A plecat la cele veşnice artistul, maestrul (25 de ani a dansat în
ansamblul „Joc”) şi meşterul (a confecţionat mii de instrumente muzicale
populare) Libomir Iorga (1932, Vadul
lui Isac – 2014, Chişinău). În semn de omagiu, am extras câteva pagini de
jurnal cu Liubomir în viaţă, printre
prieteni. Ne regăsim şi într-o poză, pe care ne-a făcut-o un gal inimos, în
1994, la Die , în
sudul Franţei. Eram împreună cu regretatul regizor şi poet Emil Loteanu, cu Mihai
Potârniche.
Fie-ţi pulberea stelelor uşoară, Liubomire, şi
aproape muzica sferelor!
Emil Loteanu, Liubomir Iorga, Leo Butnaru şi Mihai Potârniche, Franţa, 1994 |
4.XI.1980
Cineva din
instrumentiştii tarafului povestesc un caz cu Liubomir Iorga: la Kiev , întâmplându-se la un
meci de hochei, hazliul nostru artist şi meşter de fel de fel de instrumente
pentru orchestrele de muzică populară fluiera dintr-un nai sau din cava, apoi
mai dăduse din instrumentele pe care le avea în geantă şi vecinilor săi. La un
moment dat, arbitrul opreşte meciul şi roagă suporterii-muzicanţi să părăsească
tribuna, pentru a nu împiedica desfăşurarea regulamentară a competiţiei.
Alta, tot de
la instrumentişti: la festivalul de muzică uşoară „Zorii Crimeei”
reprezentantul unei oarecare ţări din Africa prezentă o melodie pe cuvinte
proprii care, de fapt, nu erau decât o înşiruire de lozinci pe care le
scandează pionierii; africanul încerca să le articuleze în ruseşte, precum le
auzise.
26.IV.1993
De unde, de când îl cunosc pe Victor Nevoie?
Aproape întâmplător. Vede-se, mă cunoştea el, mai mult la înfăţişare. Într-o
sâmbătă – sau duminică? – seara, lângă cinematograful „Patria”, intrăm în vorbă
şi el mă întreabă dacă nu doresc să merg la o nuntă. „La cine?”, mă interesez. „La
una din nunţile lui Liubomir Iorga”, zice el, începând „a bârfi” niţel mirele.
Şi am mers. Undeva la Buiucani
sau Schinoasa. Cântau mulţi lăutari buni, inclusiv Vasile Iovu şi Ignat Bratu.
Veselie mare.
Dintr-un jurnal francez,
1994
17.IX.
În avionul ce ne duce spre Franţa, ansamblul
de folclor „Tălăncuţa” îşi încearcă ba vioara, ba cobza, fluierul, vocile
surorilor Osoianu. Liubomir Iorga comentează: „Aşa e: tălăncuţele talentate vin
la Paris , iar
tălăncuţele – tălănci rămân la
Chişinău , zângănind la gât de mioară”.
19.IX.
Domnul Jean Saviard, fost aviator, iar
astăzi – fotograf cu licenţă, tatăl şi socrul familiei în care locuieşte fotograful
nostru, M. Potârniche, este extrem de comunicativ şi, printre atâtea altele,
îmi povesteşte că, în legătură cu abundenţa şi diversitatea brânzeturilor
franceze, preşedintele de Gaulle ar fi zis: „Nu este deloc uşor, ba chiar e
foarte dificil să conduci o ţară în care se produc 350 de feluri de caşcaval”.
Iar noi ce i-am fi putut răspunde mai consolator celebrului general-preşedinte?
Poate că l-am fi parafrazat ad hoc, netabuistic, pe marele poet, spunându-i
francezului că: „Pe-ale vieţii tulburi valuri / Trec ca nişte caşcavaluri...”
Iar domnul Saviard ne convinse că e un maestru al fotografiei, aducându-ne câte
o poză din cele pe care ni le făcuse, împreună cu Loteanu şi Iorga, în ajun.
20.IX.
E ora 6,45. Şi-mi amintesc că în Franţa, la Die – chiar în centrul
orăşelului, lângă catedrală –, un fotograf localnic ne-a făcut o poză, în care
sunt împreună cu Emil Loteanu şi Liubomir Iorga. O altă poză, pe fundalul
„medieval” al aşezării, mi-a „chitit-o” însuşi Emil, eu pe un umăr având geanta
sa (să nu-l incomodeze la potrivirea distanţei, clarităţii cam vechiului aparat
FED), pe celălalt umăr – geanta mea. Cum să nu regreţi plecarea prematură a unui astfel de om şi artist?...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu