tot atâta în circumferinţă
burto-taliei. Şi, în noaptea de An Nou, picioaica lui Popică îl aşteaptă,
precum aşteaptă toţi copiii, pe Moş Crăciun. La un moment dat, le face o vizită
vecinul I. C.. Piciulica popică îi şopteşte dezamăgit la ureche tatălui: „Păi,
tăticule, eu te-am rugat să-l inviţi pe Moş Crăciun, iar mata l-ai invitat pe Karlsson de pe acoperiş…”
1.II.1990
Există autori foarte populari – la un anumit timp,
însă fără un stil personal (pentru că „original” ar fi prea mult spus). Cum –
foarte populari, dar ne-remarcabili prin specificul artei lor? Fireşte, aşa e,
pentru că ei nu ţin să-şi facă un stil, ci îşi fac o tactică. Sau o strategie.
Tactica (sau strategia) de a plăcea publicului. Fără ca acesta să depună efort.
Fără ca el, publicul, să mai pună în aplicare şi raţiunea. Sunt suficiente doar
emoţiile. În concluzie: publicul nu cere un stil, ci un nivel convenabil/
accesibil. Şi dacă a-i ghicit acest nivel, eşti foarte popular. Ţi se oferă scena,
tribuna, radioul, televiziunea, piaţa şi gloata. Numai bagă de seamă: nu care
cumva să-ţi elaborezi un stil personal, original. În toiul verii toride
publicul se trânteşte cu fesele de gheţarul indiferenţei sale. Indiferenţa, ca
să nu-i zicem lipsa de pregătire care, precum se ştie, are oarece legătură cu
cultura. Cu absenţa acestuia.
Mă rog, fiecare e liber să aleagă ce-i convine: un
stil sau o bucăţică de zahăr pe care i-o oferă dresorul-vechil.
25.II.1990
Săptămâna ce se încheie am avut câteva călătorii
Chişinău-Orhei-Chişinău, cu abateri „cointeresate” prin satele Mana, Ustia
(Inculeţ), Ocniţa, Cucuruzeni, Trebujeni, Furceni. Vlad Pascaru şi Boris Laza
m-au luat de chezaş în campania lor preelectorală. Intrigi şi viclenii,
ciondăneli şi răfuieli, interese personale şi locale, înrăire generală şi sete
de căpătuire – cam acesta e tabloul ce se conturează la aceste acţiuni
preelectorale… Situaţie deloc ademenitoare, însă în bulboanele căreia – să
vezi! – se aruncă foarte mulţi. Dar, ce e mai trist, puţini dintre ei sunt
pregătiţi şi pentru o eventuală mare dezamăgire. Nu ştiu cum se simte Vlad. El,
mai mult ca sigur, era proclamat sută la sută membru al viitorului parlament.
Boris se văzu nevoit să fie mai realist: un şef de secţie la interne nu prea
întruneşte admiraţia generală. Apoi dânsul mai are consolarea că nu a trecut şi
un serios concurent de-al său: mitropolitul Vladimir. Dar Dumnezeu cu dânşii.
Din toată odiseea aceasta memorabile şi cuceritoare rămân peisajele
Trebujeni–Butuceni, Orheiul Vechi, adus de mine şi în cartea cu acelaşi nume…
Farmec irezistibil. Şi aceasta nu e puţin: face să te angajezi într-o campanie
preelectorală pentru a… revedea minunăţiile sus-amintite.
28.II.1990
Pan-românul e la noi: de câteva zile Gheorghe Zamfir a
făcut din Chişinău o mare capitală a muzicii. Entuziasm general, goană după un
bilet în plus, săli arhipline, lume în picioare, aplauze până la istov…
Ieri, am fost la Sala cu Orgă, unde tuburile naiului creşteau în
prelungiri de aramă sunătoare până la ceruri. Nai plin cu suflet şi istorie
naţională, cu artă şi lacrimi, cu evlavie şi disperare, cu măreţie şi destin de
om-furnică… Zguduitor, pe alocuri. Splendid – în întregime. Oricum, în faţa lui
Gh. Zamfir ai conştiinţa că te afli în faţa unui unicat: un al doilea ca el pe
Pământ nu există! A acordat şi câteva interviuri splendide, prin profunzime şi
dramatism, prin competenţă şi sete de desăvârşire în arta sa…
Luni, 26 februarie, prezint editurii dactilograma volumului
de eseuri şi impresii critico-literare „Umbra ca martor”, după care revin
acasă. Peste 3 ore, Vasile Gârneţ îmi telefonează: „Vino şi ia semnalul cărţii
de proză” (De ce tocmai mâine-poimâine?).
Aşa s-a făcut că în aceeaşi zi s-au întâlnit prima mea carte editată cu alfabet
latin şi ultima pe care mi-a apărut cu caractere slavone. Fireşte, dacă facem
abstracţie de faptul că acum 2 luni am prezentat 50 de pagini, tot cu caractere
româneşti, a viitoarei cărţulii pentru copii „La desfrunzirea brăduţilor”.
28.II.1990
La palatul „Octombrie” – un nou concert al lui Zamfir,
de data aceasta însoţit de orchestra simfonică. Şi mai exploziv, şi mai
dramatic, şi mai al nostru. Se anunţă că Zamfir intenţionează să-şi
construiască o casă la
Chişinău , edificiu care va fi şi un centru de artă şi
cultură. Simbolic, temelia a şi fot pusă. Deci, sunt aşteptaţi… dolarii.
6.III.1990
Ieri, ca şi vinerea trecută, întâlniri cu Dumitru M.
Ion şi Carolina Ilica (soţ şi soţie), sosiţi de la Bucureşti pentru
pregătirile prealabile în vederea editării unei antologii de poezie
contemporană românească de la noi în Iugoslavia. Impresii de ordin mediu. Poeţi
descurcăreţi. Dar descurcăreţii pot fi interesanţi, nu şi mari, şi profunzi.
Numai că aceasta nu poate fi decât prima impresie – subiectivă şi ne-deplină.
13-18.V.1990
Călătorie în Uzbekistan legată de cei 80 de ani din ziua
naşterii lui Hamid Olimjon. E soţul Zulfiei, poetă a poporului, decedat în 1944
(accident de automobil). Are, cică, peste 47 de monumente!… Exagerare gen
orientalistă şi… orientată. A fost prezentă şi Zulfia la sărbătoriri. Şi fiica
ei, Ulicar, de altfel – tot poetă, căsătorită cu feciorul unui alt clasic în
viaţă, prezent şi el, sosit din Azerbaidjan, şi fiul lui Samed Vurgun. Iar din
Kazahstan – nepotul (poet) unui renumit acân. În această parte de lume, pe
lângă atâtea genuri de clanuri, cel al familiilor de creatori e foarte prezent.
Cine ştie ce valoare?... Pare-se, acest detaliu nu importă… Taşkentul –
impresie penibilă! Mormântul lui Timur (Tamerlan) sub bolţi reci de minaret
albastru. Cunoştinţe noi…
23-28.V.1990
Dimpreună cu Arcadie Suceveanu, Ion Gheorghiţă, Teo
Chiriac, Nicolae Popa, Em. Galaicu-Păun, călătorie în România pe linia
societăţii „Cultura fără frontiere”. Itinerar de veşnică istorie şi patriotism:
Iaşi – Ruginoasa (palatul lui Cuza-Vodă) – cetatea Neamţ – din nou Iaşi, după
care: Voroneţ – Stupca (Ciprian Porumbescu) – Rădăuţi – Putna… Iar Iaşi: Trei
Ierarhi – Casa Dosoftei – Palatul Culturii – Golia – Bolta Rece etc., etc.
Cazaţi la Mitropolie.
Seri cu mici aventuri, memorabile.
30-31.V.1990
Geografia noastră şi întreaga suflare de pe ea –
terorizaţi de două cutremure de pământ. Penibilă stare de neputinţă. Spaima
face ravagii. Zvonurile sunt supersonice.
1.VI.1990
Un P.S. la cele două călătorii. În ambele am întâlnit
reprezentanţi ai „clanurilor” de poeţi. Iar în „România literară” din 24 mai a.
c. citesc o zicere a lui Geo Bogza: „Fiu al unui arhitect, m-aş fi încumetat să
fiu arhitect. Fiu al unui aviator, m-aş fi încumetat poate să fiu aviator. Fiu
al unui poet, nu m-aş fi încumetat să fiu poet”. Ceva mai complicat. Doar pentru
ca să-ţi depăşeşti părintele?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu