ANCHETA REVISTEI
Nr.175-177, 2012 |
Discobolul: - În cazul dumneavoastră este valabil ceea ce se spune despre textul
literar şi anume faptul că după ce este terminat este lăsat deoparte o bucată
de timp, după care este reluat? Şi dacă după un timp ceea ce citiţi vă place şi
nu simţiţi nevoia de a modifica aproape nimic atunci aveţi certitudinea că este
un text bun? Sau, cînd aveţi certitudinea că un text este bun? Credeţi şi
dumneavoastră că textul literar valoros este acela care vine „cap-coadă”? Dar
autocenzura cum funcţionează în cazul creaţiei dumneavoastră? Pulsiunile
interioare, specifice oricărui om în parte, şi presiunile exterioare, datorate
tipului de societate în care trăim, intervin în finalizarea operei? Opera a
ieşit pînă la urmă conform intenţiei scriitorului?
Leo Butnaru: Creaţia nu se prea supune legităţilor rigide. Deci, nu există o regulă „fermă”
şi nici în aceste cazuri. Depinde. Uneori e valabilă varianta cu lăsarea deoparte o bucată de timp a unei
bucăţi de text sau a unui text întreg. Mie mi s-a întâmplat o lungă despărţire
de eseurilor din cartea (pe atunci: viitoare) Şlefuitorul de lentile aflate în curs de plămădire, abandonate, însă,
fără voia mea, parcă, la începutul anilor 90 ai secolului trecut, când
Chişinăul năvălise în stradă, în pieţe, luptând pentru desprinderea sa de
URSS, cerând imperativ independenţa,
suveranitatea Moldovei Estice. Iar scriitorii erau cu cei mulţi, părăsindu-şi locul
tradiţional de muncă: masa de scris. Astfel, eseurile cunoscuseră o variantă
apropiată celei prezente încă în vara
anului 1991. Însă abia peste zece ani am revenit la ele (şi din motivul că după
perioadă de abandon nicidecum nu reuşeam să intru din nou în starea
psiho-creatoare iniţială, într-o stare de inspiraţie, dacă vreţi), dându-le o
„a doua formă”, în care, începând cu anul 1999, au şi fost publicate în
reviste, pentru ca, înainte de a le regiza în ansamblul volumului
Şlefuitorul de lentile, să mai fie supuse completărilor şi redactării
minuţioase. Adică, independent de persoana concretă a autorului, se confirma
general-valabilul principiu conform căruia un eseu se naşte atât dintr-o
intenţie prealabilă, cât şi din dezvoltarea şi ramificarea respectivei
intenţii în timpul acţiunii de elaborare literară propriu-zisă.
În
poezie, de cele mai multe ori sunt mai valoroase tocmai textele ce vin
„cap-coadă”. Uneori şi în proză, precum mi s-a întâmplat cu multe din nuvelele
de scurtă dimensiune din volumele „Ruleta românească” sau „Îngerii şi
râsu-plânsu”. Dar, în ambele cazuri, e valabilă şi reluarea lor dinspre coadă –
spre cap, de la mijloc spre coadă şi cap etc., pentru a li se găsi rotunjimea
finală. În ce priveşte traducerile, ele sunt ca şi obligatoriu lăsate deoparte,
mai apoi solicitând reveniri, repotriviri.
Odată
ce chestionarul domniilor voastre „m-a surprins” în perioada în care îmi computerizez jurnalul din perioada
anilor 1980-2000, în acest context propun o filă din ziua de 5 ianuarie 1995,
ideile căreia parcă ar avea şi ele tangenţă cu acest/ acel „cap-coadă” sau cu
alte modalităţi de scriere: „Metoda mea de lucru? Fără orgoliu
constatând, e una asemănătoare cu a lui Camus, care nota în „Caietele” din anii
1939-1942: „«Să compun un sistem de note pentru fiecare
comentariu (sau prefaţă ce rezumă)». (De altfel,
acesta ar fi un detaliu pe care trebuie să-l folosesc în eseul Blocnotes.) Sistemul meu de note, pe
care mi l-am tot modelat încă din studenţie, constă din zeci de plicuri «tematice», care-mi «salvează» revelaţiile de moment şi le înmagazinează până la momentul… general,
când sunt solicitate pentru a contribui la alcătuirea întregului cursiv al
vreunui eseu, articol… Chiar a unor proze. În zdruncinăturile cotidianului, în
zig-zagarea bruscă a existenţei, în miile de solicitări mărunte şi, fireşte, în
majoritatea lor – seci, fără miez, în imprevizibilele metamorfoze ale
dispoziţiei ce depinde de câte în lume şi foarte puţin – de câte se află în
tine, este imposibil să te alegi cu ceva coerent, dacă nu ştii să-ţi
alcătuieşti un aparat de fişe eficient, în seama căruia să laşi, pe o vreme,
ceea ce memoria ta frustrată, hărţuită, obosită poate pierde cu multă… generozitate iresponsabilă”.
În
fine, ţin să remarc concreteţea atât de pregnantă a setului de interogaţii ce
s-ar dori parcă o primă întrebare despre lucruri – ba nu, despre sufluri atât de subiective; despre
misterios; despre cele ce se întâmplă în subliminalul autorului, inaccesibil
conştientizării. A răspunde la respectivele interogaţii ar semăna mai curând cu
a spune o poveste proprie – a revelaţiilor, fascinaţiilor, reveriilor; poveste
ce are, implicit, pe fundal, refrenul acelui „nu ştiu cum” ce se referă la
taină, misterios, inspiraţie, transpiraţie (artistică), surpriză de sine, să zic, pornind de la faptul că celor mai mulţi
autori li se întâmplă să se pomenesc cu subiectul, cu opera ejectată, lansată din sine ca o mare
surpriză, de care ei nu puteau şti nimic chiar cu câteva clipe înainte de
apariţia ei din subconştient, din grotele sau palatele firii sale.
Discobolul: - Dacă trăirile din timpul travalilului creator sînt foarte importante,
cum sînt cele de după finalizarea operei? Ce sentimente se leagă de bucuria
finalizării? Există un „sentiment de golire” sau de „vlăguire totală” de care
vorbesc unii creatori? Dar „desprinderea” de vechiul proiect e totală, poate
chiar brutală, sau nu?, cum e trecerea spre altceva?
Leo Butnaru: - Diverse la diferite vârste, trăirile, sentimentele. În tinereţe, exuberante,
exaltate, neliniştitoare, încurajatoare şi, brusc, descurajatoare, apoi din nou
expansive atât la începutul, mijlocul cât şi la finalizarea operei. Ameţitoare,
poate, câteva zile, sau doar câteva ore în care nu-ţi poţi găsi locul la gândul
că, iată, ai izbutit să duci la bun sfârşit un subiect mare, ca volum, idee şi
realizare, sau mai mic în cuprins, subiectul, dar de asemenea mare ca valoare –
acele trăiri, sentimente, în tinereţe. Apoi, tot mai potolite, mai cumpănite,
mai „obişnuite”, mai practice, dacă vreţi, odată cu avansarea în vârstă şi experienţă
a autorului. De unde şi calmul cu care unii scriitori încheiau fără tam-tamuri
o opera, pentru ca, după ce fumau un trabuc, precum George Sand, să înceapă
neamânat un alt roman. Asta li s-au întâmplat multor scriptori de până şi de
după ea. Inclusiv celor din arealul nostru panromânesc sau a geografiei
universale a scriitorilor români de pretutindeni. Apoi, sigur, în cazuri
diferite, poate exista un sentiment de golire, dar, precum în cazul dlui
Breban, să zicem, urmat de un sentiment
de glorie.
Pe
scurt vorbind/ scriind, toate elementele interogative şi răspunsurile la ele,
de aici şi din alte anchete literare, ţin de componentele misteriosului
laborator de creaţie al scriitorului. Şi, din cât ajunge a fi cunoscută o atare
fenomenologie, înţelegem că nu e deloc uşoară moşirea socratică şi
naşterea auctorială, de acum 8 milenii sau doar de acum 8 minute, sau chiar…
secunde. Ţin, bineînţeles, de intenţiile creatorului (terestru), scriitorului
de a-şi urmări orizonturile misterioase din subliminalul firii, precum
Kierkegaard, să zicem, unul dintre cele mai efervescente şi polemice spirite
ale pre-existenţialismului, ostenind obsesiv întru a descoperi o tehnică a
gnozei, deci şi a creaţiei, pentru identificarea şi „extragerea” infinitului
camuflat în existenţa umană şi, se crede, infinitul dăinuirii creaţiei
acestuia. Dar totul nu că pare, ci chiar este ceva de dincolo de măsurătorile
psihice, logice concepute şi acceptate de om în cumpănirile sale de
înţelegere a cosmicităţii ca transcendenţă şi istorie a fiinţării. Iar arta,
literatura reprezintă nişte forţe, nişte energii (…auto-informaţionale, în cazul fiecărui autor-creator în parte) de
penetraţie a raţiunii şi sensibilităţii umane, chiar dacă acestea nu vor atinge
nicicând Absolutul (şi nu-l vor atinge, totuşi...). Mângâierea şi chiar
motricitatea acestora nu au nici ele limite, întâmplându-i-se continuu,
în „doze” mai mari, mici sau infime, geniale sau ordinarisime, ceea ce s-ar
numi extinderea conştientizării în captarea misteriosului, necunoscutului.
Inclusiv prin scris şi prin reflecţii teoretice asupra acestuia. Toate ale
creaţiei, umane sau divine, se află într-o sinteză euristică sui generis
ca miză ontologică inclusă în misterul codului cosmogonic. Dar şi în propriul
tău cod, adică – în codul poetului, prozatorului, scriitorului în general, ce
răspunde sau nu la această anchetă, la alte interogaţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu