Un scurt eseu al colegului Valeriu Gherghel, preluat pe blogul său de prietenul Vasile Gogea, mă face să re-dau la lumină un text al meu de acum 15 ani, care tratează (sau... este tratat de!) aceeaşi temă: MĂRIA SA INSPIRAŢIA.
Leo BUTNARU
CA O LEGE A ACŢIUNII,
INSPIRAŢIA
Ştiu că inspiraţia există. Dar nu ştiu de unde vine. Poate vine din
memorie, poate de la un agent necunoscut. Dar există şi toţi poeţii ştiu asta.
La fel cum ştiu că există experienţa iubirii, tot aşa există şi experienţa
inspiraţiei.
Jorge Luis Borges
Inspiraţia...
Una dintre cele mai nelămurite probleme ale vieţii psihice a artistului...
Subiect osândit la interminabile discuţii. Perpetuum-ul
mobile al incertitudinilor,
aproximaţiilor şi contradicţiilor. Sisif-icitatea
strădaniilor, uneori, râsu’-plânsu’. Un singur lacăt şi o mulţime de chei, pe
care lumea încearcă să le tot potrivească pentru el.
Nenumărate
ipoteze referitoare la însuşirile imperceptibile, de adâncă taină ale harului
de creator al omului... E numai de la om verbul ales, ori este şi apanaj al vocilor
profetice, oraculare? Frumuseţea izvodită în ariile artelor poate fi atribuită
pe de-a-ntregul drept merit al omului sau e ceva de dincolo de măsura umană,
din paradisiacele grădini ale spiritului divin?
În
genere, în ce măsură inspiraţia ţine de zona şi starea incontrolabilă a
conştiinţei şi intelectului artistic, ca dat, programare sau spontaneitate
imprevizibilă? Ar fi adevărat că inspiraţia se revelează ca o stare de graţie,
ce propune o idee sau câteva idei; o stare instantanee care, parcă, nu ar
presupune şi o gestaţie prealabilă sau prezentă/ curentă, concomitentă cu
izbucnirea ei, ca mobil artistic, drept eveniment absolut, nesupus vreunei
explicaţii exegetice cât de cât explicite? Sau, dacă nu e aşa, în ce măsură se
lasă depistată ca fenomenologie, proces creator, afirmare?
Cu
titlu de prim răspuns, să începem cu o... concluzie (perspicace): „Orice
claritate asupra acestor probleme rămâne individuală, este permisă cea mai mare
contrarietate în opinii şi există exemple ilustre şi experienţe greu de
contestat” (Paul Valéry).
Prin
urmare, ne vom baza, cu adevărat, pe exemple ilustre şi experienţe, însă nu şi
obligatoriu de necontestat. Pentru că ne situăm, apriori, în domeniul
fascinantului subiectivism (inspirator, creator şi el!) al subconştientului,
intuiţiei, animat de şi, la rândul său, animând procesele indiscernabilei
receptivităţi trecute pe undele introvertitului, aţintirii, cât mai acut şi
atent posibil, spre cuprinsul intimităţii, acolo unde obiectul observaţiei parcă
ar trebui să devină însăşi observaţia (asupra poeziei, să zicem, în stare maieutică,
născândă...).
Iar
primul exemplu ar fi cel din romanul Moartea
la Veneţia ,
în care Heinrich Mann se întreba: „Cine poate tălmăci esenţa şi
caracteristicile firii artistului? Cine înţelege profunda contopire a celor
două instincte, al disciplinei şi al dionisiacului, de care depinde această
fire?” Interogaţii similare a cunoscut încă adânca antichitate, creatorii şi
filozofii încercând să ajungă la anumite elucidări. În principiu, cei mai de
demult lăsau prea puţine pe seama artistului, rodul creaţiei atribuindu-l
zeilor stăpânitori de ceruri şi suflete, lucru evident şi în cele spuse de Socrate
lui Ion (Platon, Ion): „Talentul tău
de a vorbi cu îndemânare despre Omer nu e o artă... ci o putere divină care te
pune în mişcare, o putere la fel cu ceea din piatra pe care Euripide o numeşte
magnesiană, iar poporul – heracleiană. Piatra aceasta nu numai că atrage inele
de fier, dar şi le dă acestora de a face, la rândul lor, acelaşi lucru ca şi magnetul...
Tot astfel şi Muza insuflă unora entuziasm şi de aceşti inspiraţi atârnă lanţul
din ceilalţi entuziaşti, căci toţi poeţii buni îşi fac poemele frumoase nu prin
ajutorul artei, ci în prada inspiraţiei şi stăpâniţi oarecum de o putere divină
(...) Căci ne spun poeţii că dânşii ne aduc cântecele lor culegându-le din
fântânile pline de miere şi din grădinile şi dumbrăvile Muzelor, ca şi albinele,
zburând ca şi ele. Şi spun adevărat, căci poetul e o fiinţă uşurică, zburătoare
şi sacră şi nu este în stare să creeze ceva până nu e cuprins de inspiraţie,
şi-şi iese din fire, astfel ca mintea sa să nu mai locuiască într-însul... ei
produc operele lor... nu datorită meşteşugului, ci inspiraţiei divine, şi
fiecare e în stare să creeze o operă frumoasă numai în direcţia în care îl
inspiră Muza: unul ditirambi, alţii encomioane, altul texte pentru pantomime şi
iarăşi altul epopei sau satire (...) poeţii nu-s decât nişte tălmaci ai zeilor,
fiecare posedat de zeul care îl stăpâneşte”.
Aşadar,
până la îndoielile, divizările noţionale sau confuziile din timpurile relativ
noi, a predominat neclintita şi cam generalizata certitudine a anticilor care
credeau că prin medierea muzelor purtătoare de liră sufletul creator al omului
vine de la zei, precum spune şi Ovidiu în poemul autobiografic Tristele: „O, şi
era într-un timp când erau onoraţi toţi poeţii/ şi toţi poeţii credeau că-s
învestiţi de la zei”. În raport cu Platon, sigur că Ovidiu merge spre o mai
severă ordonare şi disciplinare a actului creator, pentru că zeii n-ar accepta
incontrolabilul definitiv, cum se spune în acelaşi dialog platonician: „La fel
cum cei cuprinşi de frenezia corybantică nu sunt în minţile lor când dansează,
tot aşa şi poeţii lirici nu sunt în minţile lor când alcătuiesc frumoasele lor
cânturi”. Acest mod de ieşire din minţi ca efervescenţă creatoare, ce-i poate
împinge pe unii spre limitele tragicului, pierzaniei, merită, pe cât e posibil,
înţelegere, însă, uneori, el dă motiv pentru frondă şi zeflemea, nu numaidecât
rafinate, ce-i vizează pe cei care ajung, să zicem, de la abordarea inspiraţiei
ca extaz la inspiraţie ca... orgasm artistic. (Croce ironiza şi la adresa
portretelor idealizate ale poetaştrilor ce vor „să fie înfăţişaţi cu plete
bogate şi cu ochii spre cer, primind inspiraţia”...)
Însă
precauţia faţă de predicatorii rolului decisiv în declanşarea experienţei
creatoare a demenţei, deci a cazului psihic de şoc, sau faţă de cei care susţin
originea divină a artei, o atestăm deja la Cicero , care scria: „Nimeni nu poate fi poet
adevărat fără o ardoare sufletească şi fără oarecare inspiraţie – un fel de
nebunie... Acelaşi lucru îl spun Democrit şi Platon”. (La cei doi predecesori
elini ai ilustrului orator latin nu se întâlnesc şovăielnice atenuări de genul
„oarecare inspiraţie” sau „un fel de nebunie”, în problema dată grecii vechi
fiind categoric afirmativi.) O asemănătoare precauţie „ciceroniană” pare a fi
caracteristică şi yoginilor hinduşi care, în definirea experienţelor limită cu
care ies din profunzimile contemplaţiei în uitare de sine, revenind la
realitate, folosesc paradoxala învecinare dintre devastator şi tihnă: „O,
Nirvana, distrugere, calm minunat, poartă de salvare!”
Numai
că anticii nu au făcut decât să emită primele presupuneri referitoare la
inspiraţia care, de atunci, în continuitatea timpului, a fost să fie unul din
aspectele cele mai abordate, ca problemă cri(p)tică, a creaţiei artistice,
concomitent rămânând cel mai puţin explicat, din motivul că o cercetare la
obiect este imposibilă, în consecinţă lansându-se noi şi noi ipoteze.
Spre
deosebire de anticul ce credea în muze, a apărut mai modernul sceptic care,
neaflând răspunsul ce l-ar mulţumi, a evadat din subterfugiile necondiţionatei
acceptări a inspiraţiei ca taină şi impuls divin, dorindu-se şi pe sine cât de
cât important, ca om şi artist, în cosmica existenţă şi susţinând, pe picior de
paritate şi oarecum eretic, aidoma Sfântului Ignaţiu (straniu, nu?), că: „Iată
marea lege a acţiunii: să ai încredere în Dumnezeu, dar să lucrezi ca şi cum
izbânda ar depinde de tine, nu de Dumnezeu” (Sentenţial, 2). Din acelaşi considerent, al lipsei vreunui motiv
limpede, alţi autori caută noi subterfugii enigmatice, printre ei fiind şi
Guillaume Apollinaire, care susţinea că: „În domeniul inspiraţiei, libertatea
lor (a artiştilor, n.a.) nu poate fi
mai mică decât a unui jurnal cotidian ce tratează într-o singură foaie materialele
cele mai diverse”, sau că: „Poeţii trec astăzi ucenicia acestei libertăţi
enciclopedice” (adică, a travaliului obişnuit, secundat de voinţă şi de
aviditatea de a cunoaşte), pentru ca, mai târziu, dânşii să-şi scadă din verb
prezenţa de simpli muritori, afirmând, precum autorul Zonei şi Alcoolurilor,
că: „Vorbirea-i fără veste şi-i Dumnezeu în tremur”. Între libertatea păgână,
să-i spunem astfel, şi îndumnezeire, ce au polarizat opiniile lui Apollinaire,
consider că se situează adevărul conform căruia arta recunoaşte doar o singură
ipostază: spontaneitatea, în virtutea căreia atacă regula canonică, sau nici
n-o ia în seamă, şi aici, e de presupus, se face simţit ecoul ce vine dinspre
neliniştiţii romantici care considerau că sufletul poate ajunge la măreţie doar
când e lăsat în voia lui. Însă, ar trebui subliniat – chiar dacă nu e
obligatoriu sau posibil a explica în nuanţe – că între spontaneitate şi inspiraţie
există totuşi diferenţe.
Printre
„transfugii” din cohorta celor ce demistificau miturile sau superstiţiile
despre natura sacră a artei a fost şi foarte laborios-teluricul George
Călinescu care, peste ani, îşi da sieşi următoarea replică: „De câte ori m-am
aflat în faţa unei adânci inspiraţii, am găsit că era de natură religioasă, că
se trăgea, cu alte cuvinte, din umilinţa faţă de Non-eu...” Mai prevăzătoare
prin voita-i neutralitate mi se pare opinia lui Constantin Noica, înrudindu-se
oarecum cu cea a Sfântului Ignaţiu: „Stă în esenţa poeziei de a face la limită
pe Dumnezeu să vorbească limba neamului tău. Pe Dumnezeu sau îngeri”. (Odată ce
veni vorba despre cei ce reuşiră să-l facă pe Dumnezeu să vorbească româneşte,
sunt sigur că – lucru firesc în acest caz – cititorii s-au gândit la Eminescu. Marele
poet nu s-a arătat nici el categoric în aprecierea inspiraţiei ca
fenomenologie, eu unul considerând că părerea sa esenţială în această privinţă
rămâne a fi extrasă şi elucidată hermeneutic din constatările ce nu alunecă în
exces de emotivitate: „Dumnezeu e un atom, e un punct matematic” şi: „Un punct
matematic se perindă în nemărginirea disproporţiunii Creatorului”.)
Contemporanii
noştri au pendulat şi par a pendula între maxima ispită a supremelor revelaţii
şi cuvioasa circumspecţie „demontată” până la două construcţii incidente, puse
între Inspirat şi Posedat, precum face Mircea Eliade: „Când
sunt «inspirat» – cum s-ar zice – sau mai curând, posedat, lucrez repede,
aproape fără ştersături şi corectez foarte puţin. Scriu uneori între
douăsprezece şi treisprezece ore pe zi. Douăzeci de pagini fără oprire, şi
uneori treizeci sau patruzeci”. Scriitorul şi filozoful arab Kahlil Gibran nu
optează atât pentru ipostaza virtualului, cât pentru cea a extazului eruptiv: „Dacă
ar fi să aleg între posibilitatea de a scrie un vers şi extazul versului
nescris, aş alege cea de-a doua situaţie”. Nici Julien Green nu pare dispus să
accepte procesul de creaţie ca pornind de la un act-limită, cum ar fi, să
zicem, feerica disperare înrudită cu frenezia corybantică: „Halucinaţia este
materia brută din care se plăsmuieşte romanul. Ea se cheamă atunci inspiraţie”,
mărturiseşte imperturbabil, de parcă, dacă ar pedala mai deschis pe
halucinaţie, ca sorginte, nu doar ca materie brută a prozei, exegeţii s-ar
putea deda unor supoziţii cinice care l-ar viza direct.
Dar
au existat şi, pare-se, mai există autori care ar miza pe provocarea suflului
divin. Şi dacă Alexandru Elian s-ar zice că ar fi susţinut o posibilă
descoperire a „misticismului autentic (nu celui teozofic, crepuscular,
feminin)”, Mircea Eliade lua peste picior (şi condei!) „pseudomisticismul de
cafenea literară, căruia se dedau cei bolnavi de frigurile Sfântului Duh”.
Trebuie să recunoaştem că se mai întâlnesc inşi ce se lasă pradă „efervescenţelor
de dubios misticism” – expresia aceluiaşi M. Eliade –, vrând să ne convingă de
osebita natură a coţcăriilor lor rudimentare, ca şi cum apărute în urma unei
netăgăduite inspiraţii sacre. Citirăm textele de atare pretenţie, la nişte
rubrici mioape în hebdomadare de oarecare audienţă, cum ar fi Literatura şi arta. Semnatarii acelor
împeliţări mistico-liricoidale nu învederau atât naivitate, cât elementară
prostie. Uneori, sfânta şi simpla naivitate, fie şi drept expresie a unei stări
minimalizatoare a înţelegerii umane, excelează prin intuiţie şi sensibilitate,
ceea ce nu le este specific şi nătăfleţilor care încearcă să simuleze
extrafirescul şi, cică, prezenţa unor energii ce vin de dincolo de orizonturile
lor interioare.
Însă
este zadarnic să se pună la îndoială că artiştii adevăraţi cunosc, de regulă,
elanuri creatoare de mare intensitate a sentimentelor, manifestate ca virtuţi
sufleteşti excepţionale, cărora atât cei ce dau dovadă de atare calităţi, cât
şi psihologii le caută o motivaţie şi o explicaţie pe potrivă. Primul, artistul,
încearcă a se autoanaliza, „studiindu-şi” Eul, recurgând, adică, la o
documentare în propria sa fire. E o tentativă a descrierii „reportericeşti” de
interior cosmic, de sine a celui cuprins de inspiraţie şi aflat, deci, in statu nascende (în stare de naştere).
El are de înfruntat, adică şi de rezolvat, deloc uşoarele ecuaţii ale
sensibilităţii, mentalităţii, dar şi subliminalului ce pun în relaţii creatoare
înzestrarea (harul) şi experienţa de viaţă intelectuală, imaginaţia şi faptul
real. Concret, palpabil, elanul (entuziasmul sau, poate, chiar extazul) şi
disciplina metodică, rigoarea/ măiestria profesională, dar şi cea teoretică,
aproape inginerească, şi fantezia nestingherită, toate acestea şi multe altele
focalizându-se în virtuţile conştiinţei de autor. Pe de altă parte, poate
exista atât inspiraţia, cât şi post-inspiraţia (de ce numai...
post-modernismul?). În ecuaţia acestor etape, 1) impulsul iniţial, al
hazardului sau inspiraţiei, îţi poate sugera un poem, un subiect de naraţiune
sau dramaturgie, ţi-l poate „oferi” într-o anumită formă rudimentară, posibil
chiar fragmentar, 2) însă de aici încolo, prin cumpănire, meditaţie, muncă
asumată/ programată, intervenţie conştientă, se întâmplă dezvoltarea de mai
departe, încât deplinătatea textului respectiv ar fi ca şi dedusă conştient,
conform rigorilor de calcul artistic. (Calcul = preferinţă, particularitate,
specificitate, orientare, dotare etc., adică „factorii numeroşi care acţionează
în mod neregulat, ai unei producţii de artă”, precum menţiona Valéry.) În plus,
travaliul de creaţie, interiorizat, ar ţine şi de un lanţ de numene care, în
filozofia lui Kant, înseamnă lucruri în sine, opuse aparenţelor sau
fenomenelor, pretându-se ca surse de experienţă, însă incognoscibile. Prin
toate astea se caută analogii şi corespondenţe „micro-macroscopice”, prin care
creatorul să se simtă conectat la supremele ritmuri sau pulsaţii ale
Universului. Şi când află, parcă, anumite explicaţii despre lume, în ansamblu,
şi interacţiunea dintre lume şi cele mai tainice, mai misterioase profunzimi
ale firii în care se zămislesc proiectele artistice, el trebuie să recunoască
iar şi iar că – totuşi, totuşi –, în mare, ceea ce e mai bun, mai de valoare,
mai deosebit în opera sa apare şi se manifestă deopotrivă şi sub semnul
imprevizibilului. Când, iată, era pe punctul de a cădea de acord cu Kant, care
i se păruse un ghid bun şi competent spre luciditate şi general (şi cât mai
mult) înţeles; cu Kant, care susţinea că sensibilitatea, ca facultate a
intuiţiilor, este cea care culege din realitate sau imaginaţie reprezentările
şi le oferă gândirii ca pe o materie primă, după care, dispunând de respectiva
materie, intelectul „o prezintă sub formă de reguli sau noţiuni”; deci, când
venise parcă momentul să cadă de acord cu Kant, apare irezistibila senzaţie că
mai este ceva dincolo, imprevizibil, de necontrolat. Oricât de atent ai fi în
introspecţie, încercând să-ţi „surprinzi”, explicit, fenomenologia plăsmuitoare
ce se întâmplă în intimitatea ta, va trebui să te resemnezi în inevitabilitatea
că de anumite elemente, nuanţe nu vei fi nicicând/ nicicum conştient. Mereu îţi
va scăpa ceva. Şi parcă te-ai reîntoarce, de data aceasta condus de Jorge Luis
Borges, spre Horaţiu, spre acea mens
devinator (inspiraţie divină), în virtutea căreia revelaţia poetică este
ceva indescifrabil, arhetipal, ce ia formă prin mijlocirea versului.
Chiar
dacă au (cam?) trecut vremurile în care poezia se citea cu un fel de
religiozitate, problemele etern umane fiind abordate sub alte unghiuri de
apreciere şi înţelegere, din perspectivele structurii psihologice şi evoluţiei
intelectuale ale omului (perpetuu) contemporan, negăsind răspunsul
satisfăcător, artistul se întoarce la antici (vorba lui Marinetti: „A regresa
spre Grecia...”), dorind să-şi redobândească rolul de interpret al zeilor, spre
a vehicula prin cuvânt briza suflului divin, dându-i dreptate Sfântului Ioan în
ideea că: Spiritus flat ubi vulut = Vântul suflă încotro vrea (şi-i auzi
vuietul, dar nu ştii de unde vine), ceea ce sugerează că nimic nu depinde de
voinţa omului, ci totul e predestinaţie divină.
Paul
Claudel s-a arătat a fi ceva mai independent de forţele divine supreme, însă
fără a renunţa la sacralitate, susţinând că: „Poetul deţine secretul acestei
clipe sacre, când înţepătura esenţială vine dintr-o dată să introducă, prin
intermediul unei lumi suspendate de amintiri, intenţii şi cugetări, solicitarea
unei forme. În aceasta constă ceea ce se numeşte sufletul operei”. Oricum,
Claudel „cade de acord” să fie partenerul divinităţii, la rândul său
păstrându-şi privilegiul de a se cerceta introspectiv, ca om şi artist,
depistând „instrumentul acela care dă vibraţia nervilor pişcaţi”. Şi chiar de
foloseşte o sintagmă neaoşă, parcă uşor certată cu pretenţioasa subtilitate
estetică (nervi pişcaţi), reuşeşte să
evite reversul parodic al intenţiilor serioase. El se arată ca reprezentant al
acelei categorii de creatori care, ocolind conflictul dintre om şi divinitate,
evocă mereu irezistibila ispită a demonului curiozităţii şi neliniştii
artistice; demonul miracolului de a trăi întru sublimul ce irumpe dintr-un imn
irepetabil prin pledoaria sa pentru sfinţenie şi frumuseţe. Concomitent cu
admiterea unor infuziuni miraculoase, sacre, conştienţi de efectul lor, atare
autori înţeleg totuşi că şi de ei înşişi depinde foarte mult, procesul de
creaţie însemnând şi dăruire de elan prin sacrificii sau doar investiţii de
energii duse la un punct maxim de manifestare, atare mobilizări intime fiind
supravegheate de conştiinciozitatea, ordinea profesională mereu respectată.
Deoarece creaţia în general urmează o dialectică a invenţiei, inclusă ontologic
în firea omului, mai fiind recunoscut faptul că disciplina stimulează fantezia,
invenţia, deci şi inspiraţia. („...chiar în acest suflu – inspiraţia –, în
această dorinţă, există ordine şi inteligenţa este părtaşă”, Paul Claudel.)
Deţinând
ceva din secretul clipei de graţie, artistul nu o aşteaptă cu optimism
răbdător, ci o poate declanşa prin voinţă şi intenţionalitate. El nu crede că
doar o forţă supremă, trans-umană va face posibil miracolul întâmplării, al
imprevizibilităţii pe care o va revela clipa imediat următoare. Autorul doreşte
să prindă şi el de acel primum movens al
declanşării de fulger interior. În caz contrar, intervalul de până la clipa
venitoare putea creşte fabulos în durată sterilă, transformându-se, posibil,
doar în „iluzia unei munci imense care, dintr-o dată, mi-ar deveni posibilă”,
cum zice domnul Teste, celebrul personaj al lui Paul Valéry. Cred că tocmai
reuşitele lui Claudel în a-şi condensa la maximum timpul pre-germinaţiei
creatoare, timpul discretelor sale operaţiuni de angajare, de mobilizare a
amintirilor, intenţiilor, experienţei, cugetării şi solicitării unei forme l-au
făcut pe Valéry să nu-şi considere compatriotul-poet din rândul celor ce scriu
din suflul muzelor care asigură starea de har a inspiraţiei şi spontaneităţii
nestingherite. Probabil, Valéry avusese nevoie de accentuarea contrastului
dintre sine şi ceilalţi, declarându-se poet care scrie la comandă, calculat,
considerându-se înzestrat pentru a compune orice gen de lucrare literară. Dar,
chiar diferiţi ca metode de creaţie, ambii poeţi au un principiu comun: de-a
alunga iluzia şi aşteptarea „benefice”. Aproximativ în aceeaşi perioadă
istorică, Ion Vinea diseca memorabil starea de amânare, diagnosticând fără
echivoc: „Psihologia scriitorului spune că lenea şi răgazul care-i trebuie dau
aerului din mansardă sau de pe câmp virtutea misterioasă de a chema inspiraţia”
(1920). De obicei, lenevesc cei cam snobi, oarecum predispuşi boemei, care tot
amână să-şi asume deloc uşoarele cerinţe ale muncii de creaţie, sau cei
contaminaţi de concepţia festivistă a artei, înclinaţi să-şi menţină mereu
prezentă lejera stare de vis stimulat artificios. Printr-o atmosferă de seră,
de iluzie, aceşti pretinşi visători înoată ca nişte scafandri melancolici
oarecum incomodaţi de insuficienţa oxigenului. Ei nu prea sunt predispuşi
studiului, cultivării asidue a inteligenţei. În egală măsură, însă, e valabil
şi adevărul că nici opiniile judicioase ale lui Claudel, Valéry sau Vinea nu ne
autorizează să tragem concluzii categorice, pentru că nu putem fi cu toţii
subiectivi în acelaşi mod. Incontestabila doză de subiectivitate pe care o cere
şi o oferă arta e particulară, nu generală, colectivistă, şi e firesc să fie
înţeleasă şi apreciată diferit de oameni diferiţi.
Între
concepţia dihotomică a lui Claudel „divinitatea dar şi eu” şi cea univocă a lui
Valéry (totul depinde numai de mine)
s-ar situa opiniile creatorilor care acceptă inspiraţia, însă nu ca sugestie
divină, ci, mai curând, ca pe o intuiţie/ revelaţie, o stare iminentă de
spontaneitate caracteristică firii umane, în general, şi artistului, în special
(şi relativ conştient). Printre ei este şi Croce, care susţinea că: „Literaturii
îi este străină şi nu i-ar fi de folos «furia sacră», «nebunia divină»,
«inspiraţia» geniului; dar nu îi este străină cealaltă inspiraţie, adică
seriozitatea şi solicitudinea faţă de ceea ce trebuie spus, afecţiunea pentru
idee, acţiune ori sentiment, care este şi el al nostru; şi această inspiraţie
cere căldură şi spontaneitate, un «scris inspirat»”. În acest caz, nu este
exclus şi travaliul asumat cu luciditate, supravegheat, disciplinat, aplicat
atât materialului brut oferit de revelaţie, cât şi însăşi revelaţiei, ca
manifestare psihologică şi subliminală de maximă discreţie.
Travaliul
asumat cu luciditate, supravegheat, disciplinat, adică – supus voinţei
artistului-creator, înaintea creaţie propriu-zis sunt ele înseşi creatoare de
stare. Specială. Ca într-o exorcizare, probabil, a… severei, până la necruţare,
impuneri de sine… sinelui tău! Pentru că, mă rog, omul mai şi oboseşte sau doar se plictiseşte
să conştientizeze că el este ceea ce este graţie raţiunii sale, „branşată” la
energii şi „alchimii” (şi... arhimii!) superioare. Este el, omul,
miracol sau minune interstelară (de ce
n-am renunţa la vechiul substelar, odată ce planeta noastră se află nu
„sub stele”, ci printre ele, înconjurată de aştri?) doar datorită minţii sale.
Aceasta însă, mintea sau raţiunea, lăsată în voia ei, nu prea produce
satisfacţii şi împliniri. Numai voinţa determină aspectul practic al cugetării,
al creaţiei artistice, ducând la raţiunea practică de care tot discută
filozofii. Voinţa „îmblânzită”, moderată de inteligenţă este ceea ce duce şi
spre o mai mare inteligenţă, şi spre o artă superioară. În spirit, spre
deosebire de materie, perpetuumul mobile e posibil. Apoi, este
miraculos că inteligenţa umană, după cum
remarcase Anton Dumitriu, reprezintă „faptul cel mai important din Univers,
aceea care luminează totul şi dă o valoare şi un sens oricărui lucru”.
Miracolul de a cerceta lumea, chiar dacă nu şi de a o înţelege în
primordialitatea şi absolutul datelor şi motricităţii sale. De a cerceta şi de
a crea.
De
aceea deloc puţini creatori îşi spun că, odată ce ar ajunge să cunoască
procesul psihomotor de declanşare a revelaţiei/ inspiraţiei, ar putea încerca
să provoace, să stimuleze atare fenomen, să-l pregătească, să-l invoce. Or,
dacă am convenit să asemănăm fenomenul numit inspiraţie cu ceea ce
suprarealiştii înţelegeau prin declanşarea automatismului, energiilor
subconştientului, de ce n-am admite că şi inspiraţia ar putea fi dezlănţuită
printr-un anumit mod de intensificare a iritabilităţii facultăţilor
receptiv-emiţătoare ale spiritului artistic? Această problemă a... fragilităţii
care trebuie acţionată cu puţină... brutalitate o trata şi Max Ernst în
articolul intitulat Comment on force
l’inspiration (1925).
Încă
la vechii chinezi, odată cu întemeierea alchimiei (sec. II î. H., Tziu Ian),
apare şi intenţia de elaborare a tehnicilor ce urmăreau provocarea şi
supravegherea spontaneităţii spirituale emitentă de valori artistice, ca mod
ordonat de orientare a eforturilor conştiinţei şi a fluxului energic
psihologic. Din acest punct de apreciere, inspiraţia nu exclude posibilitatea
Eu-lui creator de a influenţa instinctul, pentru declanşarea emoţiei învăluite
într-o tainică aură, convertită apoi în rodul actului artistic. Ar fi aici o
reciprocitate, o colaborare mutuală dintre conştient şi inconştient, formulată
uşor paradoxal şi într-un adagiu al lui Pan Izverna: „Există o elaborare în
inspiraţie şi o inspiraţie în elaborare”.
Intuiţia
stimulată, declanşată şi ea, poate mobiliza experienţele anterioare ale firii,
pentru a le putea antrena achiziţiile informaţionale şi energiile intrinseci,
necesare procesului de elaborare artistică. Un posibil argument întru
susţinerea acestei opinii ni-l sugerează până şi romanticul Puşkin, din timpul
când migălea la drama Boris Godunov.
Poetul se confesa: „Scriu şi meditez. Majoritatea covârşitoare a scenelor
necesită exclusiv raţionări. Atunci însă, când ajung la vreo scenă ce necesită
inspiraţie, aştept sau trec peste ea”. Ei bine, scânteia divină nu ţine atât
timp – durată de o dramă! – şi nu poate susţine o muncă atât de mare, ce
presupune meditaţii, raţionări, aşteptări, scriere (ca proces tehnic)
propriu-zis, sau lăsare pentru mai apoi a unor postate nedefinitivate, cu
intenţia de a reveni la ele în momente mai propice. Poate, pentru atunci când
vei reuşi să-ţi rechemi, să-ţi stimulezi sau să-ţi re-declanşezi inspiraţia.
Astfel că, chiar romanticul abisiniano-slavon Puşkin, care părea a crede cât de
cât în sugestia divină, ar fi putut să-i dea dreptate (şi) lui Edgar Poe care zeflemisea
scribii emfatici ce „se jurau” că-şi ticluiesc textele numai şi numai din
disponibilitatea şi generozitatea unui har sacru. Baudelaire mergea şi mai
departe, susţinând că, în genere, inspiraţia e un „prost sfătuitor”, deplângându-i
pe „poeţii conduşi doar de instinct”, considerându-i... incompetenţi.
Cercetându-şi
autoreflexele Eu-lui în tentativa de a-şi explica fenomenologia reveriei
artistice, Faulkner ajungea la următoarea concluzie: „Uneori tehnica se
însărcinează să ia comanda visului înainte ca scriitorul să poată să-l
stăpânească. Acela e un tur de forţă. Iar opera finită e numai o chestiune de a
potrivi, ordona cărămizi, una lângă alta. Deoarece scriitorul cunoaşte,
probabil, fiece cuvânt până la sfârşit chiar înainte de a scrie primul rând”.
Astfel că tehnica, regizarea, munca, elementele ce ţin de experienţa anterioară
convieţuiesc în colaborare şi bună înţelegere cu visul, dacă ţinem să acceptăm
şi visul drept posibilă stare de inspiraţie. (Se povesteşte că, zilnic, înainte
de siestă, Saint-Pol Roux cerea să i se plaseze pe uşa castelului un carton pe
care se putea citi: „Poetul lucrează”. Adică, „intra” în somn cu presentimentul
oniricului voit care să-i învedereze vagul contur al posibilului poem. Astfel,
şi în somn ţinea să aibă treaz sentimentul de sine.)
Inspiraţia
este scoasă din pasivitatea contemplativă de impulsul psihologic volitiv,
prezent în conştientul sau, fie, subliminalul scriitorului. Pentru că tot prin
efort psihologic, prin voinţa ce mi se pare chiar şoc psihomotor „benefic”, se
declanşează propriu-zis munca artistică, în aspectele ei ordonatoare,
regizorale şi perfect disciplinare (ţinând şi de… formatare, cum s-ar zice în epoca noastră). Adică, determinarea
prin inspiraţie a scrisului, intuiţia/ intimitatea acestei acţiuni e urmată de
sau concomitentă cu travaliul conştient de elaborare a subiectului/ textului.
(Bineînţeles, în construcţia literară sunt prezente şi alte reflexe, ce ţin de
un automatism (deja) „pregătit” de experienţa profesională anterioară.) Iar
printre primii volitivi conştienţi poate fi numit poetul şi dramaturgul italian
Vittorio Alferi. El, cântăreţul libertăţii, îşi silea lacheul să-l lege de
scaun, până şi-ar fi terminat de scris tragediile Antigona, Saul, Agamemnon sau tratatul Despre tiranie. Tiran cu sine se arăta
temperamentalul italian ce se conducea de principiul: Volli, volli, fortissimente volli! care, s-ar putea crede, nu-i era
străin nici lui Flaubert – acesta, spre a nu se lăsa ispitit de dorul de ducă,
de ieşirile în societate şi nimicfacerile salonarde ce l-ar fi întrerupt din
munca la romanele sale, îşi tundea doar o parte din cap, ca să nu poată ieşi
din casă. Iar Baudelaire, chiar dacă era mult mai puţin volitiv decât colegul
său prozator, conştientiza că inspiraţia constituie „răsplata efortului
cotidian”.
Printre
disciplinaţi şi laborioşi se număra şi Jerome Lawrence, care mărturisea: „Scriu
în fiecare zi. Cu excepţia duminicilor. Orice scriitor profesionist trebuie
să-şi dezvolte acest obicei. A scrie zilnic. Sunt nefericit dacă nu scriu cinci
pagini într-o zi... Nu vorbesc de inspiraţie... Dar cred că scriitorul care stă
aşteptând muzele să pună mâna pe umărul lui nu prea umple multe pagini. Mai
mult decât atât, cred că simplul act al începerii aduce o reacţie în lanţ. Un
rând îl inspiră pe celălalt”. N-ai zice că Lawrence (care s-ar fi putut declara
discipol al anticului Apelles ce lăsă adagiul Nulla dies sine linea, ca expresie a totalei şi sistematicei
angajări în munca de creaţie) se dezice definitiv de inspiraţie, amintind-o
totuşi într-o frază neutră, dar nu ca substantiv (subiect), ci doar ca verb (îl
inspiră). Însă nu-şi tăinuieşte încrederea că el se consideră mai presus de
inspiraţie. Descurcându-se de minune cu propriul har, pus în legătură iminent
psihologică, de conştiinţă, cu voinţa, energia, inteligenţa şi măiestria de
care este în stare. La aceleaşi concluzii au ajuns şi alţi artişti importanţi,
contribuind la elaborarea unei estetici generative, ca parte a esteticii
informaţionale, ţinând să disece cât de cât explicit procesul psihologic
specific creaţiei, înţeles drept jalonări consecutive într-o anumită succesiune
formativă. În acest proces se întâmplă ca autorul să aibă surpriza relevării
unei altfel de jalonări estetice, unei imprevizibile formule, date lui ca
recompensă pentru efortul psihomotor/ psihocreator volitiv, pentru încrederea
că îşi poate pune la muncă propriul har etc. Ar fi cazul lui Georges Linze,
poet belgian, unul din futuriştii redutabili, care explica fenomenologia
creaţiei ca şi cum într-o perfectă cunoştinţă de cauză, spunând că „poetul
vede, simte, atinge, evaluează, recompensa lui fiind inspiraţia”, ce nu e
altceva decât întâlnirea lucrurilor terestre combinate într-o lege necunoscută.
Am
putea afirma că timpurile postmoderne deja au pus inspiraţia între ghilimele,
ca semn de incertitudine şi neclarificare asupra ei şi, a infinita oară,
readucând/ reducând problema la punctul
iniţial, declanşator de sacramentale întrebări: „Există? Nu există? Divină?
Profană? Clipă de graţie? Vertij de conştiinţă sau subconştient?...” (Serioasă?
Neserioasă? – „completările” răbojului interogativ sugerându-ni-le concluzia
la care ajunsese V. Hlebnikov, zicând: „paiaţa inspiraţiei”...) Aceste
întrebări convingându-ne încă o dată, dacă mai era nevoie, că tandemul
început–sfârşit e relativ, concomitent însemnând nimic altceva decât
perpetuare. Prin urmare, să evocăm alte câteva deducţii la care au ajuns
creatorii dedaţi experienţelor căutării şi înţelegerii de sine. Experienţele
unor ceremoniale autopsihoanalitice, vegheate sau nu de muzele cu harpele
armonioase în mână. Este necesar să le permitem muzelor să revină în atenţia
noastră fie şi din motivul că şi astăzi există destui oameni ce cred că viaţa,
în expresia sa biologică, dar şi istorică, nu e decât un puls şi o respiraţie
divină, cu irepetabile revelaţii supreme în continuumul ei. Dar, totodată, şi
din tentaţia de a întoarce pe câteva momente spatele seriozităţii fandosite,
pentru a ne permite o nevinovată referinţă glumeaţă la cei care cred că au
brevet de oracol sau recipisă de la zei, ce le atestă în exclusivitate calităţi
artistice extraordinare. Câţiva colegi sau colege de atare aroganţă se află şi
printre noi, pruto-nistrenii. Însă o eventuală luare de atitudine „localistă”
nu înseamnă că nu ne aplecăm urechea la mărturisirile aproape psalmodice ale
lui Thomas Mann, indiferent de concluziile pe care le putem trage fiecare în
parte. Pur şi simplu, aceste mărturisiri foarte inteligente sunt demne de
atenţia cititorului şi creatorului interesaţi de problema pe care o discutăm.
Astfel, autorul Muntelui vrăjit
scria: „Sentimentul, sentimentul cald, pornit din inimă, e întotdeauna banal şi
nefolositor; şi numai iritaţiile şi extazele reci (neamţul neamţ rămâne!, n.a.) ale sistemului nostru nervos,
detectate artistic, au ceva afară de ceea ce este omenesc, într-un raport
ciudat, impersonal şi îndepărtat, ca să fii în stare să-l reprezinţi, să-l
mânuieşti după voie şi să-i dai o formă plăcută şi de efect. Talentul – în ceea
ce priveşte stilul, forma şi expresia – presupune dintru început existenţa
acestui raport rece şi subiectiv faţă de factorul omenesc, ba chiar şi oarecare
lipsă şi lepădare de acest uman. Căci simţul sănătos şi puternic – aşa este şi
aşa rămâne – e lipsit de gust. De îndată ce artistul este om şi începe să
simtă, s-a sfârşit cu el”. De aici s-ar putea trage concluzia că, în concepţia
lui Thomas Mann, psihicul scriitorului, al creatorului în general e oarecum
deosebit de cel al omului de rând pe care prozatorul german îl vede ca
impediment în realizarea procesului artistic („De îndată ce artistul este om...
s-a sfârşit cu el”). Aşadar, Mann e dintre marii autori care nu acceptă totala
dezminţire a unui suflu de taină ce învăluie actul de creaţie. Chiar dacă nu şi
dintre cei care ar consimţi să considere că ar fi ceva mai mult decât oameni.
Poate doar că altfel de oameni, şi nu mai mult decât oameni. Însă nici unii,
nici ceilalţi nu vor abandona intenţia să generalizeze experienţele
sensibilităţii estetice care, uneori mai depline, alteori destul de vagi, până
la autonemulţumire, le dă totuşi sentimentul că le aparţin numai lor, aceste
experienţe extraordinare, că ele le asigură o mai mare mobilitate psihică şi
sufletească. De pildă, când este provocat de un corespondent că, chipurile, el,
Eugen Ionescu, ar fi scris undeva că nimeni nu inspiră pe nimeni, ci fiecare se
inspiră din sine şi din angoasele sale, autorul Rinocerilor confirmă: „Aşa este: suntem propria noastră inspiraţie,
ca şi propria noastră angoasă. Ne poate inspira şi angoasa altuia, dar nu atât
de autentic ca a noastră”. Reiese că (la cele amintite deja) experienţele
estetice îi mai asigură autorului şi conştiinţa propriei personalităţi, căreia,
precum nici pe departe tuturora, „îi revine privilegiul de a cadastra evoluţia
sensibilităţilor lumii, mici şi mari, subtile şi viguroase, blânde şi tragice,
şi de a le parafraza lirismul lăuntric”, precum spunea Saint-Pol Roux.
Sensibilităţile lumii ar fi tocmai manifestările de conştiinţe şi psihologii
prin cele mai reprezentative specimene umane ce au populat-o sau o populează.
Chiar şi acel lirism lăuntric ce umple interiorul cosmic uman ţine exclusiv tot
de anumite moduri de a se manifesta ale psihologiilor pământenilor. Iar operele
artiştilor reprezintă un de neînlocuit mod de tezaurizare a conştiinţei umane
alese în dubla ei ipostază, simţire/ cugetare, lăsând în acelaşi timp unice
modele de măiestrie şi perfecţiune, atestate în Iliada şi Odiseea, Tristele şi Divina comedie, Don Quijote
şi Comedia umană, Faust şi Jocul cu mărgelele de sticlă..., aceste şi alte exemple confirmând
că, încă de la Rigveda hindusă, lumea
e considerată cea mai potrivită expresie imagistică, aproape materială, a
spiritului divin şi uman. Discreta mândrie a creatorului pământean, uneori de-a
dreptul anonim, are temei să amintească adevărul că arta nu doar identifică
unele fenomene, ci şi creează altele, diversificând esenţele expresive ale
naturii umane, în ipostaza psihologică a acesteia, de conştiinţă. Şi e în firea
poetului, pictorului sau muzicianului să-şi pună sieşi întrebări, intus legere (citindu-şi înlăuntru, de
unde a provenit şi noţiunea de inteligenţă),
pentru a încerca să surprindă prim-imboldul devenirii creatoare, apoi
consecutivitatea valenţelor în urma manifestării psihologice a căror noţiuni de
ordin comun ajung altceva, obţinând densitate emotivă, informaţională şi
estetică.
Cineva
poate interpreta drept magie, altcineva – doar ca măiestrie modalităţile
tainice, psihice de sinteză a exteriorului cu interiorul, a „combinării” cosmosului
„vizibil” cu invizibilul univers interior, a vizualului cu sensibilul. E o
sugestie ce vine de la sau duce spre Sfântul Atanasie, care vorbeşte şi predică
despre „fiinţa pătrunsă de cuvânt”, de aici ajungând la Jean Herbert Durgas
care, în această problemă, pare să fi spus ceva mai mult, referindu-se la „imaginea...
creatoare a unei fiinţe de limbaj ce se adaugă realităţii şi făureşte un sens”.
În opţiuni, poţi fi şi părtaşul lui Mircea Eliade, ce părea să se apropie
indirect de impulsul psihologic care stă la originea artei, când scria despre „necesitatea
afectivă a conştiinţei” ca „vehicul ce actualizează divinul”, şi aceste mai
mult presupuneri, decât dovezi indubitabile, aş zice, incluzându-se în vasta
arie de analize interogative sau afirmative asupra fenomenului definit cu un
termen destul de general şi, aş crede, deja banal – cel de inspiraţie. Apoi, chiar prin adevărata sau părelnica lor
diversitate, astfel de noţiuni dovedesc că nu au reuşit să se excludă reciproc,
ci, din contra, au impus în tratarea subiectului dat principiile
complementarităţii. Pentru că ştiinţa despre fenomenologia artei, precum însăşi
arta, chiar dacă jinduieşte noi şi noi probe de libertate creatoare, nu o face
obligatoriu prin anularea probelor anterioare. Tocmai în baza intuiţiei, dar şi
a unei ştiinţe, în funcţie de harul cu care sunt înzestraţi, de
particularităţile lor psihologice şi, nu în ultimă instanţă, de erudiţia şi
experienţa lor estetică secundată de inteligenţa mereu depăşindu-se pe sine,
unii artişti pot depista perspicace sau pot mobiliza prin efort de voinţă
energiile care declanşează revelaţia creatoare. Sub acest aspect, pot fi citate
chiar cu titlu de concluzie opiniile lui Apollinaire care, în 1918, declara
programatic: „Pentru ceea ce ţine de materia şi mijloacele artei, putem
nădăjdui, aşadar, într-o libertate şi o bogăţie de neînchipuit. Poeţii trec
astăzi ucenicia acestei libertăţi enciclopedice”. Şi nu e niciun risc a
presupune că un spirit artistic (tot) mai cultivat este incomparabil mai mobil
în programul său creator; prin informaţie şi inteligenţă îi vine mult mai uşor
să se mobilizeze sub aspect psihologic în vederea declanşării sau prelungirii
ideaţiei artistice. Descoperirea însă nu e cazul să o punem numai pe seama
artiştilor moderni, deoarece, cu un secol şi mai bine până la hiperlucidul
Guillaume Apollinaire, romanticul Friedrich Schiller sugera că în operele de
certă valoare spontaneitatea (libertatea, ca sinonim parţial) nu e decât
aparenţă, în dedesubturile ei fiind înmagazinată destulă muncă şi cunoaştere: „Pentru
poet nu este de ajuns numai inspiraţia – se cere o inspiraţie a unei minţi
dezvoltate”. Cu o motivaţie afină vine Borges, când afirmă că reversul
doctrinei „romantice” a inspiraţiei pe care au profesat-o clasicii este doctrina
„clasică” a romanticului Edgar Poe, care înţelegea activitatea poetului ca pe
un exerciţiu intelectual în permanentă avansare. În caz contrar, adică fără a
fi rodul şi apanajul unei inteligenţe superioare, inspiraţia nu ar fi decât „o
formă primitivă, vulgară a producţiei poetice” (Mihai Şora). Şi Mircea Eliade
riposta „poeţilor inculţi” care susţineau că „erudiţia usucă sufletul şi ucide
spontaneitatea”. Însăşi literatura română are suficiente exemple ce dau peste
cap „minţile nedezvoltate” ale pretinşilor creatori de artă veleitari: între
enciclopedism şi inteligentă erudiţie s-au manifestat spiritele lui Eminescu,
Blaga (acesta susţinând că „voinţa creatoare ia locul inspiraţiei pasive”);
spiritele lui Arghezi şi Ion Barbu, Doinaş şi Baconsky şi atâtor altor care au
trăit şi au valorificat exemplar momentele de vârf ale stării emoţional-estetice,
fără să se îngrijoreze de „uscarea sufletului”. Chiar dacă unii dintre
enciclopediştii artişti s-ar fi arătat de părerea că inspiraţia nu e decât,
totuşi, un dar miraculos, o respiraţie în comun a artistului muritor şi a
divinităţii eterne, ei nu s-au lăsat doar în grija mirajelor azurii ale trăirilor
celeste, ci au deprins şi au profesat (şi) arta muncii, perfecţionându-şi-o
prin osteneli de rigoare. În rezultatul elevaţiei şi strădaniei mereu curioase,
iluştrii premergători au împărtăşit crezul că inspiraţia/ spontaneitatea ar fi
ceva imprevizibil şi mereu în avans faţă de reţetele şi schemele de-a gata,
însă fără a renunţa la tentaţia de a cerceta, prin introspecţie, fenomenologia
ei, în speranţa de a o avea sub supravegherea propriei conştiinţe. Iată o
înaltă probă de microscopie psihologică, oferită de Schelley: „Nimeni nu poate
spune: «Vreau să compun poezie!», nici cel mai mare poet nu poate spune aşa ceva,
pentru că spiritul, când creează, este ca un cărbune stingându-se, pe care
suflul invizibil al unui vânt nestatornic îl trezeşte la o trecătoare
strălucire... Când începe compunerea, inspiraţia e deja în crepuscul, iar cea
mai mare poezie care a fost cândva comunicată lumii este, probabil, o slabă
umbră a concepţiilor originare ale poetului... Truda şi răbdarea, recomandate
de antici, pot fi interpretate corect numai ca o atentă observare a momentelor
inspirate şi o conexiune artificială a spaţiilor sugestive ale acestora prin
întrepătrunderea formelor de expresie convenţionale”. Să cădem de acord că uimitoarele,
prin subtilitate şi „precizie” observaţii ale junelui poet (Schelley a murit la
numai 30 de ani) sunt incomparabil superioare bătrâncioaselor şi lehămetoaselor
deja raporturi de procente dintre „inspiraţie şi transpiraţie”, „divină boare
şi sudoare”... – tocmai de ele am
încercat să ne ferim în interogaţiile sau afirmaţiile de până aici, care sunt,
de fapt, doar puţine din cele care pot fi amintite sau izvodite despre
fenomenologia inspiraţiei. Iar în finalul acestor opinii ar mai fi de spus,
precum la începutul lor, că rămâne întru totul valabilă întrebarea (de o
virginitate perpetuă!): Ce este inspiraţia? De mii de ani deja, cine s-a
interesat de acest fenomen, schimbându-şi sau nu locul de observare sau unghiul
de apreciere, plasându-se cum ar veni în oricare loc al cercului sau al sferei,
el se află concomitent în punctul de plecare şi în cel terminus. Or, vorba lui
Descartes: „Totul este legat şi sfârşitul are scopul de a deveni început”.
Inspirat spus! Sau... ne-spus de inspirat... – despre aceeaşi irezistibilă
dorinţă a oricărui autor de a-şi face propria artă conştientă de geneza sa, ca
proces, fenomenologie, decodificare, pătrundere în taină (păstrez cu bună
ştiinţă echivocitatea sintagmei), elucidare de enigmă, mister sau poate chiar
miracol... – aceste şi alte „lucruri” neclare până la capăt, deoarece, se ştie,
experienţa paradoxului şi ambiguităţii este constitutivă creaţiei, ca proces/ travaliu,
abordare/ teoretizare şi receptare.
XI.1999
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu