Leo Butnaru semnează noul său volum liric,
confirmând conştiinţa identităţii poeziei române contemporane (Cu genunchii pe zaruri, Bucureşti,
Editura Tracu Arte, 2014).
Conceptul poetic reprezintă substanţa contrast pentru
mai multe sfere ale realităţii pe care gândirea le traversează. Este, mai întâi,
o delimitare antropologică, a unei existenţe spiritualizate, ce a depăşit
naturalul şi sălbaticul, Este, apoi, un adevăr care persistă, având nostalgia
dreptăţii, revelat generaţiilor rurale sub bolta bisericii: prima poezie se
citeşte îngerilor (Ab initio). Hiperconcentraţia
de poezie alterează simţul vieţii comune, existenţa se derulează alert, în
contratimp cu efortul poetic.
Poezia echivalează cu orice creaţie a minţii şi cu
orice concluzie a raţiunii. Leo Butnaru evocă umanitatea demnă a lui Socrate
sau pe aceea, perseverentă, a lui Demostene. Poetul râvneşte sacrul şi se simte
absorbit în raţiunea prezenţei divine „ca o suită de mituri despre mine
însumi" (Elegie la pragul Diotimei).
Semnul lingvistic descinde din textul liturgic, cu existenţiale reverberaţii.
Geneza este interpretată ca o filozofie profundă, care corelează începutul şi
sfârşitul, viaţa şi moartea. Jocul de cuvinte concentrează profilul unui
Dumnezeu ludic, care scoate viata din moarte sau pune viaţa în mişcare (Tabu). Îngerul nu vorbeşte, „se ţine de
cu-vânt".
Unul dintre impresionantele procedee
postmoderniste – utilizarea elementelor ludice – este valorificat pentru a traversa
istoria literară, viaţa politică şi comunitatea creatoare, „căci se pot plăsmui
Poeme de rase atât de diferite". Citatul antic intersectează antroponimul
modern (Arcadia – Arcadie). Poemul, echivalat cu mielul destinat sacrificiului,
se dezvoltă către „inexistentul final".
Imaginea poetică se strecoară în substanţa metaforei.
Poetul-magician îmblânzeşte imaginarul ancestral şi suprapune senzaţiile –
zebra este dusă de frâul dungilor sale. Gluma lirică defineşte numeroase
micropoeme: îmbrăţişarea este oprită de gândul războinic al fiicei de samurai (Eminescu în japoneză); raportul
om-divinitate se susţine prin analogia sonoră (port – aporte). Chiasmul
inversează relaţia concret-abstract („universul gravid cu poezie/ poezia
gravidă cu universul").
Poezia salvează de funebru, este un apanaj al tinereţii
fără bătrâneţe, iar privirea în oglinda sinelui trebuie să prezerve această
minunată aparenţă. Imaginarul în limite supraumane parafrazează litera divină:
Lazăr este chemat să se deştepte din moarte, pentru a citi, iar creştinii ar
trebui să răspundă chemării „Veniţi de luaţi poezie!”
Un poem mai extins rescrie istoria contemporană cu
ironia/ autoironia celui care înţelege tot ceea ce este omenesc: privatizarea
folclorului se face cu multe abuzuri, avuţia colectivă se anulează prin disipare
şi deturnare.
Titlul volumului conţine, în sine însuşi, o
filozofie: modalitatea de a exista ce îndepărtează din start confortul, vizând
intrarea în propriul joc cu destinul.