LEO BUTNARU,
POET AL „TEXISTENŢEI”
Alături
de alţi câţiva (nu prea mulţi) scriitori, Leo Butnaru reprezintă spiritul de
emancipare categorică şi definitivă a literaturii din Basarabia de sub
dominanţa clişeelor tradiţionaliste, noua ei imagine ce se vrea integrată fără
rezerve în circuitul de valori general-româneşti. Încă de la debutul său din
1976 cu placheta Aripă în lumină, el se înfăţişează ca un poet
eminamente modern, de structură intelectuală, dezinhibat, bun cunoscător al
literaturilor lumii. El evită în mod programatic lirismul serafic, formulele
retorice, declamativ-oralizante ce dominau contextul, şi se aventurează pe
calea unei poetici a faptului de cultură, narativ-prozastice, livreşti. De
atunci, scrisul său a cunoscut o evoluţie lentă, în trepte, lăsându-se mai apoi
integrat cu uşurinţă în noua epistemă modernă şi postmodernă. Optzeciştii de
azi îl revendică şi îl înglobează demersului lor radical-reformator,
„antipăşunist” şi postmodernist; spiritele mai inhibate însă îl califică drept
un poet „făcut”, mimetic, „fără de trăire”, artizanal-livresc şi, bineînţeles,
„iconoclast”, demolator al armoniilor patriarhal-autohtoniste. Consecvent
manierei de început, pe care şi-a (re)adaptat-o „din mers” la noile precepte
poetice, el nu şi-a schimbat formula nici în anii de luptă naţională,
exprimându-şi atitudinea civică în termeni ironici, persiflanţi, într-un demers
desolemnizant, tragico-parabolic. Spre deosebire de alţi colegi ai săi, Leo
Butnaru nu s-a arătat preocupat nici de edificarea unui statut civic, n-a
cultivat poza mesianică, deşi temperamentul şi calităţile sale oratorice l-ar
fi putut propulsa într-o poziţie socială privilegiată, de tribun sau „patriot
al neamului”. Om puternic şi cu caracter, intransigent cu sine şi cu alţii, a
ales să rămână fidel condiţiei de profesionist al scrisului zilnic, de
intelectual care îşi nutreşte talentul din cărţi şi biblioteci, fidel
programului său de reformare a viziunii poetice, de impunere a unor tehnici
artistice avansate. Ca bun strateg al propriei creaţii, are şi acea vocaţie
managerială atât de necesară scriitorului de azi pentru a-şi putea tipări şi
promova producţiile literare. Datorită acestei calităţi, ce-l face prezent în
mai toate revistele din întreg spaţiul limbii române, şi-a creat un bun
(re)nume literar, devenit azi un reper al noului demers al literaturii
basarabene.
Leo
Butnaru face parte din categoria scriitorilor stăpâniţi de ispita totalităţii.
Puţine genuri literare au rămas nefrecventate de el. Cultivat şi prolific, cu
un potenţial de creaţie considerabil, dublat de un bun eseist şi teoretician al
artei, antrenat aproape fără pauze în exerciţiul scrisului, a dat la lumină
până în prezent zeci de cărţi de poezie, proză, eseistică, interviuri,
traduceri, jurnal, literatură pentru copii. Dar ecuaţia personalităţii sale
este definită, esenţialmente, de poezie.
Poemele
de început impresionau prin lipsa discursivităţii, prin raţionalismul lor
antisentimental şi prin prozaismul lexicului. Aceste particularităţi îl
diferenţiau faţă de componenţii promoţiei sale, dar nu se pliau pe orizontul de
aşteptare al cititorului din Basarabia anilor '70, obişnuit cu un alt tip de
poezie – lirică, declamativă, aurorală şi diafană precum se credea că sunt
timpurile de afară. Leo Butnaru vine cu un alt tip de discurs, estetizant, ce
se alătură eforturilor de de-orficizare şi de-retorizare a poeziei.
Sentimentele şi ideile sale, cizelate şi radicalizate, se contaminează de o
frenezie livrescă, de un nedezminţit gust pentru parabolă, ca în acest Motiv
hispanic: „Ai! Între albii muri hispanici / negrii tauri ai tristeţii!
(Federico Garcia Lorca) Lăsând toreadorul nemişcat / reuşi să fugă din arenă. /
Îşi spunea că la sfârşitul străzii / vor începe / libertatea lui şi tihna… // …
dar i-apăru în faţă câmpul roş'- aprins / andaluzul câmp împurpurat /
şi-nnebunitul taur îşi înfipse / coarnele-n ţărână / aruncând spre ceruri /
rădăcini şi floare / sângele de maci”. Prin astfel de versuri uşor
epicizate, „impersonale”, tânărul poet de atunci vroia să sugereze că poezia
există şi în alte zone, dincolo de cotidian şi senzorial, în contextul
lecturilor şi al autoreflexivităţii intelectuale, în afara instituţiei
sacrosancte a rimei/ritmului.
Platforma
estetică pe care se situează nu-i vor asigura o receptare şi o recunoaştere pe
măsură nici din partea criticii literare, care, conform normelor axiologice general
acceptate, consideră „mesajul”, „sinceritatea trăirii”, muzicalitatea drept
cele mai importante criterii estetice.
În
anii ce au urmat debutului, Leo Butnaru a continuat să impună, prin volumele Sâmbătă
spre duminică, 1983, Formula de politeţe, 1985, Duminici
lucrătoare, 1988, Şoimul de aur, 1991, o poezie emancipată,
fantezist-livrescă, ce substituie emoţia lirică cu meditaţia filozofică,
inefabilul cu insolitul expresiei şi paradoxul. Mai puţin interesat de uimirea
şi miracolul pe care le are în mod obişnuit poezia, el mizează pe o formulă
mimetizantă, pe demonstraţia hermeneutică, ce se adresează mai mult gândului şi
mai puţin simţului nostru liric. În poemul Portretul artistului la tinereţe găsim
această confesiune ce poate avea semnificaţia unei profesiuni de credinţă: „…aerul
îţi trebuie mai mult / nu pentru a rosti / ci pentru a gândi cuvintele”.