Ar fi naiv să se creadă că astăzi, ca pe timpuri,
un jurnal intim este doar apanajul unui reprezentat al elitei intelectuale.
Citez din „România literară” nr.31 a.c.: „După estimările «Asociaţiei pentru
autobiografie şi patrimoniu autobiografic» (există în Franţa un asemenea
organism!), trei milioane de francezi îşi ţin un jurnal. Departe de a fi o
practică desuetă şi romanţioasă, se pare că scriitura subiectivă e o necesitate
a epocii noastre”.
La aniversarea lui Iulian Nicuţă – a împlinit 50
de ani – se ajunge la bancuri. Aurel Ciocanu zice că i-a plăcut mult cel cu
ochiul de sticlă, pe care i l-am spus cu ani în urmă. Iată-l:
Oculistul: – Aşa e că aveţi un ochi de sticlă?
Pacientul: – Îhî.
O. – Şi vedeţi cu el?
P. – Ei, domnule doctor, mă luaţi aşa… Cum să văd,
dacă e de sticlă?
O. – Lasă, nu bate capul; prin sticlă se vede.
Vorbeam de autoironie ca posibilitate de a-ţi
masca orgoliul. Dumitru Pricop din Focşani povestea despre un amic al său care
e şchiop. Acesta zice: „Am un picior scurt, iar altul – şi mai scurt”.
15.X.1992
Ieri, la academie, a început sesiunea ştiinţific
ce are ca generic „Destinul istoric şi conştiinţa artistică naţională”.
Participanţi de la Bucureşti
care tratau modul de raportare a conştiinţei româneşti la absolut în contrast
cu realitatea; trecerea de la absolutul ca natură la absolutul ca spirit. A
fost emisă şi ideea mântuirii prin cultură şi cea de a nu lua în serios
destinul prezent, fără plonjări-refugii evazive în istorie; apoi paradigma
Sfântului Augustin ce spunea că „există în noi ceva mai profund decât noi
înşine”.
S-a filosofat, uneori interesant, dar fără a nu se
uita că, de fapt, filosofia europeană este, integral, un fel de anexă, de
subsol, de reţea explicativă la filosofia lui Platon, cu toate că noi continuăm
a ne entuziasma de ai noştri,
declarându-i Socraţi (şi pe Nae Ionescu, şi pe Petre Ţuţea) şi originali mai
până peste poate (pe C. Noica).
Probabil, ba chiar sigur, peste ani, când voi
reciti aceste rânduri, lucrurile ierarhice în gândirea românească vor avea un
alt contur, mai potolit, „mai gânditor”, deci – mai filosofic.
Am mai scris despre fotbal, şi mai vin cu o
notiţă: ieri, naţionala României a jucat la Bruxelles. A pierdut 0:1,
dominându-i, însă, pe „diavolii roşii”. Oricum, rămâne loc pentru revanşă, la Bucureşti. Dar
iată contrapunctul vociferat de suporterii români, câţi or fi fost ei acolo:
„Luptăm, luptăm!/ Luptăm şi câştigăm!” E un ritm, nu?
Marx a debitat destule inepţii, dar a spus şi
adevăruri: cel cu presa „legată” de sacul cu bani (de fapt, putea să o spună şi
V. Ulianov… sau chiar el o fi spus-o…). Astfel, „foarte principialul” Eugen
Cioclea e ţinut din scurt de un pachiderm creţos, semidoct, roşcovan-pistruiat
care, mare minune a tâmpeniei dezlănţuite, ajunge ministru la tineret: deci, dragule,
critică-i pe Druc, Vatamanu, Lari, Cimpoi (nu-i vorbă, ar exista motive pentru
aşa ceva, dar e prea vizibilă aţa şi vizibile labele care mişcă marionetele),
dar nu te atinge de mine, ministeruţul creţos, nu atinge prim-ministrul, nu
atinge preşedintele etc. Din contră, când e şi nu e cazul, laudă-i, susţine-i,
fă-le avansuri, fii politicos şi iubeşte-i tu, învăţându-i şi pe alţii, pe tot
mai mulţi alţii să procedeze la fel.
Iar „principialitatea” ciocleaniană am depistat-o
eu însumi, fără sugestii de aiurea. În primul rând, când a aflat tema şi
obiectivul articolului „Un echivoc monstruos”, Cioclea a spus că… e mare pentru
„TM”: el, publicistul, se bagă in extenso
în lingeria lui N. Popa, dar nu găseşte loc în ziar pentru a se spune ceva de
la obraz lui Sangheli, altor staruri
de tarla. Al doilea caz: cere o poezie pentru prima pagină. I-o aduc. Însă,
veneţi d-voastră, să-i dau una mai lirică, – de ce asta publicistică? Evident,
la mijloc nu e nici liricul, nici publicisticul, ci următoarele rânduri care,
mă rog, ar putea să deranjeze pe un fitecine suspus: „La urma urmelor
preşedintele ţării/ a decretat clar solemn şi destul de europeneşte/ că
monument e numai ceasul/ Marele Ceas// pentru că ce fel de monument poate fi
timpul?/ Cum să-l decretezi drept istoric?”
Dar uită-te că Cioclea ar dori ca preşedintele să
fie în stare să ne decreteze drept istoric timpul în care preşedinţeşte el, preşedintele… No pasarant!
E. a renunţat să mai răspundă, în scris, la
chestionarul pe care i l-am adresat. Ba că nu are timp, ba că nu are altceva…
Zice: „Luăm două căldări de vin şi eu îţi vorbesc patru, cinci ore”, de parcă
mie îmi trebuie vorba lui deocheată, plină de agramaţii; exprimarea lui
bicisnică şi elementaristă…
Deci, ceea ce şi era de demonstrat: un dicţionar
elevat reduce la afazie un tip obraznic, arogant, nu prea cultivat.
La academie, ne întâlnim cu dl Ion Ţăranu. Printre
altele, îmi spune: „Sper să nu refuzaţi invitaţia noastră pe 22 octombrie”. „Ar
fi iar vorba de vreo agapă?”, mă interesez eu, evitând deja „împământenita”
noţiunea de „recepţie”. „Cam aşa ceva”, face dl Ţăranu, zâmbind. Presupun că
recepţia va fi oferită în legătură cu câştigul lui Ion Iliescu în alegerile
prezidenţiale.
17.X.1992
Ipohondria din redacţia „Basarabiei” devine
făţişă… Nici ora nouă fiind, mă telefonează D. Matcovschi. Primo: ce facem
mâine, la Ziua
poeziei? Secundo: I-a apărut semnalul unei cărţi de versuri despre Eminescu, a
plătit, cică, 44 de mii de ruble pentru cheltuieli tipografice. („Banii pe care
i-am luat pe maşina pe care am vândut-o”, precizează. Ei bine, eu îmi amintesc
că „banii” ăia, tot el spunea, îi dăduse pentru revistă…) Vrea să ia 12 ruble
per exemplar, să-şi întoarcă suma investită. Apoi, mărturisiri suspicioase despre
treburile din redacţie. „Simt eu că, în 2-3 ani cât am lipsit, ei au pus la
cale nişte învârteli financiare. Documentaţia pentru editură, tipografie nu mi
se mai dă, mă ocolesc. Contabila duce cărţi la Odesa … Babanschi vrea să editeze în Biblioteca Basarabia «Mitul lui Sisif»
al lui Camus, în vreme ce colegii noştri nu-şi pot publica barem o broşurică. Ieri, Babanschi cere maşina redacţiei, să se
ducă la Căpriana ,
la maică-sa, că acolo i-a procurat o casă. Eu îi spun că nu avem benzină. Lasă,
zice el, am vorbit cu cineva să-mi dea vreo 20 de litri… Ei bine, chem şoferul
şi-i spun. Acesta, la rândul său, îmi spune că B. deja îi dăduse un bon pentru
benzină. I-l cer. Compar cu ale noastre, pentru redacţie. Numerotarea e
succesivă. Al lui e 24, al nostru – 25. Ei, ce crezi, au ascuns de mine
benzina… Babanschi zice că, dacă îl suspectez, el pleacă de la lucru. I-am zis
să plece, că eu sau vin la voi, la secretariat, şi cer un secretar tânăr, care
să fie şi redactor adjunct, ori îl trec la secretariat pe Prohin… În ianuarie,
Teleucă pleacă la pensie şi aş vrea să-mi recomandaţi un băiat tânăr şi inimos
pentru sectorul poezie…” Şi tot aşa, ipohondric şi oarecum derutat. Dar nu se
retrage. Ştiu că suferă şi de claustrofobie acută, care-l scotea din casă, aducându-l
la redacţie, chiar în momente de suferinţă cumplită.
Joia trecută, pe când tratam nişte posibile
colaborări cu Mihăiescu şi Chiric de la „Porto-Franco”, năvălesc asupra noastră
vreo 8-10 reprezentanţi ai studenţilor aflaţi în grevă. Nu prea pricep ce vor
de la noi. Să vă fim, poate, mediatori? Să luăm legătură cu guvernul? Cam aşa
ceva ar vrea… Cimpoi vorbeşte cu Gorda. Guvernul se află în şedinţă… Revendicările
studenţilor sunt haotice, foarte aproximativ formulate, ba mai mult – ei nu au
nici comitet de grevă serios, nici nu prea cunosc multe lucruri în ceea ce
priveşte înaintarea revendicărilor… Dezgustător, un student pe nume Mihai, de
la universitatea din Tiraspol, încăpăţânat, derutat, ţipălău, cam puţin
alfabetizat, e cuprins de o febră a „nu,nu”–itului, orice s-ar propune –
respinge, cerând satisfacerea imediată a revendicărilor. Un infantilism în
amestec cu prostia celui ajuns la maturitate… În fine, studenţii au obţinut
deja câte ceva. Şi vor mai obţine… Guvernanţii, limitaţi şi ei în toate – personale
şi sociale, inapţi de a găsi soluţii optime, vor ceda, dar să rămână în
fotolii… În general însă, mediocritatea străzii, a gloatei mă dezgustă. Precum,
de altfel, şi cea din guvern, preşedinţie… Să avem tristul şi ghinionistul
curaj de a recunoaşte că societatea pruto-nistreană e prizoniera unui
obscurantism cam generalizat…
Primele cumpărături de la relativ noua librărie
„Iaşi”: Mircea Ciobanu, „Patimile” (Poeţi români contemporani) şi „Scriitori
îndrăgostiţi” de Emile Faguet, aceasta din urmă apărut pe o hârtie proastă la
editura „Excelsior” din Timişoara.
Săptămână dedicată „Poeziilor de duminică”: am
scris, deloc uşor, glosări-postfeţe la plachetele lui Fundoianu, Botta, Crainic
şi Cotruş.
9.XI.1992
Participări la Galaţi (festivalul „Grigore Hagiu”), Bacău
(premiile revistei „Ateneu”), Sighetu Marmaţiei (festival de poezie). La Bacău , prezenţi: Fănuş
Neagu, Gheorghe Tomozei, Mihai Cimpoi, Ioanid Romanescu, Alexandru Condeiescu,
gazdele. La Oancea ,
bădărănismul vameşilor „noştri”: şi-au făcut din ochi un maior de poliţie
găgăuz (cel care cu altă ocazie nu vroia să ne lase să intrăm în Moldova
Estică) şi un tip tăcut, rus, care cu greu ne înţelegea limba. În fine, ne-am
lovit de agresivitatea lor neputincioasă, totuşi: până la urme, şeful vămii şi-a
cerut scuze pentru idioţenia subalternilor.
O manifestare la Târgu Bujor , apoi – Galaţiul,
acelaşi hotel „Faleza”, aceeaşi dezinvoltură a bubuitorului Fănuş şi oarecum
discreta, sobra prezenţă a lui Tomozei.
Am realizat un dialog cu Ioanid Romanescu, pe
terasa hotelului. Pe fundalul discuţiei noastre, banda magnetică a mai captat
ţipăt de pescăruşi, sirene de vapoare şi interminabila, animata spunere de sine
a lui Fănuş Neagu, din când în când acostându-l cu vorbă piperată pe ziaristul
Modorcea pentru atacurile acestuia asupra unor basarabeni: Gr. Vieru, L. Lari…
Detalii: competiţia celor trei acordeonişti zeloşi
din Târgu Bujor: Ascultători fideli, copleşiţi până la terorizare de muzicanţi
– Cimpoi şi Suceveanu, eu reuşind să mă retrag la o masă mai ferită de focul
melodiilor săltăreţe.
Muzeul „George Apostu”. Cazaţi la aceeaşi casă de
oaspeţi de la centrul „Apostu”. Prezent, plin de vervă, Andrei Pleşu. Realizez
un dialog cu omul de excepţie, literatul, biofizicianul, enciclopedistul C. D.
Zeletin. O călătorie de neuitat la Valea
Zeletinului , la Răchitoasa.
Ce oameni minunaţi! Ospitalitate şi generozitate zeiască. Dl
Zeletin face un excurs de cam o oră şi jumătate în istoria intelectuală a
acestor ţinuturi. Zeci, sute de personalităţi de mare renume românesc şi
internaţional, inclusiv nobelistul Paladi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu