Leo Butnaru
Cosmograme
Despre astfel de
texte
Ce ar fi aceste note intermediare?
Niște des-figurânde figuri de stil.
Asta, în conformitate cu legile
nescrise ale scrisului.
Și în conformitate cu dispoziția mea,
cu starea-mi de spirit cam amară, când metfogama încearcă să stimuleze secreția
de insulină, spre a devora insula de zahăr a disconfortului dia-betic (și…
dia-gamic). Adică, aceste note intermediare sunt de la Beta la Gama.
Intermediara fiind Alfa. În aceste desfigurări a figurilor de stil. Uneori, să
o recunoaștem, inutile ca niște trofee de trohei. De unde și plasamentul lor,
Alfa, între Beta poeziei și Gama prozei. Sau chiar, concomitent, în beta-gama,
în poezie și (p)roză.
Pe scurt, acestea ar fi niște portrete
de grup cu unele dintre desfiguratele mele figuri de stil. Adică, ușor
postavangardiste. Când vesele, când triste. Inclusiv, textul de față (prezent)
care, mergând spre miezul său, ca oricare alte texte ce mi s-au întâmplat, până
mi s-au încheiat, unele radioase sau mai triste, chiar dramatice, altele, fiindu-mi
ca o bucurie pe ducă…
În ce privește mecanismul construcției
și mecanica dezvoltării unor astfel de texte pot să vă ofer, ad hoc, următorul
exemplu concret, care ar putea fi intitula ne-pompos: „Cum îmi trăsnește prin cap”.
Iată – brusc! acum o frântură de clipită, de după
– brusc! – finalul de frază „o bucurie pe ducă...”,
îmi veni, ca din senin, să mi-l imaginez retro-providențial pe Plutarh
plutărind pe mișcătoarele nisipuri ale istoriei (ce cade în ea însăși, pentru a
ieși cât mai mult din ea însăși); Plutarh plutărind prin pustiuri entropice în
care bat vânturi puternice de multe herghelii-putere sau poate de mii de
cămile-putere, de zeci de mii de cai-putere – acolo, aici în imaginația mea de
pur și simplu scriitor-putere – și de ce nu mi l-aș imagina, dacă, uneori chiar
se întâmplă exact cum îmi trăsnește prin cap (firește istoria, textele, cosmogramele…),
trăind acut sentimentul că deja nicicând de-aici înainte lumea nu se va mai
umplea de profeți, ca să nu mai vorbim de apostoli...
De la un moment încolo
(Spațiul în cvasi-dicteu automat)
De la rădăcinile/ întemeierile
neantului au zburat negrele acvile ale subconștientului, spațiul multiplicând
fantomatic umbrele lor.
La geamurile celor nedumeriți,
considerați (dar și crezuți?) înțelepți, astrul parcă și-ar vibra rallentando
resemnarea post-metafizică.
Porumbarele devastate de ulii își scârțâie
ușile de șipci.
În turle, dementul are impresia că
trage clopotele, de fapt nefăcând altceva decât să scuture/ zgâlțâie un pitic
zurgălău de pescar.
Apoi, de la un moment încolo, spațiul
e otova – fără nimic altceva; doar spațiu, spațiu, spațiu, încât nu mai există
noțiune de: intră! de: ieși...
Otova, spațialitatea ca o anulare a
tot, astfel că deja nu mai există nici rădăcinile/ temeliile, nici acvilele
zburătăcite, geamurile, porumbarele; nici dementul clopoțel de pescar în agonie...
– doar, posibil, subconștientul, numai el întru totul compatibil cu otova
necuprinsului, dominat tot mai mult de umbra siluetei unui pitecantrop ce mână dinozaurii cu ochi mici spre
prăpastia vidului fojgăitor de târâșul viperelor – strune biologice,
ne-cântătoare. Tristă post-lume fără cântec.
Pe piept, nopțile tot mai reci își repun ventuzele
carapacelor primordiale și tremurul stelelor de muștar. Nimic compatibil chiar
și cu cele mai paradoxale explicații, abateri, erori sau ispășiri.
Grații și gratii
În muțenia
grațiilor – fâșii de văz, fulgul în amestec cu rugina gratiilor, palme brune de
la mângâierea nenorocirii de neconsolat. Cu de la sine putere, vălul se ridică
de pe supremul răposat, prin proprie decizie aflat printre muritori.
Grații parcelând
geometric spațiul cu icoane păzite de gratii, dar nu și ocrotite.
Nimeni nu știe ce
și cum în lumea cu grații și palme ruginite de la mângâierea gratiilor.
Apologie
Doamnă profesoară de anatomie, dacă omul este, precum ziceți, o ecuație
antropologică exactă, unde naiba mai rămâne
loc pentru poezie?
Doamnă, eliminând neîndreptățita sau doar exagerata
pudoare – această referențialitate supremă în lumea imanențelor, să recunoaștem
că fără poezie omul nu există în proporție de cel puțin 50 la sută, rămânând un căpcăun pitecantropic. De
nu mă credeți, puteți să-l întrebați și pe nu
prea înaintatul în vârstă bărbat, însă deja bun numai de răsfoit albumul
„1 000 de nuduri”, ca istorie a goliciunii foto(grafice) dintre 1839-1939,
din care se înțelege că zilele ce vin se anunță unele de viitor al nudului ca
dar – dar nu adverb, exem.: „Dar,
mămucă, ziseră iezii” sau conjuncție ce leagă propoziții sau parte de
propoziție adversativă, ci dar-substantiv cu toate actele în regulă gramaticală
acest dar ca – plocon, cadou,
donație, danie, dăruință, hărăzire, jertfă, ofrandă, prinos, sacrificiu,
binefacere, favoare, har etc. – și prilej de a ne uimi de cum un simplu
cuvințel dă proba tuturor simplităților uluitoare prin profunzimea
lor, chiar și în acest caz, doamnă profesoară, când punem în ecuație existențială poezia – dar și poetul care ajunge
și el inevitabil cadavrul materialității pure, însă până
și în această condiție un anume timp poetul
mai este în stare de critica propriei sale morți pure și de lauda poeziei pure a lumii impure, în timp ce
deja miasmele – pardon, doamnă
profesoară! – prind a se răspândi prin aerul condiționat de Dumnezeu care se
știe – condiționează totul, de unde și necesitatea, alias zădărnicia criticii
morții pure cu secerișul ei fulgerător sau cât de cât amânat între sarea
pământului și mierea cerului, în vreme ce în iluzii planează îngerul supremei
discordii dintre început și sfârșit, între cugetul abia-abia dat în zori și cel
abia-abia înmugurit al pruncului și critica rațiunii... – pardon – morții pure
și apologia poeziei veritabile în acest amurg de toamnă care nu este
impresionist violet, ci este un amurg imperios violent.
Mare, fără a fi fost mic
Mori și tu, bătrâne, și taci, și nu te văita în zadar!
Doar a murit și Patroclu și ce ești tu față de dânsul?
Doar a murit și Patroclu și ce ești tu față de dânsul?
Homer, Iliada,
XXI, 106-107
Când fusese
declarat cel mai mare poet în viață, după care nu a urmat nicio dezmințire, fie
măcar așa, de ochii lumii sau de urechea lui Dumnezeu, Cel de Sus făcuse o
rectificare necesară, trimițându-l pe acel trufaș în neființă, astfel că acolo
nu putea fi considerat cel mai mare poet în moarte, fie și din fantasticul
motiv că, pe undeva prin preajmă, s-ar fi aflat Homer, despre care se spune cu
jumătate de gură sau chiar cu jumătate de istorie literară că, de fapt, nici nu
ar fi existat, prin urmare paradoxul fiind că poți fi mare – fără să fi fost
mic, adică prunc, adică – deloc fiind. Ești.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu