Post Scriptum
Păcat
e că ce-a devenit pentru mine
existența
ta nu a fost să devină pentru tine
existența
mea. ...A câta oară
în
pustietatea nopții
eu
las să-nghită cosmosul telefonic
bănuțul
meu de-aramă, încoronat de herb,
în
disperata tentativă de-a apropia
momentul
unirii noastre... Dar, vai,
celui
ce nu-i în stare a schimba
propria
sa lume, de obicei nu-i rămâne
decât
a roti discul știrb al telefonului,
ca
masa la ședințe de spiritism,
până
spiritul nu ar răspunde a ecou
ultimului
ton bocit în receptor.
1967
Trezit de telefon,
mă bărbieresc...
Trezit
de telefon, mă bărbieresc,
mă
spăl de dinți, hârcâi, mă ghilosesc,
mă
șterg meticulos, mănânc ou fiert, în pace.
Odată
ce ai față, dimineața ai ce face.
Seara
târziu, el îi spune prietenei sale, surd,
că,
iarna, cel mai bine e undeva la sud;
ea,
prinzându-și ciorapul sau făcându-i nod,
se
uită-n pod.
În
acest an, februarie e geros, câinos.
Un
țipăt de pasăre, săgetat până la os,
îngustează
Podul laminatorilor
ca unghiu-n
echer.
Sus,
norul,
e
ca – aparte, singuratic – un creier.
1968
Ah, ispita de-a o
tot ține în rime!...
Ah,
ispita de-a o tot ține în rime!...
Parțial,
ar fi răzbun, dar mai mult e lingușirea
sufletului
de către minte:
aluzie,
că și el și ea, în doi
sunt
în câștig
din
câte-a fost să îndure
strâmbătăți,
nevoi...
1970
Din „Cântec de
leagăn pentru Cape Cod” („Capul Batogului”)
IX
Omul
meditează la propria sa viață, ca noaptea cu gândul la lampă.
Într-un
anumit moment ideile trec dincolo de ramele
celor
două emisfere ale creierului și,
alunecând
ca plapuma, pe dușumele,
dezvelesc
ceva, parcă cotul; fără îndoială
noaptea
e grea, dar și mai grea ar putea fi,
însă
nu atât de nesfârșită, ca să ajungă exact pentru doi.
Cu
încetul, a creierului africă, asie,
europă,
plus alte părți și picături aglomerate
în
marea populată, ce scârțiie din osie,
se
întoarce cu obrazul său boțit
către
o barză de electricitate.
Hei,
privește: Aladin rostește „sesam” – și apare-o grămadă de aur,
Cezar
rătăcește prin forul adormit, strigându-l pe Brutus,
privighetoarea
trădează dragostea Bogdo Khan-ului din foișor; gol, imatur,
un
papuaș bate cu picioarele ritmuri de bughi vughi
pe
nisipul întins de la răsărit
la
apus.
Năduf.
Trezindu-te din somn și boldind cu genunchiul răbegit întunericul,
chiar
cât te mai afli în pat înțelegi – asta duce la căsnicie: undeva
peste
nouă măr și nouă țări, ba chiar și ceva, s-a întors pe-o coastă
un
corp cu care de un noian de vreme nu ai avea
nimic
în comun, decât adâncul oceanului
și
obiceiul, sălbaticul,
goliciunii.
Dar asta nu înseamnă că vă puteți trezi în același timp,
deoarece,
pe când acolo e lumină, în emisfera ta
a
întuneric. Altfel spus
un
singur soare nu e de ajuns
pentru
două corpuri. Deci, se poate constata
că
globul pământesc e meșterit,
cum
Dumnezeu a binevoit.
Și
nu e de ajuns pentru a vă găsi, a vă împreuna.
X
Închizând
pleoapele, eu văd marginea
pânzei
și a cotului la-ncheietură.
Meleagul
unde mă aflu e rai, – dar poți afla
că
raiul e locul neputinței. Fiindcă
aceasta
e una din planetele pe care
lipsește
perspectiva.
Atinge
cu degetul vârful peniței,
colțul
mesei: vei vedea
că
asta trezește durere. Unde lucru-i ascuțit,
chiar
acolo se află raiul obiectului;
raiul
dat în viață doar prin faptul
că
obiectul nu poate fi extins la infinit.
Locul
unde mă aflu e un vârf de munte,
se
poate spune. Mai departe – doar văzduhul, Cronos.
Păstrează
acest gând; pentru că raiul e fundac,
drum
frânt.
Promontoriu
ce intră în mare. Con stâncos.
Prora
unei corăbii de fier.
Dar
nu se cade să strigi „Pământ!”
Poți
spune doar ce oră e.
Făcând
asta, nu-ți rămâne decât
să
urmărești mișcarea acului pe cadran. Și ochiul
se-neacă
neauzit în fața blidului plat,
deoarece
orologiile care în rai
nu
perturbă confortul
nu
bat.
Ceea
ce nu există, tu înmulțește la doi:
suma
îți va da ideea locului unde te afli.
De
altfel, odată ce ele-s cuvinte-n permanentă constanță,
înseamnă
că pe-aici cifrele nu contează mai mult
decât
un gest care se topește fără urmă
ca
o așchie de gheață.
1975
Decembrie în Florența
II
Afundându-se în umezeala amurgului, ochiul, clipind,
ca pe niște pastile de memorie înghite felinarele. Și
casa scărilor ce ți-i la două minute de mers până la
Signoria,
coborând pleoapele, face aluzie, surd, la motivul
exilului tău:
în apropierea vulcanului ar fi imposibil traiul
fără a-ți arăta din când în când pumnul; dar
nici nu se poate să-l desfaci, în fața morții, zic eu,
deoarece moartea totdeauna nu e decât o a doua
Florență cu arhitectura pe care o are doar Raiul.
VII
Expirând aburi, inspirând aer, în Florența
bat ușile, se-nchid-deschid. De e să trăiești o viață,
două, în dependență de ce-ți încredințează credința,
în prima seară a-i a pricepe: nu-i adevărat că iubirea
mișcă sori și stele (iar luna – nici atât), pentru că
ea
toate lucrurile le împarte la doi – până și banii, în
vis.
Chiar și în ore de odihnă, gândul la moarte nu iartă.
Iar dacă stelele sudului chiar ar fi mișcate de ea, –
doar pentru ca una să se îndepărteze de cealaltă.
IX
Există orașe în care nu mai e întoarcere. Soarele
bate în geamurile lor ca în oglinzi netede. Adică
în ele nici pentru munți de aur nu poți pătrunde.
Acolo
totdeauna curge un râu pe sub șase poduri grele.
Acolo există locuri în care mi-am atins buzele
de alte buze și pana o atinsei de hârtie. Acolo
îți tremură văzul de atâtea colonade, arcade-n
agregat,
sperietori de fontă; acolo, asaltând ușa tramvaiului,
mulțimea vorbește pe limba omului, care demult a
plecat.
1976
Supraviețuiește-le
tuturor
Supraviețuiește-le
tuturor
Supraviețuiește-le
din nou,
De
parcă ei ar fi omătul din nori,
A
viselor zăpadă-halo.
Supraviețuiește
ungherelor.
Supraviețuiește
în unghi.
Încrustează
răboj, leagă noduri
Între
bine și rău.
Dar
supraviețuiește clipa.
Veacului
îi supraviețuiește.
Supraviețuiește
strigătul
Râsul
hohotit îl supraviețuiește.
Supraviețuiește
versului sonor
Supraviețuiește-le
tuturor.
Discurs la Sorbona
Să studiezi
filosofia se cade, în cele mai bun caz, după vârsta
de cincizeci de
ani. Iar a elabora un model al societății –
și mai târziu. Mai
întâi trebuie să înveți a găti o supă,
să prăjești – dacă
nu și să prinzi – peștele,
să prepari o cafea
bună. În caz contrar,
legitățile morale
miros a centura tatălui
sau aduc a
traduceri făcute din germană.
Mai trebuie să
înveți a pierde, decât a câștiga,
să te urăști de
moarte mai mult pe tine însuți,
decât pe tiran:
ani în șir, pentru plata chiriei,
să pui deoparte o
jumătate din salariul mizer – înainte
de a filosofa despre
domnia dreptății. Care de altfel
vine cu o
întârziere de cel puțin jumătate de secol.
A studia opera
filosofului e necesar să o faci prin prisma
experienței sau –
cu și prin ochelari (ceea ce, aproximativ,
e același lucru),
când literele se contopesc
și când o muiere
goală într-un așternut boțit din nou
pentru tine nu e
decât o fotografie
sau o reproducere
după tabloul vreunui pictor.
Dragostea
adevărată față de înțelepciune nu insistă
asupra
reciprocității și finalizează nu cu căsnicia
în forma editării
la Göttingen a unui volum-cărămidă,
ci cu indiferența
față de tine însuți,
cu culoarea
rușinii, uneori – cu cea a elegiei.
(Undeva se aude
tramvaiul, pleoapele se lipesc,
soldații se întorc
cu cântec de la bordel,
plouă – unicul
lucru ce amintește de Hegel.)
Adevărul constă în
faptul că adevărul
nu există. Asta
însă nu te eliberează de responsabilitate,
ci exact invers:
etica e și ea vacuum, umplut – practic
permanent – cu
comportament uman;
la fel e și cu,
dacă doriți, cosmosul.
Iar zeii iubesc
binele nu de dragul ochilor acestuia,
ci din
considerentul că,
de nu ar exista
binele, nici ei, zeii, nu ar exista.
La rândul lor, și
dânșii umplu vacuumul.
Posibil chiar mai
sistematic decât noi,
deoarece pe noi nu
se poate conta.
Chiar dacă suntem
cu mult mai mulți, decât oricând
altădată, noi nu
suntem în Grecia:
pe noi ne
urgisește înnourarea joasă și,
cum spunem mai
sus, – ploaia.
Să studiați
filosofia e cazul, când
nu aveți nevoie de
filosofie. Când vă dați în fine seama
că scaunele din
sufragerie și Calea Lactee
sunt legate între
ele, și chiar mai strâns
decât cauzele și
efectele, decât voi înșivă
cu rudele voastre.
Iar ceea ce au în comun
constelațiile cu
scaunele sunt insensibilitatea
și inumanitatea.
Așa ceva înrudește mai mult chiar
decât împreunarea
sexuală sau sângele!
Bineînțeles, nu
trebuie să tindem spre
asemănarea cu
obiectele. Pe de altă parte,
când ești bolnav,
nu e obligatoriu că te însănătoșești
și să tot cazi în
nervozități din cauza felului în care arăți.
Iată ce știu
oamenii după cincizeci de ani de viață.
Iată de ce,
uneori, privindu-se în oglindă,
dânșii confundă
între ele estetica și metafizica.
1989
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu