21.VII.1994
Alaltăieri, sosesc de la Galaţi dl Răsvan Angheluţă,
preşedintele Consiliului Judeţean, dl Radu Moţoc, generosul care ne asigură
periplul prin partea de vest a Ţării, ş. a. Radu îmi prezintă copiile
scrisorilor de garanţie că vom fi primiţi frăţeşte, ceea ce, cred eu, e mai
mult decât regeşte, la Oradea ,
Satu Mare, Braşov. Urmează să dea un răspuns şi filiala Sibiu a asociaţiei „Pro
Basarabia şi Bucovina”. Depeşele respective conţin multe rânduri înduioşătoare.
Traseele sunt foarte interesante. (Nu citez, pentru că scrisorile rămân la noi.
Poate apelez la ele, când voi expune impresiile de călătorie.) Chiar astăzi am
fost la gară şi am procurat bilete pentru mine şi Nicolae Leahu de la Drochia pentru Galaţi
(autocarul Constanţa). Vom pleca pe 5 august.
Telefonez
la „Luceafărul” lui Marius Tupan, să-i spun că, în sfârşit, dialogul nostru din
ianuarie 1993 a
văzut lumina tiparului astăzi, în „LA”. Îmi răspunde Ioan S. Pop, secretarul de
redacţie. Mă întreabă dacă am văzut grupajul meu de versuri de după reapariţia
revistei. Nu, pentru că nu am reuşit să mă abonez. Îmi promite că-mi rezervă
numărul respectiv. Apoi vorbesc cu Petre Stoica – tocmai se nimerise să fie şi
el în redacţie. Cică, a venit să-şi aducă articolul. Cartea de interviuri, zice,
a ieşit mult mai bună decât se aştepta (Spunerea
de sine). A citit o bună parte din dialoguri.
Azi,
TVR dă un reportaj de la întrunirea angajaţilor revistelor literare ale
Ministerului Culturii, care nu şi-au luat salariul încă din luna martie. Îl
acuză de incompetenţă pe Mircea Tomuş.
Aproape
gluma sau la fel de aproape seriozitatea cu legea bicicletei, în condiţiile de
astăzi: dacă nu te mişti, cazi! – vine, cred, ca un ecou de mai de foarte
demult (mod anapoda de exprimare pitoresc-parşivă…). În anul 1911, Leonid
Andreev scria într-un articol despre teatru: „Recitind memoriile”… – dar hai să
lipesc aici din „Contemporanul” citatul, decupându-l. Câtă economie de…
răbdare! [Sau de nerăbdare? Naiba ştie… Sigur, şi pasta pixului sau cerneala
din stiloul chinezesc (cu de astea sfidez caligrafia…), merg uşor, alunecând a
rătăcire de posibilă idee mare sau doar cât de cât importantă]. Prin urmare,
citatul despre mişcare: „Recitind memoriile lui Benvenuto Cellini, am rămas
impresionant de numărul uriaş de turnuri din viaţa acestui artist aventurier
medieval: câte evadări, crime, pierderi şi regăsiri neaşteptate, câte idei şi
prietenii. Da, contemporanul nostru mediu nu-şi va putea nota de-a lungul
întregii sale vieţi atâtea evenimente, câte îi ieşeau în cale lui Cellini în
scurtul său drum de-acasă la barieră! Dar nu numai Cellini era aşa, ci toţi cei
de atunci şi viaţa lor plină de briganzi, duci, călugări, mandoline. Era demn
de interes şi plin de trăiri în acea vreme doar cel ce se mişca şi acţiona, iar
cel ce rămânea pe loc era privat de trăirea vieţii înseşi – cel ce stătea pe
loc era aidoma unei pietre de lângă drum, despre care nu ai ce spune. Fireşte,
şi scena, în cazul prezentării geniului abuliei hamletiene, a fost nevoită să
se umple de duci, spade, crime, fapte – măcar razant, de atmosferă, – altfel
nici nu putea fi vorba de un om viu!
Dar
să păşim peste câteva veacuri şi iată că în faţa dumneavoastră se află viaţa…
ei, bine, a lui Nietzsche însuşi, cel mai tragic erou al contemporaneităţii.
Unde sunt evenimentele, călătoriile şi acţiunile vieţii sale? Nu sunt. În
tinereţe, când Nietzsche mai călătorea şi acţiona într-un fel îmbrăcat în
uniformă de soldat prusac, era mult mai puţin dramatic: drama începe în
momentul în care în viaţă i se instalează monotonia şi liniştea cabinetului său
de lucru. Aici vom întâlni şi chinuitoarea reevaluare a tuturor valorilor, şi
confruntarea tragică, şi ruptura cu Wagner, şi pe seducătorul Zarathustra. Dar
scena?”