Leo Butnaru ÎN CHIP DEMOCRATIC
DESPRE DEMOCRAȚIA POEZIEI
Poezia e uimitor de democratică, dezinvoltă,
cu aceeași importanță, sau lipsă de importanță, filosofând despre gaura neagră
și cursa de șoareci (e de înțeles: gaura neagră nu e una de șoareci, ci… una
de... mda, nu se știe de ce...)
Posibil, filosofând, sufletul se
eliberează de patimi. Însă esențializează poezia din el. Într-o inevitabilă
interacțiune, în care filosofia și poezia se termină acolo, unde încep
filosofia și poezia. Sau invers, în rocadă de termeni: poezie – filosofie,
filosofie – poezie.
Trăind din
și în dezacorduri, asemeni filosofiei, poezia este uimitor de democratică și, chiar de s-ar
întâmpla ca Platon să-mi fie amic, mai amică poesis est, pentru că, în raport cu știința filosofiei pure și
pretinsul adevăr imbatabil, poezia e ateismul îngerilor ce întruchipează esența
religiei (credinței).
(Cu titlu de remarcă: Platon gândea
să expulzeze poeții din cetate. Să zicem că ar fi reușit. Însă cum ar fi dat el
afară din cetate poezia? Ea e la temelia cetății.)
Iar noi avem nevoie de îngeri,
păzitori, dar și inspiratori, care ar putea confirma chiar existența tainițelor
inspirației, intuiției, dezlănțuirilor suprafirești ale Poeziei ce se auto-creează
între gândurile laice ale unei foste divinități și spectrul suprasensibil al
lucrurilor într-o predispoziție romantică în surdină, ca și cum ar fi umplut
trâmbițele îngerilor cu puf de lebădă. (Exact, sau relativ, așa: surdina din puf
de lebădă.)
Chiar de ateismul îngerilor,
spuneam, deoarece, precum teismul, ateismul inspiră poezie, dovadă că aceasta,
pe cât e de la Dumnezeu, de la îngeri, pe atât e și de la om.
În ce mă privește, îmi place poezia,
nu versul. Poezia mereu, neobosit navetistă prin ea însăși. Ceea ce unora li
s-ar părea că poezia e un lucru în sine (a unei culturi... nefigurative).
O fi, numai că un lucru în sine care devine,
de fapt, un lucru în tine, cititorule. (Unii chiar zic, nițel pompos: Măria Sa
Cititorul.) Ea, poezia singurătății noastre de toate zilele, pe care,
dăruindu-ne-o unii altora, deja nu mai suntem atât de singuri... Ceea ce
înseamnă că, în mare, poezia aparține tuturor, aparține poporului. Însă, din
păcate, poporul nu prea știe de asta. Despre ea, poezia, care înseamnă, de
fapt, totalitatea: pro-verb, pro-substantiv, pro-adjectiv, pro-prepoziție,
pro-punct, pro-virgulă. Pro-viață, etc.
Însă aceasta nu înseamnă că,
obligatoriu, trebuie să așteptați mare lucru de la poezie. Ea e universul
lucrurilor mici, dar esențiale, ca atomul. În
contextul plin de limite și neputințe, de augmentări, exagerări sau minimalizări,
ce se cheamă infinit, poezia nu poate avea final. Pe când versul deja
apare ca un final fatal. Pentru el însuși. În taina universului / universurilor
contând nu versul, ci triumful imposibilului, al poeziei și disperării.
Disperarea impulsionând una din motricitățile firii umane îmbelșugat creatoare
de poezie în timpurile (...toate), când lumea continuă să fie nesigură de ceva
esențial, încât compune la infinit poezii (uneori poeme) de dragoste. Inclusiv
de dragoste de sine, lumea. Creatoare de poezie.
Un strop de geniu, un strop de
filosofie, un strop de adevăr, un strop de noroc, un strop de meserie (lista
rămâne deschisă) = POEZIE. Tu la puterea lumii (sau, simplu: tainei), lumea (sau,
simplu: taina) la puterea ta = poezie (inclusiv). (La urma urmelor, ca și la
începutul începuturilor, poezia ar reprezenta o părere mai specială despre
lume.)
Așa o fi, încât nu suntem sută la
sută motivați să așteptăm mare lucru de la ea, poezia, însă, în toate colțurile
pământului (colțuri... rotunde!), probabil și ale universului
(...colțuri-orbite [ca geometrie, bineînțeles, nu ca oftalmologie]), nicidecum
nu se poate fără plasticul nonsens al poeziei. Și fără inexactitatea geometriei,
e de menționat. În spiritul inevitabilei relativități a toate.
Tocmai în spiritul omniprezentei
relativități poezia poate fi până și ceea ce ar putea să nu se întâmple, dar
care întâmplare a... ne-întâmplării are și ea, totuși, loc și spațiu. Aici, a avea loc – în sensul de a se întâmpla. O foarte delicată
insinuare a paradoxului, nu? Când a avea
loc nu e același lucru (ce poate fi, în alt caz) cu a avea spațiu, ci înseamnă: a se întâmpla în spațiu. Inclusiv, dar
chiar înainte de toate, în spațiul firii, zis și univers interior. A se
întâmpla în toate cele patru părți ale lumi, și în a cincea, numită pretutindeni – unde se află în matca ei însăși
ea, Poezia.
Pretutindeni, unde, adică, poezia ar
fi ca și infinită. Dar mai ales unde poezia este ceva infinitiv. Pentru că,
dacă ar admite definitivul în conținutul și forma ei, despre floare, albină,
femeie, mamă, patrie etc., ar fi fost suficient câte un poem despre astea în
toate limbile și s-ar pune punctul universal.
Acest pretutindeni, sau – stare de pretutindeni, ducându-te la
ideea că, de fapt, ar exista trei genuri de poezie: poezia de până la poezie și
poezia de după poezie. Adică, există poezia din împrejurimile necuprinse ale
poeziei propriu-zise. Poate că, mai mult, o poezia anonimă, nimănui cunoscută,
motivele ei persistând pretutindeni, chiar dacă, la posibila Apocalipsă, va
dispărea evidenta cauză de existență a ei.
Astfel că, în ce mă privește,
versului îi prefer poezia. Versurile fără poezie sunt cât frunză și iarbă, pe
când poezie fără versuri – nicidecum. O fi aici un paradox?... Ce te-ar duce la
gândul că poezia ar exista nu grație versului, ci în pofida acestuia?... Sau și
cu ajutorul acestuia?...
E mai complicat decât s-ar părea.
Când flirtezi, se iscă versuri, când
iubești – se naște poezia. De unde și cazurile cu versificațiile unora, numite bombastic poezie, însă care dau
senzația că ar fi ca și cum ar epila șopârla.
Versul e ceva deja atins de păcat.
Poezia e însăși puritatea. Ea este Eva de până a fi mușcat din măr. Versul –
Adam după ce a mușcat din măr.
Iar tu, cititorule, iar tu, poetule,
să credeți în poezie, ca și în marea taină, chiar dacă e nevoie de multă
energie, de o muncă deloc ușoară a sensibilității și cugetului.
Însă astăzi, când se tot înmulțesc
leneșii...
Iar tu, dragă interlocutor, cred că
nu ești dintre nimicfăcători. Și reține că nu ar fi un nenoroc, dacă nu ai
talent pentru a scrie poezie. Nenorocul vine, dacă nu știi a citi poezie.
Poezia pentru cititor e răspuns,
pentru poet – chemare. Iar în casa poetului mai important decât poetul e doar
poezia acestuia. De altfel, cum ar trebui să fie și în casa cititorului.
Iar dumneata, mai celălalt, zadarnic
nu citești poezie. Nici nu știi ce pierzi! Mai mult de jumătate, poezia lumii
din toate timpurile pare a fi scrisă despre tine cel de azi.
Oricum a fost, oricum e, oricum va
fi, în fine, dă-ți seama că plătești foarte scump lipsa dragostei de poezie.
Iar dacă suferința sufletului dumitale nu poate fi vindecată prin poezie, din
păcate e vorba de o boală incurabilă, ducă-se-pe-pustie...
...În fine, resemnat și cu modestia
de rigoare, trebuie să aduc aici și ideea că, de regulă, multe din
considerentele care intenționează să dea o definiție sau mai multe definiții
poeziei sunt plastice, chiar frumoase, chiar metaforice și, deci, implică
poezia, numai că nicidecum nu o și explică.
Implică, adică posibil și ele, considerentele,
să creeze ceva poezie. O stare și intercomunicare între tainic și
declarat, între știut și neștiut, între latent și... patent.
Pentru a
reveni la începutul acestei entimeme (sau zig-zag, șotron sau, poate... bolero):
– Poezia e uimitor de democratică, iar a
încerca să o definești, înseamnă să recurgi inevitabil la unele constrângeri a
poeziei dintotdeauna, libere, neconcepute în afara libertății.
Poezia e atât de democratică, încât nu
trebuie să încerci a o domestici, dar să o lași în libera ei dezinvoltură pe
unde o vrea, prin oricare tărâmuri și graiuri ar pofti să rătăcească, să se
piardă sau să se regăsească, să înflorească.