ANCHETA REVISTEI
![]() |
Nr.175-177, 2012 |
Discobolul: - În cazul dumneavoastră este valabil ceea ce se spune despre textul
literar şi anume faptul că după ce este terminat este lăsat deoparte o bucată
de timp, după care este reluat? Şi dacă după un timp ceea ce citiţi vă place şi
nu simţiţi nevoia de a modifica aproape nimic atunci aveţi certitudinea că este
un text bun? Sau, cînd aveţi certitudinea că un text este bun? Credeţi şi
dumneavoastră că textul literar valoros este acela care vine „cap-coadă”? Dar
autocenzura cum funcţionează în cazul creaţiei dumneavoastră? Pulsiunile
interioare, specifice oricărui om în parte, şi presiunile exterioare, datorate
tipului de societate în care trăim, intervin în finalizarea operei? Opera a
ieşit pînă la urmă conform intenţiei scriitorului?
Leo Butnaru: Creaţia nu se prea supune legităţilor rigide. Deci, nu există o regulă „fermă”
şi nici în aceste cazuri. Depinde. Uneori e valabilă varianta cu lăsarea deoparte o bucată de timp a unei
bucăţi de text sau a unui text întreg. Mie mi s-a întâmplat o lungă despărţire
de eseurilor din cartea (pe atunci: viitoare) Şlefuitorul de lentile aflate în curs de plămădire, abandonate, însă,
fără voia mea, parcă, la începutul anilor 90 ai secolului trecut, când
Chişinăul năvălise în stradă, în pieţe, luptând pentru desprinderea sa de
URSS, cerând imperativ independenţa,
suveranitatea Moldovei Estice. Iar scriitorii erau cu cei mulţi, părăsindu-şi locul
tradiţional de muncă: masa de scris. Astfel, eseurile cunoscuseră o variantă
apropiată celei prezente încă în vara
anului 1991. Însă abia peste zece ani am revenit la ele (şi din motivul că după
perioadă de abandon nicidecum nu reuşeam să intru din nou în starea
psiho-creatoare iniţială, într-o stare de inspiraţie, dacă vreţi), dându-le o
„a doua formă”, în care, începând cu anul 1999, au şi fost publicate în
reviste, pentru ca, înainte de a le regiza în ansamblul volumului
Şlefuitorul de lentile, să mai fie supuse completărilor şi redactării
minuţioase. Adică, independent de persoana concretă a autorului, se confirma
general-valabilul principiu conform căruia un eseu se naşte atât dintr-o
intenţie prealabilă, cât şi din dezvoltarea şi ramificarea respectivei
intenţii în timpul acţiunii de elaborare literară propriu-zisă.