Leo
Butnaru
Desen,
pictură, poezie...
La vârstă precoce, sufletul meu
căuta să-și exteriorizeze altcumva energiile. Trăiam o adevărată evlavie în
fața culorilor, precum li se spunea, la Negurenii mei de baștină,
creioanelor colorate, acuarelelor, tuburilor cu vopsele. Culoarea mă interesa și mă fermeca chiar și atunci,
când nu era decât un punct, să zic; „punctul” gămăliei de chibrit care, uneori,
putea fi nu doar brună, ci și roză, verde, pe scurt – colorată, ceea ce (îmi
amintesc destul de clar, mai că senzitiv) mă uimea oarecum, din neștiința că,
până a se fixa bob cu bob pe vârfuri de chibrituri, în amestecul de substanțe
inflamabile se adăuga și un colorant sau altul.
Cel mai fidel am fost față de desen
și pictură. Cumpărasem acuarele și vopsele. Ieșeam la plain air, precum
citisem undeva că fac pictorii. Încercam să potrivesc culorile mele cu cele din
peisaje.
Aici e cazul să-mi amintesc și de
primele… „sculpturi”. Încă mic de tot, luam câte un fus
din cele cu care torcea mama, depunând / aranjând pe el bucățele de plastilină,
netezindu-le, modelându-le, pentru a obține vreun chip de om. Configurația
fusului… amforat la mijloc îmi oferea
baza viitoarei „opere sculpturale” (între ghilimele fie spus despre... fus).
Peste ani, deja destul de mulți, a
fost firesc să mă întreb, să mă iscodesc pe mine însumi despre cum, de unde
porniseră acele prime impulsuri spre desen, spre pictură, sculptură?...
Ar fi fost mai multe modele de
inițiat și de urmat, fie și cei doi fierari, sculptați /
modelați de tatăl meu parcă din două popice ceva mai mari. Era superb duetul /
„duelul” muncitorilor cu barosul! Două figuri de bărbați plasate pe o pereche
de tije paralele, prinse pe axe la mijloc și la glezne, astfel că, atunci când
tijele-pârghii erau trase în dreapta-stânga și invers, zeloșii fierari se
mișcau ritmic, lovind ba unul, ba celălalt cu ciocanele în nicovala montată la
mijlocul distanței dinte unul și celălalt... (Mai târziu, prin clasa a patra, a
cincea, aveam să traforez din placaj un bărbat și un urs care mânuiau în tandem
un ferestrău; principiul acționării figurinelor era similar cu cel al
fierarilor pe care mi-i modelase tata.)
Fierarii erau deja
păpuși sadea, aproape… orășenizate, perioada de trecere spre ei fiind cea a
cocuțelor rudimentare improvizate dintr-un știulete de păpușoi fără boabe, „îmbrobodit”,
stângaci, cu o cârpuliță oarecare. Ce de-a ritualuri punem noi la cale cu toate
păpușelele de știulete, adunate din mahala! Nunți, cumetrii, hore în sat!...
Dar și… înmormântări… Ce mai bocete improvizam
la „înmormântarea” vreunei atare cocuțe, petrecute la cele veșnice de alte
asemenea improvizații a chip de oameni – cocuța-preot, cocuța-dascăl, dar
înaintea lor – cocuțele mamă și tată, părinți
răpuși de durere, când dădeam țărână peste cocuța-fiu sau fiica lor,
jelită sfâșietor de toată lumea gâgâlicilor…
Dar uite că panoplia-jucăria și... (în)fermecarea se cam termină aici... Poate că ar mai fi să invoc și păpușa aia mare de lemn în care, una în alta, se aflau alte 5-6 ruscuțe, „matrioșca”. (Era plină lumea de „matrioște”, de puteai crede că sovieticii veniseră cu tancurile încărcate de batalioane de pupa russa...) Și ea, prima, cea mai mare păpușă – „mamă-eroină” de... lemn... Mamă-eroină era un titlu important în Uniunea Sovietică.
Dar cum să uiți de
minunea minunilor – caleidoscopul rudimentar – un tub din carton presat prin
ocularul căruia vedeam infinite posibilități de alcătuire, compunere,
constituire a combinațiunilor de ornamente, ozoare, modele geometrice
multicolore?!... Mult timp priveam vrăjit în spațiile – se păreau imense – ale
acelei camere a miracolelor, fără a ști multe lucruri despre sistemul –
rudimentar, de altfel, – de oglinzi din tub, care regizează atât de
surprinzător, mereu altfel, pe nou cele zece-douăzeci de ciobulețe de sticlă
multicoloră, căzute, la rotirea tubului, la întâmplare, dar „ordonate” și
geometrizate uimitor de măiestrit de reflecțiile lor în cele trei oglinjoare
lunguieț-dreptunghiulare, plasate sub formă de prismă triunghiulară, una-n
muchiile celorlalte două etc.
Dar și mai și era
diascopul… Jucăria, mecanismul care, în concepția mea de gâgâlici, era cea mai
înrudită cu minunea! Îi întorceam, pe dreapta, o rotiță, pentru ca înăuntru
să-i meargă filmulețul, cele 10-15 cadre vizionate la nesfârșit, trecute de mii
de ori pe sub ochii mei și ai prietenilor-de-vârstă-mică; eu eram „mecanicul de
cinema” al mahalalei. Apoi „cinemateca” mea avea să avanseze, fiind rulată la
un aparat de proiecție, rudimentar și el. Iar într-o casă de țară e ușor să
găsești… ecranul: e mult perete alb, văruit, astfel că proiectează imaginile
unde-ți poftește inima, unde ți-i cheful
momentului.
Una din preocupările
relativ obsedante era să pun monede sub fila de hârtie și, cu capătul teșit al
creionului, să tot dau, alunecător, peste locul rotunjimilor numismatice, până
apăreau la lumină, încetul cu încetul, imaginile pajurii și capului, steme și
însemne statale, numărul anilor în care au fost bătuți un leu, un ban, un
pitac, o copeică etc. Obținerea unor cópii
bănești mi se părea o îndeletnicire aproape miraculoasă; de parcă aș fi reușit
să depistez intim-aievea ușor figurativul contur al tainelor. Reveneam mereu la
atare preocupare, deoarece pe polițele „între hornurilor” (micile „dulapuri” de
argilă ale caselor țărănești!) sau prin lăzi vechi de zestre se găseau încă
multe monede din vremuri trecute, emise de diferite stăpâniri, altele rămase,
pur și simplu, calpe, devalorizate în urma inflațiilor sau reformelor monetare.
Ce miraculoase mi se
păruseră și abțibildurile, primele! Mă fascinau, nu altceva! Căutam bani să le
procur, locuri potrivite pe care să le aplic, înmuindu-le aproape alchimic în
apă, cu vârful limbii între dinți de mare străduință, dezlipindu-le cu
înfiorată atenție hârtia-suport, ca nu care cumva să li se deterioreze stratul
subțire de colodiu.
Aveam oarece pasiune
și pentru filele subțiri-subțiri de indigo, copiind cu ele, sub ele fel de fel
de desene, schițe etc. (Ce scumpe mi se păreau aceste și alte nimicuri… foarte
scumpe!)
Dar cum să uit zilele-eveniment din
preajma primăverii, legate și ele de joc, de jucării?! Copil, la gura cuptorului, unde răzbătea
lumina lămpii cu petrol, pe pătrățele rupte din laturile înguste ale
paralelipipedului cutiei de chibrituri, dădeam-înfășuram o dată, de două ori cu
fir alb, o dată, de două ori – cu fir roșu. Confecționam mărțișoare pe care,
din nerăbdare, le prindeam de hăinuța de parasină de cu seară, la 28 sau 29
februarie. E-hei, de câte ori nerăbdarea a tot încălcat tradiția! Astăzi
mărțișoarele parcă sunt mai altfel sau, mai bine spus, nu seamănă cu cele pe
care le confecționam noi la Negureni – ele ne ieșeau în ozor-scăriță, apărută
la întrețeserea albului și roșului. Adică, simbolul primăverii avea o
configurație geometrică (oarecum… cubistă), specifică rumbelor (așa li se spunea la noi unor covoare mai simple, decât
covoarele – covoare) sau chilimurilor.
Apoi tata mă învățase ca, dintr-o
filă de hârtie împăturită în 4-5, să modelez cu foarfecile o întreagă horă de
omuleți ținându-se de mână, ce apăreau la despăturirea „operei”. Găurele – nas,
gură, nasturi la vestoane... A, da, la grădiniță aveam jucării barosane –
căluți din mucava presată, vopsiți frumos, atrăgător, pe rotile, pe care îi
încălecau cei mai mici; triciclete – pentru mai răsăriți...
În casele satului
meu de baștină Negureni pe Răut, mai ales în așa-numitele case mari, camere
pentru sărbătorile de familie, pentru primit oaspeți, erau multe, foarte multe
broderii. Erau prezente și în cele trei camere ale casei noastre, de asemenea
multe, deoarece la ele migăleau doi meșteri; mai precis fie spus, o meșteriță –
mama, și un... meșteruț, chiar eu,
Licușor, băiat care, într-un fel, mergea pe urmele lui Nică a Pietrei, alias
Ion Creangă, care torcea, iar eu, da, brodam. De la broderie, ca proces, de
asemenea puteai învăța ceva îndemânare în desen, în compoziție grafică, în
alegerea și potrivirea culorilor. De regulă, cum se proceda la realizarea unei
noi broderii? Din mână în mână, din mahala în mahala, din casă în casă circulau
modele cu desenele diferitor viitoare broderii. Aceste tipare erau desenate pe
file tari de hârtie, iar cel care își alegea unul din modele își umezea pânza
pentru broderie și o întindea peste model, acesta transpărând prin ea. Cu un
creion chimic trecea conturul pe pânză, după care se și executa broderia, firele
colorate trecute cu acul prin pânză scoțând la iveală compoziții, ozoare,
minunății! Printre subiectele populare erau cele cu îngeri, aceștia având, în
unele cazuri, aripi portocalii, în altele – albastre, azurii. Erau îngeri în
pereche, dolofani, bucălați, față în față, în broderii de pus la icoane. Zâne
cu pletele aurii și, uneori, purtând cobiliță cu două găleți pe umerii lor de
fete de țară.
Păsări, mai ales
păunii și papagali, alteori lebede stând cioc la cioc cu gâturile ca două semne
de întrebare despre amor, adică dragoste, iubire, fidelitate, în genere
sentiment și frumusețe. Nu era ușor să brodezi un păun, bineînțeles din cauza
abundenței culorilor în evantaiul cozii sale. Păuni cu coroană pe cap.
Erau populari în
compoziții și ciorchinii viilor, chihlimbarii sau violet-întunecați. Păsărele,
porumbei în perechi pe marginea coșurilor cu flori. Cai mândri, dar și pisicuțe
drăguțe, cățeluși cu limbuța roșie și urechile clăpăuge, lebede, cocori... Bârsane
cârlionțate în compoziții pastorale.
Pe unele broderii
erau încondeiate cu acul și numele meșterițelor, anul când au fost împlinite
frumusețile caselor de gospodari, mai ales a celor cu fete de măritat. Ei bine,
eu, bărbat sadea la 8-10 ani, nu puteam să-mi trec numele pe vreo broderie,
meșteșug sau artă consfințită și atribuită genului și geniului feminin. Însă continuam
să brodez.
Unele case din
Negureni erau adevărate galerii, muzee de broderii, astfel că, de venea cineva
în ospeție, stăpâna sau fiicele sale țineau să-i arate podoabele ieșite de sub
mâinile și ácele lor.
Prin urmare, pot
spune că unul din posibile cursuri de perseverarea în desen, apoi în acuarele,
picturi în ulei le-am trecut în lumea broderiilor, în lumea artei lor.
Mi-amintesc de cele
7 creioane de colorat din cutia „Spartacus”, pe care le puteai procura cu două
ouă de găină la prăvălia din sat. Cu creioane de colorat (șapte în cutie, ca o
gamă cromatică) desenam cocoși, păuni și alte păsări exotice, inclusiv colibri
ce-și depun ouăle mai mici decât niște icrișoare de pești mărunți, din Răut.
Vârful limbii îmi era un spectru șapte-color. Ba nu, octo-color, deoarece foloseam
și creionul chimic.
Apoi, spuneam, am descoperit cum pot fi confecționate măștile din pape-mashe. Am frământat multă argilă,
pentru a modela chipurile-suport. Am cheltuit multă făină de grâu pentru a face
cleiul. Am rupt multe ziare. Apoi am încercat cioplitul în lemn, un fel de
sculptură foarte primară, să zic...
În fine, mi-am oprit alegerea la
creion și la coala de hârtie, pe care desenez și scriu. Mă gândesc că, dacă nu
deveneam scriitor, ci ajungeam pictor sadea, cred că aș fi scris și poeme,
fiindcă mulți pictori și sculptori au scris versuri, inclusiv Brâncuși,
Picasso, Chagall. Dar poate că, în alchimia sa, artistismul este codificat în
firea fiecăruia dintre noi... Mulți oameni simt un impuls, doresc să se
exprime, dar nu le ajunge insistență ori curaj, ori voință, și dânșii se pierd
în cvasi-balcanismul nostru mirific, mioritic…
Țin minte cum, pe când învățam,
însușeam alfabetul, sub creionul meu fixam, urmăream cu atenție de ceasornicar
acele clipe misterioase, când litera pe care o încondeiam era un fel de...
desen animat dat ralanti. Da, caligrafierea unei litere – cel mai scurt film de
desen animat, căruia tu, copilul, îi ești regizorul, făptuitorul.
În clasele primare ni se preda și
desenul. Unii dintre elevi, inclusiv eu, colateral seriozității artei, exact ca în cazul lui „nenea Marcel Duchamp”
(pictor de acum un secol), de se întâmpla să întâlnim tipărită imaginea Monei
Lisa, de regulă – fiecare în parte, fără a conveni, a ne sfătui între noi,
copiii, – comiteam gestul francezului musiu, desenându-i superbei,
enigmaticei, seducătoarei protagoniste leonardodavinciene mustăți și barbă! Ei
bine, de atare intervenții, retușuri masculinizatoare nu scăpau nici
pozele cu mărunțica la trup, însă bărbătoasa la suflet Ioana d’Arc sau
„tovarășa de viață și de luptă a conducătorului proletariatului mondial V. I.
Lenin” – Nadejda Krupskaia. Unde mai pui că dumneaei chiar ave o față nu
prea... feminină... Pe când – e-hei! – ce femei frumoase erau în Negureni...
Odată ce suntem (din nou) la
capitolul culori, desen, pictură, amintirile mă reîntorc cu gândul la – ce
credeți? – la lăptucă! Adică, de cum se
ridica lăptucă / rostopasca, noi, copiii, prindeam a ne uimi, privind fel de
fel de curcubeie care apăreau în… pe… Pe scurt, procedam astfel: făceam un laț,
o elipsă iregulară din tulpinița unui firicel subțire de iarbă, o treceam prin
gură, peste limbă, pentru ca pe ochiul micuțului juvăț să se formeze o peliculă
transparentă, peste care picuram un stop din seva galben-portocalie ce apărea
în locul unde frângeam o tulpina, tija de lăptucă. Și să vedeți în ce ecran
multicolor, curcubeic, se transforma
pelicula înrămată de firicelul de iarbă! Irizările de culori se modifică mereu,
în funcție de poziția peliculei pe care o tot potrivim altfel în bătaia
luminii; în dependență de cantitatea din seva lăptucii – un strop, două sau
trei – care se răspândea, se difuza pe ochiul transparent format din saliva
noastră. Caleidoscopuri cromatice incredibile, pe care le contemplam timp
îndelung, străduindu-ne să ghicim taina formării acelor imagini coloristice,
dar și misterele din ele. Pentru că nimic altceva decât mister și vrajă
inoculau în firea noastră plăpândă și curioasă de copii fascinantele,
seducătoarele, acaparatoarele de atenție irizări cromatice; acele curcubeie
minuscule pe care le țineam chiar între degetele – cele trei, cu care ne făceam,
de obicei, și semnul crucii – mânuțelor noastre fragede, mai mult fremătătoare,
decât tremurătoare. Și încă ceva, extrem de important, precum mi se pare mie
acum: acea „alchimie” dintre sputa noastră de copii și seva lăptucii se numea…
„a face iconițe”! Pe care le contemplam cuprinși de vrajă și chiar evlavie,
văzând ce minunății imagistice, cromatice se întâmplau pe ochiul / retina de
peliculă prin care se răspândea, în difuziune, firuțe, vinișoare aproape
microscopice de sevă ce creau, în voia supremului hazard, spectacole cromatice
„în mișcare”, ca și vii…
Mai e de datoria mea să recunosc că
am luat, implicit, lecții de desen de la profesorul nostru de fizică și
matematică Alexandru Donose. Dumnealui se întorsese cu familia deportată din
Rusia și era verișorul actorului și poetului Arcadie Donose din București.
Profesorul nostru, când ne spunea problema cu alergători ce porniră, unul, din
punctul A, altul din în punctul B (sau două mașini, sau cămile, sau avioane,
sau leoparzi...), el trecea neamânat la desen expunerea grafică, desenând cu o
abilitate uimitoare ceea ce spunea problema; schița-portretiza personajele ei
umane. În câteva secunde, pe negrul tablei apăreau omuleți nostimi, ca ai celebrului
regizor Ion Popescu- Gopo, mașinuțe, păsări, avioane, turbine și toate
celelalte! Cum să uit eu cum tovarășul învățător ne desena (cu uluitoare
abilitate, cu mare talent!) datele problemelor, eu, cel care, pe atunci, visam
să ajung… pictor?! De sub creta dintre degetele dumisale pe tablă apăreau
omuleți ce alergau din punctul A spre punctul B, avioane ce zburau din orașul S
în orașul M, cai ce galopau, cratițe de pe care presiunea aburului spulbera
capacul, cadrane cu diverse cifre – de amperi, volți –, locomotive, fire cu plumb,
contururi de clădiri, punți, scări etc., astea și atâtea altele ținând de
problemele de matematică sau de experiențele fizicii ca știință. Și noi, zău,
din atare ilustrații pricepeam parcă mai bine, decât din cele ce ne-ar fi putut
spune profesorul.
Însă autodidaxia
nu putea să mă ducă spre rezultate deosebite. Doar intuiam, presupuneam atare
rezultate. Cel mai fidel am fost față de desen și pictură. Dar, subit ca și cum,
la 14-15 ani, am trecut la poezie. De asemenea intuitiv, imprevizibil. Creion
și hârtie aveam. Mult mai puține griji cu „dotarea” tehnico-materială pe care
mi-o cerea pictura, măștile, sculptura.
Însă prin ani am continuat să desenez, dar nu să și mai pictez, să fac
acuarele. Am o galerii cu unii colegi ai mei de studenție, de la jurnalism și
filologie. Apoi au intrat în mapele mele cu desene și chipurile câtorva colegi
de la uniunea scriitorilor. Și tot așa, prin ani, până am ajuns să încerc și
grafica de computer. Cu alte cuvinte, și în cazul meu avuseseră dreptate amicii
care spuneau: Ut pictura poesis – Și
pitura e tot poezie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu