30.XI.1995. Ieri, îl vizităm, la atelier, pe maestrul Glebus Sainciuc. Sunt cu Vasile
Spinei, fiica acestuia Lenuţa, şi Grigore, şoferul. Pentru „Caietele de
cultură” pe care i le-am dedicat, maestrul
ne oferă câte o pictură de a sa. Eu, refuzând un carton (portretul unei
copiliţe oacheşe), mai scotocesc ce scotocesc şi îl rog pe dl Sainciuc să-mi
cedeze un studiu – cap de ţărancă – din 1953-1954. În fine, se decide. Însă
portretul cere o mică intervenţie de restaurare. Numai că, în atelierul
friguros, neîncălzit, pictorul nu are vopsele – le-a luat acasă, unde lucrează
una, alta. De fapt, la zecile de ateliere de la Dimo nr. 6 nici nu se prezintă mai mut de
trei-patru pictori…
Iau totuşi crochiul, pe care,
azi, l-a adus la o condiţie bună Gh. Oprea, care mi l-a şi înrămat, dându-i şi
un strat subţire de lac, să întărească vopseaua ce se cam coşcoveşte de pe
pânză.
(În atelierul lui Sainciuc
– trei portrete noi. „Le-am făcut împreună cu Lică, feciorul”, ne explică.)
Fireşte, nu se putea ca
ieri să nu asistăm şi la un microspectacol de măşti: Ego, Laima Vaicule şi Jean
Mânăscurtă care, bietul, după o hemoragie internă, se află la spital. Maestrul
îi dedică prezentarea măştii întru o mai neamânată însănătoşire, astfel că nu
doar bănăţenii au un atare obicei ca dansuri-dedicaţii.
Mirat de plasticitatea cu
care Sainciuc îşi joacă măştile, mişcând voluptuos
şoldurile cântăreţelor de estradă, V. Spinei mă întreabă câţi ani are maestrul.
Cam 77… Şi îmi amintesc un caz de la Herculane. În restaurantul „Dacia”, bătrânul
nostru pictor contura, în pix negru, chipul unui muşteriu. La un moment dat,
muzica începe să cânte un tangou. Maestrul lasă totul baltă – personaj, filă,
pix – sare tinereşte de la locul său şi o ia spre o oarecare doamnă destul de
tinerea, pe care o invită la dansul amintirilor sale. Ce mai! – exotic şi
emoţionant-nostalgic…
Noi, cei ieşiţi din
ţâst(!)emul comunist, vorbim cam mult, dar ca şi pe vremurile acelui sistem
scriem puţin şi de foarte puţine ori – bine. Îndobitocirea a trecut în lungă
letargie anihilatoare de voinţă, plus dezorientarea şi laşitatea.
Slab-şcolarizaţii noştri scriitori pe la institute pedagogice, actorii,
muzicienii, pictorii nu vor să se dea la carte, la autoinstruire şi basta.
Comunismul de ieri „îi accepta” şi aşa, adică în halul acesta de sfertodocţi
bicisnic informaţi în ale culturii, în ale civilizaţiei, în ale lumii
artistice. Nu ştiu dacă e bine să se spună: Dumnezeu cu ei. Prin pasivitatea şi
lipsa lor de interes întru avansare spirituală mi se par că ei merg contra
Creatorului…
Disperata imposibilitate,
amarele ne-ocazii de a putea discuta literatură, artă, critică literară în
acest mediu ignar şi apter, provincial-amestecat nu că mioritic, ci de-a
dreptul brutal…-oios, berbecos, turmos şi strungos. De aici şi necurmata mea dorinţă şi râvnă de a dialoga cu
colegii din Ţară, la modul jurnalistic, confesional cât mai variat sub aspect
tematic bio-biblio-destin(al).
O intuiţie a lui Vasile sau
Vitalie, pentru că unul din ei a scris în „Contrafort” următoarele (despre
revista „Limba română”, 5/1995): „Remarcăm, cu această ocazie, că, se pare,
orgoliul secret al lui Leo Butnaru este să «prindă» în plasa colocvialităţii
sale neobosite pe toţi scriitorii cât de cât importanţi din România, ceea ce
s-ar putea să-i reuşească, având, ca basarabean, o «punte de acces»
privilegiată”.
2.XII.1995. Goethe: „Vezi cercul acesta
de oameni minunaţi cu care ai acum relaţii agreabile, e ceea ce eu numesc
Patria şi unde te întorci totdeauna cu plăcere”. (Ca moto posibil la orice
volum de dialoguri, interviuri pe care le-am realizat.)
Bismark: „Popoarele ar fi
înnebunite de spaimă, dacă ar afla cu cât de puţină înţelepciune sunt conduse”.
Ion D. Sârbu: „Poezia
patriotică vine în ajutorul mediocrităţilor şi nulităţilor”.
9.XII.1995. Reluarea convorbirilor cu unii colaboratori ai revistei „Moldova” în
eventualitatea că aş putea accepta postul de redactor-şef al acestei
publicaţii. Situaţie extrem de delicată pentru mine, care ţin să-mi mai păstrez
o verticalitate etică în probleme atât de principiale ca poziţia unităţii
româneşti, în pofida tuturor bişniţarilor alde Var., , Mih., Cior. … Şi a celui
mai bizar dintre ei, N. R.
Din „Lecţiile şi
convorbirile despre estetică, psihologie şi credinţă religioasă” ale lui Ludwig
Wittgenstein ceva ce ar viza (şi) gradul de sinceritate posibil(ă) sau doar admis(ă)
într-un jurnal intim: „Am putea, de asemenea, spune: ura dintre oameni provine
din faptul că ne izolăm unii de alţii. Deoarece nu vrem să privească celălalt
înăuntrul nostru, căci ceea ce este acolo nu arată frumos.
Trebuie, bineînţeles, să ne
ruşinăm de ceea ce este înăuntrul nostru, dar nu să ne fie ruşine de aceasta în
faţa oamenilor. Nu poate exista mizerie mai mare decât aceea ce poate fi trăită
de un singur om. Căci atunci când un om se simte pierdut, aceasta este mizeria
cea mai mare”.
În genere, acest volumaş
apărut în 1993 la „Humanitas” e destul de uşurel faţă de ceea ce ar pretinde că
ar conţine – ca filosofie. Note de la nişte lecţii-convorbiri pe hol, unde
cugetul abia prinde a se dezvălui, dibuind printre noţiuni destul de ordinare,
nici pe departe rude cu preceptele filosofice.
10.XII.1995. Mi s-a defectat ceasornicul „antimagnetic”, încă la Herculane , şi l-am
re-luat la purtat pe un altul, însă a tot trebuit reglat la capitolul
plus-minus fracţiuni de secunde, secunde şi, deci, periodic, îl verificam după
semnalele radio, şi tot ascultând bătăi de orologii, încât m-am ales cu o
concluzie cam bizară: Bate ora exactă. Exactă, ca o egalitate de şanse pentru
toţi oamenii. Inevitabila şansă de a muri…
11.XII.1995. De mai multe zile am tot încercat să telefonez la Negureni , însă primăria
şi cârmuirea mă lasă cu timpanele umflate de u-u-iturile telefoanelor. Îmi
ziceam că ar fi frig, dar nu se poate totuşi ca absolut nimeni să nu se
întâmple prin hardughia aia de clădire etajată şi să nu ridice, din întâmplare,
receptorul vreunui aparat de telefon chemător cu insistenţă. Nu, nu ridica
nimeni vocea mea spre urechea dumisale. În fine, astăzi îmi zic să-i telefonez
primarului acasă. Răzbat şi aud în receptor o voce de copil.
– Alo, tăticul
e acasă? întreb eu.
– Nu, nu e
acasă, mi se răspunde.
– E la primărie?
– Nu.
– Casa
familiei Perju?
– Nu, aţi greşit, dar la
primărie nu telefonaţi, că nu e nimeni acolo. Uşile sunt bătute în scânduri,
căci lumea face grevă, îmi explică multe şi fir-a păr copilul interlocutor.
– Dar tu al cui eşti?
– Al lui Valeriu Antonovici.
– Şi câţi ani ai?
– Unsprezece.
– Şi zici că satul e în
grevă?
– Da, tot satul.
Aşadar, nimerisem la Valeriu Bujniţă , şef la fermă.
Peste o săptămână-două, el tot vine şi vinde carne la piaţa noastră din
sectorul Ciocana.
Îi spun lui Ioan Mânăscurtă
despre revoluţia din sat, de la acest pol al Europei, pentru că la celălalt se
află Parisul şi Franţa.
– Păi da,
Negurenii tăi au blocat drumul, şoseaua ce duce spre Soroca…
Presupun că negurenenii mei
vor pământ. Să fie într-un ceas bun!
15.XII.1995. Ieri, la Biblioteca
„Ghibu”, un parastas pentru părintele Cristea, cel care a dat românilor melodia
„Limba noastră”. Câteva foste eleve ale celebrului dirijor, apoi actorul Eugen
Ureche, Valentin Mândâcanu, părintele Petrache cu corul de la biserica Sf.
Nicolae, Argentina Cupcea-Josu, alţii.
La un moment dat, maestrul
Glebus Sainciuc face o confesiune foarte sentimentală, că m-ar considera ca pe
un fiu al său! Păi, dacă ne cunoaştem cam de prin 1967…
Discuţii molcume, cu
amintiri, precum e „obligatoriu” în societatea unor oameni trecuţi de 40 şi
mult mai mult.
Însă la astfel de
întâlniri, care se încheie cu un pahar de vorbă, poţi ajunge şi la deznădejde,
văzând cum se tot dau pe faţă, unele după altele, trăncănitoare şi debitoare de
banalităţi, multe spirite elementare de serie sau pur şi simplu specimene
reziduale ale unei condiţii omeneşti, precum s-a întâmplat, în fine, şi la
parastasul pentru părintele Cristea, unde s-a arătat un tovarăş Iaţenco sau
cum, comme toujours, este nenorocitul
Io. Vi. Te cuprinde o disperare a perspectivelor social-intelectuale ce se tot
îndepărtează de Chişinău şi de cetăţenii săi. Îţi vine să chiui sălbatic de
disperare; să chiui a pagubă!
Recitit „Cartea lui Iov”.
Naraţiune de o intensitate semantică uluitoare, la care este imposibil, şi
păcat, să nu revii iar şi iar, dacă eşti, totuşi, un cititor cu anumite
calităţi. Ca să nu mai reamintim de o poetică inegalabilă, o poezie a
interogaţiilor supreme: „Ai ajuns tu la cămările zăpezii? Ai văzut tu cămările
grindinii?” (38-21, 22); „Poţi tu să legi cataramele Pleiadelor sau să deznozi
lanţurile Orionului?
Poţi tu să scoţi la vreme
cununa Zodiacului şi vei fi tu cârmaci Carului-Mare şi stelelor lui?” (38- 30,
31).
Un banc. Unul (despre
propria persoană): „Păi eu deşteptăciunea am moştenit-o de la regretatul tatăl
meu, Dumnezeu să-l ierte”. Altul: „Se vede că aţi fost o familie cu mulţi
copii…”
Jurnalul lui Julien Green,
din are am citit circa 40 de pagini, e cel al naraţiunii simple,
nepretenţioase, cam… bătrâncioase chiar şi când autorul avea în jur de 33 de
ani. Eu însă prefer jurnalele oarecum mai pigmentate cu estetică, ale unei
intimităţi elitare prin discernământ şi obsesii. Dar aceasta nu înseamnă că nu
voi continua lectura jurnalului lui Green care, de altfel, îi plăcuse foarte
mult lui Ion D. Sârbu: în jurnalul acestuia se întâlnesc câteva referinţe de
înaltă apreciere a confesiunilor lui Green.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu