Sensuri
Nu e de crezut că
între două sensuri pauza înseamnă lipsă de sens. Uneori pauza poate semnifica
chiar mai mult decât – însumate – cele două sensuri între care se află. Prin
urmare, e de înțeles ce densitate de sens poate apărea prin adunarea celor două
sensuri cu sensul pauzei dintre cele două sensuri. La o adică, cineva se poate
rezuma doar la sensul pauzei, părându-i-se că el e mult mai miezos decât cele
două sensuri pe care, de fapt, nu le separă, ci le împreunează. Asta – de parcă
cele două sensuri ar reduce oarecât din substanța/ importanța sensului din
pauza sau chiar din sensul pauzei care le unește. Firește, putând exista și
ipostaza viceversa, când sensul pauzei împuținează suma de sens obținută prin
adunarea celor două sensuri pe care le leagă. (Pentru că dacă nu ar fi pauza/
intervalul, nu ar mai fi doi stropi, ci unul singur. Ca și cum – două sensuri
în minus, dispărând unul din stropi, inclusiv ca sens, sens și pauza dintre el
și celălalt strop, de asemenea ca sens. Apoi, când te gândești la sensul
pauzei, al pauzelor, altfel gândești și despre viață, modificându-ți filosofia
existențială, tu – spre bine, alții, probabil, spre rău/ pesimism. Sau invers.)
Orientarea lor, a
tuturor celor trei sensuri, putând rămânea aceeași sau deviind de-a binelea spre
altceva – altceva, vă dați seama, însemnând alt sens. Iar ca epilog sau, să admitem,
una din variantele posibile ale combinării acestor trei sensuri – tocmai în ce
urmează se va înțelege că pauza/ intervalul comportă și ea/ el sens –
imaginați-vă doi stropi de ploaie alunecători pe geam. Cel de-al doilea, de
sus, e oarecât mai mare și, deci, mai accelerat în mișcare, astfel că,
anihilând încetul cu încetul pauza/ intervalul dintre el și stropul de mai în
josul gemului, spre care se mișcă, în fine ajunge să anihileze totalmente
pauza/ intervalul (dar nu și sensul acesteia!), contopindu-se cu celălalt
strop. Deci, au dispărut doi stropi și pauza dintre ei, însumându-se într-un
singur strop. S-au însumat, într-un tot întreg, sensurile celor doi stropi și sensul
intervalului/ pauzei care fusese între ei. Stropul care a rezultat e și el
purtător de sens. Ce-i drept, nu se poate spune că sensul stropului mai mare ar
fi și el „mai mare” decât sensurile, luate aparte, ale celor doi stropi și
sensul intervalului/ pauzei dintre ei. Pur și simplu e și el doar sensul unui
strop. Chiar dacă nouă ni se pare că era mult mai interesantă varianta/
situația cu doi stropi și pauza dintre ei; varianta cu trei sensuri care, prin
diversitate, făceau mai interesantă dacă nu lumea întreagă, sigur că, cel
puțin, sticla geamului – o făcea.
P.S. Lipsa de sens
are și ea un sens bine determinat: sensul lipsei de sens. Acesta, deci, având
rolul său, menirea sa. Adică, toate sensurile știute și neștiute din lume, din
univers/ infinit ar fi ca și imposibile fără, între le, sensul lipsei de sens.
Fără liant, cum s-ar spune. Și plusvaloare la valoarea sensurilor știute sau
doar presupuse.
Târg școlar
sau
Notă explicativă pentru computerul meu
E de presupus că
mulți poeți nu sunt chiar atât de talentați sau de sensibili, cum se crede,
odată ce trec pe lângă sau intră prin târgurile forfotitoare, deschise în
preajma noului an școlar, fără să fie inspirați măcar și pentru cel mai
minuscul poem despre târgul școlar, acest naiv, superb ritual involuntar...