vineri, 29 aprilie 2016

UN POEM PASCAL TRADUS DE ALEXE MATEEVICI




Afanasiy FET (Rusia)

HRISTOS AU ÎNVIAT

În cântecele învierii
Şi-a clopotelor răsunare
Ne vine ziua primăverii
Din alte ţări, din depărtare...

Pădurea neagră înfrunzeşte,
Negreaţa cu încetul pierde,
Albastru, cerul străluceşte
De-asupra frumuseţii verde...

Tulpini de pini înverzitoare
Stau frumos împodobite,
Smoala lor mirositoare
Curge-n lacrimi strălucite.

Astăzi în grădina noastră
Am zărit: s-au sărutat
Un fluture cu-o floare-albastră

Zicând: „Hristos au înviat”.

Traducere de Alexe MATEEVICI, 1911

Din: Literatura din Basarabia. Traduceri din literatura universală (pe durata sec. XX).
Antologator, studiu introductiv, note biobibliografice - Leo BUTNARU, 2004

MOLDOVA / ROMÂNIA SAU... BASARABIA? (avanpremiera unui interviu)




Colega Rodica Lăzărescu mi-a solicitat un interviu, din care am extras următorul tandem întrebare-răspuns.


– „Maică Literatură Română / iartă-i poetului / involuntara neascultare / de-a se fi născut în Basarabia / şi nu / la Bucureşti. Aţi simţit/simţiţi naşterea în Basarabia drept un handicap sau un avantaj?
 Nu naşterea în Basarabia, ci în Uniunea Sovietică am simţit-o ca pe ceva nedrept, nefast. Partea estică a României, componentă a Moldovei Istorice, este impropriu numită Basarabaia. Pe mine unul, această confuzie istorică prin atribuirea unui nume nepotrivit unei părţi de Moldovă, de Românie, mă supără. Şi vă rog să-mi suportaţi un răspuns mai pe îndelete, chiar dacă, pe alocuri, cam aspru.
Când spui Basarabia, apare – brusc! – umbra cortinei de fier. A primei cortine de fier, pe care o instalase, la Prut, Rusia ţaristă, în blestematul an 1812. A doua oară, cortina de fier a fost înstăpânită deja de URSS, declarată succesoarea de drept a nedreptului imperiu rus, precum astăzi Rusia este succesoare (de drept) a strâmbei URSS.
Această rocadă nefastă aminteşte mereu de cortina de fier. Şi trebuie să ne revoltăm când, de la o vreme, sau cam de acum circa două secole, dar mai ales în ultimul timp, uneori parcă din… bune intenţii, patrioţii, totdeauna din rea intenţie – hoţii abuzează, iresponsabil(i), de rocada greşită: Moldova – Basarabia, după care în locul reginei/ regelui pe tabla de şah a istoriei apare Basarabia care, de fapt, nu a fost gândită decât ca un simplu pion pe tabla de schimb şi împilări a imperiului rus.
Numai că noi (cu şi fără ghilimele, acest: noi) continuăm să perpetuăm abuzul, dându-i prioritate Basarabiei(-cal troian) în faţa Moldovei lui Ştefan. Dacă s-ar trezi Domnitorul din mormântul său de la Mănăstirea Putna şi i-ar vorbi cineva despre… Basarabia, Ştefan nu ar şti ce i se spune, la ce se face referinţă-tendinţă şi – de ce! Cronicarii noştri, Ureche, Neculce, Costin, habar nu ar avea de Basarabia, la auzul acestui nume strângând din umeri şi strângându-şi dezamăgiţi penele de scris, depăşiţi de atare confuzii. Domnitorul şi cronicarii nu ar putea să-şi imagineze că cetăţile din Est, de la Nistru, se află în… Basarabia.
Şi nu doar Domnitorul, nu doar cronicarii noştri, ci nici vecinii, leşii şi ungurii, însăşi ruşii de până la 1812, nici Dimitrie şi Antioh Cantemir nu ar fi priceput ce e cu această… ţară, Basarabia.
Când se spune Basarabia, această „nevinovată” noţiune înseamnă resemnare, uitare, parcă renunţare. Când spui Moldova, acest nume din legenda cu Dragoş maramureşeanul se lipeşte indivizibil de Ţară, prelungeşte România spre hotarele ei fireşti, pământeşti şi cereşti.
Prin urmare, să spunem şi să scriem Moldova, pentru că, astfel, spunem şi scriem, implicit, România. Pentru că, dacă vă imaginaţi că spuneţi întreg adevărul, ceva fundamental, – Basarabia, de fapt, de asemenea implicit, în imaginaţia istoriei (nu o singură dată – bolnavă) parcă aţi trasa, involuntar, un hotar între ce a fost până la şi după primele decenii ale secolului nouăsprezece moldo-românesc. O delimitare ca o înstrăinare. De parcă partea aceasta de Moldovă ar fi avut ceva predestinat legat de ruşi, „consimţind” să fie ruptă din integritatea ei, ce tot Moldova se numeşte, ajunsă, firesc şi binecuvântat, parte a unităţii româneşti.
Să nu uităm că cel care venise cu intenţii de aliat s-a înstăpânit neamânat aici, în Moldova pruto-nistreană, ca necruţător cuceritor.
Când spui Moldova, acest pământ, cu cealaltă jumătate a sa, de asemenea Moldova numită in integrum, este cuprins sub nimb românesc, iar când Moldovei din stânga Prutului i se spune Basarabia, parcă i se slăbesc legăturile cu Ţara. Apoi, când se spune Basarabia, parcă nici Cernăuţiul, Hotinul, Nordul Bucovinei nu mai au nimic cu noi, cu Moldova, cu România a căror părţi componente au fost, singulare sau plurale.
Deci, să nu abuzăm de nefireasca, totuşi, noţiune Basarabia, când ea, imaginat şi istoriceşte, e ceva supradimensionat: un clin de pământ dinspre marea (care ne-a fost şi ea furată)… înclină să dea „lăbărţat” peste toate celelalte hotare naţionale, din sud şi din nord, pentru ca să anihileze – cel puţin, aceasta a fost tendinţa impusă! – numele adevărat al acestor teritorii – Moldova, România.
Crede cineva, inclusiv de la Bucureşti, că Basarabia sună mai frumos (ca să nu mai vorbim de… adevărat!) decât Moldova? Din contră, – sună nu numai neadecvat, ci şi neadevărat, atunci când este „revărsat” neîntemeiat peste cuprinsul său real – ca istorie şi teritoriu.
Când spui Moldova, te gândeşti, dar şi visezi, la România. Când spui Basarabia, îţi aminteşti, precum e ne-cazul, de Rusia.

Plus la toate, este curios că, astăzi, ruşii folosesc mai frecvent denumirea Moldova/ Moldavia, decât Basarabia. Mai frecvent decât însăşi românii care ţin, greu de înţeles de ce, anume la impusa-impostoarea noţiune Basarabia. Această supralicitare „basarabeană” spune ceva despre şubrezenia conştiinţei şi memoriei carpatine, nu?

marți, 26 aprilie 2016

DRAMATICĂ ANIVERSARE CERNOBÎL...






ÎN PATRAFIRE DE CAUCIUC

        (cernobîl)

                        De profundis clamavi ad te, Domine!

De jur-împrejurul-(înjurul!) staţiilor atomice avariate
pe varul pereţilor transpare
conturul gri al şoarecilor care (mai) vieţuiesc
în murii monumentelor de arhitectură. Chiar şi
prin fierobeton răzbat siluietele vecinilor de bloc,
unii
în indiscrete poziţii de cuplu luat cu dragostea
alţii
surpinşi în (indis)poziţii de cadavru.
                                                                   Radiaţia
developează până şi voluptatea morbidă a declasării
şi mişcările tenebroase ale materiei sufleteşti. Totul e
un orizont nihilocentric al disperaţilor
etern nelămuriţi în ideea despre idee, în
fiinţarea verbului a fi şi desfiinţarea verbului a muri. Lume
disperată şi terorizată de ideea fixă despre ideea în
mişcare sau repaos, intuită încă de la naştere când
ne dăm obştescul început, concomitent dându-ne deja şi
ceva din obştescul sfârşit din
de-a pururi (şi) ziua cea de mâine golită de
vremelniciile ambiţiilor omeneşti. Dimineaţa
în Valea Plângerii, buciumul sună cu jale, îi răspunde
cu disperare cavalul/calvarul trezit de dinamica şovăielnică a
zefirului din care a rămas doar numele sonor, nu
şi romantismul, poezia sau mirajul dragostei. Chiar dacă
se întâmplă ca unii să aibă norocul revenirii din
Valea Plângerii pe Culmile Cântecului – şi aici aud
tânguioasa dinamică primar-eolină a zefirului de-Apocalipsă
murmurată a prohod de patriarhi în patrafire de
cauciuc. În bătaia radiaţiei sau poate chiar a
binefăcătoarei lumini – la
picioarele noastre  umbrele freamătă
                    para-arghezian: – Niciodată primăvara nu fu mai radioasă
sufletului nostru radiat de moarte în
vremuri când în textualism năpârlesc ghilimelele, când
maeştrii de virgule (ne-cântăreţi) rămân şomeri şi când
poeţii au (unii) (alţii nu au)
nevoie de o nouă  î n c o l o n a r e   v e r t e b r a l ă
această dihotomie întâmplându-se din
motivul că este aproape acelaşi lucru să
ţi se dea un loc între cuvinte, printre cuvinte sau
în cuvinte –
                     pretutindeni tăcerea e cea mai mare şi
totuşi
din adâncuri striga-vom către tine, Doamne!


19.IV.2002

sâmbătă, 23 aprilie 2016

POEME DINTR-O CARTE NOUĂ



Editura "24 : Ore", Iaşi, 2016

                                               
La poarta cetăţii

…Când trecusem pe lângă idealul polis grecesc
la poarta lui închisă văzui un grup de inşi care lăcrimau
unii chiar plângeau în hohote.

I-am întrebat ce li s-a întâmplat
iar unul
(probabil mai marele înlăcrimaţilor)
spuse tânguios:
„Platon ne-a alungat din cetate…”
„A-a, sunteţi poeţii!”, zic eu.
„Nu, prozatorii”, preciză necăjitul.

Pe scurt
când mă întorceam de unde fusesem plecat
la respectiva poartă închisă
văd parcă acelaşi
sau parcă alt grup de înlăcrimaţi.

Intrând din nou în vorbă
aflai că de data aceasta erau filosofii…

20.XI.2015


Din metropolă

Uneori se întâmplă să mai şi ies
din metropola sufletului meu
în provinciile din jurul său – Bucureşti
Moscova
Paris
Chişinău…

8.II.2016


Spre atelier

Pe lângă plopii fără soţi
pe aceeaşi ulicioară
Hyperion îşi ducea computerul la reparat.
De după gard
verişoară-sa de-a treilea Cătălina l-a întrebat:
„Ai auzit de Eminescu?”
„De cine?”
„De tat-o”.
„Nu”, a răspuns Cătălin,
continuându-şi calea atât de lungă
până la atelierul din
satul vecin.

26.XII.2015


Târâş

O fi chiar cum spune pediatria – că
mersul în patru labe
ajută copilul să-şi întărească musculatura
şi este primul mod de a se descurca pe cont propriu.

…Nu ar mai fi de adăugat decât că
descurcându-se deja pe cont propriu
în orice direcţie s-ar târî
copilul se târăşte spre viitor.

4.II.2016


marți, 19 aprilie 2016

IU. ODRACENKO: "EXISTĂ POZNE DESĂVÂRŞITE..."



*     *     *

Diavol, diavol, cât mi-ai da,
Pentru sufleţelul meu?
Căci nu-i simplu sufleţelul,
E şi cam sfios, e şi curat –
Sufleţelul meu rusesc!
„Dar de ce aş cumpăra
Sufleţelul rus?
La un capăt are-un vierme
Şi un prost – la celălalt capăt –
Ce mai suflet, ce mai, iată!
Mie mi-e mult mai hazliu
Sufletul să-ţi urmăresc:
Pe o clipă – ’n înălţime,
Pe o clipă – în adânc,
Cel mai mic păcat din lume
Trage pluta în genune –
Iată-ţi sufleţelul, aş!”


*     *     *

În cerul tandru-siniliu
Peste crucea strălucitoare
Se-agită stolul de stăncuţe.

La înălţimea cea mai mare
Pe cruce se aşezară
Negrele stăncuţe-stol.

Trecând prin preajmă-o bătrânică
Privind în cerul limpede
Numără stăncuţele:

La înălţimea cea mai mare
Pe cruce, iată, încăpură
Treizeci şi nouă de stăncuţe.


*      *     *

Ah, Vaniuşa,
Mergi şi taie cocoşelul negru.
  – Cum adică, mergi şi-l taie?
Dimineaţa cocoşelul cântă, astfel că
Spre-a putea să-l auzim
Viu ar trebui să fie.

Dar totuşi Vaniuşa a tăiat
Cocoşelul negru.
Astfel, iată-i pe cei vii
Stau şi-ascultă cum
Găinuşa cotcodăceşte,
Cocoşelul şi-l boceşte.


*     *     *

Răzbunare în ajunul spaimei,
Sufletul în faţa-i abia de luminează
Şi gândul, ars până la capăt, iată,
Zboară precum scrumul luat de vânt.
Ca praful învârtejit de la bătaia
Aripei străpunse de săgeată.

duminică, 17 aprilie 2016

DIN POEZIA AVANGARDEI UCRAINENE: OLEKSA VLIZKO





Oleksa VLIZKO    (1908–1934)

Născut la staţia Borovionka din judeţul Kresteţki, gubernia Novgorod, unde tatăl său era diacon şi psalmist. La 13 ani, este afectat grav de scarlatină, pierzându-şi auzul. După absolvirea Institutului Învăţământului Public din Kiev, începe a publica versuri în diverse reviste şi ziare, cel mai frecvent – în Noua generaţie, organ al futuriştilor ucraineni. În anul 1927, pentru volumul Voi spune din partea tuturor primeşte premiul Comisariatului Învăţământului Public. În acelaşi ani ziarele anunţă că Oleksa Vlizko s-a înecat în Nipru şi chiar a fost publicat un necrolog, la care însuşi poetul a răspuns cu destulă ironie.
Şi totuşi, i-a fost menită o moarte tragică, prematură. În anul 1934 este arestat ca „duşman al poporului”, în luna decembrie a aceluiaşi an fiind împuşcat împreună cu alţi scriitori şi oameni de cultură ucraineni. Locul înmormântării nu-i este cunoscut.



AEROPLANUL

Răchitele se clătinau peste heleşteu şi fremătau tihnit.
Valurile se cotileau uşor peste câmpie – mare aurie.
Greierul cânta în busuioc, şi un văcar cărunt, bătrân
Fluiera undeva pe pajişte din fluierul său.
Dar dintr-o dată veni, se dezlănţui mai abitir ca marea în toamnă
Pasărea uriaşă, pasărea de fier trecu... Prinse a mugi cireada
Plângeau răchitele şi nu mai fremătau în văzduh
Plângea sonor fluierul – tristeţea căruntului fluierar.


TOAMNĂ

În frizerie toamna-idioată-i tunsă zero. Ce hal!
Din castani vântul a jazz band frunza spulberă.
Ceru-şi încruntă sprâncenele. În albastru Music Hall
Unii: în smoching siniliu şi neagră lavalieră.

Frunziş învârtejit. Foxtrot de aur... Dansaţi...
Peste toate – ridicat pumn de boxer.
Trotuare. Vânt. Toamnă. Coloane de soldaţi.
Drum spre front. Palate. Boarfe. Timp sever...


NEGURĂ

Şi ici, şi colo vele trenţuite,
Fum otova de la mare – la cer,
Şi doar arar răzbat fascicule scorojite
Din razele soarelui insular, auster.

Şi spintecă amurgul, înspumat umbrar,
Învârtejind caruselul valurilor haine,
Iar undeva zboară corabia beată – intermediar –
Între două mări – dedesubt şi peste tine...

Şi iarăşi, şi iarăşi... Mahmurul căpitan
Botează urgia – Diavol cu o sută de coarne.
Şi, brusc, sfâşie fum, ceaţă, cu lovitură de taran,
Urletul sirenelor peste port; diavoleştile goarne.

1927


NU CAUT CALE...

nu caut cale şi nici nu mă plâng –
toate drumurile duc spre ocean,
prin viaţă de câine hămesit,
prin răni scormonite avan!
nu-mi sfâşii velele a disperare,
nu contez pe ajutoare străine!...
în ocean de forţă în revoltă
se va mai auzi de tinereţea din mine!

1927


ROMANŢĂ LA PIAN

O să vii
şi îngândurată
prin unghere vei aranja
de toate
ca pe nişte păpuşi
prin chinurile de aramă
ale clapelor albe
pata mâinii desfăcute
se va-mprăştia.
Dar melodia eu
nu o voi auzi, nu o voi auzi
şi totuşi
braţe fremătând
totuşi
...las-o să se amplifice
şi inima înfioreze-mi,
las-o să se înalţe!

1927

duminică, 10 aprilie 2016

CU GRIGORE ALEXANDRESCU, ÎN TINEREŢE.



Există un test pe FB: alchimia ciber-electronică îţi spune, dacă doreşti, cu cine te asemeni la înfăţişare. Poate că e probă uşor jucăuşă. Poate. Dar am încercat-o şi eu.
Să fi fost o surpriză că fiziognomistul electronic mi-a găsit potriviri de trăsături comune cu… Grigore Alexandrescu?
Însă pentru mine numele lui Grigore Alexandrescu înseamnă ceva. Pentru a se înţelege ce anume, dau aici câteva excerpte din interviurile pe care le-am acordat prin ani.



„Loviturilor de efect le-am preferat amărăciunile confidenţiale, chiar şi atunci când, «neputând păcăli cenzura», pentru un citat din Mihail Kogălniceanu şi neeliminarea din text a numelui lui Grigore Alexandrescu (prohibit pe atunci), la insistenţa ciclopului-şef tov. Ivan Guţu de la comsomol, în septembrie 1977 am fost destituit din postul pe care-l ocupam în redacţia „Tinerimii Moldovei”. Un timp, mi s-a ridicat dreptul la semnătură. Însă de la ani tineri credeam în adevărul că izbânda în artă şi în subtilele făptuiri umane se ţine doar prin „îmbinarea renunţării cu nerenunţarea” (1992).
*
„Eu am fost eliberat, scos din pâine, cum s-ar zice, pentru promovarea spre publicare a unui articol despre Mihail Kogălniceanu, unde se invoca şi numele unionistului muntean Grigore Alexandrescu. Se întâmpla aceasta la început de septembrie 1977. Au urmat şi alte consecinţe, pentru că, odată intrat în vizorul ciclopului ideologic, nu puteai conta la un post pe potriva capacităţilor tale, la încredere şi loialitate” (2006).
*
„…în 1976, toamna, am fost dat afară din redacţia ziarului „Tinerimea Moldovei” pentru promovarea spre publicare a unui articol despre Mihail Kogălniceanu, unde era pomenit şi munteanul Grigore Alexandrescu, ambii – promotori ai unirii principatelor. Era şi mâna KGB-ului pe iscălitura de expulzare. Un timp, mi s-a ridicat dreptul la semnătură, pâinea câştigându-mi-o, pe cât se putea, prin (pe sub)... pseudonime” (2009).
*
„…şi anii de redactor la ziarul „Tinerimea Moldovei” de unde, în 1977, am fost scos din pâine, adică alungat pentru un eseu despre Mihail Kogălniceanu, în care se vorbea şi despre corifeii Unirii româneşti, şi despre munteanul Grigore Alexandrescu, în timp ce în Interriverania Prutonistreană, alias RSS Moldovenească, numele de român era ca şi prohibit, identic cu cel al duşmanului de... naţionalitate (dar – prieten de lagăr socialist!)” (2009).
*

Azi, uneori, când ajung la Bucureşi, mă opresc la hotelul „Starlight”  de pe strada Grigore Alexandrescu. La Chişinău, există strada Grigore Alexandrescu. Iar numele acestui mare om al României mă faxce, uneori, să exclam, nostalgic, în sinea mea: „Ce tânăr eram pe atunci, în 1977!”