duminică, 2 august 2020
sâmbătă, 1 august 2020
COSMOGRAME DIN COTRAFORT
Cosmograme
Iluziile ca cenotafe
Mie, Doamne Dumnezeule desfăcător de minuni și
făcător de realitate, suișul, creșterea spre cer mi se pare urcarea copacului
în propriul său copac, adică – în sineși, urcarea pădurii în propria sa pădure,
toate – restituindu-se loruși, sub actuale sau foste stele, sub mutele plante
stinse – niște morminte în care nimeni-țipenie nu a fost îngropat, Doamne
Dumnezeule desfăcător de realitate și făcător de minuni. Ca să nu zic:
irealitate, și mai grav – iluzii, acestea putând a se dovedi nimic altceva,
decât un rebut al subconștientului nostru.
Lămurește-ne, Doamne, de nu ar fi mai bine să ne
arătăm mai puțin inventivi în a plăsmui speranțe, iluzii, stări de fericire sau
nefericire în iluzoria realitate – pe de o parte, și irealitate iluzorie – de
cealaltă parte. Sâcâitoare, hărțuitoare iluziile, și
când le ai, și când nu le ai.
Iluziile sunt de mai multe feluri: îmbălsămate,
împăiate și incinerate. La toate timpurile. Iar prezentul propriu-zis nu e
decât iluzia care se hrănește cu propriul său cadavru, pentru a-și continua
permanența. Și, se dovedește, în această
devorare de iluzii prezentul are un apetit nebun! Încât, în continuare, de
eternitatea și deșertăciune, cele mai importante lucruri în viața oamenilor nu
sunt lucruri, ci iluzii, acestea – în mereu inevitabilul report.
Și totuși, eu unul, când încerc iluzii nu sunt un
pesimist. Chiar dacă nici încercat de optimism nu sunt. Numai că această stare
nu ar fi una neutră, să zic (să scriu). Astfel că, de mi se întâmplă să scriu
despre iluzii, am potrivit chiar și un îndemn:
– Trăiască iluzia că sunt liber și scriu tot ce
gândesc!
Îndemnul nu ar trebui să le pară unora inadecvat,
chiar bizar, odată ce omenirea încă nu e încercată de marea iluzie de a nu-și
mai face iluzii. Iar în această situație, poate provizorie, poate pentru
totdeauna, e bine, dacă speranțele, dar mai ales iluziile tale au simțul
umorului.
Da, exact așa, cu umor, chiar dacă iluziile sunt ca și orele: Omnes vulnerant ultima necat*.
–––––––––––––
*Toate rănesc, ultima ucide (lat.).
În memoria călimărilor
Pe
când caligrafiam, asudam și tot secam micile butoiașe de cerneală ale
călimărilor, piticele lor sacale sau, poate, ulcioare ori, să zicem, vaze
miniaturale cu cerneala lila a viitorului liliac de litere sau cifre cu
florile-n patru și, uneori, în cinci petale.
Pe
când pirații se porăiau, agitați, cu butoiașe de praf de pușcă, archebuze,
pregătindu-se pentru jaf și bătălie.
Pe
când noi, precum spuneam, trebăluiam cu butoiașele căli-mărilor (și
oceanelor... cunoașterii), călin-du-ne păciuitoarea, ușor amețita caligrafie.
Cam
atât a fost să fie... Mai bine zis, părea să fi fost, pentru că subiectul
se-reluă ca de la sine odată, când cu prietenul sârb, poetul Radomir Andrić, ne
aminteam de mirosul cernelii din călimară – acel obiect, de care nu mai știe
cam trei sferturi din populația lumii.
„Bineînțeles – spuse Radomir –
mirosul cernelii era la fel și în Serbia și în România”.
„Și în Azerbaidjan”, am adăugat eu,
ca semn de respect față de tărâmul poeților, în care ne aflam și ne aminteam de
antichitatea noastră școlară, de călimara în ea cu lichidul amurg violet al
cernelii (dar aici mi se pare necesară o notă de subsol sau una – chiar aceasta
– integrată direct în text, ca să-i explic bietului meu computer ce însemna aia
călimară, obiect asupra căruia descântam alchimic cu praf chimic și stropi de
apă, spre un sfârșit de vară și început de toamnă, în antichitatea noastră
școlară...).
Luna și gâștele. Mit și traducere
Omul pe lună... Primul pas pe bietul praf
selenar... „Este un pas mic pentru om, însă un salt uriaș
pentru omenire”... (Păstrați ghilimelele
la propriu și la figurat, plus
această paranteză...)
Alte
aselenizări, alți pași, alte module, alte (turme de) urme – curate, dar și
necurate...
Din
nenorocire, cândva, luna va ajunge nu doar poluată, ci și poluantă, precum un
Cernobîl cosmic... Precum orice loc populat, des-sfințit de om...
În
fapt de noapte, pe fundalul ei vânăt-auriu, liricele, suavele gâște din poezia
japoneză se vor vedea, proiectat, ca la roentgen: niște biete schelete în
zbor...
Astfel
începea deja demitologizarea.
Într-adevăr,
cam după douăzeci de ani de la aselenizarea omului, începuse să scadă numărul
miturilor pe cap de locuitor, astfel că pe capul vreunui pământean, pe
curiozitatea lui, nu mai revine niciun mit, în acest caz situația fiind la un 0
incert. Pe când în cazul capetelor altor muritori, inclusiv a descendenților
din egiptenii sau grecii antici, se numără deja invers – minus un mit, două,
trei...
Aceștia,
bineînțeles oarecum frustrați, nu se lasă ca pe capul lor de locuitor să nu
revină niciun mit, astfel că, din vreme în vreme, stau cu ochii holbați pe
orizont, pe burtiera televiziunii cosmice pe care alunecă propozițiile de apă,
grindină sau zăpadă ale norilor, cu care ar putea să se reîntoarcă vreun mit.
În caz contrar, ei se simt parcă fără destin, precum cucul din ceas; pe scurt –
pământeni ne-deplini, un fel de jumătate-om, jumătate-iepure; un fel de
Statu-Palmă-Barbă-Cot (iată, aici, vreun eventual traducător al acestui text ar
putea încerca dificultăți cu echivalarea noțiunilor care nu se găsesc prin alte
părți…)
Omul și curelușa de ceas
Întrebarea
ta despre ce-ai zis (...chiar ai zis?) – nemurire…
Până
să fi îndrăznit a da un răspuns, chiar acesta, timid, încât nici cu propria
umbră nu îndrăznește să fie pentru, de parcă și-ar fi strâns capul între
umeri.... Până să fi îndrăznit să dau eu un răspuns, prietenul, nehotărât, și-a
tot schimbat opțiunile, poziția, pozițiile – în fine, până să fi potrivit vreun
răspuns, chiar dacă, între timp (și între spațiu) prin minte mi-au trecut
răspunsuri-mulțime, din care așa și nu am reușit să te/ să mă învrednicesc de
vreunul, muritorul meu prieten de o viață atât de scurtă, cam cât curelușa
ceasului de mână, de o viață atât de scurtă, încât omului mai că-i vine să o
cronometreze cu secundometrul în mână… Omului atât de neștiutor, dar mai ales
hazliu, sau poate iresponsabil, încât spune orice, spre exemplu (iertare,
prietene!): nemurire...
luni, 27 iulie 2020
miercuri, 22 iulie 2020
POEME DE KAZIMIR MALEVICI
Din poezia lumii
Kazimir MALEVICI (1878 – 1935)
În traducerea lui Leo BUTNARU
Pictor, grafician, pedagog, teoretician, filosof,
poet. Fondatorul unui gen de artă abstractă – suprematismul („Pătratul negru”,
1915).
Se naște la Kiev în familia unor originari din
Polonia. Termină cinci clase gimnaziale, între 1895-96 studiază la școala de
desen. În 1905, se stabilește la Moscova, studiază pictura, se manifestă ca
neoimpresionist. Participă la expozițiile novatorilor – „Valetul de tobă”
(1910-1911), „Coada asinului” (1912). Se împrietenește cu poeții A. Krucionîh
și V. Hlebnikov. Elaborează concepția grafică a multor cărți ale futuriștilor.
În martie-iunie 1918, colaborează la ziarul „Anarhia” (Moscova), pentru care scrie
peste 20 de articole, parte – teoretice. În 1919, încheie primul studiu
teoretic amplu, „Despre noile sisteme în artă”. În același an se stabilește la
Vitebsk, fiind profesor la școala de arte condusă de Marc Chagall. Aici scrie
cea mai mare parte din lucrările sale cu tentă filosofică. Poezia ar fi liantul
dintre pictura și filosofia maleviciene.
* * *
De ce din cripta cărunteții mele
se înalță flacăra bunătății și mângâierii
spre fiecare ce răzbătu și care întinse
mâinile și ramii spre adâncimi fără capăt
De ce totul erupe
din fortăreață
în același timp strâns cu rădăcinile
ținându-se de pământ tu timid
desprinzându-te sau spre a te elibera
nu vrea nimeni nimic
Eu de ce-s cuprins
de bunătate atunci
când temeiul meu constă din rău
De ce din tine cei
ce ies
râvnesc să ucidă
dacă aceasta e legea ta înțeleaptă
de ce în același timp
tu îți potrivești culori de camuflaj
Înseamnă că
înțelept și feroce
îl aperi pe el compătimindu-l reiese că-n tine
e aceeași bunătate ca și în mine
pentru că și eu mă trag din tine ca toți
ceilalți
căci tu m-ai creat din răpuși
de dragul meu ucigându-le trupul
eu sunt din rândul omorurilor
însă cum aș răzbate spre ceea ce-mi aparține
cum m-aș curăța de cele furate
fiindcă eu sunt parte a celor furate
Binele și răul constituie cele două părți
ale mele aidoma ție alcătuit fiind
dar de ce mereu e discordie-n firea mea
și neostoit război întru biruință
ce va veni
și ce trebuie să biruie
cui îi aparține coroana existenței
Da Tu m-ai creat din rândurile celor uciși
din contul lor m-ai alcătuit
Însă eu mă revolt și vreau să ajung
la mine însumi cel curat și limpede
și când va fi să mă purific atunci
răul îl voi răpune
Nu am nevoie de cărări bă-
tătorite de mine eu voi fi nimic
și nu va fi pântecul și nu vor fi
dinții
Nu voi jura pe tine frate al meu
deoarece la fel fugim dar de ce
atât de adânc îți ții rădăcinile
Taie-ți degetele las’ să rămână
Nu face să te ții
* *
*
Neaflându-mi
începutul, exclamai:
și mă plăsmui pre
mine Domnul după chipul și asemănarea
Sa și astfel acum
am și eu o închipuire
despre Dumnezeu,
înfățișarea sa și-nfățișarea mea atestă
identitatea.
Însă
în veacurile creării mele eu am pierdut
mai multe din
componentele chipului meu și în viitoarele
veacuri pierde-voi
întreaga asemănare cu Primogenitura
primordialității.
Risipi-mă-voi în mult și
multul se va
răscula. Astfel pierdute fi-vor
chipul meu și
închipuirea despre Dumnezeu.
marți, 21 iulie 2020
miercuri, 15 iulie 2020
marți, 14 iulie 2020
SCRIITORII ȘI CORONA...
Leo BUTNARU
Chestionar Apostrof: Cum ați trecut prin perioada de „Stați
acasă”?
– Acum, că am trăit, trăim și vom trăi ceva ce n-am
crezut c-o să ne fie dat, o pandemie cu tot ce ați văzut, cu tot ce ați auzit,
noi vă întrebăm: Cum ați trecut prin perioada de „Stați acasă“? Cum ați făcut
față singurătății, problemelor complicate de viață cotidiană care au apărut și
așa mai departe?
– Cum am
făcut față?... Ca mai toți românii, și nu numai, care au resimțit pe nervii
proprii efectul îndemnului „Simțiți-vă ca acasă”. Îndemn generos care, brusc, a
devenit glacial, geros! Și m-am gândit ce de-a urări de bine și de frumos, de
fericire și de bunăstare răsunaseră, entuziast, printre pocnetele șampaniilor
și petardelor multicolore, la Revelion și, iată și iartă, Doamne, ce an paralizant
a ieșit din toate... Se părea că post-istoria, despre care trâmbițase acum
câteva decenii dl Fukuyama, începea cu adevărat în primăvara anului 2020.
Se murea
cu adevărat, încât lumea, omul în lume, parcă ar fi fost prinși într-o loteria
a groazei. Covid părea să ducă la vid. Carantina improviza stări sufletești în
care nu păreai străin/izolat doar de alții, ci și de tine însuți.
Însă nu
aveam încotro: de unul sigur sau împreună cu alții, treceam una din pasele
negre ale vieții lumii; pasă ce ne-a scos din rosturile firești ale existenței.
Pe la hotare, prin vămi lumea românească se îmbulzea, întorcându-se pe la
casele cui o are. În patria istorică sau, poate, în patria isterică... Și nu
este exclus că acum ar fi timpul celui mai potrivit și obiectiv recensământ:
aproape toată lumea e acasă. Iar deviza
eventualei catagrafii ar fi una dostoievskiană: Umiliți și obidiți.
La
începutul pandemiei, Macron ținuse un discurs fulminant, în care propovăduia
izolarea, necesitatea purtării măștilor și spălatului pe mâini, repetând
obsesiv: „Suntem în război!” Unui nefrancez pe chestia asta i-a reușit un banc:
„Ce bine că de acum înainte știm că un război se câștigă doar spălându-ne pe mâini!”. (Iar
alții ziceau, pare-se nu fără rezon, că spălatul mâinilor avea și ceva cu
spălatul banilor...)
Era, dar
mai este trist-amuzant să auzi pe la posturi de televiziune obscure droaia de
ex-„comentatorii politici” discutând „competent” despre un virus, necunoscut
încă nici specialiștilor! Vorba lui Balzac (în, pardon, ușoară parafrazare): Tragicomedia umană. Și cu bizara
contribuție a TV-urilor se pare că viteza de răspândire a coronavirusului era
chiar mai mare decât viteza luminii, fiind egală cu iuțeala răspândirii
prostiei ca zvonistică. Și panică isterică, nu alta, când, unul sau altul,
trezindu-se dimineața, constata că nu tușește, nasul nu-i curge, nu are
temperatură, respiră bine mersi, dar – aoleu!
astea sunt simptomele coronavirusului... asimptomatic! Astea ar fi
cazuri de trecere din pandemie într-o stare superioară a acesteia: în
pandemență!
Așadar,
cum am făcut față... Mereu la răspântiile conștiinței individuale cu lumea, cu
viața ei, acum oarecum accidentată, am încercat și încerc, în răspărul
situației, să rămân cetățeanu liber al propriei vocații, predestinații, iluzii,
în ultimă instanță. Vocația în complicitate cu voința de a-ți ordona și
coordona faptele, trăirile, atent la achizițiile, dar și la pierderile
sufletești, de conștiință, înțelegând ( din proprie experiență în pandemie!)
că, pentru acele/aceste postate de realitate nefavorabile, ale zarurilor negre,
e necesar să-mi creez și să-mi adaptez, să-mi „reglez” stări de spirit...
normale, funcționale, ca să rămân în registrul preocupărilor de bază,
dintotdeauna. Să-mi creez și să-mi modelez stări de spirit adecvate, operative,
posibil chiar creative, din ce răzbat(e) din lume către mine și din ce pot
trimite eu în exterior, în lume.
Prin
urmare, cum am făcut față?... Mă izolez, deci exist, mi-am zis. Despre așa ceva
mulți, de-ai noștri sau străini, au scris jurnal. Ba chiar se crea impresia că,
în toiul nenorocirii, până și moartea ținea LiveJournal. Probabil, notând în el
(și) că, astăzi, în lume nu se mai moare de râs, cum i se întâmplase tatălui
lui Pierre Beaumarchais, când fiul îi citea „Bărbierul din Sevilla”. Poate că
se mai moare din când în când de râsu’-plânsu’ în această cvasibalzaciană, dar
mai mult camusiană tragicomedie umană... (Se spunea că, parcă în
concordanță cu legea compensației, în perioada de pandemie crescuse numărul
cititorilor. Coronavirusul a generat reeditări și vânzări de neglijat ale
romanului camusian „Ciuma”. Deoarece chiar coronavirusul pare a fi mai curând o
coronaCiumă.)
Iar în cele făcute și desfăcute
(dintr-o altă limbă și... refăcute în românește) a fost și acest
poem-premonițiune al lui Iosif Brodski, scris în anul 1970 pentru, parcă, anul
2020:
Să nu ieși din casă, ai putea cădea în
eroare.
Dacă ai de fumat „Șipka”, la ce-ai râvni
Soare?
Afară-i absurd, mai ales ce ține de
fericire.
După ce mergi la WC, revin-o-n odaie
și-n fire.
O, nu ieși din casă, nu chema vreun
taxi-motor,
Pentru că spațiul nu e decât strâmtul
coridor
Până la contor. Iar de apare drăguța –
ce faci?
Alungi imediat gură-casca de ea, fără
s-o dezbraci.
Nu ieși din casă; spune-ți că, pare-se,
ai și răcit.
Ce-ar fi mai interesant decât pereții,
plita de gătit?
De ce să pleci, când seara, cum s-a tot
întâmplat,
Vei reveni același, dar parcă oarecum mutilat?
O, nu ieși din casă. Dansează.
Bossa-nova.
Palton pe trupul gol, joben, desculț,
cafea.
În hol miroase-a varză și-a schiuri
proaspăt unse.
Ai scris prea multe buchii. Mai lasă și
ascunse.
Nu ieși din casă. Numai odăii tale fie-i
dat
Să știe cum arăți. Încolo – strictul
anonimat
În ergo sum; inimii rămână-i secretă substanța.
Nu ieși! Afară nu-i Eldorado, nu e nici
Franța.
Nu fi prostănac! Să-ajungi ce alții n-au
fost să fie.
Nu ieși din casă! Chiar dacă-a tapetelor
hârtie
Îți fură chipul, iar mobila te crede un
ins intrus.
Baricadează-te cu ea de cosmos, de eros,
de virus.
– Cunoașteți oameni care au făcut
boala? Dacă da, ce
credeți, în ce măsură această experiență le-a marcat viața, lor și celor
apropiați lor?
– Din păcate, unii dintre ei nu au mai avut forțe să se opună
nenorocirii. Înainte de toate, mă gândesc la Paul Goma, răpus la 25 martie.
L-am cunoscut personal, am dialogat pe îndelete în septembrie 1996 în Frața,
interviul fiind preluat de mai multe reviste, inserat în antologii. Din vreme
în vreme am făcut schimb de mesaje. Eram legați în destine și de aceleași
locuri din județul Orhei, de râul Răut, de unde am pornit în lume, în rătăciri.
Anul final de absolvire al școlii medii l-am făcu în comuna Ciocâlteni, locul
de naștere al tatălui scriitorului, Eftimie. De la Negurenii mei de baștină
până la Chiștelnița, satul unde a văzut lumina mama lui Goma, Maria Popescu,
sunt cam 10 kilometri. Cunosc și satul Mana cu priveliștile lui deschise din
calidoarele sătenilor spre spații și istorie memorabile din Descriptio Moldaviae a lui Dimitrie
Cantemir...
La plecarea acestui mare scriitor și luptător, îmi amintii de ce întrabase
și răspunse Lucian Blaga: „Prin ce ar putea fi mutilat Universul? Prin moartea
înainte de vreme a unui om pe cale de a plăsmui un univers al său”. Din
fericire și norocul memoriei poporului român, Paul Goma reușise să împlinească
un asemenea univers, unic și pildiuitor. Bineînțeles, viața și creația lui
Goma au și alte temeiuri, poate că mai solide decât doar cele pur estetice.
Temeiuri etice.
– Ce schimbă această pandemie,
acest, vai!, eveniment istoric, în viețile noastre? Ce regretați cel mai mult
din viața de dinainte? În urma acestei pandemii atît de costisitoare în vieți
omenești, în suferință și în bani, ce soartă va avea la noi cultura?
– Coronavirusul/Pandoravirusul a cam schimbat raporturile
pro-contra. Accentele sunt în delir. Da, schimbarea raportuilor, accentelor,
principiilor, dându-le în paradox, încât ne zicem că, pentru a fi cât mai
uniți, trebuie să ne ținem la distanță unii de ceilalți! Iar un popor strâns
unit e mai ușor de virusat.
Pandemia
a fost, dar mă tem că mai rămâne cea mai gravă carență, care ne-a redus la
semi-existență. Dacă se spunea că frica intră în oase, de data aceasta groaza
paralizantă a intrat și în suflet, în conștiință. Iar până trece, dacă trece,
totuși, nu va fi ușor să revenim la un mod de viață normal, acum existând parcă
un sentiment generalizat de inferioritate, de neimportanță, de zădărnicie. După
această perioadă dramatică existența pare a nu mai avea coerență, cursivitate,
ci e sincopată, fisurată, fărâmițată. (Am impresia că asta se poate remarca și
în aceste răspunsuri ale mele oarecum... sughițate.) Sau o posibilă formulă a
situației pe care ne-ar sugera-o versurile lui René Char: „Suntem niște bolnavi
siderali de nelecuit, cărora viața le dă în mod satanic iluzia sănătății”. Sau,
poate, mai potrivit ar fi să ne amintim definiția cuiva, conform căreia omul e
o minune tragică...
A fost primăvara și, iată, pare va
fi și vara cea mai statică din câte mi-au fost date până acum: plecări și
treceri, zboruri peste meridiane anulate, simpozioane, festivaluri și zile
literare stopate, cărți împotmolite prin edituri și tipografii; edituri căzute
economicește la pământ, fără a avea vreo perspectivă să-și revină, cărți
neintrate în librării, cele rămase în rafturi – nevândute... Cu toate astea,
unii colegi par a împărtăși un anume optimism, sigur, bine intenționat, dar
totuși oarecum forțat, adică nu chiar firesc, când consideră că a sporit
consumul de carte pe cap de cititor (care citea și până la pandemie, zic eu);
consumul de cultură, de muzică, filme, spectacole de teatru, excursii în muzee și galerii – bineînțeles,
online, teleghidate, teletransmise, de-mi vine să spun – și teleconsumate...
Din atare situație unii vor trece de la autoizolare la
căsătorie, alții – la divorț. Pentru că, din păcate, după atâta timp de
viețuire (unită și pașnică...) în condiții de constrângeri de tot felul unii
soți și soții s-au transformat în anticorpi.
În fine, îmi zic că, pe timp de coronavirus, chiar o viață
descoronată, însă lipsită de umor, ar trezi râsul! Astfel că, omule, odată ce
ai mâinile curate, dezinfectate, i-ați destinul în propriile mâini!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)