vineri, 9 octombrie 2020
luni, 5 octombrie 2020
joi, 1 octombrie 2020
DIN AVANGARDA LUMII
Din poezia avangardei ruse
În traducerea lui Leo BUTNARU
(1887 – 1938)
În anul 1913
devine membru al „areopagului” Asociației Intuitive a Egofuturismului. A editat două cărți de versuri –
„Netăcutul căzător” („Padun
nemolcinîi”, 1913) și
„Flori de gheață” (1914), precum și proclamația-poem „Coralul-preludiu” (1912).
În perioada 1912-1916 publică frecvent versuri și articole în revistele și
almanahurile futuriste și neofuturiste. (În principiu, spre deosebire de
cubofuturiști, egofuturiștii
se remarcau distinct prin caracterul asocial al scrisului, promovând
individualismul, cerând abolirea rigorilor etice în artă.)
În pofida
evidentei influențe a poeziei lui Igor Severianin, Dmitri Kriucikov era autorul
cel mai „temperat” din asociație. Caracterul contradictoriu – tradiționalism-avangardism – a fost
remarcat în recenziile semnate de I. Ehrenburg și V. Briusov.
În anul 1923
este arestat și condamnat la 10 ani de închisoare. După al doilea arest, în
PRIN ZĂPEZI
Din nou s-a
răsturnat și împrăștiat
Pudriera care
îți ia vederea
A unei aurite
porumbițe cârlionțate!
Și iarăși,
oboseala înfruntându-mi,
În
înflăcărate-mpurpurări de-amurg
La scară-o să aștept îngândurat.
Peste mine prin
pajiști azurii
Norii de
ninsoare-n depărtare
Ajurul și-l
plutesc în legănare...
Și-n înghețata,
geroasa minunăție –
Ce scârțâit
strident, ce freamăt tumultos!
Râul – stea
scânteietoare.
Ziua-i ca o
perlă mică,
Inima-i tare și precaută, –
Inimii a pierde
nimica nu-i este dat.
Pudriera care
îți ia vederea
A unei aurite
porumbițe cârlionțate
Din nou s-a
răsturnat, împrăștiat!
(1913
ÎN TOAMNĂ
Din nou sunt al
tău, oraș al toamnei,
Am venit la
tine de pe stânci polare,
Unde-i densă,
tulbure aroma pinetului,
Unde-i de
ne-îmblânzit talazul din zare.
Îmi place
electricul tău refren,
Severul joc
tresăltat al tramvaielor,
Al canalelor
plescăit elegiac
Și coerenta
vorbă-a înserărilor.
În suflet,
precum tundre-acaparatoare,
S-au extins
realități și vise ciudate,
Iar în inimă –
contrare e; amintirile
Își răvășesc –
păzea! – lumi împuținate.
Și până la
crăpat de zori gata-s de a-ți bea
Purpurul sau
azurul luminilor clare,
Până-ar fi să
cad răpus de oboseală
În pădurea felinarelor cântătoare.
Că-ar fi
aproape-o ninsoare scânteioasă
I se pare
inimii – drept albă uvertură
Pe sub
stelarul, radiosul râu
Ce umbrele ne
joacă a caricatură.
(1913)
* * *
Tu ești
îmbrăcată în rotondă de fulgi scânteioși.
Deja se duce
și-al cincilea ceas.
Seara-i sobră, tihnită.
Iar în
depărtatul azur cineva risipi neglijent
Cioburi-mii de
gheață dintr-o sfărâmată sită.
Imaginează-ți
cum, noaptea, va luci dens-intens
Smaralde
revărsate de al tăriilor ocean,
Cum plana-va
pasărea cu ochii negrii,
Cu negre aripi,
de-asemeni, – antic-eternul bâtlan.
Imaginează-ți
cum se va-nălța ancestralul luminător
Din argintie
raclă, cum și cât de calm, neauzit
Va da ocol
tundrei, locașul ocrotindu-și
De ochi răi, de
obide și cuvânt
răstit.
Imaginează-ți
cum, în noapte, cu văz friguros,
Tot mai mult se
răcesc ghețari, acostând
Precum copleși
orfani, nomazi sinilii,
Plutitori,
licăr de faruri ca și purtând.
Pe pervaz –
plâns-ozor din lacrimi înghețate.
Ca și mine, capricios, el e stih
care moare.
Tu treci în
rotondă de fulgi scânteioși.
S-a dus ora
cinci. Seara-i tihnită, se pare.
(1913)
_______
*Novaia zemlea
(Pământul nou) – insulă în Oceanul Arctic.
Graal-ARELSKI/ Stefan Petrov
(1888/89 – 1938?)
miercuri, 30 septembrie 2020
UN INTERVIU ÎN SERBIA
–
Arseni Tarkovski, deseori numit ultimul poet al secolului de argint rus, scria
că „poezia înseamnă cel mai puțin literatură. Ea e un mod de a trăi și de a muri”.
Pentru
dumneavoastră, domnule Leo Butnaru, ce înseamnă poezia? Poetul moare sau devine
nemuritor în versurile sale?
– A vorbi despre poezie în general,
despre legăturile tale de destin cu ea, inevitabil apar oarece vibrații
retorice, emotive, un stil aproape nefiresc, ai putea spune. Nu e nimic de
făcut, totdeauna poezia a cerut jertfe frumoase și subtile... etern
dăinuitoare! Iar la vârsta mea bineînțeles că deja nu mă mai pot imagina fără o
contopire de destin cu poezia, fără o biografie personală a amândurora. Dacă e
să vorbim de alter ego, al doilea eu
al meu e chiar poezia. Noi ne-am plăsmuit, ne-am modelat, ne-am creat reciproc
unul pe celălalt. Însă, cu părere de rău și ceva ironie, vorbind despre
nemurire trebuie să punem surdina necesară. Să vă răspund cu un poem laconic:
omul e atât de neștiutor
omul e atât de hazliu
omul e atât de
iresponsabil
încât poate spune orice
spre exemplu:
nemurire...
–
Poate oare vocea poetică să rămână detașată de ceea ce interesează, îl
frământă, uneori îl neliniștește pe emițătorul ei?
– Să ne amintim de mereu neobișnuita,
inevitabil reluata, rediscutata formulă poezia
pentru poezie. Poezia pură, autoreferențială, ca o decontaminare a
limbajului de inevitabilul „praf” al cotidianului, o relaționare a cuvintelor
în spațiul ermetic și sterilizat al conotațiilor loruși suficiente. Poezia
pură, sui generis despre sine, pentru
sine, în sine, pe care, chipurile, n-ar atinge-o nimic concret din cele ce se
întâmplă în lume, cu lumea, în istorie, societate etc. Însă eu unul cred că
purtătorul, creatorul unei asemenea poezii... „aseptice” nu poate să rămână la o
parte de... el însuși, adică de ceea ce
l-a preocupat, de cum a trăit, a gândit, s-a neliniștit sau s-a bucurat chiar
în timpul ce crea acea poezie pentru poezie. În sensul cât mai îngust al
cuvântului (adecvat în cazul exemplului nostru), pe autor îl interesa, îl
preocupa, îl mobiliza, îl punea la muncă tocmai „extrem de pura” poezie pentru poezie. Deci, în numele
ei și împreună cu ea poetul și-a creat arta, dar și propriul destin. Și noi
suntem siguri că de dragul ideilor sale a cugetat, a filosofat, a suferit, și-a
pus și a rezolvat probleme estetice. Prin urmare, ca să revenim la întrebare,
poetul nicidecum nu a putut să rămână detașat de ceea ce era... mobilizat,
orientat sau... dezorientat, de căutări și de micile-i sau mai marile-i
realizări ce-i creau bucurii, satisfacții pe potrivă. Nimeni nu poate fi
absolut... paralel cu lumea, să facă ceva fără să se implice... pe sine; nici
chiar zeii rațiunii reci, pure, „privați” de sentimente. Ce e viu e predestinat
implicat. Chiar în sine ca dar și modalitate de a fi viu. De care nu se poate
detașa. Pur și simplu poezia le permite în chip diferit poeților... să nu
rămână detașați, inclusiv de ei înșiși.
– Poate
oare poezia să se asemene rugăciunii, reculegerii?
marți, 29 septembrie 2020
sâmbătă, 26 septembrie 2020
POEME ÎN VARĂ-TOAMNĂ
Leo BUTNARU
Neo-pastel la Mircești
Alecsandri, „Vasile Porojan”
doar doi, trei
metri depărtare de la rădăcină
semnalizând cu
pâlniile de mici gramofoane
spre-a ademeni
albine, libelule și lumină.
duse în romantisme
junimiste de Alecsandri
azi, spre Mircești,
tremurând dincolo de parbriz
peste-asfaltul
încins, în apa morților, cum ar veni.
porniră în lumea
mare țiganii eliberați pe vecie
și tot pe el revenind
cu rugăminți fierbinți de a fi
oploșiți, ca-n
vremile bune, în izbăvitoarea robie.
însă ești pus la
punct de corectitudinea politică
corectat și de
curriculum școlar, de minimalism...
Deci, adio poete
boier, adio Porojan Vasilică...
Costache Conachi din
epoca minunilor japoneze;
vremuri în care pe
la cămine anunțurile decanului
erau prinse,
îndrumător-amenințător, în pioneze.
inclusiv
ispititoarele, fireștile juneții îndeletniciri
azi în memoria
unora devenite tabu (soții, soțiile!)
sau subiecte
cețoase de cvasi-verosimile povestiri.
în imperiu care suspecta
studenția mereu crâcnitoare.
Închiși în sine sau
nemulțumiți gălăgioși la „Cadavrul vesel”*
crâșmă unde croiam
și noi planuri din burse și pahare
Îmbrățișări, sărutări,
juruințe tremurând cuvântul.
Ne-am ridicat și am
plecat. Pe urma noastră rătăcită
în halbe și-n
pahare goale își făcuse culcuș vântul...
_________________
*În Chișinău, un local cam
sordid, „Călătorul”, rebotezat de studenți sau „Cadavrul vesel” sau „Trei
cadavre”, cu peretele din spate făcând corp comun cu zidul Cimitirului Central.
pe un steag al
predării bunătății pe pământ
în
scurt-țâșnitoarea cascadă a mulsului
ca iuți săgeți de
noime între simți și gând
și început de
avangardă tremolo-n româna poezie
cu Fundoianu la
Herța, cu Voronca la Paris
și Celan ce
îndelung pe sumbre poduri întârzie.
culegând viile și
vina sfidării. Apoi apare-n rol
Bogza și Dinu, acesta
potrivindu-și numele Roll
binecuvântat de
pana lui Pană, amical-benevol.
din munți îi
alunecă îndărăt ghețarii și zăpezile
iar apa
Bucureștiului le păstrează până azi grotescul
și absurdul jos, la
Mitropolie – privește și vezi-le
pe un steag al
predării bunătății în școli și pe pământ
în
scurt-țâșnitoarea cascadă-n amurgul mulsului
ca iuți săgeți de
sensuri între simț, dada și gând.
Voronca
ce doar gem, urlă
când sunt decimate
de-oștiri din alte
limbi, dar mai necruțător
de armia tăcerii,
bolnave, necurmate.
se face lazaret cu
cloroform și ghips
cu cârje pentru
vocale rănite și consoane
gemând și înjurând
în stil de-apocalips.
cuvintelor întinse
pe filă ca pe targă
pe care alte
cuvinte de la roșia cruce
le va-nvăța pe nou
să spună și să meargă
sub steagul de
izbândă sau sub pânza neagră.
şi un
timp pentru a strânge pietre
Ecleziastul, 3/5
și în patria omului
pus, îngrozit, pe fugă.
Din piatră
aruncată-n altă piatră-n lume
Brâncuși cioplise îndurerată
„Rugă”.
Pietre-n pietre
și-n omeni izgoniți de pe vetre
dar la potolirea
lapidării pietrelor cu pietre
pentru pietre nu
vine și timp de a strânge pietre
Ecleziastul e glas
ce strigă-n pustiu și de pustiit,
iar omul tot mai să
creadă că, posibil, doar pietrele
ar mai putea
îmblânzi pietrele de neîmblânzit.
pianina cu coadă-i
concurată de pianina cu priză
(e drept, pe asta
nu poate urca păunul, ca pe prima,
desfăcându-și coda-evantai
– multicoloră surpriză).
confruntarea e mult
mai acerbă, de parcă cerbii
se bat cap în cap,
coarne-n coarne, la timp de rut,
sau se încaieră,
prostește, pegașii, superbii,
unii să-și arunce
călăreții dintre aripi, din spate
și-atunci e
tristețe în regatul metaforei lumii, dar
a mare bucurie
trâmbițează Platon în cetate –
polis cu cele mai
multe piane dezacordate,
loc de ocolit, în
el fără mormântul vreunui poet
care chiar până-a
se naște fusese izgonit din cetate.