marți, 15 octombrie 2013
luni, 14 octombrie 2013
PRIETENUL, CĂRŢILE, ÎNTÂMPLĂRILE APROAPE FANTASTICE
1948 - 2013 |
Uneori, când sosea de la Moscova în scurte sejururi
la Chişinău ,
unde nu avea pe nimeni, decât câţiva prieteni, mă vizita la căminul studenţesc,
uneori rămânând de mas. Pentru o noapte, pentru lungi nopţi de discuţii şi
împărtăşiri de iluzii juvenile. Iar când, pe la anul patru universitar, fusesem
angajat cu jumătate de normă în redacţia ziarului „Tinerimea Moldovei”, primeam
de la el versuri, ca, de altfel, de la alt „moscovit provizoriu”, Vasile
Nedelciuc. Oricât ar fi fost de greu să publici pe atunci un tânăr poet scrisul
căruia aducea a „de peste Prut”, sau – de ce nu? – de peste ocean, altfel decât
cel al unor poetaştri-potentaţi ai zilei, am reuşit să-i plasez câteva texte în
ziarul junimii.
Iar din cele pe care mi le povestea Eugen despre cum
o duce el la Moscova ,
din câte auzeam de la tinerii scriitori basarabeni care îşi făceau studiile pe
la diverse instituţii din capitala fostei URSS, în special la Institutul de
Literatură „Gorki”, viaţa sa părea una cu adevărat kafkiană, atât de firească
pentru un poet adevărat, cu irezistibile şi imprevizibile manifestări de boem.
Bineînţeles, în acea existenţă, în acel comportament, mod de a fi, se insinua
aproape misterios, însă şi uşor ironic-persiflant, suflul legendei poetului,
dar şi personajului social Eugen Cioclea. Nonconformistul. Irepetabilul.
Arzătorul de sine, uneori nu pentru cele mai inofensive cauze. Omul aventurilor
existenţiale şi autorul poemelor abisale. Astfel că, după ani
de kafkienizare prin Moscova, prin 1992, Eugen a revenit la Chişinău , schimbând nu
prea reuşit, aş zice, garsoniera lui din metropola sovietică pe una din
capitala RSSM – ar fi putut lua ceva mai bun, însă, din câte se ştie, poeţii nu
prea sunt firi practice... În special cei care nu sunt străini de spiritul
kafkian al existenţei... Când ne întâlnim, discutam şi despre „Castelul”, şi despre
„Procesul”, şi despre „Metamorfoza”... Pentru că sensibilul scriitor Eugen
Cioclea era şi un cititor avid, nu o dată, în grădina Uniunii Scriitorilor, retrăgându-se,
solitar, la o masă, cu cafeaua şi ţigara, citind îndelung, ore în şir, absent
la cele ce se întâmplau în jur.
De aici încolo, când va fi să deschid o carte de
Camus sau Kafka, inevitabil îmi voi aminti de Eugen Cioclea; de viaţa sa între
da şi nu, între faţă şi revers. Despre „Căderea”. „Exilul şi împărăţia”… – aste
şi alte cuvinte ce vin „ca mănuşa”, parcă, unui destin de poet, care putea să
ajungă matematician celebru; poet care şi-a dus existenţa în absurditatea
exilului şi (a)logica boemei, în lumina cuvântului şi umbrele din abisurile
singurătăţii, unde, cu un vers de litanie
păgână, se autodefinea ca cel mai
trist poet din Europa.
Julien Green mărturisea că tot ce priveşte
ultimele momente petrecute pe pământ l-a pasionat întotdeauna, cu excepţia
amănuntelor dezgustătoare. „Ultimele cuvinte, oricât de puţin impresionante ar
fi, chiar banale, dobândesc adeseori un înţeles neaşteptat”, scria el. Noi nu
vom şti niciodată care au fost cele din urmă cuvinte ale lui Eugen Cioclea. Din
nenorocire, în ultimele sale zile de bântuire prin lume părea să fi ajuns
aproape un afazic. O fi rostit el ultimul cuvânt, zvâcnit precum un jet sonor,
luminos sau neguros, al curajului de conştientizare lucidă a inevitabilului
deznodământ?...
Sau nu schiţase decât cel din urmă gest mut ca o
tresărire de nedumerire în faţa definitivei absenţe, domnilor Camus şi Kafka…
14
octombrie 2013
Eugen CIOCLEA
Poeme
Cămaşa de forţă
Mi se spune că
m-am născut in cămaşă.
Maica-mea, chiar mă convinge!
Simt, le răspund,
dar ce vreţi de la mine,
nu vi-i de-ajuns
că mă strânge?
Nu vi-i de-ajuns ca din faşă o port, –
fiu-meu s-o moştenească!
Nici să mi-o spăl nu am voie s-o scot.
Acele n-au s-o cârpească.
Ruptă-i din umere. Ruptă-i pe piept.
Ca libertatea în sine.
Tac. Sunt cuminte. Sunt înţelept.
Forţa decide.
Maica-mea, chiar mă convinge!
Simt, le răspund,
dar ce vreţi de la mine,
nu vi-i de-ajuns
că mă strânge?
Nu vi-i de-ajuns ca din faşă o port, –
fiu-meu s-o moştenească!
Nici să mi-o spăl nu am voie s-o scot.
Acele n-au s-o cârpească.
Ruptă-i din umere. Ruptă-i pe piept.
Ca libertatea în sine.
Tac. Sunt cuminte. Sunt înţelept.
Forţa decide.
duminică, 13 octombrie 2013
NECROLOG...
EUGEN CIOCLEA (1948 – 2013)
S-a stins subit din viaţă scriitorul Eugen
Cioclea – poet, publicist. S-a născut la 4 august 1948, în satul Druţa-Râşcani.
A studiat la Facultatea
de Matematică a Universităţii de stat din Moldova, 1966-1967, şi la Facultatea de Matematică a Universităţii „M.
Lomonosov” din Moscova, 1968-1971.
A fost traducător în
diferite instituţii, muncitor şi ajustor de maşini-unelte cu programare
automată. Revenit în Moldova, din
1992 până în 1995 a
deţinut funcţia de redactor-şef al ziarului „Tineretul Moldovei”.
Spirit boematic, spectaculos, ironic sau
strident-hiperbolic, Eugen Cioclea s-a autodeclarat
ca „cel mai trist poet din Europa”, şi-a construit o imagine de copil teribil
al noului demers poetic,
preferând să intre în poezie „cu capul sus şi dezgolit, ca-n ştreang”. Cărţile sale de poeme –– „Numitorul
comun” (1988), „Alte dimensiuni” (1991), „Daţi totul la o parte ca să văd” (2001), „Subversiunea
poetului revoltat” (2002) ş.a. – atestă un poet eruptiv şi teribilist, dur şi
sentenţios, ce recurge la confesiunea ardentă, sinceră, directă, profetic-ironică, îmbrăcată în haină expresionistă
sau naturalistă.
Laureat al mai multor premii literare, între care
şi Premiul Uniunii Scriitorilor din Moldova
(1991, 2001).
A fost un om sensibil şi generos, un bun coleg şi
prieten, un nelipsit personaj al vieţii literare.
Dumnezeu să-l odihnească în împărăţia Sa luminată.
Consiliul Uniunii Scriitorilor din Moldova
Mitingul de doliu va avea loc marţi, 15 octombrie, ora 9.30, în holul Casei Scriitorilor (str. 31 August 1989, nr. 98). Înmormântarea va avea loc în aceeaşi zi în satul Terebna, raionul Edineţ. Pentru persoanele care doresc să se deplaseze la baştina poetului va fi pusă la dispoziţie o unitate de transport, care va pleca din faţa Casei Scriitorilor la ora 10.30. Până la data de 14 octombrie, ora 14.00, aceste persoane urmează să confirme la numărul de telefon: 060492920 (Laura Cioclea, fiica poetului).
Secretariatul USM
sâmbătă, 12 octombrie 2013
EUGEN CIOCLEA: 1948 - 2013...
S-a stins poetul Eugen Cioclea...
DESPRE PRIETEN, CĂRŢI ŞI ÎNTÂMPLĂRI APROAPE FANTASTICE
(Fragment. Din volumul "Interviuri din secolele XX-XXI", Iaşi, 2013)
DESPRE PRIETEN, CĂRŢI ŞI ÎNTÂMPLĂRI APROAPE FANTASTICE
(Fragment. Din volumul "Interviuri din secolele XX-XXI", Iaşi, 2013)
În studenţia mea, unul dintre puţinii prieteni cu care discutam despre
Camus şi Kafka era Eugen Cioclea, scriitorul de azi, – pe atunci şi el debutant
în ale poeziei, plecat să-şi continue studiile la Facultatea
Fizică-Matematică a celebrei Universităţi „Lomonosov” din
Moscova. Corespondam, primindu-i scrisorile la căminul nr. 7 al Universităţii
moldave, pe strada Ismail din Chişinău, vizavi de cimitirul militar. Din vreme
în vreme, Eugen îmi trimitea unele cărţi „mai speciale”, pe care le procura de
la renumita – cel puţin pentru noi, basarabenii, – librărie „Drujba” din Moscova (La Chişinău , cartea editată
în România era interzisă, domnule Kafka...). De pe atunci deţin, spre exemplu,
volumul lui Camus „Exilul şi împărăţia”, apărut în BPT în anul 1968, una din
atent şi repetat cititele cărţi ale juneţii mele. Iar o carte pierdută după
studenţie a fost monografia lui Radu Enescu „Franz Kafka”, editată cam în
aceeaşi perioadă. Tristeţea pierderii mi-a fost cât de cât surdinizată de „Jurnalul” lui Kafka, care circula într-o
ediţie samizdat în limba rusă.
Dar să revin la
Cioclea. Acum , peste ani, îmi dau seama că însuşi
basarabeanul nostru putea fi considerat, pe atunci (chiar şi acum, într-o
anumită măsură), un personaj sui generis kafkian.
Pe scurt, iată unele date: elevul dintr-o comună din nordul RSSM, student la fizmat,
şi nu oriunde, ci la atât de râvnita universitate „Lomonosov”, ajunge a se
căsători – n-o să credeţi, domnule Kafka! – cu fiica unui general care era...
(ajuns aici, îi telefonez lui Eugen, să precizez; amicul locuieşte în cartierul
Botanica din Chişinău, pe bulevardul Dacia) – da, socrul său era al doilea om,
ca importanţă, în forţele aeriene ale URSS! Tovarăşului vice-ministru îi spunea
Redkin, nume ce ar putea proveni sau de la ridiche
(în rus. red’ka) sau de la rar (redkii).
Şi de aici încolo aveau să înceapă invidiile – tinerii basarabeni care studiau la Moscova , în special cei de
la Institutul
de Literatură „Gorki”, de la
Institutul de Artă Teatrală „Lunacearski” (erau mulţişori „de-ai noştri” pe acolo),
prinseră a-l bârfi pe nu prea sensibilul la necazurile lor Eugen Cioclea că,
dom’le, să vezi, ăsta, odată ajuns ginerele unui gangur nomenklaturist, apare
pe faimosul bulevard Arbat în maşină neagră, intră în baruri unde bea cafea
aleasă, fumează ţigări fine, bineînţeles – străine, şi câte altele din astea!
În fine, bine plasatul nostru basarabean, viguros şi ambiţios, se
întâmpla să mai tragă câte un guleai, iar când ajungea pe după miezul nopţii
„acasă” – la tovarăşul socru-vice-ministru – cred că acea construcţie ar fi
fost impunătoare, amintind întrucâtva de castelul lui Kafka, – deci, Eugen, cu
chef şi bună dispoziţie, nu găsea nimic mai potrivit, decât, după ce orologiul
Kremlinului bătuse demult miezul nopţii, să... cânte la pian! Mai bine zis, să
încerce să facă aşa ceva, pentru că până atunci nu se apropiase de vreun atare
instrument cu coadă. Fireşte, ai casei, ai generalului, erau deranjaţi, veneau
să-şi convingă ginerele – ghenerarul şi ghenerăreasa, dar şi fiica acestora,
soţia, că, dorogoi Evgheni ne-Oneghin,
poate laşi pentru mâine solfegierea, pentru că deja e cam spre dimineaţă şi
mâine, adică azi, unii dintre noi trebuie să meargă la birou, şi nu oriunde, ci
la ministerul aviaţiei imensei şi nezdruncinatei noastre uniuni... Dar ţi-ai
găsit! Basarabeanul nostru, amicul Eugen Cioclea, studentul cu facultatea
lomonosoviană deja abandonată pe la mijlocul studiilor şi cu primele poeme
publicate în „Tinerimea Moldovei” de la Chişinău , nu găsea că socrii şi tânăra sa soţie
au dreptate. Ba – colac peste pupăză! În dependenţă de gradul de chef şi de
ditamai guleai, tânărul poet punea probleme naţionale şi internaţionale,
pretinzând că ai casei (fiţi atenţi, domnule Kafka!) să înveţe româneşte! Barem
câteva fraze uzuale, dacă... (aici ginerele mai spunea câte un epitet
tăricel...) nu sunt în stare să însuşească mulţumitor limba în care a scris
marele Eminescu... După care lovea cu putere de interpret frenetic în clapele
alb-negre ale pianului cu coadă: „Bum, bum!” – domnilor Beethoven şi Kafka...
Leo Butnaru, Nicolae Popa, Nichita Stănescu, Eugen Cioclea, Vlad zbârciog |
Odată, Eugen nimerise (se trezise!) la „trezilcă” – la camera de
dezalcoolizare, cum ar veni, instituţie foarte... frecventată pe acele timpuri
de mulţi cetăţeni sovietici. Bineînţeles, tovarăşul socru-vice-ministru de
aviaţie este pus la curent cu daravera în care a nimerit bunul său ginere,
cheamă şoferul personal, urcă în „Volgă”, ajunge la „trezilcă”, personalul de
acolo – în poziţie de drepţi! În fine, convin să-l elibereze fără amânare pe
turbulentul Eugen Cioclea, care chiar este poftit să părăsească aşezământul
oneros, pentru că, iată, este aşteptat etc. Dar ţi-ai găsit! (Fiţi atent, dle
Kafka!) Ambiţiosul nostru basarabean refuză să iasă din camera „trezilcii”, nu
vrea să plece acasă, chiar dacă după el venise însuşi socrul, mare
nomenklaturist! Ce să facă cei din personal, bieţii de ei? Prind a-l ruga
frumos pe tovarăşul Cioclea să nu le facă el lor una ca asta şi să plece
frumuşel în plata Domnului...
Apoi, după alţi câţiva ani de kafkienizare prin Moscova,
despărţindu-se pe cale amiabilă, probabil, de familia şefului la aviaţie,
poetul Eugen Cioclea a revenit la
Chişinău , schimbând nu prea reuşit, aş zice, garsoniera lui
din metropola sovietică pe una din capitala RSSM – ar fi putut lua ceva mai
bun, însă, din câte se ştie, poeţii nu prea sunt firi practice... În special
cei care nu sunt străini de spiritul kafkian al existenţei... Astfel că şi azi,
când ne întâlnim, discutăm cu Eugen şi „Castelul”, şi „Procesul”, şi
„Metamorfoza”...
Apostrof,
nr. 12, 2008
MIRCEA SÂNTIMBREANU ÎN DIALOG
![]() |
Cu uriaşul Mircea Sântimbreanu în piaţa centrală din Focşani, octombrie 1995 |
Mircea SÂNTIMBREANU (1926-1999)
FIREA ESTE GREU DE CORECTAT,
DAR NU IMPOSIBIL.
DAR NU IMPOSIBIL.
EA TREBUIE TOTUŞI SUPRAVEGHEATĂ
Leo Butnaru: -Stimate domnule Mircea
Sântimbreanu, dialogăm într-un final de săptămână, în sâmbăta de 11 octombrie,
în Hotelul „Arad” de la
Neptun. Această voit minuţioasă precizare îmi sugerează prima
întrebare: printre preferinţele existenţiale ale domniei voastre este cumva şi
vreo anumită zi a săptămânii?
Mircea Sântimbreanu: - Bănuiesc că în biografia mea am făcut şi pasiuni pentru anumite zile ale
săptămânii, cum a fost, de exemplu, duminica, mai ales că într-o viaţă de rob
nu există week-end. De când însă mi-am câştigat libertatea şi nu neapărat prin
revoluţie, ci prin involuţie, deci la bătrâneţe, fiecare zi pentru mine este o
sărbătoare. Ele, zilele, îşi pierd identitatea. Poate că nu săptămânal se
înregistrează sărbătoarea; oricum, se înregistrează cel puţin o dată pe lună.
– Presupun că sentimentul de
sărbătoare ţine şi de pasiunea dvs. pentru drumeţie. Sunteţi un călător
neobosit, de invidiat.
–
Bine, deocamdată ziua plecării de acasă este sărbătoare. Mă tem că va veni
momentul când ziua întoarcerii acasă va deveni sărbătoare. Plec într-adevăr (se
spune, de altfel) în mod patologic. E o formă de claustrofobie.
– Chiar aşa, o formă de
claustrofobie?
–
Dar nu e vorba de claustrofobia spaţiului camerei, ci a oraşului, Vreau mai
mult spaţiu, cel din deltă în Maramureş, din Banat în Bucovina, pe unde mă
opresc, să spunem, în condiţii eroice pentru un om ca mine, care are 60 şi 11
ani.
vineri, 11 octombrie 2013
INCLUSIV, DESPRE ANTICULTURĂ...
2.III.1992
Îmi aduc aminte de excepţionalul eseu al lui Geo
Bogza „O femeie mănâncă un măr”. Bijuterie, nu alta, a bunului simţ şi a
delicatelor bune maniere prezente la oamenii simpli. De fapt, mi-a amintit
despre acest eseu o frază din „Descrierea Moldovei” a lui Cantemir; ca mărturie
a vechilor tradiţii în bunele conduite populare şi, poate, ca o presupunere că
Bogza ar fi dezvoltat, sub aspect tematic şi prin pilduiri concrete, ceea ce spune
următoarea observaţie cantemiriană: „Rar va vedea cineva o femeie (la ospeţe)
ducând îmbucătura la gură sau deschizându-şi buzele atât ca să i se poată vedea
dinţii; ea îşi vâră îmbucătura în gură cât se poate mai în taină” (Cap. XVII).
Din relativ frecventele telefoane pe care mi le dă
Matcovschi, cel de azi avu scopul de a mă înştiinţa că, în sfârşit,
colegului i-a parvenit numărul din septembrie 1989 al revistei „Moldova”, în
care publicam un eseu legat de cei de 50 de ani ai suferindului, atunci aflat
în stare gravă după straniul şi straşnicul accident. Dumitru remarcă nivelul
intelectual al rândurilor mele, fapt ce nu poate decât să mă măgulească niţel,
mai fiind întru reconfirmarea aprecierilor venite din partea altora.
joi, 10 octombrie 2013
UN DIALOG CU PAUL GOMA (1996)
Abonați-vă la:
Postări (Atom)