4.II. Lui Graf Vaida-Voevod îi transmit telefonic la Cluj componentele
administraţiei şi pretinsului parlament transnistrean, pe care, deloc uşor,
le-a obţinut Aurel C. de la Comisia Control şi Petiţii. Îşi
aminteşte că, de la „Tinerimea Moldovei”, îi scriam răvaşe cu referinţe la
calitatea versurilor sale de început. Cam farsor, cam cu strategii de clovn îmi
promite să susţină revista. Gestul său: telefonează pe la nişte bişniţari, cărora
le-a făcut cine ştie ce servicii, ca să ne pomenim în redacţie cu o coşcogea
ladă cu portocale – cu care încadrăm, până şi după, un coniac „Călăraşi”.
După-amiaza de ieri, am
invitat în ospeţie familia pictorului Vasile Cojocaru, ca semn de omagiu pentru
generoasele gesturi ale artistului de a ne fi dăruit două tablouri cu peisaje
din Delta Dunării. O agapă agreabilă, cu durată în timp.
Primul care mi-a răspuns
după primirea memoriului despre cele trei decenii de activitate ale revistei
„Moldova” (solicitări de mecenat) a fost dl Fandofan de la protecţia mediului
înconjurător. Petiţia a primit-o în seara de 30.I., pentru a-mi răspunde în
dimineaţa zilei următoare, că a transferat pe contul revistei 1 mie de lei.
Graţie!
„Jurnalul (jurnalul intim sau reportajul) nu este doar preferabil
romanului, tragediei, poemei şi celorlalte genuri, pentru că e mai complex (în
sensul că nu elimină realităţile care luminează, de fapt, sensurile), dar
jurnalul este genul originar literar, genul tip, iar romanul, tragedia, poema
etc. sunt pervertiri ale jurnalului pur. Jurnalul este adevăratul gen literar” (Eugen
Ionescu, „Nu”).
Atitudinea tranşantă a lui
Nicolae Breban în judecarea morală a unui scriitor: „Beniuc era un poet, şi el
trebuia să publice în orice condiţii, chiar dacă ar fi fost un ucigaş sau chiar
dacă a fost un ticălos”. Probabil, principiul dat „i-a avut” la bază pe Villon
şi Sade.
14.II. Am fragmente, frânturi de jurnale paralele, în carnetele mele de drum sau
de laborator. Acum „a apărut” încă unul, cel de la redacţie, de la birou.
Eventual, să-l „aduc” aici.
Aproape concomitent, termin
de citit „Secretele guvernării” ale Mareşalului Ion Antonescu (la birou) şi
„Confesiunile violente” ale lui Nic. Breban, în târzii/ timpurii ore de
insomnii.
În primul volum al
militarului sunt gânduri demne de atenţie şi, deci, să reţin un mic colaj din
rezoluţiile sale.
„Statul nu poate întreţine
pe acei care din viciu, din lipsă de cap sau din lene nu şi-au asigurat traiul
în viaţă”.
„Când cineva ocupă un înalt
loc, trebuie să se aştepte la infamii”.
„Dl colonel Râmniceanu să
facă bine să nu mai dea curs tuturor nebuniilor stranii. Suflă un vânt de
nebunie colectivă şi individuală. Înţelept este ca să aşteptăm ca vântul să se
potolească, nu să fie potolit. Este ceea ce fac. Deci răbdare”.
„Ştiu că intriga este arma
mincinosului şi mai ştiu că mincinoşi sunt foarte mulţi”.
„O chestiune neclară, ca
toate în statul românesc, făcută pentru chivernisirea neamurilor personale, pe
contul statului, în condiţii princiare”.
„…urzeala aceasta a cărei
limite financiare nimeni nu le cunoaşte”.
„Nu poate cumula o mie de
slujbe, oricare ar fi valoarea lui”.
19.II. Vineri, dna Maria Mardare îmi aduce la redacţie o invitaţie pentru seara de
creaţie a familiei Fusu: dumneaei cu pictura, Dumitru cu recitalul, fetele cu
muzica.
Ieri, la Operă , 1,5 ore de program.
Talente moderate, fără relief ce ar exclude orice umbră de incertitudine. Mult
Eminescu şi Vieru care, reluaţi la modul comod, cam plictisesc.
Ambiţia, în vigoare, a lui
Mitică Fusu de a reorganiza teatrul unui actor… La 60 de ani ai
protagonistului? Oricum, nu mai este cel de cândva. Timpul, vârsta, oboseala îşi
spun (sau îşi tac!) cuvântul. Unde mai pui că lipseşte o rostire de star a
scenei româneşti. Petele de neaoşism, în ţinută şi preferinţă scenică, în
dicţiune, sunt în detrimentul unei reafirmări „la zi”, al unei reveniri
remarcabile. Încolo, pentru ţărişoară,
e (aproape) un nivel. Şi trebuie să le rămânem recunoscători pentru
perseverenţa şi visul lor mare la o scenă mai mare… Şi-apoi, din multele
sponsorizări făcute, ce recepţie! Abundenţă! Probabil nu s-a consumat nici
jumătate din cele aglomerate pe mese. O parte de bani puşi în bucate s-ar fi
putut folosi pentru o faptă mai utilă.
20.II. Zice Breban în „Confesiuni violente”: „Românii au o individualitate
grăbită, prematură, se revoltă înainte de a se forma”.
21.II. Ieri, împreună cu Gh. Prini, dezvăluim colectivului intenţia de a face
parteneriat, drept co-fondatori, cu editura „Ştiinţa”.
Iar noii mei ochelari sunt
simţitor tot mai obosiţi: lentilele – dreapta 4,5, stânga – 5 dioptrii. Şi suma
fabuloasă: 150 de lei (un salariu).
În dialogul pe care l-am
avut acum vreo 5 ani şi intrat apoi în „Spunerea de sine”, vorbind despre
psihocomportamentul românilor aflaţi în exil, Andrei Pleşu îşi amintea că
Mircea Eliade, pe când l-a cunoscut în 1976 la Paris , la o anumită întrebare a lui Pleşu zice:
„Stai să-ţi arăt, am o notiţă într-un caiet despre chestia asta”. Şi s-a dus la
sertar, l-a deschis, caută caietul, ca până la urmă să se dumirească: „Ah, l-am
uitat acasă!”, acest acasă fiind Bucureştiul pe care îl părăsise cu 40 de ani
în urmă. Şi despre acel acasă şi despre acel caiet cu note, găsesc în
„Jurnalul” lui Eliade, din iunie 1952, următoarele note de dramatică nostalgie:
„Uneori îmi amintesc de ţară, de ce am lăsat acasă – manuscrise, jurnal,
corespondenţă, bibliotecă – şi mă întunec. Toate acestea le-aş putea pierde,
dacă nu le-am pierdut deja. S-ar putea să nu mai găsesc nimic, să nu mai am
nicio „amintire”, nicio urmă precisă a copilăriei, adolescenţei şi tinereţii
mele; să mă întorc – dacă mă voi mai întoarce vreodată – într-un oraş în care
nu voi mai regăsi nimic de ce-a fost al meu (o scrisoare din adolescenţă), un
caiet cu însemnări, o fotografie, o carte pe care am citit-o…” O parte din
viaţa pe care am trăit-o…