12-19.XI.1990
O deplasare captivantă
Iași–Bacău–Roman, împreună cu Zinovia. Spre
Bacău, luăm trenul de Piatra Neamț. Vagoane etajate, prost întreținute.
Staționări frecvente, aflux și reflux de navetiști. Istorisirea domnului care a
lucrat la amidon, apoi la fabrica de bere; sincera sa confesiune că nu se va
putea lăsa de consumul lichidului blond: „I-am spus directorului: sunt om
primitiv, dar am răspuns la orișicare întrebare”.
După 4 ore, la Bacău suntem întâmpinați de excepționalul coleg și om Sergiu
Adam și de colegul său de redacție Iacob Florea. Mai așteptăm un sfert de oră
pe peron, sosește trenul de Suceava, din care coboară Marcel Mureșan.
La hotelul „Decebal” îl cunosc pe Laurențiu Ulici, care își uimea confrații
băcăuani prin erudiția sa literaturologică.
Aceștia alegeau, în mare discreție, un scriitor pe care, după 15 întrebări la
care se cerea a răspunde doar cu „da” sau „nu”, ori „nu știu”, Ulici identifica
scriitorul. Se ghicise chiar și… pe sine! Băcăuanii insistă să fac și eu o
alegere. O fac, spunându-i numele lui Adam. Ulici interoghează. Însă criticul
eșuează! Nu l-a ghicit pe… A. E. Baconsky! Bucurie în rândul băcăuanilor. Ulici
cam dezorientat. Prima sa „înfrângere”. Mă rog, joc de literați maturi.
Marea surpriză:
Un om de mare suflet și incontestabilă erudiție – poetul Octavian Voicu
(Pușcuță) ne este ghid în drumul spre Tescani – locuri legate de destinul lui
George Enescu. Facem popas la două vechi bijuterii de artă rurală: bisericuțele
de lemn de
Domnul Voicu face tot posibilul să ajungem și
Bacăul – tradițional târg moldav. Patria lui Alecsandri și Bacovia. Asistăm
la deschiderea casei-muzeu a bardului de la… Bacău (firește, și de la
Mircești). Întâlnim mulți basarabeni: pedagogi de la Orhei, bibliotecari
chișinăuieni, Pavel Savin de la Teatrul „Luceafărul (Chișinău), elevi, studenți
din stânga Prutului ce învață aici.
Monumentul lui Bacovia, curios și… înviorător. Expoziția marelui nostru
contemporan Horia Bernea.
27.XI.1990
La Chișinău – Petre Stoica și Anghel Dumbrăveanu. Veniți la invitația
Centrului de Artă și Cultură, unde se află și un reprezentant al României.
„Centrul și reprezentantul” se comportă mișelește, „uitând” de invitați.
Aceștia ajung, firește,
...Alte întâlniri/ reîntâlniri: Radu Cârneci, Gheorghe Popa (Bacău, Centrul
Internațional de Cultură „Apostu”), Octavian Ghibu,Vasile Andru („Viața
românească”), Ioan Adam, Arcadie Donose, alții.
Astfel de cunoștințe vor fi mai frecvente, deoarece am acceptat, în
sfârșit, postul de șef la relații literare la US (funcție de
vice-președinte).
10.XI.1991, duminică
Joia trecută, ne-a vizitat la
Uniunea Scriitorilor Constantin Donea, șef la Inspectoratul Cultură din Bacău.
Ne-a adus invitațiile pentru Festivalul de Poezie „Bacovia”, care se va ține la
5-6 decembrie. Mi-a dăruit „Epistolarul” îngrijit de Gabriel Liiceanu.
O agapă la barul scriitorilor. Ne
reținem ceva mai mult, pentru ca, dimpreună cu Cimpoi, să ne convingem pe
propria-ne piele și grabă ce înseamnă criza energetică: după ora 24, nu mai
circulă transportul în comun, iar taxiuri, particulari – rar de tot, fiind
suprasolicitați și, deci, supraîncărcați. Cu chiu cu vai, găsim un creștin.
Evenimentul sufletesc din ultimele
zile – lectura numărului de „Ateneu” dedicat ultimelor zile ale lui Marin
Preda.
20.XI. –
12.XII.1991
Printre
evenimentele din aceste trei sferturi de lună am avut și o
frumoasă călătorie
În acest oraș blând și prietenos, printre
evenimentele importante nu doar pentru mine, cred, este interviul pe care l-am
realizat cu Andrei Pleșu în apartamentele de la Centrul „Apostu”, unde am fost
cazați. Minte clară, spirit ales, trezorier al marilor înțelepciuni,
protagonist abil al înaltelor speculații filosofice.
Vizită la „Anticariatul” din Bacău
unde, împreună cu Vieru, Cimpoi, Cațaveică, alegem cărți excepționale, la
prețuri bune, de până la sălbaticele majorări. Găsesc și vreo 20 de numere de
„Secolul
„Ateneul” e atent. Oameni generoși.
Gabriel Bacovia, fiul sexagenar al
marelui poet, prezent și el la jubileul de 110 ani din ziua nașterii ilustrului
său părinte. Pare a confirma ipoteza că oamenii mari sau nu au progenituri, sau
de le au, acestea se arată modest înzestrate.
27.I.1992
La o întâlnire cu un businessman
ungaro-iudeu, Serafim Saka îi șoptește unuia din dregătorii noștri ca acesta
să-l prezinte oaspetelui întreprinzător: „Spune-i că eu reprezint asociația Valeologia, în cadrul căreia mă ocup de
la gâște până la avioane”. Cineva din ai noștri, duce asociația cu asociația
nițel mai departe, vorbind despre un posibil premiu al Valeologiei, ce se ocupă și cu gâsca,
premiu ce s-ar numi „Gân-saka”.
O altă verbocreație am reținut-o de pe când eram
10.XI.1992
Seara,
La Bacău, împreună cu Radu Cârneci
și Viorel Savin, ne-am întâlnit cu elevii și profesori de la liceul de aviație.
9.XI.1992
Bacău (premiile revistei „Ateneu”),
prezenți: Fănuș Neagu, Gheorghe Tomozei, Mihai Cimpoi, Ioanid Romanescu,
Alexandru Condeescu, gazdele. Ca totdeauna, căldură sufletească și bună
organizare. Iau premiile „Ateneului” Augustin Buzura (proză), Ion Ungureanu,
ministrul culturii din RM, Vasile Igna, Arcadie Suceveanu (poezie), Corneliu
Ungureanu (critică). Premii și pentru tinerii autori.
Muzeul „George Apostu”. Cazați la
aceeași casă de oaspeți de la Centrul „Apostu”. Prezent, plin de vervă, Andrei
Pleșu. Realizez un dialog cu omul de excepție, literatul, biofizicianul,
enciclopedistul C. D. Zeletin. O călătorie de neuitat
Am prezentat
Alte prezențe: George Bălăiță, Radu
Cârneci.
Dragul de Sergiu Adam „mă dotează”
cu un cadou pe care mi-l promisese, ca mare generos ce este! – o mașină de
dactilografiat „Olimpya international”.
13.XI.1992
Remember:
Până să purced la transcrierea
dialogului cu C. D. Zeletin (am discutat la Centrul „Apostu”), la începutul
benzii dau de alocuțiunea rostită de Andrei Pleșu la decernarea Premiilor
„Ateneu”. A fost ingenios și merită să-i reproduc unele gânduri: „De la o
vreme, s-a constituit aici,
24.XI.1992
Remember: Acea seară de sfârșit de
octombrie, când călătoream spre Bacău. Ora 19.00 – 19.30 și, pe cer, o minune!
Crai Nou și, exact în vârfu-i de sus, o stea nespus de strălucitoare, cu o
lumină ca trecută prin cristal rece, nobil, sugerându-ți o stranie neliniște,
parcă din frumusețe revelată, parcă dintr-o nelămurită superstiție, parcă
dintr-o taină, taină, taină…
Peste vreo două zile,
Zicea George Bălăiță că astăzi în
România funcționează cea mai dezvoltată industrie: industria de alibiuri.
9.II.1993
De la Bacău, două telefoane. Sergiu
Adam cu problema editării în comun – SPS și USM – a revistei „Ateneu”. Noi să
asigurăm hârtia. Am fi oare în stare? Am vorbit și cu Cimpoi. Variantă: să vină
Adam și cu Donea să tratăm aici, la fața locului, inclusiv posibilitatea
obținerii hârtiei (mai) ieftine.
Geo Popa mă pune la curent că l-a
telefonat Serafim Saka, spunându-i despre caseta cu spectacolul. Geo merge la
Iași să ia caseta și să-i lase lui Serafim pentru mine un pachet cu cărți. Sunt
curios ce bunătăți îmi expediază! Îmi solicită o colaborare pentru revista
Centrului Internațional de Cultură „Apostu”.
19.II.1993
Din generozitatea lui Geo Popa și
prin bunăvoința lui Serafim Saka, via Bacău-Iași-Chișinău, ajunge la mine un
lot de cărți de la editura „Humanitas”, aproape toate sau chiar toate de
valoare: Noica – „Eseuri de duminică”, Radu Preda – „Jurnal cu Petre Țuțea”,
Eliade – „Alchimia asiatică”, Liiceanu – „Cearta cu filosofia”, Eliade –
„Pataňjali și Yoga”, Alain Finkielkraut – „Înfrângerea gândirii”, „Convorbiri
cu
7.XI.1993
De la
Sergiu Adam, care ne invită la Zilele Bacovia, aflu că Dan Mănucă îmi va aduce
o revistă germană, în care sunt inserate și traduceri din versurile mele.
30.XI.1993
Ce
trândăvie auto-jurnalieră: timp de trei săptămâni să nu trec nimic aici…
Evenimente? Călătoria
18.IV.1996
Dintr-un blocnotes (de campanie), o
notiță din 29 octombrie anul trecut, de
Veneam de la piață cu Fănuș Neagu și
Gheorghe Tomozei. Se apropie un bărbat la 50 de ani și, poate, puțin peste ei.
– Mă iertați, zice, sunteți domnul Fănuș Neagu?
– Uneori, răspunde maestrul prozator.
– Aș vrea să vă contemplu puțin așa, în totalitate, spune băcăuanul.
– E cam greu. Dar încercați, află replica Fănuș
17.VII.1996
Pe vremuri, în atare cazuri
doftoroaia punea, pare-se, lipitori. Înlocuirea dezgustătoarelor zvârcolitoare
prin bălți îmi sunt înlocuite prin cinnarizin,
dipiridomol (preparat românesc ce-l înlocuiește pe un altul, american, dar
mai greu de găsit; oricum, eu cred și în ai
noștri!), aspirina americană (UPSA îmi este contraindicată, zice
doctorița). Tiroida „o hrănesc” cu L-tirokin și bromergon. De ce dau aceste
denumiri de medicamente? Mai mult de dragul amintirilor întâlnirilor cu Andrei
Pleșu care, dimineața,
La un moment dat, ajunsesem să-l
depășesc pe Pleșu, numericește, adunând 8 feluri de buline. Apoi medicul
Hodorogea (dintr-un sat cu Nicolae Vieru și Iulian Nicuță, Izvoare/ Florești)
mi-a suspendat triampurul,
considerând că tensiunea mea e ascultătoare.
18.VIII.1996
Într-o iarnă,
Fănuș bea vin. Prefectul: „Ei, ca
să-l liniștim pe Nea Fane, avem ceva…” Cineva: „Dați-i vin, ca să-l liniștim,
că el a băgat neliniștea în noi toți”.
20.X.1996
Zilele Bacovia
La liceul
„Vasile Alecsandri” din Bacău am făcut echipă cu Al. Cistelecan și Grigore
Ilisei.
De obicei, când mă întorc din
călătorie vin în vizită Dumbrăvenii, împreună cu nepoțica lor Flavia. Printre
multe ramificații ale discuției noastre, una specială. Victor, bunicul, către
nepoțică:
–
Flavia, ia spune-i lui nenea Leo de
unde răsare soarele.
Gâgâlicea de 2 anișori îmi spune:
–
Soalele lăsare de la Buculești.
Bu-u-un, deci lumina nu mai vine de la răsărit.
Eu:
–
Flavia, dar luna de unde răsare?
Mda, derută. Nepoțica privește la bunici, ăștia, în loc să-i sugereze vreun
răspuns, privesc când la mine, când la nepoțică. Ad hoc, mie îmi vine
răspunsul:
– Luna răsare de la Iași.
–
Luna lăsale de la Iași, cade de
acord Flavia, ai cărei părinți sunt studenți la Iași, unde și-au procurat un
apartament; probabil, vor reveni la Chișinău.
Bun, am rezolvat-o și pe asta.
– Dar stelele? Stelele de unde răsar?
Din nou derută, lipsă de răspuns. Eu sugerez:
– Stelele răsar de la Chișinău.
– Stelele răsar (iesai,
pronunță Flavia) de la Chișinău, cade de acord convorbitoarea mea de 2 anișori
în generala bucurie a dezlegării unei atât de complicate probleme astronomice.
Astfel, întreg firmamentul românesc răsare precum o răzbunare pentru un
subjugător aforism ce ne punea în dependență politică de un imperiu hapsân.
26.V.1997
Vizită la atelierul pictorului
Victor Hristov, situat în blocul Fondului Plastic din Chișinău. Îmi pune în
față trei pânze, dintre care să o aleg pe cea care-mi place mai mult. (O mai
„veche datorie”…) Două peisaje mișcătoare, cu roșu intens… Altul, primăvăratec,
cu o moară de vânt… „Dar acest tablou unde și când l-ai pictat?”, întreb,
arătând spre o cu totul altă lucrare.
„E dintr-o serie din preajma Bacăului”, zice Victor. „Dacă-ți place, ți-l pot
oferi”. Sigur, mi-a plăcut… Întâlnirea ne-a fost prilejuită de reluarea unei
emisiuni TV pe care noi am realizat-o acum mai bine de un an.
8.VI.1997
Când transmite
prognoza meteo, TVR oferă, caleidoscopic, câte o imagine din principalele orașe
ale țării, indicând și temperaturile probabile. Ce rețin în mod deosebit, cu
amintiri nostalgice: ca o hieroglifă prelungă statuia poetului Bacovia în
târgul Bacăului sau, poate, ca un refren dintr-un imn al lui Dosoftei: „Omul…
de vreme ce trece ca o umbră rară”.
24.XI.1997
Telepatie sau pură întâmplare. Iau
din raft două reviste ale liceului teoretic „Alecsandri” din Bacău. Abia
deschid „Orizontul”, și sună telefonul, pe fir fiind chiar Bacăul: Sergiu Adam
mă anunță că interviul apare în numărul din noiembrie al „Ateneului”. Apoi,
să-l rog pe Cimpoi să răspundă și el în sfârșit l-a chestionarul pe care i l-a
expediat, a doua oară, Adam. Rugămintea de bază: în 1993, la Chișinău a apărut
cartea „Doamnele Kremlinului” (autor: Vasilieva) în traducerea lui Alici și
Bătrânu. Sergiu ar vrea să publice în revistă, în foileton, secvențe din
această lucrare. Să iau legătură cu traducătorii, pentru a trata drepturile de
autor.
Îi telefonez lui Alici, bietul fiind
adânc suferind. Cartea n-ar mai fi de găsit, însă va încerca să afle dacă o
verișoară de a sa de la Ialoveni a păstrat exemplarul pe care i l-a dăruit.
29.XII.1997
Telefonează dragul de Sergiu Adam de
21.IV.1998
Am
procurat două exemplare din romanul anonim „Aglaia”, apărut la Chișinău, pe
care mi le-a solicitat Sergiu Adam și Constantin Donea de la Bacău.
12.VI.1998
Contra
hipertensiunii și pentru prevenirea unei recidive a glandei tiroide înghit
pastile – Adelfane, Kaptopril, Geritamin, Thyroxin. N-am procurat încă
bromcreptini. Zinovia zice că, în sfârșit, am devenit și eu un român sadea:
tabletomania e cea mai sigură dovadă. (Despre acesta discutam și cu Andrei
Pleșu în dialogul nostru de la Bacău, Centrul „Apostu”. Cică, eram în
apartamentul pregătit pentru Ceaușeti care, însă, nu au ajuns să-i deschidă
ușa.)
23.VI.1998
Telefon lui Donea la Bacău. Pe 6
iulie suntem invitați la „Saloanele Moldovei” de pictură. Am convenit și cu
Rurac. „Tu și cu Hadârcă, să avem și noi o prezență mai…”, zice Anatol.
12.VII.1998
Luni,
6 iulie, plecați spre Bacău la „Saloanele Moldovei” de pictură. Ora fixată
De
Prietenul
Geo Popa, aproape zăpăcit, cam într-un șoc de nervi, se arată amabil. Mă
asigură cu hârtie pentru scris și plicuri de diverse mărimi. De altfel,
Călătorie
la Slănic Moldova. Ce mai! – frumos și sănătos! Cu ape minerale și frigărui, cu
câțiva kilometri parcurși pe jos.
Două
biserici vechi, unicat: la Târgu Trotuș și Berzunți. În cea de-a doua
localitate n-au mai rămas decât vreo 200 de creștini ortodocși, ceilalți
trecând la catolicism.
Muzeul
de Arte din Bacău – splendid, valoros: Toniza, Aman, Grigorescu, Pallady,
Petrașcu, Baba și mulți alții care „îți lipesc tălpile de podea”, țintuindu-te
în fața lucrărilor lor. Există acolo și un Mihail Grecu – opincuțele aplicate
pe pânză, „Omagiu lui Curbet”.
Pe
terasa Centrului de Cultură George Apostu și-a dat drumul Gil Ioniță cu chitara
sa. Un recital în-flacăra-tist. De ce nu?
Apoi
o discuție „la cuțitașe” cu Ovidiu Marciuc, plastician, și încă ceva-cineva,
care tratează cu suspiciune tot ce ar însemna patriotism românesc. Oare noi nu
am avea alte griji, mult mai mari, decât să-i vânăm pe cei care se manifestă
oarecum mai deschis în sentimentele lor civice?
Costică
Donea de
11-12-13.IX.1998
Îi revăd pe Sergiu Adam (cu temperatură, răcit),
Ovidiu Genaru (îmi vorbește complementos
despre poezia mea, despre limbajul ei; îi ofer volumul „Vieți neparalele”; zice
că e cam împrăștiat, nu se ține, din varii motive, de temelia serioasă a
literaturii...); Octavian Voicu, Cornel Galben; Constantin Donea, care e pe
cale de a pleca în Irak, cu un ansamblu folcloric, despre care-mi spune și
Sandu Grecu.
(La acest moment dat, Bacăul „e întrerupt” de un
telefon dinspre Focșani: Corneliu Fotea mă anunță că ne-a expediat invitații
pentru Saloanele Dragosloveni, 24-26 septembrie. Cimpoi nu m-a pus la curent…)
Secundo-neplăcut: doi operatori de televiziune se
băgau de-a dreptul peste claviatura pianului, peste degetele maestrului
Gheorghiu. Îl asaltau și din spate, mai că sprijinindu-i obiectivul camerei de
pe umăr. Ce mai, televizioniștii provinciali (unul era chiar de la București)
căutau efecte-trăsnet, le părea lor. Până la urmă, venerabilul pianist (a
trecut de 70 de ani) se văzu nevoit să-l admonesteze pe unul din paparazzi de
televiziune dâmbovițiano-băcăuană, cerându-i să fie decent și… la distanță!
25.XII.1999
Felicitări cu ocazia Sărbătorilor Crăciunului de
30.VI.2000
Într-o microrecenzie la „Viața pe nemâncate” (Gheorghe Vodă), Victor
Gherman (tot în „Sud-Est”, 1-2, 2000) amintește că: „Pentru cititorul român de
peste Prut editura «Prut Internațional” (Leo Butnaru descifra la o lansare a
cărții lui Gh. Vodă numele editurii ca „Prut Intern-național»)”. Însă această
descifrare eu am dat-o, de fapt, încă în anul 1992, când, pe scena teatrului
„Bacovia” din Bacău, dragul prieten Sergiu Adam spusese că: „Iată că premiul
revistei Ateneu are deja un caracter
internațional, anul acesta el fiind acordat și domnului Leo Butnaru din
Republica Moldova”. În cuvântul de gratitudine, am spus că eu consider, totuși,
premiul „Ateneu” drept unul intern-național, adică panromânesc.
10.XII.2000
Acum o săptămână și ceva,
29.XI.2002
București, ședință de Consiliu USR.
S-a votat și fondarea Filialei Bacău
a USR. Brăila solicită fondarea unei reprezentanțe. Aprobat.
2.III.2003
Dat fiind că am primit un nou număr
al revistei „Vitraliu” de la Bacău, le scriu lui Gheorghe Popa, directorul, și
Cornel Galben, red.-șef, mulțumindu-le și felicitându-i, pentru că o merită cu
adevărat –publicația pe care o gospodăresc e foarte bună.
15.X.2003
Înainte de somn „constat”: dacă
astăzi nu aș fi fost
Dar să încerc a mă „deconecta” de la
astfel de amintiri, să nu visez urât...
Așadar, când aici se urează „noapte
bună”, la Chișinău și Bacău se spune „bună dimineața”, încă în ziua de... ieri.
Important e ca și una și cealaltă să fie cu adevărat bune.
8.II.2005
„Ateneu” este o excelentă revistă de cultură editată
23.VIII.2006
Telefonează Sergiu Adam de
29.XII.2005
Felicitări de la Centrul George Apostu din Bacău (Gheorghe Popa) și Ed.
Prut Interrnațional. Apoi, două colete de la „Vatra” – ultimele două numere,
duble, din anul acesta.
26.IV.2006
Felicitări ilustrate de la Prut Internațional și Centrul Apostu – aceasta,
excepțional de frumoasă. (Mai înainte, sosise de la Departamentul Cultură
Bacău, plus cele internetiste, mai multe.) Să reproducem și textele, pentru ca
să ne amintim ce și cum se felicitau creștinii în Anno Domini 2006: „De
Sfintele Sărbători de Paști... Vă dorim credință, dragoste și lumină în
sufletele și în casele Dumneavoastră. Hristos a înviat!”; „Sfintele Sărbători
de Paști să renască în suflete lumina speranței de mai bine și Învierea
Domnului Iisus Hristos să aducă pace, prosperitate și bucurie în casele
dumneavoastră. Să ne reînnoim, așadar, sufletele, spiritele și viața cu
credință în Dumnezeu, într-un nou început, înnobilat de dragoste și încredere
în semenii noștri! Hristos a înviat!” (Gheorghe Popa).
12.V.2006
Primesc
câteva colete: cu cartea lui Pavel Zalțman „Madam F” (din Israel, de la Aleksei
și Lotta Zaltzman), Zalțman fiind unul din ultimii avangardiști „ruși”, născut
la Chișinău, apoi rătăcind prin fosta URSS. Primesc revistele „Vatra” și
„Vitraliu”, acesta/aceasta din urmă publicând mai multe materiale despre
avangarda română, ceea ce face ca numărul în cauză să fie... multiplu
interesant pentru mine, cel preocupat de fenomenologia respectivă. (Să ne
amintim că, acum 2-3 numere, și „Vatra” publicase mult despre avangardă – cea
sârbă, ceea ce dovedește că există o preocupare, un interes față de
curent-școală-travaliu-experiență-experiment etc. topit în termenul de:
avangardă). În „Vitraliu” public și o parte din Dicționarul de leologisme
(pentru volumul de la Ed. MLR le-am spus, pur și simplu, Leologiame). Un
gest de politețe care nu poți ascunde că face plăcere: Geo Popa însoțește
revista pe care mi-o expediază cu următoarea scrisoare: „Stimate Dimnule L. B.,
onorați de valoroasa dumneavoastră contribuție la realizarea celui de al 23-lea
număr al revistei Vitraliu, eveniment
literar care se bucură de un ecou deosebit în viața culturală națională și
internațională, vă rugăm să primiți cele mai sincere mulțumiri, și ne exprimăm
speranța ca aceasta să constituie baza unei colaborări de durată, în viitor”.
Asta e1și de ce nu?...
12.VII.2006
Dimineață, de la Bacău, Carmen
Mihalache cu doleanța de a scrie, pentru septembrie, ceva legat de Bacovia. 125
de ani de la naștere. Iar în numărul din august mă gândesc să scriu de cei 15
ani ai Bibliotecii „Transilvania”.
5.VIII.2006
Ieri, primesc de la Bacău coletul cu
trei numere de „Ateneu” – mai-iunie-iulie, în care îmi continui rubrica „Din
Basarabia”. Din câte îmi spune Carmen la telefon, redacția ține la ea, rubrica,
ce deschide anumite unghiuri de vedere și înțelegere a stării de fapt românești
în stânga Prutului.
25.IX.2006
La Bacău văd și
câțiva colegi la care țin, inclusiv – Ion Mureșan. Dimineața, la autogară
(Lucian, Cassian și Stancu au amestecat cărțile pe nou și nu am mers cu mașina;
Lucian era foarte răcit), în același bus, urcă și Sandu Dobrescu.
La colocviul „Literatură și
impostură” de la Bacău, Ion Mureșan spunea cam așa: „Inflația de poezie și
proză este un efect al bolii societății românești. Organismul social bolnav
secretă anticorpi: scriitorii. Și dacă un poet este citit doar de trei oameni
din blocul lui tot este bine. Când societatea românească se va însănătoși,
scriitorii români se vor mai rări”. Interesant mod de abordare a problemei.
19.IX.2011
Din cele pe care le-am spus la simpozionul Bacovia, Bacău:
În
acest caz, nu pot începe cu frecventa și, de cele mai multe ori, îndreptățita
și, parcă, nesupărătoarea (prin banalizare inevitabilă) formulă: în ultimul timp… Pentru că acest ultim timp e unul plural, ajungând,
deci, un fel de mai multe ultime timpuri
înlănțuite în, pur și simplu, perpetuitatea/ continuitatea „non-stop”-ului
cronologic al unei existențe și experiențe umane. Prin urmare, trec direct la
ideea ce mi-a venit la un simpozion (recent) Bacovia de
În
fine, de la catedra „Moldova” a Universității „George Bacovia” din Bacău am
ținut să spun că, deja (și nu cred că de astăzi), devine tot mai derutantă
tendința comparativistă cu tot dinadinsul, aș zice, între scriitori, în speță
între poeți de diferite formațiuni și stilistici, căutându-se afinități între
scrisul lor, între și în metaforele lor, în ideația și nuanțele prozodiei lor.
Și este a mirării că, astfel, este jertfită sau doar neglijată calea căutării și
argumentării unicității, personalității distincte a unui sau altui autor,
pentru înnemuirea, să zic ușor neaoș, de multe ori forțată, a unui poet cu un
altul. Pe când situația mi se pare mult mai simplu de explicat. Pur și simplu,
poezia nu poate să nu se atingă de… poezie! – fie aceasta pindarică sau
postmodernă, simbolistă sau avangardistă, elegiacă sau textualistă etc., etc.
Adică, este imposibil ca poezia să nu se atingă de… sine, în sine! Este
imposibil ca poezia să nu se întrețeasă cu ea însăși! Peste timpuri, în Timp.
Obsesia
comparativismului, alăturării (…anihilării originalității, personalității) cu
orice preț trebuie, uneori, cel puțin abandonată în fireasca favoare a
naturaleței și, totodată, a misteriozității poeziei în poezie, întru poezie, în
otova – să zic – poezie, diversă și asemănătoare ei însăși în propria-i
atmosferă, stare și neasemănare, de asemenea cu… ea însăși!
Pentru
că atare obsesii comparativiste duc la excesul fabricării de doctorate, de teze
și antiteze bizare, de monografii deocheate, inutile care, de cele mai multe
ori, nu sunt decât niște combinații hazlii în netemeinicia și trase de păr în
superficialitatea lor.
27.II.2015
Vestea cea neagră: azi,
22.IX.2015
De
11.VII.2017
Primesc de la Centrul de Artă
„Apostu” din Bacău 5 albume cu reproduceri din opera picturală a lui Ilie Boca
obsesiv-minuțios etnograficizantă și
5 numere consistente, ca volum și greutate, ale revistei „Vitraliu” nr. 45. Las
pe la USM, dar un album Boca mă gândesc să i-l ofer dnei Eleonora Romanescu.
11-14.X.2017
Bacău. Simpozionul Național de
Estetică. Discursuri aproape teoretice, improvizații mai mult sau mai puțin
ingenioase la Universitățile Alecsandri și Bacovia, la liceul Ferdinant,
colegiul pedagogic Ion Creangă. La ultimele două am avut și eu recitaluri de
proporții, să zicem... medii. Participanți – Alexa Visarion, Ioan Aurel Pop, ambii
premianți, cu laudatio rostite de Dorel Vișan și Eugen Simion, de la Iași
Cătălin Turliuc, Petru Bejan, Traian Diaconescu, Alexandru Boboc; Ioan
Cristescu, Mircea Dumitrescu, Vasile Tărâțeanu, Nicolae Băciuț, Carmen
Mihalache, Adrian Jicu, Emil Nicolae. Băștinașii. O expoziție a lui Simion
Zamșa, prezent și Tudor Zbârnea. Prestanță la nivel a lui Gheorghe Popa, actualmente
secretar de stat la Ministerul Culturii. Bine și frumos, în mare așa a fost.
Un spectacol de poezie și taclale al
lui Dorel Vișan. De condiție medie, pe alocuri sub-medie. Un concert de muzică
simfonică. Un dirijor relativ tânăr care făcea un întreg ritual de a prezenta
soliștii, grupurile de instrumentiști, aparte, în colectiv, în general etc.
Prima dată mi-a fost să văd atâta atenție și râvnă față de punerea în lumină a
muzicanților simfoniști. Probabil, dirijorul vrea să le mențină simpatia,
ascultarea, buna interpretare.
13.VI.2020
Ecou
din Bacovia: „Bacău, adio, pământ cult... Sunt în București” (în „Divagări
utile”). Pun asta pe FB, unde vine și un comentariu demn de atenție a unui fost
profesor de matematică: „Având în vedere etimologia cuvântului, cultura era,
poate, dincolo de vamă...Dar Bacăul o are și are și azi spiritul lui
inconfundabil și gustul de cafea amară al poetului. Este caracteristica
orașelor relativ mici și ridicate din colbul târgurilor. Bacăul, reședință
domnească a Țării de Jos, are multă vreme avantajul informatic al celei mai
importante vămi a Moldovei. Emigrația treptată a neamurilor ardelene îi dă un
aer de disciplină potolită de palmele jandarmilor de care se feresc cu
înțelepciune ceangăii. Băcăuanii trăiesc o viață modernă, însă cu amintirea
mirosului de mămăligă afumată la roata carului! Veșnic atrași de tehnică și
libertățile Galaților de pe Dunăre, unde ajung mărfurile vămuite de ei,
băcăuanii dovedesc pricepere la orice. O pojghiță de intelectuali ține urbea în
lumina liniștită a Artei, poate încă din vremea când boierimea de aici îi bate
pe turci fără declarație de război și... fără Vodă!”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu