marți, 15 septembrie 2015
duminică, 13 septembrie 2015
UN ADEVĂR DUR DESPRE NEADEVĂRURILE SPUSE DE SNOBI ŞI ORBI
Este uimitor ce
de-a cărţi de poezie foarte slabă sunt date drept valoroase şi câtă poezie cu
adevărat bună este trecută sub tăcere! Eu am tradus din creaţia a sute de
poeţi, dintre care câteva zeci sunt cu adevărat de necontestat, la vârf (să
zicem de Olimp). Din acest motiv, îmi permit să spun unele lucruri, echivalete
adevărului, fie ele şi dure. E o rătăcire s-o crezi pe Wisława Szymborska o mare poetă,
chiar dacă i s-a acordat Nobelul. Ca şi pe, mai înainte, Iosif Brodski „mare
poet”. De asemenea şi Tomas
Tranströmer nu e cel care poate fi
considerat culme în poezia lumii. În România, unde minimalismul stă în capul
mesei, nezămislind decât, fireşte, minimalism, lucrurile stau şi mai prost,
listele pe care le pun pe post (FB, mai ales) unii critici sunt de-a dreptul
confuze, de neargumentat, imposibil de susţinut la componenta valoare. Spre
expemplu, din cei 20 de poeţi, pe care îi cred X sau Y cei mai buni din
literatura română contemporană, zece nu fac faţă nici în rândul 3, 4 al poeziei
(de pretutindeni). Însă e dreptul lor să creadă ceea ce cred, dar să nu o facă
atât de ostentativ, chiar cu aroganţă. (Probabil, îmbătându-se cu falsa idee că
lumea întreagă îi creditează drept exegeţi infailibili. Nu, nu-i consideră astfel…)
sâmbătă, 12 septembrie 2015
SUNTEŢI BINEVENIŢI LA
Uniunea
Scriitorilor din România,
Institutul
Cultural Român,
Filiala
Chişinău a USR,
Uniunea
Scriitorilor din Moldova
organizează
FESTIVALUL
DE LITERATURĂ
„BUCUREŞTI
– CHIŞINĂU – ORHEIUL VECHI”
Ediţia a II-a
25-26
septembrie 2015
Program
(Chişinău, Casa
Scriitorilor, str. 31 august, 98)
VINERI, 25 septembrie
9.30 – 10.00. Cuvânt de salut. Prezentarea
programului şi a participanţilor. Casa Scriitorilor.
10.00 – 12.00. Colocviul „Scriitorul – editorul – biblioteca”.
12.15 – 13.45. Un
grup de participanţi – Întâlnire cu studenţii şi profesorii Universităţii de
Stat din Moldova (str. Kogălniceanu, nr. 65). (Resp. Maria Şleahtiţchi, Leo
Butnaru)
12.15 – 13.45. Al
doilea grup de participanţi – Întâlnire cu studenţii şi profesorii
Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” (str. Creangă, nr. 1). (Resp.
Nicolae Spătaru).
12.15 – 13.45. Un al
treilea grup de participanţi – Întâlnire cu publicul cititor la Biblioteca „Onisifor
Ghibu” (str. Nicolae Iorga 2). (Resp. Vitalie Ciobanu, Vitalie Răileanu)
12.15.– 13.45. Un al
patrulea grup de participanţi – Întâlnire cu elevii şi profesorii Liceului
„Spiru Haret” (resp. Arc. Suceveanu).
14.00. – 15.30.
Prânzul.
18.00 – 20.00. Cina la Restaurantul „Curtea
Domnească”, or. Cricova. (Plecarea – ora 17.
30, de la Uniunea Scriitorilor. )
SÂMBĂTĂ, 26 septembrie
9. 30. Plecare la Orheiul Vechi.
10.30 – 11.30.
Vizitarea complexului muzeal medieval Orheiul Vechi (localităţile Butuceni şi
Trebujeni).
11.30 – 13.00. Recitalulul poetic: „Pe stânci” (în
preajma bisericii „Sfânta Maria” de pe culmea Butucenilor);
– Înmânarea Premiului „Pe stânci” pentru cel mai bun poem (O lucrare a
unuia dintre artiştii plastici notorii).
– Înmânarea Premiilor Filialei Chişinău a USR.
joi, 10 septembrie 2015
PAGINI DE JURNAL 1995
24.XI.1995
Ieri seară, la Muzeul de Istorie, o
recepţie oferită de excelenţa sa domnul ambasador al Cehiei la Bucureşti şi Chişinău
Jaromir Kvapil. Prologul – vernisarea unei expoziţii de artă plastică a câtorva
pictori portughezi. Pânze ample, unele de o concepţie strict geometrică, altele
(nuanţe grave de umbră şi… mai umbră) de un neliniştitor stigmat mistic, parcă,
celelalte – de un lirism difuz la hotarele dintre figurativ şi abstracţiunea
dezlănţuită, lăsată „în caii ei”. Dar s-ar fi putut selecta şi altceva, mai
convingător ca valoare.
Unii dintre vizitatori
recunosc că nu pricep cine ştie ce din imaginile de pe pânze. Iar un meşteşugar
al detaliului şi chiţibuşurilor în pictură, care e Filimon Hămuraru, comentează
astfel: „Ce de-a pânză irosită în zadar!”
De, azi, pentru pictorii
din stânga Prutului, achiziţionarea pânzei e o problemă gravă de portofel
dezumflat… Însă e drept că arta, totuşi,
e ceva de dincolo de pânză şi de portofel…
Aud, siderat, că s-a
sinucis poetesa Gabriela Negrenu! S-a aruncat de la un etaj foarte înalt. Ea
care, la întâlnirea de la
Neptun , în iunie, se mişca atât de dezinvolt şi aerian,
părând a fi de o vivacitate irezistibilă. Oferea, multora, autografe pe cartea
nouă ce-i apăruse. Femeie frumoasă, în stare să trezească invidia altor colege…
Îmi pare neadevărată constatarea ce ar vrea să scoată la iveală înaltul grad de
laşitate, că, cică, suntem poporul ce dăm cel mai mic număr de sinucigaşi… Ce
statisticieni ai Diavolului!
Tragismul implicit oricărei
experienţe (de oricare ordin), deoarece, încercând/ experimentând, faci o
presiune, depui forţă, suprimi nişte împotriviri; apoi, acţionezi şi oarecum la
întâmplare, necunoscând legi, neştiind ce ar putea rezulta din asemenea
încercare, izbânda şi eşecul fiind garantate
în egală măsură, ba chiar eşecul, în urma experienţelor, e mai frecvent decât
reuşita. Iar eşecul nu e decât tragism, uneori voalat, atenuat de oboseala şi resemnarea venite în urma
zădărniciilor de a experimenta, de a presa, de a insista, de a te alege cu
nimic…
Oricât de trist ai fi, nu
merge cu privirile în pământ – te va dezola şi mai mult, până la dezolare,
aspectul trotuarelor crăpate, deteriorate, peticite alandala, ca semn al unui
dezastru pruto-nistrean sau pan-românesc ce nu poate fi tăinuit…
Unul din puţinele momente
importante pe care le-am trăit la Băile
Herculane : contemplarea pe verticală a unui arbore uriaş de
pe alte tărâmuri – secvoia de lângă scările ce duc spre Palatul de Cultură.
Diametrul – cam cât lăţimea mesei mele de scris, peste 1,5 metri . Secvoia care
trăieşte sute de ani, atingând o înălţime de până la 100 de metri şi un
diametru de 8,5 metri… Astfel că exemplarul de la Băile Herculane ar fi abia în
preajma adolescenţei sale…
Problema cu sincronizarea
spirituală şi – de ce nu? – profesională (ca scriitori) panromânescă s-ar putea
explica astfel: noi ne aflăm într-o egalitate de şanse şi într-o inevitabilă
inegalitate de har şi voinţă de a ne asuma şi valorifica maxim aceste şanse. E
drept, contează şi achiziţiile noastre, ale fiecăruia în parte, de până la
apariţia acestei egalităţi de şanse. Oricum, năzuiesc la sincronizare mulţi,
izbutesc şi vor izbuti, plenar, mai puţini. Iar ceea ce se pune pe fundul
athanorului este zaţul orgoliilor nesatisfăcute în străvechiul vas al
alchimiştilor zădărniciilor…
În încrâncenata surzenie/
muţenie a intimităţii conştiinţei mele de vieţuitor pe pământ, sub cer,
realizez că sunt un cascador al disperărilor care, prin trucurile sale,
reuşeşte (încă) să revină la speranţe, la iluzia necesară, cum zicem într-un
titlu de carte. Apoi, iar, un cascador al speranţelor care, prin manevre
fulminante, încearcă, pe cât se poate, să evite recăderea în disperare.
Iei, îmi telefonează Angela
Aramă, pentru o emisiune TV de revelion, la care invitaţii vor trebui să spună
câte un banc, două, trei şi să răspundă la întrebarea cam sub semnul cărei
glume a trecut în acest an pe ducă, 1995. Cică m-ar fi recomandat interpreta de
folck Maria Mocanu, care nu s-a zgârcit la înalte elogii referitor la
capacitatea mea de a întreţine o atmosferă destinsă.
De, latinii ziceau: Joculatores sunt histriones; adică: Cei care glumesc sunt actori. Nu ştiu de
câtă măiestrie actoricească sunt eu în stare, însă uneori îi fac pe mulţi să
hohotească până la lacrimi, ţinându-se de burtă.
Când însă eşuez, cred că
spun bancuri de… peşte, şi din peşteră.
VĂ INVITĂM LA FESTIVALUL DE LITERATURĂ
Uniunea
Scriitorilor din România,
Institutul
Cultural Român,
Filiala
Chişinău a USR,
Uniunea
Scriitorilor din Moldova
organizează
FESTIVALUL
DE LITERATURĂ
„BUCUREŞTI
– CHIŞINĂU – ORHEIUL VECHI”
Ediţia a II-a
25-26
septembrie 2015
Program
(Chişinău, Casa
Scriitorilor, str. 31 august, 98)
VINERI, 25 septembrie
9.30 – 10.00. Cuvânt de salut. Prezentarea programului şi a participanţilor.
10.00 – 12.00. Colocviul „Scriitorul – editorul –
biblioteca”.
12.30 – 14.00. Un grup de participanţi – Întâlnire cu
studenţii şi profesorii Universităţii de Stat din Moldova.
12.45 – 14.00. Al doilea grup de participanţi –
Întâlnire cu studenţii şi profesorii Universităţii Pedagogice de Stat „Ion
Creangă” .
12.30 – 14.00. Un al treilea grup de participanţi –
Întâlnire cu publicul cititor la
Biblioteca „Onisifor Ghibu” .
12.30 – 14.00. Un al patrulea grup de participanţi –
Întâlnire cu elevii şi profesorii Liceului „Spiru Haret”.
15.30 – 17.30. Recital de poezie al participanţilor la Festival. Lansări
de carte, prezentare de reviste.
SÂMBĂTĂ, 26 septembrie
9. 30. Plecare la Orheiul Vechi.
10.30 – 11.30. Vizitarea complexului muzeal medieval
Orheiul Vechi (localităţile Butuceni şi Trebujeni).
11.30 – 14.00.
Continuarea recitalului poetic: „Pe stânci” (în preajma bisericii „Sfânta
Maria” de pe culmea Butucenilor);
– Înmânarea Premiului „Pe stânci” pentru cel mai bun poem.
– Înmânarea Premiilor Filialei Chişinău a USR.
Ediţia 2014 |
Ediţia 2014 |
Poetul Traian Ştef, laureatul Primei Ediţii, 2015 |
marți, 8 septembrie 2015
DIN "SCRIPTOR" - UN POET SUPRAREALIST: BORIS POPLAVSKI
(Din „Avtomaticeskie stihi” / „Versuri
automate”)
* * *
E groaznic să te gândeşti: noi am întârziat
Am tot alergat prin negrele împrejurimi
Nimerind în uşi închise
În subsoluri căzând cu faţa la pământ
Între timp acolo făceau îngropăciuni
Acolo se ţineau liturghii
De trei ori strigam la uşi închise
Şi cu ochii închişi aşteptam răspunsul
Până pe şinele de fier
Se întoarseră munţii de granit
Norii s-au lăsat în abis
Păsările se prăbuşiră-n frigul stelar
Şi precum jalnice năluci de furi
Chefuiam la intrarea-n miezul de noapte
Care îşi strălucea soarele
Aşteptând de milioane de ani
* * *
Sub povara marilor victorii
Comandantul bolnav
Îşi lipi faţa de fier
Tace simţind frigul
Cu fruntea-i nudă colosală
Visând mormântul
Recea marmură solemnă
Unde împletindu-şi la piept braţele sfărâmatele
Plecându-şi enormele pleoape
El stă greu şi curat
Trădat în ultimă instanţă
Iar la mare adâncime
Neîntrerupt şi lent
Curg râuri colosale:
Acolo străluceşte soarele
Şi se-neacă asfinţituri
Şi totul e de ne-nturnat
Şi totul este uitat
* * *
La mare adâncime
Undeva undeva
În cămaşa de forţă
În întuneric, în somn
Un soare dement – şi piatră
Piatră la o sută de verste-mprejur.
Dement şi surd el vorbea în somn
Încătuşaţi sunt îngerii în lanţuri negre
Dorm cu toţii – ajutaţi-ne
Nu trebuie, aşa e mai bine
Ca dimineaţa străpungând sufletul
Se naşte milostivirea
* * *
Nimeni nu pleacă nicăieri
Toţi rămân pe stelele lor
Toţi se afundă-n abis
Toţi uită unii de alţii
O ce vitreg e spaţiul
O ce departe e până la
caldele luminoasele raze ale Pleiadelor –
ce privelişte ar fi aceasta?
Sunt tablourile iadului stelar
Aşa se cade
Astfel se naşte milostenia
* * *
Tânga arborelui-lămâi
Se ducea spre fumul vulcanului
Unde adormiseră lângă fumarole
Peregrinii altor lumi
Lumea era înaltă, calmă
Avântată spre vremuri ce au a veni
Lumea încă nedemnă de Libertate
UN POET DIN PREAJMA AVANGARDIŞTILOR
Din
poezia lumii
Vasili MAZURIN (1872–1939)
În traducerea lui Leo BUTNARU
Care ar fi motivele din care o parte din
textele lui Vasili Mazurit sunt încadrate avangardismului? – se întreba Ghennadi
Ayghi, dat fiind că, în mare, poezia acestuia e categoric străină futurismului.
Însă, spre sfârşitul vieţii, Mazurin s-a dovedit a fi printre novatorii
prozodiei ruse, spre aceste căutări creatoare „îndrumându-l” Walt Withman, de
creaţia căruia, precum se ştie, se leagă, implicit, întreaga epocă a
avangardismului european. Precum spunea acelaşi Ayghi, avangarda nu ar fi
„deplină”, fără a i se cerceta şi „împrejurimile” (dar şi împrejurările) în
care s-au manifestat şi alţi autori, angajaţi şi ei, implicit, în modificările
structurale ale discursului artistic. Unul dintre aceştia a fost şi Vasili Mazurin
– poet, dramaturg, adept al doctrinei spirituale predicate de Lev Tolstoi.
Absolvent al Institutului Pedagogic, după care a predat în gubernia Herson. Mai
apoi s-a transferat la Moscova ,
fiind angajat la Institutul
de Învăţători, unde se străduia să propage tolstoismul ca viziune
social-pedagogică. În regie proprie, a publicat volumul de versuri „În
împărăţia vieţii” (1926).
„ÎNTRE DOUĂ MUŢENII…”
Între două
Imense muţenii –
Tăcerea de până la naştere
Şi tăcerea de după moarte –
Mi-e dat să rostesc cuvântul.
Învăţ a-l rosti
Cu vrednicie.
Pentru că
Doar o singură dată
Îmi este dat cuvântul –
Şi dacă-l ratez,
Îl distrug?!
(22.V.1924)
„ARŢARUL AŢIPI…”
Arţarul aţipi.
De veghe stă doar frunza
santinelă,
Ocrotind cu osârdie
Tihna întregului frunziş,
Clătinându-se alandala
Pe lungu-i peţiol.
Abia de se-nfioară vântul,
La chemarea santinelei
Arţarul freamătă…
Frunza mea de pază –
Inimă înfiorată –
Totdeauna mă vesteşte
Că se porneşte asprul vânt.
Dar regret – eu mai dorm,
Ratându-i începutul
Şi de multe ori
Mă trezesc deja-n plină
furtună.
(27.VI.1924 )
COSAŞUL
Cosaşul doarme,
Învelit de vise
Din ierburi şi flori
Şi parcă purtat spre cer
De arome-n risipire
Şi tril de ciocârlie.
Iar în aşternut
Sforăie un trup mare
Neputincios şi jalnic
Cu grumazul roşu
Şi braţe noduroase.
Cosaşului nu-i este de zi,
Nici de soare: în luncă
El a băut tăria dimineţii,
Îmbătat de frumuseţea ei
divină.
Ce-ar putea să spună dânsul,
Dacă somnu-i va dura o
veşnicie?
„Mulţam,
Mi-am câştigat prin muncă
Împărăţia de aur
A bucuriei netrecătoare!”
(30.VI.1924)
Abonați-vă la:
Postări (Atom)