De câţiva ani, elaborez o amplă antologie
de poezie, intitulată „Doamnele avangardei ruse”. Cine ar fi ele? Unele – poete
mari, altele – foarte bune, celelalte – doar interesante, însă toate demne de
atenţia cititorului de peste timpuri: Elena Guro (1877–1913), Sofia Parnok
(1885–1933), Olga Rozanova (1886–1918), Ceribunia de Gabriak (1887–1928), Maria
Moravskaia (1890–1947), Anna Ahmatova (1889–1966), Klara Arseneva (1889–1972),
Elizaveta Polonskaia (1890–1969), Vera Inber
(1890–1972), Anna Radlova (1891–1949),
Maria Şkapskaia (1891–1952), Marina Ţvetaeva (1892–1941), Nina Habias (1892–1943?),
Tatiana Veciorka (1892–1965), Irina Odoevţeva (1901–1990), Nadejda Rîkova (1901–1996)…
– şi alte, alte nume.
Însă iată că veni o întrebare, care m-a (a)dus
spre subiectul prezent: „Găsim în avangarda rusească tema dragostei?”
Banal răspunzând, dragostea e
pretutindeni, inclusiv în… ariergardă (până în adâncă antichitate izvoditoare
de primi fiori lirici în lume), dar şi în avangardă, de unde transgresează
postmodernismul spre orizonturile spirituale/ sentimentale ale epocilor ce au a
veni. Exact în spiritul unui distih al lui Nichita Stănescu: „Dulcea mea
antichitate/ Dintr-un secol viitor”.
Dar ce ai putea spune despre dragostea avangardistelor, condiţionat
de a te rezuma la cca 7 mii de semne tipografice?
Primo: ar fi dragostea reflectată în opera
lor şi care ar necesita elaborarea unor tomuri întregi de evaluări axiologice.
Să ne gândim, „limitându-ne”, fie doar şi la creaţia Annei Ahmatova, cea a
Marinei Ţvetaeva, în care Eros e în domeniile sale cam peste fiecare 2-3 pagini
de carte. Am putea cita sute, mii de versuri definitorii, iconice (ca să ne
amintim de distihul lui Mircea Dinescu: „Mai ştii cum te strigam pe-atunci/
icoană cu picioare lungi?…”) din poemele acestor mari poete. Iar un branşament
al temei l-ar constitui implicaţiile, ba, uneori… imprecaţiile (!), erotice şi
de creaţie, radical-nonconformiste ale Ninei Habias căreia, împreună cu
concubinul sau, poate, soţul ei (pe atunci bolşevicii încă nu înregistrau oficial
căsătoriile, iar bisericii i se retrăsese acest drept) Ivan Gruzinov, li se
intentează un dur proces literar şi de conştiinţă, ambii fiind excluşi din
Uniunea Poeţilor Ruşi, apoi, deja de un tribunal sadea (şi sadic!), fiind condamnaţi
să facă şi ceva închisoare. Ceea ce scriau ei, dezinhibat, despre manifestările
erotice sfida tabieturile, ipocrizia mic-burgheză, dar şi pe cea bolşevică,
revoluţionând atitudinile în bulversatul, înnoitorul, dar şi dramaticul început
de secul XX. Iar în vecinătatea acestor „abateri” netradiţionaliste se întâmplă
chiar dragostea… netradiţională (cum se spune astăzi); se întâmplă romanul
dintre Marina Ţvetaeva şi o altă poetă importantă, Sofia Parnok, roman „trădat”
şi în multe poeme ale primei dintre ele. (Iată un exemplu savuros-vibrant: „–
Lasă-te ispitită!/ Atinge-ţi buzele, gustă!/ Nu în sus,/ Ci în adânc.../ Cu
buzele mângâie!/ Porumbiţo! Prietenă!/ Gustă!/ Lasă-te ispitită!/ Bea!/ Pentru
toate patimile –/ Caimac,/ Pentru toate veştile –/ Tihnă./ – Prietenă! –/
Învredniceşte-mă./ Întredeschide buzele,/ Marginea cupei ornate/ O ia –/
Soarbe,/ Înghite… –/ O, prietenă! Nu mă judeca!/ Lasă-te ispitită!”)
Secundo (pentru a lua un aspect mai
„restrâns”): în genere, doamnele avangardei au fost nefericite în dragoste,
nedreptăţite în destin…
În 1910, Anna Ahmatova se cunună cu
poetul, fondator şi magistru al akmeismului, Nikolai Gumiliov, călătoria de
nuntă făcându-şi-o la Paris. Peste
doi ani, tinerii soţi vizitează din nou Oraşul luminilor, unde poeta îl
cunoaşte pe Amadeo Modigliani, acesta,
în şedinţe de… taină, intimitate, făcându-i 16 portrete, inclusiv nuduri, din
care s-a păstrat doar unul, celelalte pierzându-se într-un incendiu (de altfel,
„umbra” Ahmatovei este recunoscută în circa 150 de lucrări ale pictorului).
Relaţiile lor sunt învăluite de suflul legendei, de presupuneri de tot genul. Din
cauza soţiei, N. Gumiliov chiar avu un conflict cu Modigliani. Urmează divorţul,
foştii soţi rămânând oarecât în relaţii civilizate graţie fiului lor Lev. Apoi
Gumiliov avea să fie împuşcat de bolşevici (august 1921), mai târziu fiul
condamnat şi el la moarte, pedeapsa fiindu-i însă comutată cu detenţia în Gulag.
Mama îi scrie demersuri de îndurare direct lui Stalin. Tot atunci, Ahmatovei îi
fusese arestat şi cel de-al treilea soţ, N. Punin, din fericire – eliberat. Însă
destinele lor, al mamei şi al fiului, aveau să rămână încă mulţi ani în neagra
zodie a nedreptăţii, a cruzimii. (Vă amintiţi de cutremurătorul
„Recviem” ahmatovian?...)
În 1912, Marina Ţvetaeva se căsătoreşte cu
Serghei Efron, acesta având a lupta în unităţile albgardiste, mai apoi emigrând
(în exil, e bănuit că ar fi colaborat cu NKVD-ul). Marina Ţvetaeva se
expatriază şi ea: Berlin, Praga. În 1925, se stabileşte în Franţa. În 1939, revine
în Rusia Sovietică. La scurt timp, îi sunt arestaţi soţul şi fiica, Efron fiind
împuşcat, iar Ariadna închisă în Gulag, unde avea să petreacă 16 ani. (Cea de a
doua fiică, Irina, moare într-o casă de copii, în 1920, la vârsta de 3 ani…). Când
începe războiul, poeta se evacuează la Elabuga , Tatarstan. Nu are un loc de muncă, nu
are o casă. La 31 august 1941 se sinucide. Precum cu, respectiv 16 şi 11 ani
mai înainte, o făcuseră marii ei colegi – Esenin şi Maiakovski.
Cerubina de Gabriak a fost numele unei poetesă-enigmă.
Multă vreme, o mistificaţie (benefică!) a Elizavetei Dmitrieva care, cu
pseudonimul în cauză, publica versuri cu caracter de spovedanie, de o
mistică... mondenă ce avea să fie (re)considerată, pe bună dreptate, ca una
dintre figurile remarcabile ale „veacului de argint” rusesc, părtaşă la
înnoirea prozodiei trans-simboliste. A fost o fiinţă bolnăvicioasă, de la 6 la
17 ani aproape continuu ţintuită la pat de o tuberculoză osoasă şi pulmonară.
În chinurile suferinţei, visa să ajungă o sfântă. Însă se regăsea (se dorea a fi) şi în chipul
mito-pământean al lui Don Quijote, dar şi în cel amoro-teluric al Dulcineei, de
unde şi temeritatea anumitor inflexiuni metaforice moderne. În pofida
suferinţelor fizice, a fost protagonista unor romane amoroase, în primul rând
cu unii colegi, doi dintre care, Nikolai Gumiliov şi Maksimilian Voloşin, din
cauza ei se şi duelaseră, din fericire – fără urmări letale. În anul 1926, la
editura moscovită „Nod”, fusese pregătită pentru tipar cartea Elizavetei Dmitrieva
„Iarba neagră”, însă în acelaşi ani bolşevismul îşi înteţeşte represaliile.
Casa familiei Dmitriev este percheziţionată, sunt confiscate întreaga bibliotecă
şi arhivă, iar Cerubina de Gabriak, alias Elizaveta Dmitrieva, este exilată în
Taşkent/ Uzbekistan. Ea continuă să scrie versuri inspirate de o acută
suferinţă mistică, de singurătate, de dorul de Petersburgul natal, pe care aşa
şi nu l-a mai revăzut, murind în exil. Ca şi în cazul altor poetese cu un
destin tragic, Marina Ţvetaeva, Nina Habias, mormântului său i s-a pierdut
urma.
În acest
context al nenorocirilor se înscrie şi destinul Nadejdei Volpin care, în 1920,
aderă la grupul imagiştilor, unde îl cunoaşte pe Serghei Esenin, cu care se
împrieteneşte, se căsătoreşte. În 1924, după ce se desparte de celebrul poet,
li se naşte fiul Aleks S. Esenin-Volpin, mai apoi – matematician, disident
sovietic, închis la psihiatrie, din 1972 – cetăţean american…
A fost nedreptăţită de Pronie şi Elena
Guro, care avea să trăiască doar 36 de ani. Poetă, prozatoare şi pictoriţă de o
deosebită delicateţe a sentimentului şi expresiei, ea s-a aflat printre cei mai
activi promotori ai avangardei. A fondat „Uniunea tineretului” – societate a artiştilor plastici care a activat în
perioada 1909–1913. Mihail Matiuşin, eminent pictor şi teoretician al artelor,
scria că Elena Guro „a fost cimentul asociaţiei futuriştilor”.
…Însă deja semaforul e pe portocaliu: Atenţie! Ţine cont de cele 7 mii de semne! Iar până aici nu am
reuşit decât să mă refer, sumar, la unele exemple din prima linie de subiect pe
care mi-am propus-o. Dragostea în destinele doamnelor avangardei. Pentru că
dragostea abordată, reflectată în creaţia lor ar necesita tomuri întregi,
spuneam. Astfel că, spre final, s-ar cere (…compensator…) fie şi doar câteva
referinţe la aportul doamnelor avangardei
la evoluţia poeziei ruse, dar şi universale, în genere. Nu toate poetele
importante ale „secolului de argint” au mers pe căile radicalismului manifest, dar
pe cele ale modificărilor… „genetice” ale poeticităţii – da. Transgresând
experienţele şi achiziţiile estetico-particularizatoare ale simbolismului, Anna
Ahmatova elaborează un discurs ce se apropie de oralitate, fiind subordonat
sensului mai direct, mai deschis. În această linie a „prozaizării” poemului, temperării
intonaţiilor exaltate ale simbolismului, Ahmatova este printre protagoniştii
akmeismului, orientare artistică care a trasat una primele căi de acces spre
avangardism, în avangardism.
Iar exemplul Marinei Ţvetaeva vine ca un adevărat corolar în unul din
posibilele finaluri de microeseuri, precum este şi acesta.
În internetul rusesc, excepţionalul site „Lumea Marinei Ţvetaeva”
conţine cele mai multe materiale despre avangardă şi avangardişti, despre
protagoniştii ei care au lansat manifeste tranşante, fulminante, uneori
paradoxale, contradictorii, stimulative sau chiar… enervante: predecesorii
(anticipatorii, preanunţătorii avangardei), apoi akmeiştii, imagiştii,
constructiviştii, satiricii, futuriştii (cubofuturiştii, egofuturiştii,
„Mezaninul poeţilor”, „Centrifuga”, „Liren’”, „Sindicatul futuriştilor”, „Compania
410”
– Transcaucazia, grupul „Tvorcestvo” – Extremul Orient, artişti în afara
grupărilor, curentelor, „Breasla poeţilor”...). Ne putem întreba: de ce tocmai
(această... lume) pe un site dedicate unei poete care, la o apreciere
superficial-formală, s-ar părea că nu a fost prea implicată în efervescenţa
fenomenologiei avangardiste? Răspunsul e simplu: Marina Ţvetaeva a reformat/
reformulat prozodia rusă din interiorul acesteia, a modificat-o intrinsec-tipologic,
noutatea fiind emanată din nucleu, din esenţe. De unde şi actualitatea,
modernitatea, permanenta propulsie de contemporaneizare a creaţiei ei –
uneia din cele mai mari poete a lumii.
…Concomitent, generozitatea creaţiei ţvetaeviene
exemplare şi consecinţele ei benefice constituie un omagiu adus tuturor doamnelor
avangardismului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu