20.VII.1993
S-a
stins şi muntele de viaţă şi cuvânt Nicolai Costenco. Azi dimineaţă, pe la ora
şapte, s-a sculat şi şi-a făcut toaleta, după care a intrat în odaia sa,
aşteptând până e gata ceaiul special pe care i-l prepara doamna Măşuţa.
Povesteşte Gheorghe Vodă (vecini cu apartamentele): „Şi, la un moment dat,
auzim un glas sfâşietor: «Co-olea!» Nina, soţia, zice: «E
al doamnei Maria!»”
Măşuţa
lui nenea Colea intrase să-l invite la ceai… Pe faţa proaspăt spălată, în ochii
bătrânului poet – negrul antracit al morţii…
În decembrie, ar fi împlinit 80 de ani.
Alexei
Mare de la Cluj
mă întreabă: „Dar unde e peştele cel mic?” Şi eu trebuie să înţeleg că e vorba
de Arcadie Suceveanu care are poemul „Peştele cel mare”, despre URSS ce a tot
înghiţit „peştii mici”, popoarele înrobite.
22.VII.1993
Ieri,
ziua înmormântării lui Nicolai Costenco. Dis-de-dimineaţă, îmi telefonează
telejurnalista Silvia Hodorogea: cine ar putea vorbi despre poetul ce se îndreaptă
spre malul Styxului? Îl recomand pe cineva, însă tocmai acesta s-a dovedit a fi
la ne-înălţime, însă repar greşeala, recomandându-l, deja „documentat”, pe
Aureliu Busuioc, care a şi venit la mine în birou (vreo câţiva ani, a slujit şi
el în acest spaţiu), spunându-mi că a scris două pagini despre Costenco,
intitulate „Prinţul”; se teme să nu fie lacrimogene, sentimentale. Mi le
citeşte. Din contră, le găsesc bărbate şi bine scrise. După ce le-a imprimat,
Silvia îmi spune că am avut dreptate în ceea ce priveşte „valorile”: unele/
unii dintre colegi au vorbit dezlânat şi mult prea întins, fără simţul
măsurii. Dumitru Ciobanu şi ministrul
educaţiei Nicolae Mătcaş, acesta folosind obsesiv cuvântul „moldovenesc” şi
acolo, unde nu era cazul… Patrioţi în două iţe.
Nu
ştiu dacă a făcut bine A. Busuioc, răspândind din coleg în coleg părerea că:
„Nu i-ar fi trebuit lui Costenco preot… Cu religia el a avut relaţii
speciale…În 1936 (39?), a deflorat-o în biserică pe domnişoara Elena (?)
Bradu…” Cică ei doi, tinerii, au rămas tăinuiţi până s-a închis biserica, apoi…
Cine ştie?..
.
Gh.
Oprea povesteşte că a călătorit odată la Alma-Ata , Kazahstan, împreună cu Glebus Sainciuc
şi Sergiu Cuciuc. Momentul forte: într-o seară, trebuiau să meargă la o
recepţie. Pornesc, însă lui Sainciuc îi vine, cu ceva întârziere, scânteia
revelaţiei… „Păi staţi să-mi iau pantofii cei noi!” Cotrobăieşte prin imensele
sale geamantane pentru măşti şi, în sfârşit, scoate pantofii, în ei cu tot cu…
calupurile de lemn! Imaginaţi-vă ce greutate în plus – două calupuri de lemn
tare – a tăbârcit maestrul, pedant în cazuri extreme, pentru că nimeni nu ar
putea spune că e un îngrijit-fante. Ce grijă de om tipicar – să nu i se
deformeze cumva pantofii pe care, poate, îi încalţă o dată la cinci ani!
Atunci,
la Alma-Ata ,
au fost puse la încercare delicateţea şi serviabilitatea maestrului Sainciuc.
Sergiu Cuciuc grămădeşte în patul maestrului ceva bulendre, le acoperă cu pătura, în
loc de cap punând masca sa, a lui Cuciuc, pe care o adusese pentru spectacol
însuşi Sainciuc-autorul. Maestrul se reţine pe undeva şi, pentru ca să nu-l
trezească pe Gheorghe Oprea, cu care împărţea camera de hotel, nu aprinde
lumina. Dar vede, simte că ar fi cineva în patul său; ba chiar e însuţi Cuciuc
– în întunericul camerei, masca nu-şi dezvălui ne-naturaleţea. Şi Sainciuc îl
atinge, îl zgâlţâie uşor pe Oprea: „Dormi?... Iartă-mă că te-am trezit… Dar de
ce doarme Cuciuc în patul meu?”
Oprea,
în înţelegere cu preşedintele de atunci al UAP, care era Cuciuc, zice: „Ei, s-a
cam pilit şi n-a mai ajuns în camera sa”.
Sainciuc,
delicat, ca să nu-şi deranjeze şeful, coboară la recepţie, întrebând în ce
cameră e cazat Cuciuc, pentru a se culca acolo, odată ce preşedintele îi
ocupase patul. Află. Urcă. Bate la uşă. Îi deschide… Cuciuc! Maestrul – derutat.
„Parcă dormeai în patul meu… Când ai reuşit să revii în cameră?” Un happy end cu „Ha-ha-ha!”
naţional-băşcălios, dezlănţuit în depărtatul… Tată al merelor, precum se traduce Alma-Ata.
Operatorul
de cinema Valentin Belonogov pleacă cu alţi colegi într-un sat la filmări.
Filmează. Între timp, înserează. Şi cam vine pofta de un pahar de vin.
Întreabă. Sunt îndreptaţi spre gospodăria unul sătean. Ajung. Plătesc primele
rânduri de pahare. Dar se mai cere. Ce să facă ei, care se văd strâmtoraţi din
partea banilor? Îl întreabă pe moş, dacă acesta nu are chef să fie filmat.
Moşul zice că nu, nu vrea, însă dânşii, dacă doresc, ar putea să-i facă un
bine. Ce anume? Acuşi, aflaţi în câteva clipe. Moşul se întoarce din casă între
degete cu o fotografie „microscopică”, ştearsă, e-he-he, făcută cam cu vreo
şaizeci de ani în urmă, în juneţile sale de flăcău abia ieşit la hora satului.
Şi ce poţi înţelege de pe sfârcul acela de poză? Doleanţa bătrânului: să mi-o
măriţi, să am amintire clară din
tinereţe. Decizia cineaştilor mânaţi de sete: „Păi, bade, lasă pe noi! Bine,
facem şi, data viitoare, când venim iar cu filmările, mai spre toamnă, că aşa
ni-i anotimpul conform scenariului, ţi-aducem mândreţea de fotografie”.
Bucuros, moşul pune vin mult la bătaie…
Bu-u-un!
Trec 2-3 luni. Cineaştii pornesc din nou spre locul în care se desfăşura
acţiunea, în acelaşi sat, unde filmaseră şi băuse vinul moşului, bun şi mult.
Filmează. Seara, obosiţi, îşi amintesc de vinul moşului. Dar cum să intri tu în
curtea gospodarului, odată ce i-ai promis că faci poza şi n-ai făcut-o? Tristeţe,
dezolare, precum mai totdeauna în cazul oamenilor cu bani puţini, dar cerinţe
mari. Un oarecare ins din echipă însă zice, înseninat: „Belonogov, pe pata aia
de hârtie nu se mai înţelegea niciun fel de chip, aşa că moşul nu mai ţine
minte când a fost şi cum arăta”. Şi care era ideea? Simplă. Oricine ar avea la
îndemână o poză de a sa, făcută acum un an, doi, poză de tânăr nu prea
orăşenizat la chip, să o de-ncoa! Bu-u-n… Dar dacă moşul se dumireşte? „Pe naiba
se dumireşte, fii serios… Moşul a uitat şi ce a mâncat aseară, mite să ţină
minte cum arăta el acum vreo şaizeci de ani…”
Ca
şi foamea, setea dă pe de-a dreptul. Cineaştii îndrăznesc să se înfăţişeze din
nou la bătrânul cu vinul bun. Moşul – bucuros, domnule! Ia fotografia, se
minunează, se uimeşte, se făleşte că, vedeţi dumneavoastră, ce flăcău am fost
eu la vremea mea. Cineaştii îl laudă şi ei, reuşind cu greu să-şi reţină
hohotele. Vine vinul. Se închină. Fotografia trece iar şi iar din mână în mână.
Tinereţea moşului – lăudată, admirată…
Dar,
ca să nu mă întind prea de tot la scris: peste un timp, în primăvară, cineaştii
revin în satul respectiv. Revin şi la poarta moşului. Iese cineva şi, aflând ce
caută, le răspunde: „Ei, Dumnezeu să-l ierte, a murit cam vreo două luni în
urmă”… Cineva din grupă cutează a se interesa de fotografia ce făcuse bucurie
şi vâlvă, „pe care–am mărit-o noi”. „A-a! Da, da, zice cel din curte,
fotografia ceia i-am pus-o pe cruce la cimitir…”
Acum
imaginaţi-vă starea de spirit a celui care îşi jertfise fotografia pentru
litrul de vin, care află unde-i stă chipul: veghează mormântul moşului şi se
înfăţişează lumii satului care – ce mai! – a uitat, a uitat cum arătau bătrânii
în tinereţile lor… Câte se uită, câte se uită…
4.VIII.
Zile
de vipie. Sau de vipere ale arşiţei. La
USM – pustiu. Au evadat cu toţii în concedii legale şi
voluntare. Care şi încotro.
M.
Cimpoi îşi tot pune pe soclu figura, autonomizându-şi-o, delimitându-se de
ceilalţi, pentru ca astfel să fie mai vizibil. La rubrica „Viaţa US” din „LA”
ticluieşte el însuşi informaţii despre propriile sale eroisme în activitatea-i
de conducere non-stop a vidului umplut de cooperatişti. O mostră de egoism
nesăţios, poate involuntară. Ca într-o sâmbătă, avem întâlnire la US … Dar să transcriu informaţia
pe care, vede-se, duminică, Cimpoi i-o încredinţase cuiva pentru „LA”;
informaţie despre nesăţiosul său sine. Aşadar: „Mihai Cimpoi, preşedintele US,
a avut o întâlnire cu Philippe Rossillon, secretarul general al Uniunii Latine”.
Dar nu doar atât, gravitatea fiind în sporire: „în cadrul căreia a fost
ascultată (probabil: discutată – n.m.) problema participării la
manifestările culturale internaţionale organizate de această instituţie a
scriitorilor moldoveni”. Să vezi grabă! Corect: „participării scriitorilor
moldoveni”… Altfel iese că Uniunea Latină (instituţia) e a… scriitorilor
moldoveni.
Ei
bine, citesc această autoelogiere pe care şi-o face colegul şi izbucnesc sincer
într-un „Ha-ha-ha!” Să vedeţi că nici eroarea cu „ascultarea problemei” nu
merge. Cimpoi ascultă (nu discută), dar nu înţelege mare lucru. La un moment
dat, translatoarea încetase să mai traducă, Cimpoi, cu emfază şi tăcere de
înţelept, dădea din cap ca un cal ce se apără de muşte, dar eu cam ştiu ce
franceză cunoaşte şefu’: cam ioc! Aşa că secretarul general a spus ce a spus,
şefu’ a cădelniţat ce a cădelniţat din cap, grăbindu-se să expedieze informaţia
despre sine pe strada Sfatu Ţării nr. 2. Deci, fac eu „Ha-ha-ha!” şi mă prind
la gâdiliciul bancului. Dar dacă prinde?, îmi zic. Să vedem gradul de prostie.
Şi ticluiesc ad hoc o erată, care a
şi apărut în „LA” ieri. Iat-o (ce stil, ce gravitate, ce importanţă! Bufonerie
care, să vezi, prinde în Chişinăul nostru plin de gâze, vipie şi rigorism
transpirat, dar la cravată în pofida dlui Celsius. Iată ce şi cum explică „LA”,
pe prima pagină, cu litere boboase: „Din vina purtătorului de cuvânt al Uniunii
Scriitorilor din Moldova (Ha, ha! Care purtător de cuvânt, domnilor?! Bluf,
bluf, bluf!! – n.m.) una din
informaţiile de la rubrica „Viaţa US” din numărul precedent al săptămânalului
nostru a fost incompletă. (Atenţie la ce urmează! – n.m) În baza dreptului diplomatic internaţional (Oho! De sus,
domnule, de sus o iei! Dar care drept diplomatic internaţional? Fi-fi! – n.m.) ţinem a face următoarea
precizare…” În continuare urmează numele şi funcţiile (importante, ce mai!) a
celor care au mai fost prezenţi la acea întâlnire de „ascultare”, însă pe care
Cimpoi „i-a suflat” ca pe nişte fire de praf din preajma voluminoasei sale
figuri. Să rămână, să figureze numai ei, Cimpoi, şi gata! Ha-ha! Iar ultima
persoană importantă căreia i s-a făcut dreptate în… baza „dreptului diplomatic
internaţional” a fost bietul domn Ion Vieru care, în acea sâmbătă, a ars cu
preşedintele o beţie soră cu moartea.
Mihain
Statnâi se pregăteşte de o expoziţie la galeria bucureşteană „Avanpost”
(împreună cu Elena Bontea şi Vasile Cojocaru). Îl ajut să potrivească denumiri
pânzelor. Povesteşte mult şi cu pasiune amintiri din copilăria sa din Ghelovăţ
(Beleavinţ). Sobru şi serios, îmi juruieşte un tablou.
Cimpoi
ne expediază mesaje de la Vatra Dornei. Trec pe la pictorul Vasile Cojocaru – a
fost în turneu prin Nordul Moldovei, de la care iau plicul cu indicaţii, răvaşe
şi materiale de critică literară pentru Zilele Blaga. O scrisoare e pentru
Raisa Lungu. Cimpoi ne roagă să i-o expediem prin curier acasă sau la spital,
de se află acolo. Ştiu că R. L. l-a atacat în ce priveşte părtinirea sa faţă de
unii scriitori (nici pe departe cei mai nevoiaşi) pentru care solicită
instanţelor, oficialităţilor pensii viagere. De… probabil, Cimpoi îi explică
ce-i explică doamnei… Mă rog, ca orice om aflat la reeditarea campaniei
electorale pentru postul pe care îl deţine: să fie blând, înţelegător, bun cu
cât mai mulţi. La urma urmei e dreptul său. Numai că, orice ai spune, oricât ai
vrea să nu observi, în orice campanie electorală este ceva imund… E greu să
eviţi escrocheria, când te vrei şi mâine ceea ce ai fost ieri, ce eşti azi
(dacă ai fost şi eşti bine acolo, unde ţinteşti din nou).
În
casă la Gh. Ci.,
unde mai era şi Arcadie Suceveanu, Cimpoi spune: „Gata, s-a destrămat echipa
noastră”. Se referea la intervenţia mea întru apărarea Editurii US. Rău
intenţionat, mereu asmuţat de alde MIC – IV – GhV, şefu’ se lansase în
învinuiri la adresa lui Ioan Mânăscurtă şi a lui Tudor Marin. Poveste veche… Cu
floare la ureche… Eu nu i-am dat dreptate lui Mihai.
Mă
rog, creditul de încredere a scăzut reciproc. Ar fi şi plicticos să mai lucrezi
cu M. C. alţi doi-trei ani. E cazul să mai schimbăm anturajul, registrul
sufletesc, preocupările.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu