25.II. Cred că am descris undeva senzaţiile pe care le-am avut în timpul operaţiei
de apendicită. În mare, ele sunt asemănătoare cu cele trăite de Julien Green,
cu excepţia hăului întunecos care
pentru mine a fost un interminabil tunel de un alb aspru-umbros. Nu auzeam nici
clopotele. Încolo, precum la
Green : „Anularea fiinţei sub acţiunea eterului (pe mine
eterul nu m-a luat din prima doză, a fost nevoie şi de a doua – n.m.), căderea într-un hău întunecos şi
sonor… (sonoritatea unui fâşâit aspru de curgere nisipoasă, pe alte secvenţe –
de escalator ce-şi curge benzile – n.m.)… mai ales neputinţa ceea de a
rezista, de a te agăţa indiferent de ce – desigur că moartea conţine ceva din
toate astea. Mi s-a părut ciudat minutul care a precedat pierderea conştiinţei,
dar deloc înfricoşător”. De parcă am fi fost unul în locul celuilalt!
„Există unele pagini în
cărţile mele care sunt asemenea unor puneri sub acuzaţie a propriei mele
persoane”, Julien Green.
Tot el: „Trebuie să lucrăm
mai departe cu atât mai multă răbdare cu cât totul pare pierdut. În realitate
nimic nu-i vreodată pierdut când marele vis al acestei vieţi se va destrăma,
vom înţelege că iubirea şi munca noastră erau singurele realităţi”.
Apoi: „Nu sunt, niciodată
nu am fost exact omul jurnalului pe care îl scriu”; „…plictisul este pur şi
simplu una din feţele morţii, şi de moarte fug mulţi oameni atunci când
călătoresc”; „M-am întrebat adeseori dacă ţinerea unui jurnal nu este potrivnică
instinctului care vrea să uităm, căci uitarea ne uşurează de o povară, în timp
ce amintirea ne trage îndărăt, ne împiedică să înaintăm”. (Prin urmare, dacă
doreşti să fii un ins modern, la zi, la… – nu scrie jurnal?! )
Şi tragic de tot: „Un om trecut
de patruzeci de ani îşi dă seama că lumea lui a dispărut şi că supravieţuieşte
unor ruine”. (Pe când eu, naivul, am
crezut şi mai cred că abia după 40 de ani – odată cu ruperea din imperiu şi
comunism – încep viaţa şi munca mea adevărată…)
De două ori, când am fost
la catedrala Sfânta Sofia, prin alte locuri de măreţie ale Bizanţului, nu am
avut niciun ghid turc sau vreo carte-ghid care să-mi povestească lucruri
extraordinare, pe care le găsesc în jurnalul lui Julien Green şi ce-mi redeşteaptă
amintiri constantinopoliene, îmbogăţindu-mi-le şi sensibilizându-mi-le. Deci,
iată ce se întâmpla sub cupola Sfintei Catedrale, de unde avem şi noi, eu
împreună cu Vladimit Beşleagă, o fotografie color în faţa frescei Maicii
Domnului, frescă în mozaic: „…O carte despre Bizanţ. Să tot visezi ore de-a
rândul. Copiii atârnaţi în cupola Sfintei Sofia şi cântând imnuri, aurul,
tămâia, iar pe străzi gunoaie care îţi întorc stomacul pe dos; asediul şi
jefuirea oraşului, duşmanul strecurându-se în interiorul uriaşei cetăţi
printr-o galerie la care nu se mai gândea nimeni… Constantin mort, aşezat pe
tron în veşmintele sale de basileus.
I se prezintă petiţii, lumea îl salută etc. şi asta timp de şase sau opt luni,
în aşteptarea sosirii succesorului. Grozăvia somptuoasă a acestor întâmplări,
idioţia învecinată cu sublimului invers.”
Am visat şi eu la multe în
timpul celor două vizite acolo, şi după aceea, trăind vibraţii sufleteşti de o
incontestabilă misteriozitate. Şi o mare tristeţe la gândul că Bizanţul a căzut
şi din cauza unei elementare prostii omeneşti… Am văzut şi galeria prin care
s-au strecurat duşmanii… Ce sentiment!
De ce ar fi oricare filosof
mai filosof decât prozatorul şi scriitorul de Jurnal Julien Green care zice: „Îmbătrânind, devenim părinţii
noştri”?
Ieri, ceremonia sfinţirii
unei icoane a Mariei Mardare la spitalul „Sfînta Treime”. Medic-şef – Simion
Terente, adjunct – Nina Munteanu. Viceprimarul Onceanu, pretorul Ion Palade
etc. Şi… o recepţie. Abundenţă. Discutat cu dl Platon prim-regizor la operă. Ce
destin! E dintre deportaţi. Băştinaş din Isacova/ Orhei. Amintiri despre Răutul
de demult, de abundenţa sa în peşte.
Colegii de muncă: ce
destine destrămate… Mai toţi trecuţi prin divorţuri sau pe cale de a divorţa
sau suportând cu resemnare o căsătorie damnată, ca şi inexistentă. Contabila –
cu doi copii, fostul soţ – alcoolizat. Pictorul – trei căsătorii, cu apartamentul
cooperatist atribuit de instanţă ultimei soţii. A. – cu beţivanul şi bruta de
R. (precum îl caracterizează ea însăşi). Ţâ. – divorţată. Secretara – soţul
plecat de 2 ani aiurea, fără să dea veste. Fotograful – pe cale de divorţ şi t.
a., şi t. a. Cum e, domnilor, să găseşti pace, înţelegere şi dăruire muncii
printre oamenii atât de hărţuiţi de destin?! Suspiciuni, invidii, resentimente…
Pot eu oare fi în spiritul unei concluzii a lui Green: „Trebuie să ne străduim
să depărtăm de cei din preajma noastră disperarea, misiune foarte grea. Cât
despre a asigura fericirea cuiva în lumea de azi…”
Despre tehnica şi
rezultatul final al scrierii unui jurnal, Green notează: „Început să-mi
recopiez jurnalul pe care sper să-l public anul viitor. Uneori, dintr-o pagină
lungă, nu pot scoate decât o frază scurtă, dar cu siguranţă că era nevoie de
una, ca s-o obţin pe cealaltă”.
26.II. Acum trei-patru zile, primesc
invitaţie pentru Congresul Mondial al Poeţilor care va avea loc în august în
Japonia. Însă invitaţia care mă onorează va rămânea, cu părere de rău, fără
să-i dau curs, ca şi cea pentru Taipei, să zicem. Totul trebuie plătit. Câteva
mii de dolari nu sunt pe potriva speranţelor mele. Deci, recunoscător şi – la
mare distanţă… În fond, fiecare nu pleacă din anumite motive mai mult sau mai
puţin obiective. Aflam din jurnalul lui Eliade cazul cu un savant de renume
care nu a putut onora invitaţia pentru o întâlnire importantă din simplissimul
motiv că nu avea cu cine să-şi lase câinele. Pe noi, însă, nu ne lasă câinoşenia
trecutului atât de… prezent, coada lui de câine din care, se ştie, nu mai faci
sită de mătase.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu