Anastasia
Dumitriu
LEO BUTNARU – ÎN PERIMETRUL CUȘTII
Am scris despre Leo Butnaru, poetul, prozatorul,
eseistul, istoricul literar și traducătorul, cu prilejul împlinirii a 70 de ani
de la naștere, când îi abordam universul liric, însă de data aceasta mă voi
referi la jurnalul Perimetrul cuștii, publicat
în 2005, în care absolventul facultății de
jurnalism și filologie își descrie experiența de cătănie în Armata
Sovietică și nu numai, din anii 1972-1978. În notă asupra ediției, autorul
mărturisește că, după ce s-a licențiat,
s-a pomenit cu ordin de înrolare în armată, în calitate de ofițer în rezervă, încât
,,tentativele de a evita tristețea kaki erau da capo excluse”. Astfel,
căzuse peste el nu beleaua, ci ,,onoarea” de a-și face ucenicia la sovietici.
Recunosc că este primul jurnal în care se prezintă această temă, avându-l ca
protagonist pe locotenentul aflat în condiții cazone, dornic nu să se supună
ordinelor, ci să se regăsească pe sine în atmosfera uniformelor kaki, interesat
de a nu-și pierde ,,cont(r)actul cu realitatea”. Am citit recent jurnale de
front și ale deținuților politici, însă un jurnal despre militărie la sovietici
nu am mai întâlnit. Dintre evenimentele din jurnalul de junețe, editat în 2000,
cu titlul Student pe timpul rinocerilor (1969 - 1972), le întâlnim și aici, în acest caiet
post-studențesc, ca un șir de probe inițiatice prin care trece un intelectual
aflat într-un cronotop ostil formării sale culturale. Autorul detestă
mediocritatea, nepotismele, metehnele unor ofițeri și soldați, dar și ale
,,elitei” din C.C. care se dedau unor orgii bahice.
Consemnările din jurnal
debutează în data de 10 septembrie 1972, când autorul trece printr-o perioadă de aclimatizare în regimentul de
infanterie. Tânărul diarist știe că ordinea militară îi creează dezordine, de
aceea scrisul și lectura au funcție remedială. Refularea în citit și în reflecțiile
estetice reprezintă o formă de protecție și o modalitate de a se elibera de lanțurile
cazărmii. Autorul citește din întreaga literatură universală, însă francezii și
rușii revin obsedant în universul preocupărilor lui culturale. Sunt numeroase
citate din jurnalele și epistolele lui Flaubert care se autodefinea drept
,,omul-condei”, fiind convins că ,,arta va deveni științifică, după cum știința
va deveni artistică, amândouă se vor întâlni la culme, după cum s-au despărțit
la poale”.
Din acel oraș străin nici nu poate să telefoneze celor dragi la Chișinău,
însă are timp de reflecții asupra unor teme esențiale. Autorul captiv compară
jertfele din balada românească Meșterul
Manole cu alte spații culturale din cele mai vechi timpuri. Diaristul
analizează legendele medievale din orașul german Magdeburg, ale cărei porți de
trei ori la rând s-au tot prăbușit, până când doamna de onoare a reginei și-a
vândut fiul pentru ca acesta să fie zidit la temelia cetății. Se referă apoi la
întemeierea orașului Copenhaga, terasamentul căruia stă zidit peste o fetiță,
superstiție prezentă în tot arealul slav care cere sacrificiul uman pentru
dăinuirea unor temelii, jertfe cunoscute și în Asia, obicei care a luat sfârșit
în perioada creștinismului, când jertfele umane au încetat odată cu sacrificiul
suprem al lui Iisus Hristos. ,,El, nevinovatul, a fost jertfit de Dumnezeu
Tatăl pentru întreaga omenire; nefericitul copil sau trecător plătea prin
sacrificarea sa fericirea viitorilor locuitori și apărători ai orașelor și
fortărețelor”[1], scrie Leo Butnaru. După ce
amintește de aceste jertfe, autorul relatează evenimente din viața celor aflați
în cușcă, unde superiorii dădeau dovadă de cele mai crude metode educaționale,
circumstanțe care îl determină pe autor să asemene armata cu teatrul
absurdului. O altă scenă este aceea în care ostașii, nevoiți să măture strada,
scutură și frunzele din pomi pentru a eficientiza munca. ,,Să fie curat! Ordine
și gata! (exagerată…) Jos cu poezia toamnei!”, scrie cu umor diaristul,
considerându-se ,,o curcă plouată cu epoleți”. Nu ne miră că, la vederea unor
autobuze pe care e scris ,,Excursie”, tânărul locotenent Butnaru regretă că nu
e și el printre călătorii liberi. Armata Sovietică nu era locul cel mai
potrivit pentru a visa și a-ți desăvârși cultură umanistă. Cu toate acestea, deși
nu era nici timpul și nici locul potrivit, împătimitul de lectură căuta orice
portiță pentru a trece dincolo de limitele cuștii: el vânează orice ocazie:
vrea să citească și în arest, unde locotenentul este captiv pentru că și-a
neglijat îndatoririle de șef de patrulă, însă nu reușește din cauza poftei de
chef a altor gradați consemnați în aceeași încăpere.
Pe lângă faptele din armată,
aflăm și despre realitățile sociale din Ucraina: în localitățile rurale,
pedagogii nu se pensionează, pentru că nu are cine să le mai ia locul, iar
tinerii nu mai revin în locurile natale. Referindu-se la romanul satului
Negureni, identifică unele scene memorabile: carul în... copac, florile pentru
împodobit scena (furate, noaptea, din grădini), un localnic, care umbla mereu
cu pantalonii rupți în genunchi a murit ca Hagi Tudose, iar banii tăinuiți au
fost găsiți într-o movilă de grâu din podul casei. Nici orășenii nu sunt uitați.
Aflăm că la Tiraspol, mulți procură ziarele numai pentru a înveli în ele
sticlele de votcă.
Realitățile culturale. Cronicarul de
serviciu scrie despre ,,moșnegismul” din proza ,,contemporană”, prilej de a
compara Uniunea Scriitorilor din RSS Moldovenească cu un troleibuz rablagit,
unde pe locurile din spate și în picioare stau câțiva scriitori de valoare și
un grup de tineri talentați, iar în față se înghesuie nulitățile cu putere
administrativă și politică. Aflăm și despre închiderea secției române a
librăriilor din Chișinău, care limitau ori chiar interziceau accesul la cultura
română. În data de 6 ianuarie a anului 1973, își descrie drama celui care nu a
putut să-și serbeze ziua de naștere din cauza ordinelor de a fi pe poligonul
înghețat. El își face timp să-i întâlnească pe scriitorii Iulian Filip, Nicolae
Dabija, Costel Ciobanu și Valentina Tăzlăuanu, sosiți la seminarul tineretului
de creație. În scurtele permisii, când ajunge la Chișinău, locotenentul dă iama
prin librării ori îi revede pe unii dintre cei mai reprezentativi scriitori:
Mihai Cimpoi, Grigore Vieru, Vasile Vasilache, Serafim Saca, Nicolae Costenco, Anatol
Ciocanu, Ion Vatamanu, Iulian Filip etc., pe care îi apreciază. Ei discută despre pseudocultura
unor interpreți de muzică ,,pseudofolclorică sau ușoară (de tot)” ori a unor
slugarnici, autori semnatarii versurilor: „E primăvară,/ Dar fi-va și vară, –/
Îți mulțumim, partid,/ A mia oară”.[2]