(capitol din studiul "Românii şi enciclopedia sufletului rus")
Dar,
după ce parcurgi „Enciclopedia…”, din cele dezvăluite şi taxate drastic de
Viktor Erofeev, ai putea spune că, pe lângă atâtea alte carenţe ale sufletului slav,
aplecarea acestuia întru beţie ar fi ca şi... floare la ureche. În numita enciclopedie
– nestandard, bineînţeles, dusă spre beletristic, dar nicidecum simplificată în
entropia ideatică, tematică, în nuanţe şi modalităţi stilistice de a sintetiza
din ele, în cel mai liber şi liberal mod, o tipologie, precum spune titlul
cercetării-naraţiuni – cea a sufletului rus, Erofeev e vehement-crescendo,
sfidător, scandalos chiar – remarca Ioan Bogdan Lefter – în „a deconstrui
mitologia naţională şi naţionalistă, gândirea etnicistă în genere”, ceea ce „e
opusa ideii înseşi de «reprezentativitate»”. Pe când scriitorul,
(„ne”)patriotul Erofeev avansează exact pe invers – dinspre setea orgolioasă de
„reprezentativitate” spre minimalizarea parşivă, grosolană. Pentru că, să
vedeţi, într-un final de fragment-capitol, cu cine este asemănat(ă) rusul/ Rusia,
la ce este ea (re)dusă (pe pustii!): „Rusul constă din „nimic”, care include în
sine „totul”. Rusul consideră că lui nu-i aparţine nimic. Rusul consideră că
lui îi aparţine întreaga lume... Ieri – totul, astăzi – nimic, pentru mâine –
din nou totul. Dacă ar fi să cultivi (culturalizezi) şi să-i dai turaţii
acestui stil „totul-nimic-totul”, ai putea ajunge o ţară la modă, precum
Nepalul”. Vă puteţi imagina aşa ceva? Rusul „patriot sadea” (patriotismul ajuns
mai că „profesie” aţâţată de spiritul imperialist, preluat, vanitos, de Putin)
sigur că nu-şi poate crede ochilor ce-i este dat să citească... Deoarece
adevărurile necruţătoare dor. În special suferă tocmai ruşii care au vrut
permanent să fie, au crezut, cu mici sincope, că chiar sunt extrem de
reprezentativi, unici şi – sancta simplicitas! (autorul îi zice
„naivitate de peşteră”; adică, naivitatea... troglodiţilor, ar ieşi...) –
inegalabili, în lume, între popoare. Anume că... Mesianici şi pretutindeni s-au vrut. Şi, mai ales, în centrul
centrului să fie. Dacă nu iubiţi,
acceptaţi fără crâcnire, dânşii ţineau (cu dinţii şi... dinţoasele şenile ale
tancurilor!) să fie. Şi iată, vine unul de al lor, Viktor Erofeev, şi dă peste
cap mitologia enigmaticului suflet rus; înţeapă acest suflet în cel mai nevralgic
punct al său, în „fibra” ce declanşează cea mai insuportabilă durere! Şi nu
puteau unii, deloc puţini, să nu califice (nu şi să: clarifice) ideile din
„Enciclopedie...” decât mişelească lovitură pe la spate. Tăiş înfipt în trupul
general – poporul, naţiunea, patria, matuşka-Rusie...
Uite, la acest capitol noi,
basarabenii, dar şi românii în totalitate, nu am fost „contaminaţi” de verva
adevărului (ex)spus atât de necruţător. Parcă nu am fi intrat în riscantă, dar
vindecătoare coliziune. În această nu prea voluminoasă „enciclopedie...” e de o
mie de ori mai multă satiră şi sarcasm, decât în toată istoria literaturii,
filozofiei şi istoriei româneşti (în ce ne priveşte pe noi, în ce-i priveşte pe
alţii – adversarii în istorie). Ceea ce
ar avea, implicit, în comun astea toate, ar fi orientarea reflexivă, mai mult
sau mai puţin obiectivă. Orientată (şi) asupra noastră, a poporului român,
autoreflexia. O deloc flatantă spunere de sine. După micile scandaluri ce apar
din când în când, la
Bucureşti sau Chişinău, legate, de obicei, de insignifiantele îndrăzneli ale mai
tinerilor intelectuali de a fi neceremonioşi cu Mama-Patrie-Românie-Ană, cu
tatăl-stat-Meşterul-Manole, cu naşul-luminofor al totalităţii culturii noastre
Mihai Eminescu, reiese că, în mare, românimea e din specia ruşilor
anti-Erofeev. (Şi) din acest motiv nu (prea) place Goma. În atitudinea sa faţă
de toate ale poporului, naţiunii, el e mai aproape de Erofeev. Nu plac nici
tinerii, spuneam, unul dintre ei fiind Al. Vakulovski care, la
întrebarea-constatarea unui confrate –
„Citez dintr-un text de-al tău: «Moldoveni idioţi. Suntem conduşi de
idioţi. Şi idioţi suntem, dacă aşa e. Deci, idioţilor! Vorbitori într-o limbă
de stat!». Înseamnă că acest interviu îl facem doi idioţi – eu şi tu. De ce?”, –
răspunde: „Aşa scriam eu? OK. Păi da, suntem idioţi. Văd că nu suntem nicicum
în stare să ieşim din ghetou şi ne aflăm tot timpul la margine – la limita
limitelor. Unii oameni mai învaţă ceva din greşelile lor, iar noi, moldovenii,
suntem varză. Orice lovitură sub centură ne face handicapaţi şi nu facem niciun
pas înainte, când primim şuturi în cur. Ţie ţi se pare normal să avem
comuniştii la putere acum?”.
La
rândul său, Erofeev nu e un deschizător de... atitudini neceremonioase faţă de
ai săi. Să ne amintim de poetul Mihail Lermontov care, la 1842, scria:
„Adio, tu, Rusíe
nespălată,
Ţară de domni,
tărâm al robilor,
Rămâne-ţi, voi,
mundire-albastră pată,
Şi tu popor umil,
supusul lor”.
Curajul
lui Lermontov a fost de o motricitate pilduitoare pentru poeţii ce aveau să
vină după el. La rândul său, Lermontov avusese de exemplu atitudinea
dramatic-biciuitoare a filosofului, poetului, estetului, clericului Vladimir
Peciorin, trecut la catocilism, pe care, se presupune, Lermontov l-ar fi avut
de protoptip pentru Peciorin din romanul „Un erou al zilelor noastre”.
În
unul din poemele sale Vladimir Peciornin are următoarele versuri-anateme, adresate
Rusiei, pe care curând o va părăsi, iar guvernanţii acesteia retrăgându-i cetăţenia:
„Ce dulce e să îţi urăşti patria/ Aşteptând avid peirea ei!/ Şi în distrugerea
patriei tale să vezi/ Pronia cerească a renaşterii!” („Как сладостно
отчизну ненавидеть/ И жадно ждать её уничтожения!/И в разрушении отчизны видеть/
Всемирную десницу возрождения!”)
În
secvenţa „Instalarea pesimismului” naratorul „Enciclopediei sufletului rus” conversează
cu unul din interlocutori, primul constatând ceva foarte important, concluziv:
„Amarul din gură este esenţialul gust al patriei. Imposibilitatea de a-i impune
patriei să muncească pentru sine. Neputinţa de a depăşi veşnica înstrăinare a
statului – de om. Interminabila văicăreală. Verbobludnicia (slovobludie)
disidenţilor. Martirologul. Nemărginita nemernicie a vieţii ruseşti. Când viaţa
merge contra vieţii. Înălţarea disperării la rang de eroism şi de ultim adevăr
naţional. Deziluzia dictează dezgustul faţă de ţară.
– Duhul lui Lermontov,
generaliză Saşa”.
Da, Erofeev renaşte, reactualizează duhul lui Lermontov care,
analizând, la timpul său, cultura ţării sale, declară că omul rus este foarte
bolnav şi boala ar fi una incurabilă.
În virtutea şi respiraţia acestui duh şi astăzi sunt
căutate, întru funcţionalitate edificatoare, elementele-cheie ale poeziei care constituie
raportul dintre persoană, cetăţean, artist, personalitate – cu statul. Trecând
prin spiritul recalcitrant-radical al avangardiştilor. Ca la Velimir Hlebnikov ,
spre exemplu:
„Circa
(de poliţie) e mare lucru,
Capital,
aş zice. Este locul unde
Ne-ntâlnim
eu şi statul,
Astfel
statul reamintindu-mi că dânsul
Mai
există”.
Uşor echivoc, dar de asemenea edificator, este poemul
„Rusia” al celui mai radical dintre cubofuturişti, Aleksei Krucionîh:
„împotmolindu-te
munca şi porcăria
te-nalţi vânjoasă scumpo ce ne ai pre noi
cum ţărăncuţa ce-şi salvează fetia
îngropându-se până la brâu în noroi
târăşte-te înainte prin noapte şi slin
jubileze benevolu-ţi vecin”.
Să reţinem referinţa la „porcărie” – şi Erofeev
revine, judicios, în câteva rânduri la raportul de nemăgulitoare comparaţie
„rus – porc”, vehiculată de unele popoare europene. Voi relua această temă ceva
mai în avalul „Enciclopediei…” sale.
Peste epoci,
Ivan Ahmetev concluzionează cu o memorabilă perspicacitate:
„dar
nu
nu de
aia că (Rusia) e sovietică
eu
spre exemplu consider
că
ţarul Nikolai I
a
fost un om sovietic
adică
această
substanţă
a
existat dintotdeauna”.
Sau alt poem, şi mai dur, care vine atât în continuarea,
cât şi întru explicarea precedentului:
„Ca
zimbrul mă repezii spre Asfinţit
În
Polonia mă proţăpesc flocos
Finlandezii
mi-s undeva în coapsă
Picioarele
mi s-au împotmolit prin Caucaz
Cu
burduhanul stau peste China
Coada
mi-o uitai prin Alaska
Blana
mi-a îngheţat – nu se topeşte –
Vechiul
chip al slavonismului”.
E aici o atitudine onestă a poetului rus autentic,
crescut în respectul faţă de tradiţia de a spune adevărul, oricât de amar, (şi)
despre propria ţară, atitudine ce se relevă pentru prima oară, spuneam, în
celebrele două catrene ale lui Lermontov. Secundul e următorul:
„Caucazul,
poate, ca un zid înalt
Mă va
feri de zbirii tăi tehui,
De
ochiul lor oriunde la vânat,
De-auzul
lor – pe urmele oricui”
(trad. mea – L. B.).
Deloc întâmplător faptul că în imediata apropiere a
începutului „Enciclopediei...”, al treilea ei capitolaş se intitulează
„Duşmanul poporului”, ce e, bineînţeles, şi auctorial-autoreflexiv.
Am zis/ scris capitolaş, deoarece
studiul-naraţiunea e alcătuit/ă din scurte secvenţe ideatice, tematice, uneori
– dintr-un singur rând, nu obligator aforistic, ci, nu o dată, oarecum enigmatic, ciudat, ca şi „rupt” din
context, însă care contribuie la creare unui suflu general, integrator al
fragmentarismului numit „Enciclopedia sufletului rus”. Un simplu click la calculator
– pe „statistică” – ne arată într-o clipită că fragmentele-capitole sunt 370,
repartizate în 4 compartimente: „Eu te iubesc”, „Eseuri” (în sensul
„încercărilor” lui Montaigne), „Morga de cinci stele”, „Serîi e în ordine”.
Scurte şi scurtissime, capitolele, gen puzzle, ca o cascadă de secvenţe
derulate când accelerat, când ralanti; text sincopat, de un antrenant palpit
narativ. În atare regie „vioaie”, cititorului parcă i s-ar provoca zorul, nerăbdarea
de a trece de la o secvenţă-subiect la alta. În unele cazuri, locul de
„capitol” îl ţine doar o simplă propoziţiune, spuneam, un fel de pseudoaforism
confuz, fără ieşire, care se autodevoră ca un minuscul Ouroboros – un şarpe
ghemiş, mic-micuţ, ca o şopârlă de cuvinte, precum în constatarea (capitol!):
„Închisoarea e mai bună decât armata, însă armata e mai bună decât
închisoarea”. Şi dacă un personaj din „Cinci fluvii ale vieţii” (altă carte
celebră a lui Viktor Erofeev) zice că, dintre religiile lumii: „Doar unul
budismul se mai ţine tare, graţie paradoxismului său”, de ce nu s-ar servi,
întru supravieţuire, de paradox – şi proza, arta în general?... Astfel că, în
„Enciclopedie...”, ici-colo, de la o pagină la alta, absurdul, paradoxalul
punctează cu efect. Ideea e tocmai lipsa oricărei idei plauzibile. Acceptabile.
Din punct de vedere-apreciere logic(ă).
Un scriitor de prim-plan, precum este Viktor Erofeev,
ştie a puncta. Cu efect, spuneam. Iar „Enciclopedia...„ sa poate fi asemuită
unui amplu mozaic din punctări. În ultimă instanţă, artistul-mozaicar, când
potriveşte pietricica, ciobul (...drobul) în ansamblul lucrării, de asemenea
parcă ar pune nişte puncte. Cu care marchează, adică, în dinamica alcătuirii, devenirii
compoziţiei, desfăşurării subiectului. Cu tentă prozo-eseistică.
Etno-psihologică. Pentru că textul lui Erofeev e tocmai un zig-zag pe
verticală, când proza ba coboară în eseistică, ba revine la înălţimea sa. Dar
trebuie spus că ceea ce s-ar numi nivelul eseistic e aici de asemenea destul de
înalt, încât, pe alocuri, genurile se întrepătrund la o altitudine considerabilă...
Să revenim însă la al treilea capitol(aş) ce se
intitulează „Duşmanul poporului” care, sigur (şi sugrumător – eternul nod în
gât al rusului nemulţumit!), consună, dramatic, cu suspiciunea ochiului
„oriunde la vânat”, cu auzul „pe urmele oricui” din finalul poemului lermontovian.
În fine (de etapă), trebuie menţionat că „Enciclopedia...” reprezintă parcă „un război civil al
sensurilor, însă acesta nu ar fi un bunt al maselor populare şi nu e o
răsturnare bolşevică de regim absolutist-sobornicesc”, după expresia lui A.
Davîdov.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu