Aleksei KRUCIONÎH
(1886 – 1869)
În anul 1912, în poezia rusă se naşte (e născut!) un
monstruleţ – de/din cuvinte, fireşte, – fiară nespus de „agresivă”, ce trezeşte-aţâţă-provoacă
cele mai diverse reacţii, într-un diapazon cuprins între nedumerire şi blestem,
curiozitate şi aprobare admirativă, în toate astea însă dominând confuzia, ca
amestec de stupefacţie şi estetică, entuziasm revoluţionar (în artă) şi derută,
perspective (parcă) şi totală absenţă a acestora... Monstruleţul, fiara
suna-„urla” astfel:
Dâr
bul şcil
ubeşciur
skum
vî so
bu
r l
ez –
fiinţă de cuvinte născută-semnată-„asmuţată” de Aleksei Eliseevici
Krucionîh, ca ieri învăţător de provincie, născut, în februarie 1886, în satul
Olevka din gubernia Herson, într-o familie de ţărani, absolvent al Şcolii de
Arte din Odessa. În foarte scurt timp, s-a dovedit că monstruleţul-fiara de
cuvinte sau, în aceeaşi măsură, din... anticuvinte (poate că şi: antecuvinte
– ca pre-cuvinte) nu e unul/una ce încolţeşte, sfâşie, dărâmă, chiar
otrăveşte, ziceau unii, ca scorpionul sau vipera, ci – din contră – ar avea
incontestabile calităţi de ctitor, deoarece tocmai cu Dâr bul şcil se
consideră a fi fost lansat un nou limbaj, zis transraţional (transmental),
în originalul albiei sale ruseşti numit zaumnaia reci sau, mai simplu, zaum’.
Până la acel an de (diz)graţie, Aleksei Krucionîh
participase la activitatea unor cercuri marxiste, în 1905 fiind arestat pentru
păstrarea literaturii ilegale (...faţă de care, peste 7 ani, mica şi ne-tandra sa fiară de cuvinte avea să se dovedească
incomparabil mai periculoasă!). În acea perioadă, face cunoştinţă cu David
Burliuk, nume celebru de reformator în arta plastică rusească, deloc mai puţin
dotat şi cu har literar, supranumit Tatăl
futurismului rus. În toamna anului 1907, fostul învăţător de gimnaziu se
stabileşte la Moscova ,
unde participă la expoziţia de pictură „Impresioniştii”, urmată de o alta,
„Cununa”, la Herson ,
de aici încolo colaborând la revista „Budilnik” (Deşteptătorul) şi alte
publicaţii periodice. Începând cu anul 1910, Krucionîh este unul dintre
protagoniştii grupului „Ghileea” (în traducere din greaca veche – silvana/
păduroasa, precum se numise o regiune din Sciţia). În fruntea grupului
se afla David Burliuk, colegii săi mai fiind Velimir Hlebnikov, Benedikt
Livşiţ, Elena Guro, Vasili Kamenski, Vladimir Maiakovski ş.a. De fapt,
„Ghileea” a fost întâia şi cea mai radicală grupare a (cubo)futurismului rus, în
cadrul căreia este lansat celebrul
manifest scandalos O palmă dată gustului public.
În timpul comunismului, creaţia lui Aleksei Krucionîh
serveşte doar de ilustraţie a undergoud-ului epocii staliniste. În
anonimat, sărac şi uitat de lume, avangardistul se preocupă de studierea şi
clasificarea noii arte, parc ă deja – cea de ieri deja. Cel care fusese unul
din fondatorii esteticii cubofuturismului se vede nevoit să-şi vândă volumele
dactilografiate şi portretele scriitorilor pe care le elaborase în mai depărtatele
sau mai recentele odinioare. Precum
scria V. Sosiura, Krucionîh fusese „un dandi din primul deceniu, pictor,
artist, poligrafist... Nu şi-a pătat mâinile cu salam. Onorarii nu a avut
începând cu anul 1917 (şi până la!...). A editat pe cont propriu 124 de cărţi.
Autor al libretului primei opere art,-fut,-şi pop. Trăia numai cu pâine şi apă.
Estet! Unicul poet din istoria literaturii care şi-a elaborat el însuşi toate
cărţile, manual”.
DIN SAHARA ÎN AMERICA
Cinci suntem cine ar vrea să ne numere? Cinci
năsosascuţiţiîncomaţi cu braţe negre se vede clar fiecare
având câte cinci ucenici ce stau cu urechile
ciulite ascultă
periem de parcă am şopti din greşeală
când păşeam pe zgârie-nori
săream uşor de la primul
până la ultimul
celor ce cred nu le e jale de un argint
aruncaţi-l şi noi tronând
ne tot adâncim după pahare
se-mprăştie buclele
lovii cu securea
marea adie în continuare
pocale scumpe sunt aruncate-n undele ei
crânguri bărbierite
şi ştiţi cine le...vă daţi seama?
Strâmboumili
groteşti-din-grotă câini
din colţuri şi cu colţi şi cinci-şase capete
simple nu vor rezista ce beau tihnit
semilumină a nopţii e friguros să priveşti
în negrogalerii noi nu suntem
noi suntem aruncaţi la marginea lumii
vedem după steiuri mergem la biserică
să spunem vorbe deocheate
când câinii pleacă le rămâne gheara
smocuri de blană stau împrăştiate oriunde
tremurând acele semne n-au cum să le găurească
nici peştele nici muntele
câinii latră la copaci păsările le atacă
boturile deschise
dulăii încrâncenaţi între arbori norii zboară
în
partea opusă câinii cască suntem liniştiţi
nimeni nu ne spânzură nu se spânzură
ci doar ca prin ceaţă coboară gloanţele
înţeapă
şi scapă o iau aiurea iar noi aşteptăm
îmbrăcaţi gloanţele de-ar fi sfâşiate
de-ar face pentru burtă
clătite nu încap sunt sprintene
nimeni nu ştie
cum s-ar înşela când oamenii au scrisul la fel
şi scuipat-am eu în nasul ticăloşiei şi ea
cabră
şi râgâi iar eu mai fleşcăit ca ciuperca
murată
stăteam în faţa ei căzând cu capul
şi mi se arătă aerul ameţitor cu îndrăzneală
îmi desenează urechile
unde mai pui că şi scrumbiile îmi atârnă de
umeri
iar la mijlocul frunţii
cuvântă o bătrână tânără
şi atunci
pe noi cinci ne vor aşeza pe o piatră
şi vom forţa scărpinările dintre
planetele ce se văd printre fostele frunze
ni se deschide ochilor prăpastia
şi ni se pare că am putea cădea în ea fără
veşminte
urechile noastre sensibile aud chiar cum a
fontă scârţâie dogit
planeta că negruviermele ascute cifrele
noi pătrundem în absurditatea neînţelepţilor
şi
când din găuri praful zboară şi ne deşteptăm
spre peşteră
cea vajnică veni să-i viziteze pe cei arşi
regina fecioarelor putină
cu slănină pe umăr braţele se încrucişară
barza vajnică chemă
şoimii slavonităţii peşti roşii alungiţi
mişcarea reginei se schimbă alta începea deja
însă ambele sunt drepte şi scrum gri praful
acoperiră drumul
şi oasele arse se mişcaseră semnele sunt
adunate de câini
perlele ochilor ei păstrează şi braţele
ascunde-vor piatra
piatra neagră trăsăturile muierii-mahăr despre
care
se sfărâmaseră multe vânturi
noi într-o parte
amar e ovăzul nostru nu suntem iubiţi de
ochii cabalini ai reginei fecioare
dar câţi au tot rugat au ars jertfe
dacă nu lângă ea apoi lângă casă stau
încovoiaţi
uscându-ne pe neobservate bi-bin şuierară
coarnele despicătura
străluciră trebuie ucis
izbucni în râs cuţitul căzu reteză picioarele
doar taie dulăii strănută
nevinovatul
e-e zeul
ceştile se mişcă osul oasele concreşte-vor
întărindu-se?
Oase trup palisadă coastă ieşită-n afară
precum cuiul iarbă peste taur
amuţiră şi sprijini sug suc oasele toţi noi
ne uscăm
înmulţeşte piatra brută
pădurea tot copaci greu de marcat graniţele
capetele când sunt mici şi mai mult se pare
mai puţin bolnave
topazul e fumuriu nu e ignifug
apare un peşte chinuit strigă salvaţi Roma
se va îneca din nou
s-au şters numele de pe scoarţa copacilor
vom creşte ca iarba pe cerbice de taur
toate bogăţiile ei sunt la noi
n-am devenit mai bogaţi
şi perla îmi va încălzi trupul ce slăbeşte
şi mâinile nu-i vor albi
dulăii nu ne vor găsi chiar de stau pe burtă
la pândă
în iarbă
şerpuiesc
se adună oasele
baie fierbinte
nu îndrăznesc câinii
se rotesc în jurul cozilor
tulpinile au încremenit
când eu îmi luai avânt să înalţ
acutoinsulele
afinelor
m-au primit
dulăii nu ne zăpsesc nu vor schelălăi din nou
jalnic
vor întinde gâturile şi aruncându-se la pământ
se aştern lui adulmecă
cu capul se mănâncă
începe să bureze
topazul e greu de deosebit de olmaz
creierul şarpelui e de leac
capetele noastre pleşuveau când eram bătrâni
trupurile ne încăpeau în firul de praf
os de mamut sub coajă de tei topită
dacă ne vindecă
şi noi ne-am lipit palmele de os şi ochii
înmărmureau
pădurea deveni ca ţepele
fluturară batiste
şi câinii noştri şi-au pierdut simţul
amirosirii în vânt
totul fu acoperit de un grilaj
bărbaţii îşi salvară bărbile
îmbrăcară pe mustăţi pleoştite pe oală
sub bărbia câinelui bălos
se culcă obosit
furtuna-i departe
ceată de femei-vânători vesele
eu venii de aiurea
la câinele meu
lângă casă – ţeapă-naltă
aşa şi se cere în harţă
în chiţimie ploşniţele înţeapă des
şi prafu-i până la cer
dar sunt fericit de puţin
chiar de-i alb în jur
chiar de aud mişcarea bolţilor...
roată grea...
dar mi-am strâns botul –
tu necurate! nu câine...
e cald cu smolitul alături
rumeg piele
dar sare mi-ar mai trebui
să-mi frăgezesc gâtul
ţin minte cum mă băteau
pentru prietenia cu tine
dar s-au risipit relele
peste noi o casă povârnită
ca santinelele
bat cărăbuşii
odinioară cum mai tresăreau
simţind împunsăturile
picioarele mi-au ajuns la grindă
dincolo de ea vibrează cântecul
mult alean zadarnic e-acolo
însă mie nu mi-e strâmt de loc
toată vesela noastră
o ceaşcă goală
nu apasă pe dedesubt
o hârtie albastră
împreună cu amicul ne-am încovrigat
e greu de respirat
a te întoarce pe cealaltă parte – mare
problemă
gâtlejul se culcă peste mine
dinţii mei fără-ncetare
pielea mi-e destul de tare –
mă mănâncă spatele cu buzele
apeşi pe scândură ploşniţa
...colo în ungher spânzură o furculiţă...
nu trebuie să te rod –
când vom da de pleşuvie
vom coborî...
ce vise mi se mai arată
curând mă voi însănătoşi atunci
voi prinde a goni iepurii
barba nu-mi va atârna-ţurţure
şi mă voi zvânta cu sare
întărindu-mă cu smoală
însă spulberat de praf
nu voi mai cerca visare...
(1913)
*
* *
...Idiot ritos mă izbii de masă
Dorind fruntea ori lemnul să sfărâm
Şi mă ridicai în şir de Sodome
Pe toţi uimindu-i credinţa de sălbatic
Pe hornul înflăcărat drăceşte
Voi urla înfulecând jarul
Burta umplându-mi cu orice jumări
Râgâind pe urmele îmbrăţişatelor perechi...
Şi între dinţi topitu-s-a rafinatul zahăr
Al nevinovatului oscior de copil
Eu sunt ochiul de lup vindecător sunt
Criminalul june fu ars ca-n clocotul de var
Şi iată – prinse a se-nroşi piciorul de oţel
Al celui care nu cunoaşte boli
Ceva ce-aduce-a răzmeriţă sau pateu
Ce-ar fi folositor patriei să zicem
A-a! Hulpav prinde-voi să-nfulec oameni
Ce mi-s mie legi şi interdicţii?
Şi cu ciolanele voi arunca în gloată
Să amuţească-n veci molâii gură-cască
(1914)