sâmbătă, 10 august 2013
joi, 8 august 2013
20 DE ANI DE LA PLECAREA LUI ION VATAMANU
OMUL ŞI POETUL
SPECTACULOS
Ion Vatamanu (1937–1993) a fost un om şi un
poet spectaculos. Şi la singular, şi la plural. Ambii. Nu de puţine ori,
surprinzător în opţiuni, preferinţe, afirmaţii, „pretenţii” tandre, spuse cu
voce uşor cântată, jucată-modelată, articulată, cu inflexiuni de virtual actor
de convingătoare probă. (De altfel, era unul din cei care îşi citea splendid
poemele.) Nu de puţine ori – reiau contrapunctic nuanţarea – părea a se afla pe
o scenă, pe un podium imaginar, de unde, neostentativ, parcă ar fi predicat, ar
fi „indicat”, re-modelat, opinat – uşor sau ceva mai ferm – contradictoriu. În
compania lui, viaţa devenea... shakespeareană, adică – teatrală. Dar nu
înfrumuseţată cu tot dinadinsul, ci înnobilată. Mai ales, în tinereţile sale de
poet deschis modernităţii, bărbat înalt, cu conturul feţii gen byronian, precum
surprinzător de adevărat (şi, concomitent, uşor ficţional, creator, adică) l-a
surprins pictoriţa Elena Bontea într-un portret, pe care nu mă tem a-l crede –
raritate (...de plasticitate); un portret poate că chiar... celebru. Posibil.
Istoria mai e în permanentă (şi prezentă, la zi) plămadă, iar la timpul oportun
va pune accentele necesare, va semna decizii, ca şi relativ... definitive.
sâmbătă, 27 iulie 2013
ÎN LOC DE SCEPTRU - BÂTA
29-30.X.1991
Retro: Cu două zile înainte de sus-amintita
adunare a scriitorilor, N. îşi ia inima în dinţi, trece peste supărări,
apropiindu-se şi spunându-mi cu un zâmbet difuz: „Leo, am auzit că vrei să mă
critici la adunare”. Îi spune că la mijloc o fi o elementară şi perfidă iudire-insinuare
a cuiva, precum se obişnuieşte pe aici. „Mă gândeam eu… că doar am fost colegi,
ne-am împăcat bine, de ce ne-am ataca reciproc?”… Îi spun că nu am intenţii de
gherilă. Zău că se bucură. După ce meseşte, se apropie din nou, zicând: „Să
ştii că ai dreptate cu iudirea. Eu chiar pricep de cine a fost ea pusă la cale.
Ştii, trebuia să apară un atac la adresa ta, eu am respins perfidia. Autorul în
cauză a şi lansat zvonul…”
Confuz, un pic viclean, dar… ce să-i faci?
Zinovia îmi spune că Ioana de la Iaşi s-a bucurat de
concilierea care a intervenit între mine şi N. Acesta şi-a dus feciorul la
studii şi a vorbit la telefon cu familia Ierimia, printre altele găsind de
cuviinţă să o pună la curent cu „normalizarea situaţiei”.
Deplorabila, animalica năvală a bâtelor minere în
Parlamentul României… Greu de imaginat altceva mai sinistru şi mai malefic.
Brute.
marți, 23 iulie 2013
luni, 22 iulie 2013
PESTE BARIERE
4.IX.1991
Şi – ceea ce s-a interpus între notele de la 19
iulie – 19 august: am scris la o bună parte din cartea „Şlefuitorul de
lentile”, cca 10 coli de autor (250 de pagini manuscris), însă am rămas unde am
rămas, la jumătatea capitolului despre tinereţea scriitoricească, în urma
derutei-şoc pe care mi-a produs-o mie, ca şi foarte multora, dezlănţuirea
gorilelor militariste, puciste din Kremlin. Nu pot şti când voi fi în stare să
revin la manuscris… În cheia comportamentului „cucerirea de sine” din volumul
„Umbra ca martor” şi în „Şlefuitorul de lentile”, regizez reflecţii despre
fenomenologia procesului de creaţie axate pe exemplele maeştrilor cu
netăgăduită autoritate în literatura universală. E ceva între eseistică şi
nuvelistică, amintind de teoretizările elitiste, fără a face concesii celor cu
condiţie intelectuală elementară. Discursul mi se pare interesant până la
captivant.
Iar pe 1 septembrie, duminică, i-am avut de
oaspeţi acasă pe Aurel Rău, Doina Cetea, Tudor Dumitru Savu, soţii Adam, Ioan
şi Georgeta, Horia Bădescu, Mihai Cimpoi, soţii Ţurcanu (el – preşedintele unei
bănci importante).
sâmbătă, 20 iulie 2013
TRADUCERI PE VERSANTE DE SECOLE
Am primit de la Iaşi volumul de „Traduceri din secolele XX – XXI”
(peste 500 de pagini, format academic) în care am adunat românizările pe care le-am făcut, pe parcursul a patru decenii, din
creaţia unor poeţi din 36 de ţări. Prezint câteva pagini din carte.
Ovanes
GRIGORIAN (1945 –
2013), Armenia
DIN CRONICA POLIŢISTĂ
Atenţie,
iată încă o veste destul de curioasă:
spre sfârşitul secolului douăzeci,
la ora paisprezece şi un sfert,
poporul armean a ieşit din propria ţară
şi nu s-a mai întors…
Semnalmente: antic, multpătimit,
talentat, muncitor, răbdător,
în ochi – o tristeţe nesfârşită,
în inimă – rupturi, plesnituri adânci…
Cei care l-au văzut sunt rugaţi
să anunţe de urgenţă parlamentul
care pe câteva zile
are nevoie de popor
în legătură cu apropiatele alegeri repetate
Antun Branko ŠIMIĆ (1898-1925), Croaţia
AVERTISMENT
Omule fii atent
să nu mergi tupilat
pe sub stele!
Lasă-te pătruns
pe de-a-ntregul
de dulcea lumină astrală!
Să nu te lamentezi
când va veni clipa cu
ultimă privire
să te desparţi de stele!
La urma-urmelor
în loc de a o termina ca
pulbere
vei deveni de-a-ntregul
stea!
(1920)
DEJUNUL
SĂRACILOR
Sunt ruşinaţi de a se aşeza
unul în faţa celuilalt
la o atare masă
şi în timp ce mănâncă le
este teamă
nu cumva unul să-i devoreze
viaţa celuilalt.
Când se ridică de la masă
tăcerea şi apăsarea
le provoacă silă de ei
înşişi
tulburându-le trăsăturile
feţelor
şi fiecare se gândeşte că
ar fi asasinul celuilalt
şi că sângele ce-i curge prin
trup
e sângele celuilalt
(de parcă
într-adevăr unul
l-ar fi devorat pe
celălalt)
GREU PE SUFLET
Ah unde o să mă mai duc şi astăzi?
Mama intră în odaie
se aşează
şi mă scrutează cu o privire mută
Las cartea la o parte şi ies din casă
La marginea câmpiei, printre tulpinile negre
spânzură
soarele învineţit a moarte
Mă postez în mijlocul drumului
şi
strig
din răsputeri
(1920)
Arvo METS (1937-1997), Estonia/ Rusia
* * *
Ceasul ticăie în
tihnă.
Suntem în doi.
Eu
Şi ochii tăi
mari.
Noi prindem coadă
La fericire.
* *
*
Motoarele
asamblate de noi
semănau leit
unele cu altele.
Nu poţi deosebi
munca
delicventului
de munca
poetului.
marți, 16 iulie 2013
ZARAZA? - LEGENDĂ ROMÂNEASCĂ, ADEVĂR ARGENTINIAN...
Citisem povestea „Zarazei” a lui Mircea Cărtărescu.
Da, o poveste.
Azi dau de o altă poveste, dusă
adânc spre legendă, despre aceeaşi Zaraza care, cică... – dar citiţi textul de mai
jos:
„O altă curtezană de lux a cărei frumuseţe a pus pe jar
sufletele bărbaţilor sofisticaţi şi bogaţi ai vremii a fost ţiganca Zaraza.
Povestea ei încă se mai cântă şi astăzi în localurile care ne fascinează cu
poveşti triste, dar frumoase, ale Bucureşti-ului interbelic. Cel care a
transformat-o în legendă este un renumit cântăreţ interbelic, Cristian Vasile,
care a făcut o mare pasiune pentru Zaraza şi a compus romanţe în care a cântat
frumuseţea acesteia. Focoasa ţigancă era o femeie senzuală, cu părul lung,
negru, uns cu ulei de nuci, cu ochii verzi şi buze roşii, cărnoase.
Purta o rochie de culoarea prazului,
din urechi ii atarnau cercei lungi in stil baroc, iar in picioare purta
pantofi împodobiţi cu ştrasuri care faceau ca fiecare pas al ei sa fie o
tainica melodie pentru privitori. În 1944 Cristian Vasile era un renumit
cantaret care canta alaturi de Titi Botez, Jean Moscopol şi Zavaidoc, cel cu
care avea să lupte pentru inima Zarazei, in cele mai renumite cercuri si cele
mai cautate birturi din capitala. Povestea de dragoste s-a nascut în
localul „Vulpea roşie”, de pe Lipscani, unde lautarul performa. Cand a vazut-o
prima data, nu şi -a mai putut dezlipi ochii de pe ea. Se spune ca a fost dragoste la prima
vedere si din acea noapte, Zaraza a devenit femeia lui timp de 2 ani. Dar
frumuseţea ei continua să atragă privirile barbatilor care îl invidiau pe
Cristian Vasile pentru partenera care se sprijinea pe bratul lui.
Istoricii consemnează rivalitatea dintre el şi
Zavaidoc care a plănuit să-l ucidă pe lăutar ca sa îi fure femeia,
dar a renunţat la planul lui din cauză că Vasile era un cântăreţ celebru şi ar
fi riscat să se afle repede cine ar fi plănuit crima. În schimb,
acesta a pus la cale s-o omoare pe Zaraza, motiv pentru
care, l-a tocmit pe Borilă, un ţigan din anturajul lui Zavaidoc,
“antrenat” să ucidă. „A fost omorâtă de un ţigan gelos, pe malul Dâmboviţei,
în timp ce mergea să cumpere tutun. Cristian Vasile a fost devastat. Pentru că
o iubea atât de mult, se zice că, după ce a fost incinerată, lăutarul ar fi
furat din crematoriu urna cu cenuşa ei şi ar mâncat-o cu linguriţa”, spune
istoricul Dan Falcan. Celebrul lăutar a murit la Sibiu în 1974” .
De, asta e – o povestioară nu prea bine articulată, trasă
de păr; poate chiar o... prostioară... frumoasă. Adevărul, însă, e cu totul
altul: „Zaraza” este numele unui celebru tagou
argentinian, care a traversat atlanticul, ajungând în Europa, prin ţările
căreia s-a răspândit cu texte deja traduse. Până la Cristian Vasile el se cânta, în
1939, la Varşovia ,
în Polonia. (Binevoiţi de
vedeţi acest clip: http://www.youtube.com/watch?v=-r6NO4u3hrI.)
Iar originalul partiţiei „Zaraza“ îl
vedeţi mai jos, pentru a vă convinge că pe el nu e nicidecum numele lui
Cristian Vasile, precum brodează (cu acul) într-o ureche vreun autor oarecare
de pe la noi. Autorii sunt argentinienii A. Perrotti şi B. Tagle-Lara.
Aşadar, să ne potolim orgoliul nostru protocronist şi să
ascultăm acest frumos tangou argentinian, „Zaraza“, în interpretarea
polonezilor
Abonați-vă la:
Postări (Atom)