29-30.X.1991
Retro: Cu două zile înainte de sus-amintita
adunare a scriitorilor, N. îşi ia inima în dinţi, trece peste supărări,
apropiindu-se şi spunându-mi cu un zâmbet difuz: „Leo, am auzit că vrei să mă
critici la adunare”. Îi spune că la mijloc o fi o elementară şi perfidă iudire-insinuare
a cuiva, precum se obişnuieşte pe aici. „Mă gândeam eu… că doar am fost colegi,
ne-am împăcat bine, de ce ne-am ataca reciproc?”… Îi spun că nu am intenţii de
gherilă. Zău că se bucură. După ce meseşte, se apropie din nou, zicând: „Să
ştii că ai dreptate cu iudirea. Eu chiar pricep de cine a fost ea pusă la cale.
Ştii, trebuia să apară un atac la adresa ta, eu am respins perfidia. Autorul în
cauză a şi lansat zvonul…”
Confuz, un pic viclean, dar… ce să-i faci?
Zinovia îmi spune că Ioana de la Iaşi s-a bucurat de
concilierea care a intervenit între mine şi N. Acesta şi-a dus feciorul la
studii şi a vorbit la telefon cu familia Ierimia, printre altele găsind de
cuviinţă să o pună la curent cu „normalizarea situaţiei”.
Deplorabila, animalica năvală a bâtelor minere în
Parlamentul României… Greu de imaginat altceva mai sinistru şi mai malefic.
Brute.
1.X.1991
Seara, o întâlnire cam bizară de constituire a
grupului care trebuie să facă demersul pentru a fi primiţi în Pen-Centrul
Internaţional. Cimpoi, Vangheli, Busuioc, Lari (cu egocentrismul ei şi ofilite
flori retorice), V. Grosu, doi palavragii chercheliţi şi neserioşi – Gh. V. şi
I. C.. Apoi Marinat, Strâmbeanu, Galaicu-Păun, apoi cineva-activistul care
citeşte încă destul de prost româneşte… Mizerie şi provincialism…
5.X.1991
O întâlnire prelungită cu Mircea Opriţă care, în
cadrul unui grup de la editura clujeană „Dacia”, întoarce vizita de răspuns
colegilor lor de la „Hyperion”.
12.X.1991
Ieri seara, lansare de carte Tudor Arghezi – un
volumaş din lirica de dragoste apărut la „Hyperion”. Prezentă şi dna Mitzura
Arghezi. Luări de cuvânt amatoriste, ca cele ale lui Ion C. şi Gheorghe V.
Bietul nenea Gi… se descleie cu totul, capotând într-un plictis ucigător. Fără
gânduri clare, cu sentimente confuze, aţâţate de curajul pe care-l dau
două-trei pahare-prolog, vorbeşte cu şi fără ocazie, cu fraze împiedicate,
sincopate, „î-î-ite”, cum ziceam şi în altă parte.
Prezenţe cât de cât demne: Aureliu Busuioc şi
Vasile Leviţchi.
O mică agapă în „sala arabă”.
Alaltăieri, am terminat lectura „Cărţii de nisip”
a lui Borges. Trebuie să fac rost şi de „Moartea şi busola”. Probabil, mă va
noroci iarăşi generozitatea profesorilor Fluturel de la Mogoşeşti – Iaşi. Din
câte am înţeles de la Zinovia ,
ei dispun de acest volum. Acum însă recitesc pasajele marcate din volumul
„Borgs despre Borges” (ed. „Dacia”, 1990). Reţin alineatul despre erori. Zicând
ceva mai sus: „Viaţa mea este o enciclopedie de greşeli. Un adevărat muzeu”,
clarvăzătorul orb, înţeleptul argentinian mărturiseşte ceva mai la vale: „Toate
aceste lucruri, femeile cu care am greşit, acţiunile cu care am greşit,
circumstanţele în care am greşit, toate acestea sunt unelte pentru poet. Un
poet trebuie să considere toate lucrurile ca fiindu-i date, chiar şi
nenorocirile. Nenorocirile, înfrângerile, umilinţa, nereuşita, acestea sunt
uneltele noastre”.
Definiţia e valabilă pentru mai multe destine
artistice. Propria-mi experienţă o acoperă deplin, ba chiar mai dă şi peste
margini.
În postura mea de preşedinte al Fondului Literar,
cunosc diverse cereri pentru ajutoare financiare (multe vin tocmai de la cei
care sunt mai bine asiguraţi decât colegii lor: Tudor Marin, Ion Anton, Iulian
Nicuţă ş. a.). ultima e de la Efim Tarlapan.
I-a fost spartă vila de la
Peresecina şi solicită ceva despăgubiri. Când fusesem pe
acolo împreună cu Al. Andriţoiu, mă minunam de grilajele şi zăbrelele ce
împrejmuiau din abundenţă casa de vară (poate că şi de iarnă) a colegului. Ce
şi-o fi zis hoţii? „E-e, acesta e! Care îşi fortifică atât de abitir
gospodăria, trebuie să aibă el ceva mişto înăuntru!”. Nu pot şti ce-a avut Ef.
Cererea i-am onorat-o. Hoţii intenţionau să şterpelească şi televizorul, îl
legaseră cruciş cu sfori, însă unul mai ingenios, văzând că au timp berechet
pentru operaţiune, puse televizorul în priză şi acesta se dovedise că nu
funcţionează, aşa că aparatul-ciclop fu abandonat…
Nu mă pot dumeri, dacă e vorba de o modestie
necontrafăcută, firească şi nesupărătoare, ori de o fals-cochetă modestie,
deloc rar întâlnită în confesiunile artiştilor, din care motiv şi extrag din
„Borges despre Borges” pasajele de mai jos. Poate, pe viitor, după momente de
cumpănire şi nepărtinire, să găsesc aprecierea pe care o merită. Deci, zicea
Borges: „…dacă aş putea alege, mi-ar place ca un vers al meu, o povestire a
mea, rescrisă şi îmbunătăţită de altcineva, să supravieţuiască, iar numele meu
să fie uitat, aşa cum se va şi întâmpla la momentul potrivit”. Secundo: „În
ceea ce mă priveşte, eu nu am ambiţii. Cred că e vorba de o eroare, că oamenii
mi-au dat prea multă importanţă. Sunt un scriitor supraevaluat (!) (sub.
mea, l.b.), în acelaşi timp vă sunt recunoscător că mă luaţi în serios. Eu nu
mă iau”. Terţio: „Am făcut tot ce am putut, însă sunt foarte ignorant”.
De fapt, nu ar trebui să fie excesiv de modest
autorul care are versuri superbe ca următoarele:
„Prospeţimea apei în gâtlejul lui Adam… „
(„Cauzele”).
Sau:
„Am comis cel mai grav dintre păcatele
Pe care le poate comite un om. N-am fost
Fericit” („Remuşcare”).
Ba chiar şi acesta:
„Înainte ca timpul să se transforme în zile,
Marea, marea veşnică, exista deja, era” („Marea).
Şi din „Întreaga mea viaţă”:
„Aici din nou, cu buzele încărcate de memorie,
unic şi asemănător vouă”.
Respectând proporţiile, iau de la înţeleptul
Borges ceva care, sunt sigur, mă caracterizează în mare şi pe mine: „Cred că
sunt mai degrabă preocupat de imagini decât de idei… chiar dacă mă refer la
ceea ce au făcut grecii sau evreii, tendinţa mea e să mă gândesc la asta nu în
termenii raţiunii, ci în aceia ai fabulelor şi metaforelor”.
Apoi „îl prind” pe Borges că nu e, totuşi,
hiper-modest. Când publicul se interesează de povestirea „Funes el memoriaso”
(„Funes cel ce nu uită”), el zice: „Ei bine, povestirea în sine este bună,
chiar dacă este scrisă de mine”.
Adică, să fim realişti, inclusiv eu, modestul
scriitor ce sunt, pot da lucruri bune.
14.X.1991
La seara lansării de carte Tudor Arghezi, Serafim
Saka, de pe scenă, în faţa celor peste 200 de persoane, spune o parabolă pe
dos, izvodită din cine ştie ce sentimente de nevindecată angoasă. Cică, în
campania electorală el îl susţinea pe An. Plugaru, iar X.,– pe concurentul
acestuia, Nic. Ţâu. „Eu, zice Saka, votam pentru viitor, X. – pentru trecut. A
câştigat «trecutul», deoarece cineva, lansase intenţionat zvonul (ba chiar D.
îl lansase) că, de câştigă Plugaru, acesta va închide (popularul pe atunci) săptămânal… De,
îngrijoraţi, oamenii au votat pentru oponentul «cenzorului» Plugaru şi, deci, a
câştigat Ţâu.
Astăzi, însă, continuă Saka, în viitoarea campanie
electorală pentru alegerea preşedintelui republicii, dacă s-ar vehicula zvonul
că nu trebuie să votăm pentru Mircea Snegur, deoarece el are de gând să închidă
ziarul respectiv, toată lumea ar vota tocmai pentru Snegur…”
Concluzia veninoasă e lesne de dedus: publicaţie
respectivă, din foarte populară a ajuns a fi… o povară. Din ce motive de
nemulţumire porneşte cutezanţa lui Serafim Saka?
O ştiinţă relativ recentă: necrosociologia.
Studiază inevitabilele relaţii dintre cei vii şi cei trecuţi din viaţă. Morţii
intervin în prezentul urmaşilor lor. De ce adică au fost doborâte cu atâta
vehemenţă monumentele lui Lenin, Marx, Dzerjinski? Deoarece cei vii nu mai vor
să-i aibă de participanţi la esenţa lor spirituală, socială; nu mai vor ca
tiranii, mincinoşii să se amestece cu obrăznicie în viaţa lor.
Necrosociologia susţine că cele 5 miliarde de
locuitori ai pământului nicidecum nu sunt mai puţine, decât toţi reprezentanţii
generaţiilor care s-au rânduit pe parcursul mileniilor până în zilele noastre.
Numeric, morţii noştri rămân încă în inferioritate. Şi doar în cazul Rusiei,
ţara care şi-a ucis cu cruzime milioane şi milioane de cetăţeni, raportul pare
a fi altul: numărul celor morţi e mai mare decât al celor vii.
Oare noi, cei de 30, 40, 50 de ani, suntem în
stare să recurgem la corecţiile necesare de caracter, pentru a ne lipsi de
maliţia, angoasa, ironia stupidă şi neîncrederea ce ne bântuie? Să avem mai mult
grijă faţă de propriul fel de a fi, redându-i demnitatea şi nobleţea, fără a
urmări, cu păreri preconcepute, mişcările de orice fel ale colegilor…
Cartea de lectură curentă: Liviu Rusu, „Eseu despre
creaţia artistică”, 1989. Ыcrisă în 1935, în franceză, şi tradusă abia peste
mai bine de jumătate de secol. Doldora de informaţie, însă de un stil arid,
„germanizat”, departe de virtuţile stilistice ale eseisticii româneşti
contemporane.
Telefon de la Galaţi : dna Ionica, secretară la Inspectoratul
culturii, mă anunţă că azi, la 13,00, programul 2, prezintă o emisiune de la Festivalul naţional de
poezie „Grigore Hagiu”, în care vor fi incluse şi intervenţiile noastre, ale
lui Gh. Vodă, Gh. Mazilu şi a mea. Adică, vom contribui la consolidare unui pod
de sunete… Poate chiar – de idei…
Ura ca mobil al procesului de creaţie (fără să
generalizăm). Baudelaire scria: „Cu cât devin mai nenorocit, cu atât orgoliul
meu creşte. Trebuie să mărturisesc… am un orgoliu care mă susţine, o mândrie şi
o ură sălbatică împotriva tuturor. În fiecare moment nădăjduiesc să pot domina,
să mă răzbun, să pot deveni un mare impertinent”.
15.X.1991
Împreună cu Victor Ciudin finalizăm juxtalinearele
pentru volumul de versuri în ruseşte, planificat de editura „Hyperion” pentru
anul viitor. Circa 3 coli, din 5-6, Victor le-a şi tradus. Nivelul – superior
cotei zise „acceptabil”, pe alocuri chiar foarte bun. Ne aşteaptă şi cartea
pentru editura „Sovietski pisatel” de la Moscova. Perspectiva
– 1993.
O zi ceţoasă, cu presiune atmosferică ce trezeşte
apatie şi instabilitate biologică. Nu pot întreţine nici barem un ritm de
lectură, chiar dacă e vorba de antrenantul eseu al lui Liviu Rusu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu