Iulian Boldea: – Care
este, în opinia dvs., portretul cititorului ideal? Ce calităţi trebuie să
posede acesta: inteligenţă, sensibilitate, tandreţe, pasiune, fidelitate?
Criticul, ca cititor profesionist, se încadrează în datele acestui model?
marți, 19 noiembrie 2013
CITITORUL IDEAL
Leo Butnaru: – E de presupus că deloc puţini cititori obişnuiţi au în mintea lor
modelul cititorului ideal, care ar
vrea să ajungă, în parte, şi ei, cititorii
obişnuiţi. Fiecare îşi imaginează
în felul său ce calităţi trebuie să posede acest confrate ideal, însă unul dintre criterii ar fi ca şi comun în năzuinţele obişnuiţilor: cititorul ideal ar fi
acela, care reuşeşte să ia, să extragă folosul maxim posibil din lectură. În
genere, cititorul obişnuit e unul empiric, iar cititorul ideal mai că ar ţine
de conceptual. Cititorul ideal ar fi parcă un analog al autorului; un analog
multiplicat al autorilor din stirpea celor mari, necesari, „eficienţi”, pe care
îi citeşte, fiind, ca şi aceştia, purtătorul concepţiilor, esenţelor
nemuritoarelor, binefăcătoarelor, „idealelor” lor opere. Ar fi un interlocutor
al autorilor, discutând cu aceştia de la egal la egal. Cititorul ideal e, s-ar
spune, coautorul cărţilor importante, prin înţelegerea, „descifrarea” şi
popularizarea lor.
Ca simbol al eficienţei cu care se poate
alege omul în urma lecturilor, cititorul ideal ar fi un obiect de studiu al
sociologiei, culturologiei şi antropologiei culturii. El este coautorul
operelor altora, dar şi autorul propriei edificări, creatorul unor concepţii
unice care îl ajută să extragă mult mai mult din ceea ce confratele său obişnuit
se alege cu ce dă Dumnezeu.
Dar nu cred că cititorul ideal e cel care, în
socialism, era conceput ca identificare perfectă cu eroii ideali din cărţi; ba chiar dorind să substituie unul sau alt
personaj literar „ideal”, pentru a transforma însăşi viaţa în literatură. Pur
şi simplu, cititorul bun, foarte bun (unul ideal probabil nici nu există) e cel
care ştie „să includă” literatura/ lectura în propria viaţă, modelând-o în
conformitate cu idealuri mai speciale decât cele ale omului comun, „fără însuşiri”,
cum ar fi zis Robert Musil. Spun astea, pentru a nu cădea pradă ispitei de a
rezuma eseul lui Umberto Eco „Lector in fabula” care, din câte îmi amintesc,
abordează, implicit, şi problema cititorului ideal. Sau să mergem ceva îndărăt,
spre o altă carte a acestui autor, din care aflăm că „opera deschisă” nu presupune
decât o realizare (finalizare) intermediară, de unde şi rolul principal care i
se acordă cititorului; în cazul „operei deschise” acesta, cititorul, fiind
chiar unul exemplar/„ideal”, care poate depista întreaga diversitate a
posibilelor moduri de lectură a operei respective, ne dă de înţeles Eco, citând
un fragment din „Veghea lui Finnegan” a lui
Joyce despre „imaginar-idealul cititor, care suferă din cauza unei
ideal-imaginare insomnii”. Probabil, insomnia fiind provocată şi de dorinţa de
a găsi o formulare cât de cât convingătoare despre… cititorul ideal pe care
încercau să şi-l imagineze, să-l portretizeze în felul lor şi marii
teoreticieni ca Jap Lintvelt („cititorul abstract”), Wolfgang Iser („cititorul implicit”), Antoine Compagnon („cititorul conceptual,
fenomenologic”) şi, precum am spus, Umberto Eco. Între toate aceste căutări de
definiţii bântuie un ecou al neliniştii ca cercetare, ca dorinţă de elucidare
în estetica receptivităţii, care studiază viaţa textului în timp, modul
receptării lui în diverse perioade (epoci), dependenţa elucidării lui în
dependenţă de situaţiile socioculturale; estetica dialogului dintre text
(autor) şi cititor.
duminică, 17 noiembrie 2013
DESPRE ZĂBAVA CETITULUI
Revista "Vatra", în persoana colegului Iulian Boldea, a propus mai multor scriitori o anchetă despre lectură, cititor, carte. Reproduc aici răspunsul meu la o singură întrebare, pe celelalte dezvăluindu-le la momentul oportun, cel al apariţiei numărului respectiv al "Vetrei".
L.B.
– Dincolo
de amprenta sa bovarică, de donquijotismul pe care îl generează, are lectura
capacitatea de a schimba lumea?
– Dar scrisul poate schimba lumea? Dacă
admitem că da, apoi scrisul poate face această modificare doar dacă ajunge…
lectură; dacă e cunoscut şi „aplicat practic”, ca idee, ca „proiect”, de mai
multă lume. Se spune că unele revoluţii au fost declanşate de diferite tratate
socio-politice, de declaraţii, adresări, ba, poate, şi de poezie, de melodii,
cum ar fi „Marseilléza”.
Dar şi de „Capitalul” lui Marx. Ei bine, pentru ca toate astea să fi putut
ajunge să impulsioneze mişcări sociale, ele trebuiau să devină mai întâi
lectură şi după – apăsare pe trăgaciul armei, nu? Dar parcă operele anticilor,
tratatele lor de filosofie nu au schimbat mentalităţile, iar acestea – lumea? Apoi,
nu în ultimul rând, să ne gândim la „Biblie” ca lectură… A schimbat multe în
lume…
Lectura intră sine qua non în procesul de educaţie a omului, a lumii, deci şi de
schimbarea a unităţii, dar şi a colectivităţii (lumii).
Ce ne împiedică să credem că lectura, ca
studiu, dar şi ca „plăcută zăbavă”, nu face parte intrinsecă din condiţiile
unei vieţi normale, civilizate, plenare, dacă vreţi, a omului şi societăţii? Nu
cred că azi poate fi luată în seamă o societate, un stat, o ţară în care
interesul pentru lectură ar cădea sub cota minimă de atenţie.
Lectura formează inteligenţa, cultura,
civilizaţia, în acelaşi timp fiind parte componentă importantă, poate că chiar
de bază, a acestei trinităţi. Lectura ne formează sentimentul frumuseţii
vieţii, sentimentul estetic. Dar şi simţul responsabilităţii, în genere a bunei
ţinute cetăţeneşti, a bunei conduite umane.
Lectura ţine de tonusul vital (în
amplitudinea om – lume), de buna şi nobila calitate a acestuia. Ea este fluidul
care circulă între şi leagă absolut toate, cred, componentele vieţii umane,
sociale, la nivel global, interstatal.
Lectura este un mijloc, dar şi un
instrument de reglare a unor obiective ale vieţii omului, profesionale,
culturale; deci şi a vieţii lumii. Ea înseamnă calea spre competenţă.
Lectura ţine de fluxurile comunicative,
implicite sau directe, nu doar dintre cititor şi scriitor, ci dintre mai mulţi
oameni, contribuind la comuniunea spirituală a acestora.
Apoi lectura permanentă, ca o ştafetă
predată între generaţii, duce la modificarea canoanelor, a gustului elevat,
educat, mereu evolutiv spre un mai mare rafinament.
Pentru un om obişnuit, lectura trebuie să
intre în esenţa existenţei sale. Ceea ce e sub nivelul obişnuitului (aici cu
sensul de normal) e deplorabil, plicticos şi agresiv.
vineri, 15 noiembrie 2013
LIBERTATEA CA UN PUMN DE NISIP
Pagini de jurnal
2.IX.1992
Zilele Lucian Blaga. Prezenţi – clujeni, gălăţeni,
bucureşteni, alba-iuleni, ieşeni…
Se acordă premiile Zilelor Blaga. Îmi revine şi
mie unul (oricum, în numărul de revistă-evocări, editat cu această ocazie,
public două dialoguri despre Blaga, cu Aurel Rău şi cu Mircea Tomuş; scriu un
mic eseu în Sfatul Ţării, am alcătuit
microantologia Blaga din colecţia „Poezii de duminică”. Oricum, zic, pare să fi
meritat cele 15 mii de lei plus 2 mii de ruble, cât e valoarea premiului ce-mi
revine.)
Iar Laurenţiu Ulici zice că-mi face marea surpriză
de a-mi acorda, pentru valoarea celor publicate în presa USR, un premiu de 50
de mii de lei. Ştiu eu… Nu mă autoflatez prea mult, dar aş vrea să cred că
distincţiile le merit cu adevărat…
miercuri, 13 noiembrie 2013
O RECENZIE DE GHEORGHE GRIGURCU (România literară, Nr. 44, 2013)
Pe
Leo Butnaru l-am cunoscut în ultimul an al veacului trecut, cu prilejul unei
călătorii, al unicei călătorii pe care m-am învrednicit a o face după război în
Basarabia mea natală. M-a cucerit
prin vitalitatea nereţinută a persoanei d-sale care căuta (şi găsea) pururi
motive pentru a deborda, inclusiv în cîntec şi joc, ca şi cum ar fi intenţionat
să-şi ia revanşa faţă de condiţiile unui inconfort, încredinţîndu-se că se află
„în formă”. Explicabil, dată fiind existenţa pe care poetul şi
infatigabilul traducător din avangarda rusă a dus-o în mediul deloc trandafiriu
al aşa-zisei Republici Moldova. Vitalitatea are drept corolar aspiraţia spre
libertate. Deziderat pe care Leo Butnaru şi-l asumă explicit. Aflîndu-se
într-un hotel, după ce deambulase „în căutarea minunăţiilor Parisului”: „în/
zidul acestei camere îţi vine să zgîrii adînc cu ceva ascuţit/ un singur cuvînt:
poezie – cum/ în zidul celulei întemniţaţii scrijelesc apăsat: libertate”
(Rezidenţă pariziană).
luni, 11 noiembrie 2013
TRA-LA-LA, TE-NTORCI CU FAŢA SPRE PARTID
Acum
un timp, l-am surprins pe muzicianul, dirijorul de cor V. C. fredonând o
melodie „de pe timpuri”, din care era imposibil să nu reţin versurile:
„Ca răsărita după
soare
Te-ntorci cu faţa
spre partid”.
Cine e autorul? Un poet foarte
cunoscut acum, nu demult, dar care, îmi spune muzicianul, „S-a dezis de acest
cuvinte”. Curios, cum s-a dezis. „L-a un moment dat, când a fost întrebat dacă
el este autorul textului respectiv, scris pentru o melodie de a compozitorului
Constantin Rotaru, a spus că nu, nu este el”. Poate totuşi, nu era? „Cum să nu fie,
– face muzicianul, – dacă de foarte
multe ori, înainte de a interpreta acel număr, se anunţa clar, răspicat: Muzică
– Constantin Rotaru, versuri – cutare, adică poetul nostru, care avea să se
dezică…”
Iată şi textul
rămas fără… tată-autor:
„Un steag măreţ partidul
are
Mereu pe culmi desfăşurat;
Te uită, pânza lui răsare
Şi peste plaiul meu bogat.
Moldova mea înfloritoare,
Picior de plai întinerit,
Ca răsărita după soare
Te-ntorci cu faţa spre partid”.
Poate şi-l aminteşte şi cineva
dintre domniile voastre, dintre foştii cântăreţi de cor, prezentatori de
programe…
vineri, 8 noiembrie 2013
OFERTE DE INTERLOCUTORI
13.IX.1992
Pe aproape de miezul nopţii (citeam o recenzia a
lui Alex. Ştefănescu despre „Argoticele” lui Nichita Stănescu), mă telefonează
Eugen Ciocle, întrebându-mă dacă am văzut numărul de ieri al „Sfatului Ţării”,
în care este publicat şi interviul meu cu Ethem Baymac, coleg turc din
Priştina. După neutralitatea, parcă, întrebării simt un ton de urgenţă şi
nervozitate. Vin explicaţiile sacadate din care înţeleg că în acelaşi ziar (nu
l-am văzut încă) Nic. Popa se referă la primul număr din „Tinerimea Moldovei”,
apărut cu semnătura de redactor-şef a lui Cioclea, dându-se cu părerea că nu
mai e, precum se menţionează, niciun fel de serie nouă, ci e ceva aproape cu
nimic deosebit de „TM” de pe timpurile comsomolului. Ei, afirmaţia e de-a
dreptul deocheată, sentenţioasă şi, precum presupune Cioclea, inspirată de
anumite interese mărunte şi meschine. Ar fi mai multe de reţinut, dar mă rezum
la spusa lui E. C. că el, cu destulă causticitate, scrie o replică „pe măsura
agresorului care se face a uita că a luat premiul comsomolului pentru
literatură”. Delicată situaţie… Ar fi cazul să se ajungă la un armistiţiu…
Odată ce nu ne prea place să fim contrazişi… Dar asta ar ţine deja de ioc-ars polemica…
joi, 7 noiembrie 2013
DESPRE SISIF
Victoria FONARI
NEOSISIFUL
DIN SPECTRUL MITIC AL LUI LEO BUTNARU
În spectrul mitic, poetul şi prozatorul
Leo Butnaru oferă o şansă unui nenorocit, unui pedepsit, unui răzvrătit. Sisif
este cunoscut drept cel care realizează un lucru continuu, fără vreun
sens. Dar acest mit este abordat şi printr-o optică aparte, dobândind un dinamism al senzaţiilor.
Sisif reprezintă figură care transcende din lumea antică a contractelor cu
zeii, a unei tranzacţii cu regii şi cu soţia. Câte nu face Sisif pentru a ocoli
moartea?!... Astfel scriitorul Leo Butnaru „cataloghează” voinţa sisifică,
plictisul şi povestea cuplului.
De data aceasta însă, clasicismul antic apare
estimat într-un stil idiomatic, să-i spunem, de
popularizare „autohtonă”: „Ptiu, uite că, viciat de clişee publicistico-sociale
antisocratiene (eu ştiu că nu ştiu nimic), o încep, fără să vreau, cu o
banalitate: toată lumea ştie… Pe naiba! În domeniul ăsta, în tema pe care ţin
să o reamintesc, nu e versată nici pe departe multă lume. Sigur, nu prea mulţi
inşi au auzit de Sisif, de chinul lui cu pietroiul, iar alţii, de-ar fă auzit,
totuşi, au şi uitat prăfos-pietroasa pilduire” (Butnaru: p. 484). Ludicul e fertilizat
de dialogul colocvial cu un cititor care nu doar citeşte, ci şi aude intonaţia,
pauzele glumeţe, reacţionează la gesturile presupuse.
Sisif a izbutit să-l înlănţuie pe
Thanatos, astfel pentru o perioadă de timp omenirea a fost scutită de
moarte. Acest personaj este emblematic prin iscusinţa de a convinge, de a gândi
în favoarea propriei vieţi, propriului său popor.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)