Biblioteca
poeziei de avangardă
Igor SEVERIANIN (1887 – 1941)
S-a născut la Petersburg în familia unui ștabs-căpitan în
rezervă, familie în care erau înalt prețuite literatura și muzica, în
special opera („pe unul Sobinov, – își amintea viitorul poet, –
l-am ascultat nu mai puțin de patruzeci de ori”). Adevăratul nume: Igor
Lotarev. Scrie versuri de la vârsta de nouă ani. După terminarea a patru clase în liceul real, împreună cu tatăl
pleacă la Port Dalnîi, de unde și pseudonimul:
Severianin (Nordicul). În 1904 se reîntoarce la mama sa în Galicino.
După mai multe
tentative de a publica în revistele vremii, în 1905 i se tipărește poemul
„Moartea lui Riurik”. Primul care l-a salutat pe tânărul confrate a fost K. Fofanov (1907), cel de-al
doilea – V. Briusov (1911). Între 1905-1912 I. Severianin publică circa 35 de
cărți, majoritatea din ele la edituri din provincie. În 1911 lansează
„Prologul egofuturismului”, fiind considerat întemeietorul acestei noi orientări în poezia rusă;
egofuturism pe care, precum avea să sublinieze peste un an, „nu are nimic în
comun cu futurismul italo-francez... care a mortificat pronumele eu” și nu cunoaște atotjustificarea. Unul din principiile fundamentale ale doctrinei egofuturismului
promova aplicarea în viață a atoateîndreptățirii, ceea ce ducea de fapt la un deplin indiferentism
social. Astfel, în poemul „Poloneza șampaniei” (1912) sunt puse
pe picior (și... taler) de egalitate idei și noțiuni ce se exclud categoric
înde ele, printre care Cristul și Antihristul, Dezarmonia și Unisonul.
Adevărata celebritate îi
vine după apariția volumului „Tunetoclocotitoarea cupă” (1913). În același an prezintă
un șir de poetoconcerte, în turneu fiind însoțit de F. Sologub. Boris Pasternak își amintea: „Pe
scenă, pe Maiakovski îl putea concura doar Severianin”.
Iată unele opinii polemice
din acea perioadă ale lui Ivan Ignatev: „Lăsând la o parte polonezele sale, canțonetele și poezele ce valsează a la Fet, uneori aflăm la el contemporaneitate transmisă subtil
și acut, dar cu o mică nuanță Ego, deoarece temele lui Igor Severianin sunt vechi și doar în unele din ele (preponderent în cele pe care le-am auzit, dar nu
le-am citit) există o doză
și de «ego», și de «futurism» (ca atare). Nu putem spune ce destin vor avea aceste
opusuri ale lui Severianin. Cu egofuturismul a rupt-o în mod oficial, autorul
lor deja mergând spre «timidele vâlcele» și, posibil, calea i se va contopi
cu cea a «akmeiștilor-primordiali»”.
Mai publică volumele „Lira
de aur” (1914), „Ananași cu șampanie” (1915). Se stabilește în Estonia, unde își aduce și mama. În
1918, în timpul unei scurte vizite la Moscova, la o seară de literatură
de la Muzeul Politehnic este declarat „Rege al poeților”, în
subiectivitatea jurizării devansându-l ușor pe Velimir Hlebnikov
care, în perspectiva esențializărilor axiologice, se dovedi a-i fi superior.
În emigrație editează volumele de versuri „Verevena” (1920), „Menestrelul” (1921),
romanul în versuri
„Panta alunecătoare” ș. a. Publică o antologie a poeziei estoniene clasice. Ocrotindu-l de
bolșevism, guvernul țării care l-a adoptat îi acordă o subvenție viageră. Itinerarul său
de poet mereu în mișcare, la propriu și la figurat, a fost unul impresionant: Belostok, Berlin, Varșovia, Vilnius,
Daugavapils, Kaunas, Lòdź, Luțk, Riga, Helsinki, Šiauliai, România, Bulgaria, Franța,
Cehoslovacia, Iugoslavia, până la acestea fiind imensitățile Rusiei, prin care hălăduise în tinerețile sale.
Traducere și prezentare de Leo BUTNARU
ÎN FÂNCOSITUL IULIE
Minunat e, minunat fâncositul iulie!
Ah, și se duce! Țineți-l! Să nu dispară!
Stau întins pe mătasea verzie-a arăturii,
În jur – cosițele spicelor de secară.
O cerule, cer! De aer e calea ta nesfârșită!
O câmpule, câmp! Pârguiește-mi vis, ideal!
M-am încerit! Și deja nu sunt de-aici, se pare!
Și egal mi-e Dumnezeu, și viermele mi-este egal!
(1911)
POLONEZA ȘAMPANIEI
Șampanie cu
crini! Șampanie cu crini!
În virginitate – flori ce sacre devin.
Mignion și Escamillo! Mignion și Escamillo!*
Șampanie cu
crini – e sfântul nostru vin.
Șampanie cu
crini – murmur scânteios, –
Vin îmbătat de al corolei clar pocal.
Eu cânt entuziast și Crist și Antihrist,
Cu suflet și gâtlej arse de-aprinsul
val!
Porumbel și uliu! Bastilia – Regstag!
Cocotă și-alchimist! Vis mut și aprig zvon!
Crin în șampanie, șampanie în
crin!
În marea Dezarmoniei – farul Unison!
(1912)
_______
*Mignon Modeste – protagonist al romanului lui Honoré de Balzac; Escamillo – personaj din opera lui Georges Bizet „Carmen”.