Leo BUTNARU
RÂSU-SĂPÂNŢU
sau
de ce este cum este cimitirul, zis vesel
• Printre canioanele maramureşene s-a
simţit mai acut ca aiurea apropierea orei decisive dintre cele două secole „ale
noastre” (XX-XXI). Pe aici, lumea se mărturiseşte între sentinţe mistice, ceva
griji ecologiste, înjurături inteligente, bancuri despre ardeleni şi hohote de
râs la gândul despre ceea ce ar trebui să fie un cimitir, în special cel vesel,
care e unic în lume şi se află la
Săpânţa.
• O fi aici ceea ce s-ar numit râsu-plânsu?
Peste unele morminte – numai plânsul. Pentru că ruinătoarea colectivizare
socialist-comunistă a fost pretutindeni aceeaşi, inumană, astfel că un sătean
basarabean va înţelege perfect şi adânc dureros epitaful vreunui semen de-al
său maramureşean: „În viaţă mult am trudit/ Eu casă am avut/ Colectivul s-o
făcut/ Din casă m-au alungat/ La mină eu am plecat/ Boala grea nu m-a iertat”.
Sau: „Vezi tu pădurea cea mare,/ Eu am fost şi-am dus mâncare/ La călugări şi
preoţi/ Că ei m-aşteptau cu toţi./ Iată cum s-a întâmplat/ C-am fost aspru
condamnat”.
• Şi totuşi, în deja consacrata,
general-acceptata ordine de sentimente vorbind, la Săpânţa Lumea
Cealaltă e veselă-gaiţă, nu oţărâtă ca pretutindeni aiurea. Aici, în locul
tremolo-ului unui zumzet de cor ce răzbate de după cortina de fier a Paradisului,
se aude tremolo-ul hâţânat al unor chicote mărunt-sacadate. De la hohot – la
chicot, strania veselie postumă e în perpetuă schimbare de gradaţii ale
sonorităţilor sale; de la hohot şi chiar de dincolo de chicot – până la un
abia-abia auzit fâşâit ca de la zborul îngerilor autohtoni cu aripile roase de
asprimea şiacului ţărănesc.




