Iulian Boldea: – Care
este, în opinia dvs., portretul cititorului ideal? Ce calităţi trebuie să
posede acesta: inteligenţă, sensibilitate, tandreţe, pasiune, fidelitate?
Criticul, ca cititor profesionist, se încadrează în datele acestui model?
marți, 19 noiembrie 2013
CITITORUL IDEAL
Leo Butnaru: – E de presupus că deloc puţini cititori obişnuiţi au în mintea lor
modelul cititorului ideal, care ar
vrea să ajungă, în parte, şi ei, cititorii
obişnuiţi. Fiecare îşi imaginează
în felul său ce calităţi trebuie să posede acest confrate ideal, însă unul dintre criterii ar fi ca şi comun în năzuinţele obişnuiţilor: cititorul ideal ar fi
acela, care reuşeşte să ia, să extragă folosul maxim posibil din lectură. În
genere, cititorul obişnuit e unul empiric, iar cititorul ideal mai că ar ţine
de conceptual. Cititorul ideal ar fi parcă un analog al autorului; un analog
multiplicat al autorilor din stirpea celor mari, necesari, „eficienţi”, pe care
îi citeşte, fiind, ca şi aceştia, purtătorul concepţiilor, esenţelor
nemuritoarelor, binefăcătoarelor, „idealelor” lor opere. Ar fi un interlocutor
al autorilor, discutând cu aceştia de la egal la egal. Cititorul ideal e, s-ar
spune, coautorul cărţilor importante, prin înţelegerea, „descifrarea” şi
popularizarea lor.
Ca simbol al eficienţei cu care se poate
alege omul în urma lecturilor, cititorul ideal ar fi un obiect de studiu al
sociologiei, culturologiei şi antropologiei culturii. El este coautorul
operelor altora, dar şi autorul propriei edificări, creatorul unor concepţii
unice care îl ajută să extragă mult mai mult din ceea ce confratele său obişnuit
se alege cu ce dă Dumnezeu.
Dar nu cred că cititorul ideal e cel care, în
socialism, era conceput ca identificare perfectă cu eroii ideali din cărţi; ba chiar dorind să substituie unul sau alt
personaj literar „ideal”, pentru a transforma însăşi viaţa în literatură. Pur
şi simplu, cititorul bun, foarte bun (unul ideal probabil nici nu există) e cel
care ştie „să includă” literatura/ lectura în propria viaţă, modelând-o în
conformitate cu idealuri mai speciale decât cele ale omului comun, „fără însuşiri”,
cum ar fi zis Robert Musil. Spun astea, pentru a nu cădea pradă ispitei de a
rezuma eseul lui Umberto Eco „Lector in fabula” care, din câte îmi amintesc,
abordează, implicit, şi problema cititorului ideal. Sau să mergem ceva îndărăt,
spre o altă carte a acestui autor, din care aflăm că „opera deschisă” nu presupune
decât o realizare (finalizare) intermediară, de unde şi rolul principal care i
se acordă cititorului; în cazul „operei deschise” acesta, cititorul, fiind
chiar unul exemplar/„ideal”, care poate depista întreaga diversitate a
posibilelor moduri de lectură a operei respective, ne dă de înţeles Eco, citând
un fragment din „Veghea lui Finnegan” a lui
Joyce despre „imaginar-idealul cititor, care suferă din cauza unei
ideal-imaginare insomnii”. Probabil, insomnia fiind provocată şi de dorinţa de
a găsi o formulare cât de cât convingătoare despre… cititorul ideal pe care
încercau să şi-l imagineze, să-l portretizeze în felul lor şi marii
teoreticieni ca Jap Lintvelt („cititorul abstract”), Wolfgang Iser („cititorul implicit”), Antoine Compagnon („cititorul conceptual,
fenomenologic”) şi, precum am spus, Umberto Eco. Între toate aceste căutări de
definiţii bântuie un ecou al neliniştii ca cercetare, ca dorinţă de elucidare
în estetica receptivităţii, care studiază viaţa textului în timp, modul
receptării lui în diverse perioade (epoci), dependenţa elucidării lui în
dependenţă de situaţiile socioculturale; estetica dialogului dintre text
(autor) şi cititor.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu