28.I.1992
Ieri, vine pe la redacţie pictorul Andrei Sârbu:
îi dau invitaţia pentru o expoziţie la
Cluj – el, Negură, Jereghi şi Zbârnea. Simt că aceasta e o
mare surpriză pentru el, împreună cu câteva exemplare din nr. 10/ 1991 al
excelentei reviste „Steaua”, în care, europeneşte sută la sută, este
inserată, prin aplicaţie la pagină, prin
încleiere, o reproducere a lucrării sale „Butucenii”. E drept că sumar, Sârbu e dat… peste un număr, în
11, însă, la pag. 33, lucrarea sa e atribuită lui … Van Gogh! Confuzie
măgulitoare…
Vorbim cu Andrei şi despre colecţia „Poezii de
duminică” – pe coperta tuturor plachetelor va fi reprodusă câte o lucrare de-a
sa. Generosul pictor-amic îmi promite să-mi dăruiască un tablou. Deja sunt
curios… Şi nerăbdător… Şi chiar prind a căuta loc în pinacoteca noastră…
Azi, intră operatorul de cinema Nicolae
Cernomoreţ. Boleşte, are tensiune. La un moment dat, scoate două aparate de
fotografiat şi zice să-mi facă poze, poate iese ceva… Ia cadre în birou, apoi
ieşim în curtea interioară a Casei Scriitorilor. (E ceva să ai un cumătru
fotograf…)
Ceva dramatic despre obsesia jurnalului intim. În
1975, Ion Vlasiu mărturisea pentru radio Cluj: „…mă gândesc la toate jurnalele
mele obsedate de singurătate. În fiecare an fac un jurnal de 200-250 de pagini. Înainte de a
veni aici am scris cinci pagini. Deşi am zis: nu, nu mai vreau să scriu
jurnale! Jurnalul m-a acaparat, a devenit un viciu, sunt sigur că este un viciu
care a ajuns la un aspect parazitar, trebuie să duc o luptă ca împotriva
fumatului, ca împotriva alcoolului”.
30.I.1992
Noi, literaţii chişinăuieni, ne-am făcut destule
pozne unii altora, ne-am dezlănţuit furibunzi în sincerităţi necruţătoare de
învinuiri reciproce, astfel că face să ţinem cont de remarca lui Emil Cioran:
„…scriitorii – suferind cu toţii de o memorie prodigioasă – sunt incapabili să
uite o insolenţă prea clarvăzătoare” (În eseul „Mircea Eliade”).
În ce mă priveşte, acest vizavi se referă la
raporturile mele cu Es. şi Mor., ca protagonişti-instigatori, pizmuitori, dar
şi la alţii ceva mai camuflaţi, dar ranchiunoşi şi tresărind de nerăbdare în
ambuscada lor de cârtiţe. Când, când vine clipa să-i arătăm noi lui?!
Nu e prea bine că sunt un anxios. Dar poate că
tocmai această calitate îmi ritmează cât de cât energic viaţa, munca. Poate că
neliniştea aceasta încordată mă şi „tratează” de abulie, făcându-mă să fiu în
stare de a mă impune, de-a avea voinţă.
31.I.1992
Când, în dialogul nostru băcăuan, Andrei Pleşu îmi
spusese că a pus la cale cu editorii de la „Humanitas” să lanseze o colecţie de
texte ale misticilor – Terra lucida,
– eu, nefiind la curent cu tema şi tratatele, consideram că tema e restrânsă ca
tratare, însă astăzi aflu un lucru general, dar, concomitent, convingător ca
argumente: misticii au scris foarte mult şi, deci, Terra lucida are din ce se împlini. În „Despre neajunsul de a
trăi”, Cioran are şi următorul pasaj: „Rămâi întotdeauna uimit, văzând că marii
mistici au produs atât de mult, că au lăsat un număr atât de însemnat de
tratate”.
4.II.1992
Vineri, avu loc întrunirea juriului pentru Premiile
USM. La prima etapă, volumul de dialoguri „Umbra ca martor” a întrunit
punctajul care l-a plasat pe locul doi. În concurs au rămas 7-8 cărţi: Cioclea,
Butnaru, Esinencu, Popa, Nic. Vieru, D. Matcovschi… Cel din urmă, atins
probabil, de faptul că „Imnele şi blestemele” sale au întrunit mult mai puţine
sufragii decât se aştepta, depune la conducerea US o „Rugă” insinuantă la
adresa „ciocanilor-mitocanilor” care sunt incluşi în juriu, pentru a-i drămălui
cartea vieţii, făcând acest lucru cu incompetenţă şi rea-voinţă: chipurile,
Matcovschi roagă să-i fie retrasă cartea din cursa premierii. Pare a fi o
mişcare de şah, ca să iasă în evidenţă: dorinţa de a obţine un premiu (însă
unul), chiar dacă… Doamne, iartă…
Apoi D. Matcovschi îmi telefonează tot mai des.
Deranjul său: eliberarea, zice, nelegitimă, a lui Struţ (şoferul care l-a
accidentat f. grav); nelegitimă şi sfidătoare!
Mai conciliator ca de obicei, îmi dă dreptate în
unele chestiuni ce ţin de discuţiile noastre trecute.
5.II.1992
Ieri, am
fost invitaţi cu Zinovia de An. Codru, să-i vizionăm, în premieră, lungmetrajul
documentar (1,4 ore) „Eminescu”. Pe-alocuri, imagini fascinante, asociative,
metaforice psiho-peisajistice, să zic, revelatorii. Cursivitatea generală a
peliculei este una didactică, pedagogică. Deci, nu s-a mizat pe „alte” unghiuri
interpretative, mergându-se relativ cuminte pe căi sigure, dar mai puţin
îmbietoare pentru cei care cunosc fabulaţia vieţii lui Eminescu şi opera sa. Cu
părere de rău, coloana sonoră este „perforată” de erori şi stridenţe acustice:
accente puse anapoda, versuri citite încâlcit, rostiri bizare ale denumirilor
străine. Anatol e convins că a izbândit, dar cade de acord cu observaţiile
noastre, rugând ca USM să facă vreun demers (ceea ce s-a şi făcut astăzi) la Fondul Culturii , ca să i se
acorde peste 100 de mii de ruble pentru refacerea coloanei sonore şi pentru
multiplicarea copiilor.
Apoi, cu Cimpoi şi Suceveanu, ne pomenim în
apartamentul lui Codru. O mică agapă în cabinetul de lucru: bibliotecă
medie-modestă ca valoare, pentru care demult nu s-au mai făcut achiziţii noi.
Literatura română din ultimii ani e lipsă. Mai înţelegi că în acest birou
demult nu a mai lucrat scriitorul Codru; în ipostază de regizor şi autor de
scenariu, din august 1989, el e pe platoul de filmare şi în sala de montaj de
la „Moldova-film”.
Asta e: luptăm fiecare cum poate pentru existenţă.
6.II.1992
În sfârşit, ieri mi-am văzut masca jucată de
maestrul Glebus Sainciuc. Am ajuns în atelierul său împreună cu scriitorul
bucureştean Vasile Andronache, M. Cimpoi, A. Codru. Prezent şi A. Burac. Masca
e cu priză hazlie. La atelier, veni vorba şi de Andrei Pleşu. Burac îl condamnă
drept nimicfăcător şi distrugător, vreme cât a deţinut postul de ministru al
culturii. Dar eu cred că alunecosul chişinăuian, ca şi ceilalţi, nu prea au
dreptate. Şi până azi rămân fascinat de neobişnuita disponibilitate spirituală
a lui Pleşu. A venit vorba şi despre documentarul „Exerciţii de admiraţie”, a
cărei primă parte a fost transmisă ieri seară la TVR 1: Liiceanu, Tuţea, alţii într-un film despre
Emil Cioran, cu primă şi extraordinară intervenţie de cameră de filmat în
locuinţa filosofului – modestă, modestă!
– de la mansarda casei nr. 21, Rue de l’Odeon. Aştept cu nerăbdare
celelalte 4 episoade.
8.II.1992
În revista „Steaua” nr. 11/ 1991, Călin Maniclici
publică o recenzie la cartea mea de eseuri „Umbra ca martor”, intitulată: „Perspectivă
culturală asupra literaturii”; paralel, o alta, la cartea lui Ion Ciocanu
„Dreptul la critică”, de unde şi concluzia „comparatistă”: „Mai tânărul Leo
Butnaru încarnează tendinţa de sincronizare culturală cu România şi de asumare,
asimilare a căutărilor exercitate asupra limbajelor artistice, dincolo de
tentativa de apropiere la care m-am referit Ion Ciocanu este exponentul
tendinţelor de revigorare naţională prin etic, a generaţiei care şi-a făcut
acţiunea morală asupra colectivităţii căreia în aparţine, un scop politic, sau
un mijloc de acţiune politică”.
9.II.1992
Ieri, la
USM , întâlnire cu destul de cunoscutul şi contradictoriul ca
personalitate Iosif Constantin Drăgan. Milionarul a venit să-şi consolideze şi
capitalul moral, politic. Speranţele unora (Cimpoi, Saka etc.) de a obţine
cadouri generoase – maşini tipografice, utilaje, – au cam eşuat. Zice-se,
milionarul vrea să cumpere tipografia „Universul”. Prevederea dumisale e
aceeaşi, pe care am cunoscut-o din volumele de dialoguri ţinute la radio Cluj
„Dincoace şi dincolo de Styx”, îngrijite de V. Rebreanu şi M. Scorobete. I-am
adresat unele întrebări, concreteţea cărora îl făcu pe dl Drăgan să mă întrebe
de unde ştiu ceea ce ştiu. I-am arătat dialogul dumisale din volumul amintit.
Eram aproape sigur că nu ştia de el. Surpriza-i s-a soldat cu obţinerea
„Styx”-ului, pe care i l-am cedat. Da, am remarcat că nu este indiferent faţă
de conturul unei biografii pe care şi-o doreşte una deosebită, glorioasă chiar.
Am dialogat. Să vedem ce iese când „cobor” textul de pe banda magnetică.
11.II.1992
Duminică, am întocmit chestionarele pentru
dialogurile cu Busuioc, Suceveanu, Saka. Au acceptat cu toţii să răspundă. Saka
îmi propune să-i citesc întrebările la telefon. Sunt sigur că l-au convins că
atare ispitiri nu i-au mai fost adresate altădată. Astăzi trece pe la US să preia chestionarul.
22.II.1992
Acum o săptămână, George Ţărnea, aflat în vizită
la noi, îmi spunea lucruri de-a dreptul curioase. Cică tentativele de a-l
compara pe Ceauşescu cu Dracula, cu Hitler etc. ar fi stupide. Există doar un
singur personaj care se apropie structural de „geniul” de la Scorniceşti şi care
este împăratul roman Nero. Explicaţiile: Ceauşeascu avea o intuiţie ţărănească
extraordinară, nativă, funcţiona pe un teritoriu al spiritualităţii rurale
străvechi cu nişte rădăcini oculte. Pe de altă parte, Nero a fost cel căruia
i-a trăsnit prin cap să convoace o legiune a artiştilor – augurii săi, artişti.
Păstrând proporţiile şi fără a cădea în desuetudine, mai zicea Ţărnea, între
„Cântarea României” a lui Ceauşescu şi oficierile augurilor lui Nero există
totuşi similitudini. Apoi dorinţa de a reclădi într-un timp relativ scurt o
cetate precum şi-o visa; dorinţa de a împăca şi capra şi varza, de a împăca
spiritul său impulsiv cu aplecarea către artă şi dorinţa de a fi un om superior
prin artă – toate lucrurile acestea au creat un melanj monstruos.
29.II.1992
Necesitatea sentimentului de umilinţă?... Când un
coleg mai tânăr scrie ceva care îl compromite ca slab de înger faţă de conjuncturiştii comunişti, Nic. Breban îi
spune: „Fii bucuros. În felul acesta voi o să vă câştigaţi pentru viaţă
sentimentul umilinţei. N-o să vă credeţi niciodată imbatabili şi paranoici ai
celor din jur. În felul acesta voi veţi fi câştigat o înţelepciune, o
experienţă a umilinţei în virtute, care e foarte necesară intelectualului care
trebuie să educe”. (Dar oare el însuşi urmează astea?)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu