22.III.1992
Echinocţiul de primăvară…
Din „Jurnalul unui poet” al lui Alfred de Vigny:
„A vorbi de părerile, prieteniile, admiraţiile proprii, abia schiţând un
zâmbet, ca despre nimicuri de care eşti gata să te lepezi pentru a susţine
contrariul: viciu francez?” De ce francez? E cel mai românesc viciu din toate
câte există.
De Vigny mai zice: „… e un cap care vrea să pară
că este o inimă”; „Capul omului este ca un magnet care capătă forţă pe măsură
ce este mai încărcat”.
De Vigny parcă ar fi prevăzut modesta înfăţişare a
mormântului lui Lev Tolstoi, dorită de acesta prin testament, scriind la 1840
(Tolstoi a murit la începutul sec. XX): „Să fim atât de mari, încât mormântul
nostru să fie onorat fără ajutorul artei (statui, monumente etc. – n.m.) şi, de n-ar fi decât o piatră,
albă sau neagră, lumea să vină în pelerinaj ca la Mecca şi să îngenuncheze”.
O crudă ingeniozitate de a… dez-boteza, de
readucere a cuiva de la creştinism la păgânism/ politeism! Astfel, Iulian
Apostatul le impunea acoliţilor săi apostaţi să treacă pe sub un podium pe care
se afla un taur înjunghiat şi, ca semn că se reîntorc la politeism (păgânism)
din creştinism, trebuiau să se lase „plouaţi” pe tot corpul de sângele
animalului sacrificat zeului Neptun. Adică apa botezului care, implicit, are
legătură cu zeul mărilor şi oceanelor – apa botezului „ştearsă” de sângele
dez-botezării, reîntoarcerii la starea iniţială a păgânismului.
6.IV.1992
Curajoasă mărturisirea lui Odysseas Elytis care nu
a pretins că ar fi un talent înnăscut: „Fiind în cel mai mic grad poetic, am
iubit în cel mai înalt grad Poezia, în acelaşi fel în care, fiind în cel mai
mic grad «patriot», am iubit în cel mai înalt grad Grecia”.
10-11-12.VI.1992
Călătorie la Galaţi ; manifestaţiile legate de decernarea
premiilor editurii „Porto-Franco” şi ale societăţii scriitorilor „C. Negri”. Împreună
cu Gh. Vodă şi V. Vasilache.
Achiziţia etică şi estetică cea mai importantă:
interviurile pe care le-am realizat cu sexagenarul Fănuş Neagu şi cu Gheorghe
Tomozei. Primul apare joia viitoare în „LA”.
Prezenţe diverse, dintre care mi s-au întipărit în
sentimente colegii din Focşani – Florin Muscalu (sorocean) şi Traian Olteanu,
vârfuitori ai „Revistei V”. Gălăţenii – generoşi, puşi pe cheltuieli culturale
serioase. Însă şi printre ei lucrează demonul discordiei. Pe de o parte,
ConstantinVremuleţ, Sterian Vicol, Theodor Parapiru, pe cealaltă – mărunţei cu
posturi mari alde făţarnicul I. Chiric secundat de un vai de el mititel Sultana-Vicol.
L-am cunoscut pe Ioanid Romanescu.
Lucian Chişu îmi spune că în „Literatorul” a fost
inserat şi un poem de al meu.
La întoarcere – pană de motor (pompa de benzină).
S-a dovedit că am şi unele îndemânări de mecanic-auto.
Incidentul, scurt, pe care l-am avut la punctul de
trecere Oancea. Un subofiţer rus mai încearcă să facă ordine printre români. Un
maior găgăuţ se cam cramponează la auzul replicilor date „fraţilor” ex-mari.
Trecem pe la Vălenii lui Gheorghe Vodă. O masă ţărănească
excepţional de gustoasă.
Spre Chişinău, suntem opriţi de vreo 20 de ori la
punctele de control instituite în legătură cu starea de necesitate.
15.IV.1992
Dintr-un articol al lui Al. George din „România
literară”: „O cultură nu este posibilă decât într-o situaţie când societatea
are destul timp pentru a se dedica altor ocupaţii decât celor profesionale şi
pe care să le cultive voluntar, dar la fel de imperios, ca şi cum i-ar fi
impuse de vreo necesitate. O cultură este inseparabilă de lux, de gratuitate,
de absenţa scopului, dând senzaţia că apariţiile, în cadrul ei, sunt fireşti,
chiar dacă sunt de-a dreptul insolite. Societatea românească, deşi mutilată şi
deformată de comunişti, este aptă în clipa de faţă să primească această
definiţie”.
22.IV.1992
Împreună cu D. R. Popescu, Ion Ungureanu, Mihai
Cimpoi, alţii, vizităm „Teatrul Sainciuc” la atelierul maestrului. Domnul
Glebus – extrem de inspirat. Oaspeţii rămân cu adevărat surprinşi, apreciază
jocul cu măşti. Şi a mea – un succes neaşteptat. Sainciuc „mi-a prins” câteva
gesturi şi le exploatează ingenios, ducându-le până la extrema unui… jucăuşism puţin mofturos, puţin
curtenitor… Păi, e greu să te defineşti pe tine însuţi, privindu-te dintr-o
parte.
A doua zi, realizăm interviul cu D. R. Popescu. Mă
roagă să-i dau cărţile câtorva poeţi. Spune că la Bucureşti vine Ion Miloş
din Suedia, ţară în care ar vrea să prezinte şi o selecţie din lirica ce se
scrie în Moldova Estică.
Cu D.R. Popescu, Mihai Cimpoi, Gheorghe Cincilei,
doamnele, facem o lungă plimbare pedestră prin Chişinău. Intrăm pe la revista
„Sud-Est”. Prozatorul o apreciază mult pe Valentina Tăzlăuanu, căreia i-a citit
un articol sau două.
Intrăm şi pe la Teatrul „Eugen Ionesco”, găsind trupa în
repetiţie. Apoi – Palatul Naţional, Sala cu Orgă. Bucureştenii rămân de-a
dreptul uluiţi, descoperind ce edificii şi săli moderne are Chişinăul. D. R.
Popescu găseşte egală asemănare cu unele lucruri văzute prin Franţa,
Washington…
25-26-27.IV.
Sărbătorim Paştele la Eufrosinia , la Orhei. Trecem şi
rămânem peste noapte, pe la dragii de Munteni, Costică şi Lidia. Păşim şi
pragul casei lui Ion Zastavniţchi, procurorul, de unde plecăm spre Chişinău cu
toţi Blajinii.
Sărbători frumoase, domoale, calme, cu multe
discuţii şi pahare de vorbă.
28.IV.1992
Todor Zanet vine cu viza pentru Turcia, unde vom
pleca împreună cu Mihai Cimpoi, după ce ne facem prezenţa la Cluj (Festivalul
Internaţional „Lucian Blaga”) – de acolo vom sosi la Bucureşti , apoi, pe 13
mai, intenţionăm să pornim spre Istambul cu autocarul.
30.IV.1992
Ieri – dramatică adunare generală a scriitorilor.
Prim-ministru – şocat! Nu prevedea atâtea acuze ce vor tăbărî peste el.
Lumea zice că am avut o intervenţie de excepţie. O
am dactilografiată, însă, cred, a fost bună pentru sală, dar ar fi prea… aspră
pentru ziar, pentru scoaterea în lumea mare. De, să fim şi noi mai îngăduitori…
Dar oare are rost? Guvern falimentar, societate în haos… Ah, ce zile cernite ne
aşteaptă!
22.V.1992
Grea problemă se rememorez, succint, mai bine de 3
săptămâni de existenţă intensă.
Prima: Zidar la Vatra (Ghidighici); ajutându-i pe Iurevi să-şi
înalţe casa de vacanţă. Cotileţi dolofani, soare torid. Tone de calcar sarmatic
ridicat pe schele, găleţi de apă adusă din pârâul Cojuşnei. Îndeletnicire
necesară şi oarecum antrenantă. Peste câteva zile, mi se coşcoveşte pielea de
pe palme şi mă părăseşte. Soarele îşi cere birul – zic de bir, anticipând
călătoria în Turcia, spre birul semilunii.
Însă până atunci – Festivalul „Blaga” la Cluj-Napoca. Echipa
interriverană: Busuioc, Beşleagă, Codru, Cimpoi, Eu, Popa, Grosu, Burac,
Pânzaru, Cioclea… Saka ne derutează, luându-ne pe la Iaşi , unde pierdem o oră şi
ceva în aşteptarea editorului Creţu care, după timpul amintit, vine să ne
anunţe că… nu merge la Cluj.
De cum ajungem pe culmea de pe care se vede ca în
palmă Piatra Neamţ – trosnituri, scrâşnete în cutia de viteze a autobuzului!
Coborâm în vale, în centrul oraşului. Şoferul cercetează cazul: viteza a doua
s-a dus dracului! Oameni buni îl însoţesc spre un parc auto. Abia a doua zi de
se poate face ceva, eliminând completamente ambreiajul pentru viteza a doua, în
mişcare trecându-se direct de la 1 la 3.
Ce-i de făcut cu atâţia oameni? (Mai avem cu noi
părinţi, studenţi ce merg la
Cluj. ) Cu Cimpoi, intrăm la prefectură. Domnul prefect
Ţâbulcă se arată extrem de generos: în timp ce ne serveşte cu un whysky superb,
dă dispoziţie să ni se ofere un autocar care să ne ducă în Transilvania.
Pe la ora 2,30 după miezul nopţii ajungem la Cluj. Acelaşi primitor şi
confortabil hotel „Victoria”.
Renunţăm de a mai trimite câţiva scriitori şi la
omagierile Blaga de la Sebeş ,
Alba Iulia şi Lancrăm: întâi de toate, ne lipseşte un transport, în al doilea
rând sesizăm că cei din Alba Iulia sunt cam în relaţii de concurenţă geloasă cu
clujenii, nedorind să se întâlnească într-o comună cinstire a marelui înaintaş.
De unde şi delicata discordanţă: nedorind a se intersecta cu colegii din Alba,
clujenii nu merg – cum ar fi firesc să fie – la Lancrăm la mormântul lui
Lucian Blaga, ci ne duc la
Ciucea , la mausoleul lui Octavian Goga.
Constantin Dumitrescu de la
TV Cluj mă solicită pentru un interviu,
apoi, îndelung regizat, cu aplicare la peisaj şi mesaj metaforic, imprim şi un
recital de poezie.
Iar până la Ciucea – colocviu pe teme blagiene, o amplă
manifestare în faţa Teatrului Naţional din Cluj, unde se află şi statuia
Omagiatului. Premiul i se acordă poetului belgian Marc Quaghebeur care, de
altfel, are şi o lansare de carte – volumul de poeme „Tăcere şi cuvinte”,
tradus de Horia Bădescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu