ORAŞUL
Dinspre abator
miroase a sânge şi ruşine,
un câine fără coada
s-a dat la gard cu dosul ridiculizat.
Închisorile sunt
drepte şi liniştite.
Pălăriile damelor –
garnisite cu flori în horbote de fum.
Priviri de pe
trepte, de pe prag – deznădăjduite priviri.
Pietrele imploră,
pe călău îl imploră...
Îmbulzeală,
tramvaie, automobile
nu te lasă să
priveşti în ochii ce plâng.
Trec, trec
gri-întâmplătoarele,
fără a-şi schimba
vreodată văzul de carton.
Şi spusese oroarea
şi spusese taina:
„Se apropie ceasul
şi dezonoarea cuiva”.
Frumuseţe,
frumuseţe-n freamăt de seară
ce creează din
dragoste şi creează din visare.
Transmite în
fiecare respiraţie
imaginea
batjocoritei înălţimi.
... Aşadar,
întâmpinaţi cu batjocură orice poet!
Biciuiţi-l! Pentru
ca el
să-şi asume
propriul cântec ca pe o jertfă necesară.
Spre împărăţia
puterii voastre merge cu chipul însângerat!
Pentru ca la ora
când în faţa străzii lătrătoare
de pe obraji i se
va prelinge sângele
să înţeleagă că în
lumea măcelarilor şi automatelor
el veni să predice
iubirea!
Pentru ca iubirea
sa, eterna iubire s-o vândă
ca pe o
rătăcită-scuipată, luată-n derâdere, –
iar în jurul său să
hohotească, să hohotească în tâmpă disperare
cei împuterniciţi
cu dreptul de-a ucide, jovialii!
Pentru că atunci
când totul săvârşind, deja extenuat,
el, de râsul lumii,
să cadă pe pietre ca într-o semiturmentare, –
pălării la modă, în
ochii ce râd fără a clipi
s-a oglindit
acelaşi vid de carton!
(1910)
VASILI KAMENSKI
Pentru N. S. Goncearova
Cearn-cealli-ai.
Din îngălbenite vremuri fălcoase
Ca un Curcubeu al Renaşterii
Se arcui surâsul bărcii cu pânzele-n vânt
Şi ososul grumaz bronzat.
Nisipurile fierbinţi
Mişcătoare sunt şi-mpotmolitoare,
Iar pietrele le-au deprins cu duritatea.
Liniile-s trasate de-o rariţă.
Cearn-cealli-ai,
Aprig sultan.
În haremuri tihnite covoare,
Purpurii mătăsuri
Abia de-nfăşoară trupul,
Ca prăpastia – smoala pletelor.
Ochii – fântâni. Sprâncene-ngemănate
Şi buzele – însângerate.
Al braţelor trosnet şerpesc,
Desen precis în colţul gurii,
Cearn-cealli-ai.
Dă-mi.
Ia.
Saadet? Ceriban? Ramzie?
Fii o narghilea
Neauzită,
Topeşte-te,
Dispari.
Dă-mi.
De eşti îndemânatic – ia.
Cearn-cealli-ai.
CONVALESCENŢĂ
Poftă de însănătoşire,
Somnul – un şir de fântâni fără fund
Şi oră de oră să suporţi muţenia bufetului şi
sobei.
Ştiu, cei care iubesc am fost revocaţi de la
dezlegare...
Picioare moleşite, coate vlăguite,
prelungi amurguri, ca o tânjire.
Corpul stă întins greoi şi neted
şi dorinţa de-a auzi spuse cu voce tare
două-trei cuvinte, pentru-a ne aprinde
fantezia
cu o lumină-atât de dementă şi sonoră...
În pat, neascultător e moleşitul trup,
sclipirea vieţii doar pe jumătate-i pe
înţelesul minţii.
Şi în acelaşi loc, neschimbat, lugubru,
din nou apare paloarea felinarului...
.........................................................
Din nou în vălmăşagul interminabilelor
amurguri...
Aiuritoare înserări,
mă tem de voi.
(1913)
CÂNTECELE
ORAŞULUI
Era dimineaţă, din pereţii de piatră
game de stropi cădeau în ceaţa ploioasă.
După sticla geamurilor, în stradă se întunecau
grele vegetaţii petersburgheze.
Gândeşte-te la stele, gândeşte-te!
Şi nu te teme de demenţa lămpilor radioase,
visează la febrilitatea ochilor şi a
creierului,
la degetele trepidante ale muzicantului
înainte de concert;
crede în ferestruicile însingurate
luminate peste oraş în noapte,
crede în menirea lor…
În veghea neliniştită de scânteia electrică!
Gândeşte-te la posibilitatea apropiatului
eveniment,
la frământul scenei te gândeşte.
……………………………….
Felinarele au început să se aprindă,
se luminează bucătăriile din apartamente…
Eu îi şopteam omului cu plete lungi;
el se lipise de geam, nemişcat,
dintr-o dată auzind glasul promisiunilor
copilului care a fost
şi simţind înfrigurările ce începuseră cândva
noaptea.
Şi când, palid, se întorcea spre casă,
hălăduindu-şi ziua, semidement,
deja prin oraş mirosea a teatre –
se grăbeau caretele cu felinare;
şi în toate casele cu multe etaje,
pe pătratele arzătoare ale ferestrelor,
erau în toi reprezentaţiile vesperale:
se chirceau frunzele diavoleşti,
făceau semn palmierii fantastici,
tainice caricaturi –
se emoţionau umbrele chinezeşti.
*
* *
În salonul alb, obidit de trabucurile
Comisionarilor, împărţiţi pe la mese:
Pe perete e răstignită o frescă,
Dezbrăcată de ochi mijiţi, priviri şterse.
Ea seamănă cu îndepărtata grădină
A îngerilor albi. Însingurată ca
O împărăteasă forţată de la tron să abdice,
Palidă, ea va suferi, va tăcea.
Calculate sunt foloase şi procente.
Despre procente, foloase au tot tratat.
Toţi socotesc şi vând voluptuos.
Şi doar de frumuseţe nu s-au interesat.
Însă ea se mai înfioară pe perete.
Însă ea se mai înfioară pe perete.
Ea mai respiră în fiece clipă, tainică,
Iar la picioarele ei se împart pământuri
Şi se pune-n mişcare pianina mecanică.
……………………………………….
……………………………………….
Apoi pe uliţă mai e şi un felinar –
Neaşteptat de clar,
Nelalocul lui, parcă, de curat ca a
Crăciunului Stea!
Dar nimeni din trecători nu observă
Cum, irezistibil de naiv, felinarul
Le zâmbeşte cu lumina sa.
……………………………………………….
Dar cei care vin aici
Viaţa să-şi dea în economii –
Ca să-şi înfăţişeze sufletul în casa lui
Hristos –
Trebuie să-şi aducă aminte că
În cafenea
Fresca se topeşte de dor
Şi felinarul din stradă luminează
E ca o stea.
* *
*
Pe nuieluşe lungi,
se veştezesc condurii-doamnei.
Miroase acut arsura
mocnită a zăcămintelor de turbă.
Însingurate, se
plimbă suflete profunde.
De atâta arşiţă,
vara s-a răscopt.
Nu mă atinge cu
curentul tău urât...
Printre freamătele
şi miroznele de răscopt
ale verii pe
ofilite rătăceşte o privire îngândurată,
interogatoare şi
tihnită.
Tânăr – cu eterna
tinereţe a îngerilor – şi înţelept.
Impregnându-se
întristat de apropiata sosire a nevolniciei,
de închisoare şi
vlăguita izgonire din ţara verii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu