vineri, 11 octombrie 2013

INCLUSIV, DESPRE ANTICULTURĂ...


2.III.1992

Îmi aduc aminte de excepţionalul eseu al lui Geo Bogza „O femeie mănâncă un măr”. Bijuterie, nu alta, a bunului simţ şi a delicatelor bune maniere prezente la oamenii simpli. De fapt, mi-a amintit despre acest eseu o frază din „Descrierea Moldovei” a lui Cantemir; ca mărturie a vechilor tradiţii în bunele conduite populare şi, poate, ca o presupunere că Bogza ar fi dezvoltat, sub aspect tematic şi prin pilduiri concrete, ceea ce spune următoarea observaţie cantemiriană: „Rar va vedea cineva o femeie (la ospeţe) ducând îmbucătura la gură sau deschizându-şi buzele atât ca să i se poată vedea dinţii; ea îşi vâră îmbucătura în gură cât se poate mai în taină” (Cap. XVII).

Din relativ frecventele telefoane pe care mi le dă Matcovschi, cel de azi  avu scopul de a mă înştiinţa că, în sfârşit, colegului i-a parvenit numărul din septembrie 1989 al revistei „Moldova”, în care publicam un eseu legat de cei de 50 de ani ai suferindului, atunci aflat în stare gravă după straniul şi straşnicul accident. Dumitru remarcă nivelul intelectual al rândurilor mele, fapt ce nu poate decât să mă măgulească niţel, mai fiind întru reconfirmarea aprecierilor venite din partea altora.


3.III.1992

Economia de piaţă are ceva din amoralitatea de paiaţă… Ieri, Ghindă, şefă la asociaţia comerţului cu cărţi, vine la US, implorând ajutor: tot mai mulţi comercianţi împeliţaţi atentează la spaţiile în care actualmente se află anumite librării. Cineva pretinde la încăperea librăriei „Mioriţa” de la Râşcani, să instaleze acolo o bancă (financiară); cei de la societatea cineaştilor vor să acapareze spaţiul librăriei unde se realizează literatură muzicală (cooperatiştii hrăpăreţi alde Efremov şi Iordanov pun ochiul lor de comunişti fără scrupule pe tot ce le poate spori banul câştigat cam hoţeşte). Departamentul vamă a şi venit deja cu un document semnat de Muravschi ca să evacueze direcţia asociaţiei comerţului cu cărţi din clădirea de pe str. Bulgărească şi din viitoarea casă a cărţii. În centrele raionale de asemenea se atentează la spaţiile librăriilor… Dezmăţul şi obrăznicia anticulturală sunt în plină ofensivă. Probabil, forurile guvernamentale trebuie să emită anumite instrucţiuni care ar stăvili pofta sălbatică a homunculilor cooperatişti.

18.III.1992

Mi-am zis să aduc aici, în jurnal, cât mai puţină politică. Ce politică, amice? Inepţii, cretinii, bâlbâiţii şi hoţomanii – politicienii zilei! Comuniştii şi neocomuniştii. Colegii mei, care au folosit cu impertinenţă pieţele, ecranele, microfoanele, presa, pentru a-şi încropi nimburi de zei naţionali, s-au dovedit a fi nici pe departe idealişti. Din contră, odată ajunşi unde au ajuns, prin parlament, au demonstrat un materialism hrăpăreţ înspăimântător! Ce mai – dezastru! Lipsă de onestitate, de patriotism, de elementară omenie şi compasiune. Astăzi, când vor să iasă din parlament, fără să fi rezolvat ceva cât de cât, oamenii îi fluieră şi îi îmbrâncesc îndărăt în somptuoasa clădire: „Nu vă lăsăm să ieşiţi, până nu vedem că adoptaţi nişte decizii concrete!” Şi-i tot îmbrâncesc, îi mână îndărăt ca pe o turmă de oi blege… Cazul de ieri, declanşat de tragedia din Transnistria, e relevant şi dramatic.
Ce deputaţi? Ce politicieni? Nişte împeliţaţi ai prostiei şi ai lipsei de curaj. Nişte… – nişte!
Cu riscul de a-mi învenina jurnalul cu otrava politicului, las aici această formulare a ansamblului de turmă parlamentară. Model 1992.
Sterila înlănţuire a şedinţelor parlamentului chişinăuian o văd în perfectă legătură cu „Opera de trei parale” a lui Bertolt Brecht – e o continuă Situaţie BUF ce capotează ca rezultat/ nerezultat în cel mai cras BLUF. Îmi dau seama că acest adevăr e formulat în termeni ostili, mintal, majorităţii parlamentarilor „noştri”, care, fiţi siguri, nici în ruptul capului nu vor deschide „Dex”-ul, pentru a-şi mai pospăi nenorocitul lor limbaj de talaş, în care, precum în locurile întunecoase, vegetează ciupercile de mucegai ale „hotărârii problemelor”, „mersului vorbei”, „primirii legilor”, „îî-itului” şi „va-să-zic”-ului etc. – şi astea drept dovadă descurajatoare a buf-ului şi bluf-ului de care pomeneam.
Buf, bluf, buh, ba-bah!!!

S-ar părea că ideea nenorocirii pământului de către om a apărut, conştientizată, abia în timpurile noastre, ale dementelor arsenale atomice care, cică, ar ajunge pentru pulverizarea în cosmos nu a unei singure Terre, ci a mai mult de zece alde ea. Ei bine, clintirea Pământului din ale lui o prevedea încă Arhimede, cerând un punct anume de sprijin, însă clintirea nu e echivalentă cu pieirea planetei. Dar iată că un poet, la 1830, se arătase de-a dreptul profet, presupunând posibilitatea „exploziei ca o bombă” a planetei noastre. Alfred de Vygni scria în jurnalul său, în 29 august (augustul japonez!!!) al sus-amintitului an 1830: „În ziua când oamenii nu vor mai avea nici entuziasm, nici iubire, nici adoraţie, nici devotament, să despicăm pământul până în miezul lui, să punem acolo cinci sute de miliarde (cifră fantastică, nu? – L.B.) de butoaie pline cu praf de puşcă, făcându-l să explodeze ca o bombă în mijlocul firmamentului”. Da, un procedeu destul de primitiv, însă suficient de… apocaliptic!

19.III.1992

Pe când Matcovschii acceptă să fie membru al CC-ului comuniştilor, iar cel mai naiv şi mai puţin înzestrat dintre Vieri, Ion, „preluă” cârma organizaţiei de partid a celor vreo 60 de scriitori super-fideli idealului bizar, mi i-am imaginat pe sărmanii de ei ca pe nişte mai mari peste ruine; altfel zis, nacealnicii dărâmăturilor!

20.III.1992

Ieri, la US, lansarea antologiei de poezie română din Basarabia, apărut în limba turcă la Ankara. Prezent şi ctitorul acestei cărţi, Irfan Űver Nasrattinoglu. Incluşi 52 de autori, însă subiectivismul alcătuitorului (Matei) este uşor de depistat. Spre exemplu, lipseşte E. Cioclea.
În continuarea evenimentului – un simpozion dedicat creaţiei lui Mihai Eminescu şi Yunius Emre. Paralele cam forţate, dar totdeauna posibile în cazul marilor poeţi, chiar dacă îi desparte, ca existenţă, circa 600 de ani. Evident, Emre e contemporanul poeţilor anonimi, creaţia cărora a rămas ca folclor. Eminescu însă e prinţul elevaţiei, al literaturii de un distinct caracter modern, filosofic. Din gândurile lui Emre: „Dacă eşti poet, jertfeşte-te pentru toate popoarele”.
Prezent şi prefectul nu mai ştiu cărei provincii din Turcia, membru în guvern.
US primeşte în dar o antenă parabolică, iar oaspeţii se aleg cu câte un covoraş de pe aici. Pentru Cimpoi – o invitaţie în Turcie, pentru luna mai.
Agapă prelungită până târziu la restaurantul hotelului „Cosmos”. Prezenţi şi câţiva condeieri găgăuzi cu care, de altfel, suntem în relaţii bune.

După ce închei vreun eseu tematic (reluări, geniu, apusul personalităţilor, onorariu), precum cele din „Şlefuitorul de lentile”, totdeauna mai rămâne material neutilizat. Cu timpul, acestui material i se vor adăuga tot alte şi alte detalii din care, probabil, la momentul oportun, s-ar putea naşte alte texte coerente. Precum în cazul „Manuscriselor” sau „Scriitorilor în tinereţe”. În genere, dispun de foarte mult material în stare amorfă.

Într-un crochiu despre I. Mânăscurtă scriam despre pasiunea acestuia de a se referi la propria persoană. Fireşte, fără însă de-al depăşi pe Esinencu: acesta ajunge uneori pur şi simplu la o… epilepsie „Eu”-istică.
Iar pentru a rămânea cât de cât neutru, reproduc o apreciere din „Jurnalul” lui Alfred de Vygni (lectura mea de ultimă oră): „Cuvântul din limbă cel mai greu de pronunţat şi de pus la locul potrivit este eu”.

Ieri, am prezentat la „LA” interviul plin de angoasă cu Serafim Saka. Promisiune de a apărea până la 4 aprilie. La rând e dialogul cu Arc. Suceveanu. Apoi, probabil, cel cu Aurel Rău despre dublul 9 mai al destinului lui Lucian Blaga: pe data când se naşte căzu şi ziua înmormântării sale, cu detalii de roman poliţist elaborat de suspiciunea comunistă, securistă românească.
Alte două dialoguri gata: cu George Ţărnea şi Iosif C. Drăgan, ambele cu surpriza dubiului în ele: în special, persoana lui Drăgan trezeşte diverse semne de întrebare, de la legionarism – la colaboraţionism ceauşist, însă pe mine mă interesează cu totul şi cu totul alte lucruri: un destin de român ce „s-a descurcat”, autoedificându-se.
Chiar dacă a fredonat şi el, niţel sau mai multişor, la curtea ideologică, Ţărnea mi-a trezit simpatia pentru cursivitatea gândirii sale, pentru aplecare spre filosofia existenţială ce recunoaşte de adevăr absolut doar spiritul dumnezeiesc.
Adică, noua carte de dialoguri e pe punctul de a se împlini. Discuţia cu A. Busuioc mi-a solicitat-o N. Popa pentru suplimentul din aprilie al „Sfatului Ţării”
Vin la rând V. Vasilache, I. Mânăscurtă şi, ceva mai nesiguri – S. Vangheli. M. I. Ciubotaru (Nicoreanu). Cred că mă aleg şi cu dialogul cu M. Cimpoi.
Iar mai înainte – Andrei Pleşu, Dimitrie Vatamaniuc, Ion Gherman – Leso Butnaru (2,5 coli!!!), integral – Aurel David, Mircea Tomuş (e la revista „Basarabia”, pentru nr. 4 sau 5). Prin urmare, din ele 16 titluri – 10 sunt deja gata. Pentru când? Pentru ce editură? Hârtia? Preţul? Dezmăţul economico-bişniţăresc…
O carte de Ştefan Ciobanu (Istoria literaturii vechi) se vinde cu peste 30 de ruble. Unul din cele 2 volume ale operei lui Mateevici va costa peste 50 de ruble. Cât va costa volumul meu de poezie „Puntea de acces”? S-a încheiat trimestrul editorial pentru care era planificat să pară, dar – linişte şi deplină nemişcare. Însă nu sunt predispus să capitulez. Menirea mea e de a scrie, nu de a mă lamenta, făcând calcule descurajatoare, profetizând apocaliptic. De datoria mea, ca şi a altor colegi, e de a riposta, prin scris demn, crispatei mentalităţi cripto-comuniste şi mai noii mentalităţi hrăpăreţe de un cinism calificat al celor ce au vocaţia corupţiei economice, gen fostul ministru Iavorschi, gen piticul şef de departament editorial etc.

21.III.1992

În grava criză economică ce deteriorează grav bunăstarea familială, vine şi timpul re-însuşirii mitologiei nepretenţioase a zeilor de importanţă minoră, însă blajini cu omul, ocrotindu-i acestuia căminul pe vatra căruia pâlpâia, întru modesta lor glorie şi onoare o flăcăruie continuă. Pentru noi această flăcăruie e a gazului ce mai vine încă – dar ar putea să aibă şi sincope – în plitele din apartamentele strâmte şi neconfortabile. Iar blânzii penaţi se îngrijesc, cică, de pâinea şi de sarea noastră cele de toate zilele – să le avem: în genere, având grijă de bunăstarea – atât cât este – a familiilor, supraveghind spaţiul casei, viaţa membrilor familiei. Însă nu ştiu cum nu le-ar merge lor, astăzi, poza antică: sau în poziţie de dans (ce motiv avem de a dansa?) sau cu cornul abundenţei în mână (care corn?).

Şi totuşi, dacă admiţi cât de cât prezenţa anticilor penaţi, viaţa devine ceva mai suportabilă…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu