5.VIII.1994
6.VIII.1994
Cu
dnii Moţoc, Pădure, directorul economic al Combinatului Siderurgic, traversăm
Dunărea cu bacul, ajungând în Dobrogea. Satul Două-şi-trişti (23) august. O turmă de capre – cea mai numeroasă
alcătuire de atare patrupede văzută de mine vreodată. Pe stânga – cetatea
romană (cu substraturi getice) Dinogeţia, sec. III e. n.
Mănăstirea
Cocoşu, apoi cealaltă mănăstire – Celic Dere (Pârâul de Oţel) şi o a treia,
Saon. În prima şi a treia, bisericile în îndelungat timp de consolidare. Sunt
primele mănăstiri dobrogene vizitate, despre care, până azi, nu aveam ştire.
Revenim
la Cocoşu ,
unde prânzim. Pelerinaj de enoriaşi, azi fiind Schimbarea la
Faţă. Pe albul chiliilor monahale sunt
aplicate, din tablă neagră, literele unor versete din Biblie.
La
masă, în trapeză, împreună cu stareţul mănăstirii Gherontie Ştefan, originar
din Fălticeni. Fără scrupule morale deosebite; a pierdut vocea aproape total.
Zice că-i presupuneau un cancer. Slavă Domnului, chiar şi analizele din şira
spinării au demonstrat că nu-l are. „M-au controlat până şi de sifilis”, zice
arhimandritul, adăugând: „Mamă-sa pe gheaţă”. Mai apoi, după masă, la un
whisky, spune şi un banc cu falusul. De, ştie părintele ce ştie.
(Paranteza
e pentru a aminti că în cartea de impresii de la Mănăstirea Celic
Dere inscripţia noastră e despărţită doar de o altă inscripţie de cea a
Leonidei Lari, care vizitase locaşul pe 13 iulie a. c. Nu i-am citit impresiile
şi cred că nu am făcut tocmai bine.)
Aşadar,
rămăsesem la mai lungile taclale cu părintele arhimandrit la sticla de whisky.
Apare şi doctorul de gradul I Chiriac de la Târgovişte. E
pensionar. Se vede că se cunoaşte bine cu stareţul. Şi musafirul e moldovean,
de la Bacău. Până
în 1944, a
făcut seminarul, apoi o şcoală de cântăreţi. Apoi a terminat medicina,
profesând chirurgia.
[Altă
paranteză: arhimandritul Ştefan citeşte impresiile pe care le-am lăsat în
cartea oaspeţilor. Şmechereşte, în loc de „cuvioşii slujitori (ai locaşului)”
citeşte: „cucoşii slujitori”, zâmbind în barbă.]
În
drum spre Dunăre, îi rog pe dnii Moţoc şi Pădure să trecem pe la Dinogeţia. Nu ne abatem decât
un kilometru de la drumul de bază. La cetate, ne întâmpină paznicul care ne dă
pe mâna profesorului Barnea, cel ce conduce cu cercetările arheologice. Ziduri,
castru, casa comandantului, turnuri în formă de potcoavă.
În
perimetrul fostei cetăţi, menţionate încă de Ptolemeu, – şi urmele unei
bazilici bizantine. Impresionant. Ca şi la Olvia (Oceakov), la gurile Niprului, acum circa
10 ani.
Concluzie
după spusele profesorului Barnea: săpăturile sunt conservate din cauza lipsei
fondurilor băneşti şi a braţelor de muncă. Ad hoc, inginerul Moţoc propune ca
Asociaţia pro Basarabia şi Bucovina să caute finanţe, pentru a asigura aici
prezenţa a 10 studenţi basarabeni care, timp de o lună, ar dori să participe la
săpăturile arheologice. Să dea Domnul ca, până la anul, prin iulie, când
trebuie să vină echipa, să nu fie uitată această iniţiativă înţeleaptă. La
despărţire, îi spun dlui profesor: „Pentru ca să entuziasmaţi studenţii
basarabeni, să le spuneţi că faceţi nişte fortificaţii contra ruşilor”.
Înnegurata vorbă de duh îşi are, totuşi, şi un efect de destindere.
Pe
la ora 21, 30, „aureolaţi” de roiuri de ţânţari, trecem Dunărea spre Galaţi.
Note
răzleţe: Dinogeţia e situată la 2-3 kilometri de localitatea Gărvan, 11 km de Galaţi, la vărsarea
Siretului. Deci, nu departe de Giurgiuleşti.
Mănăstirea
Celic Dere a fost fondată de călugărul basarabean Atanasie Lisavenco.
7.VIII.1994
Dimineaţă
la 10,00, ne întâlnim cu dl Moţoc în Parcul Eminescu. Mergem în vizită la dl
Chiril Baroneţchi, preşedintele APBB. Pe masa medicului octogenar, fost şef la TEB , un manuscris: „Amintirile
unui medic”. Dl Moţoc ne spune că a fost solicitat să scrie prefaţa. Medicul e
de origine transpruteană. Până la război, a fost medic la Năduşina / Târnova. Vorbim
de multe. Whisky, cafea, urări de bine şi reîntâlnire.
Prânzim
la dl Radu Moţoc. Trei bărbaţi – pregătim o masă voievodală, stropită cu un
Cotnar savuros.
În
apartament – lucruri şi lucrări de pictură vechi, moştenire a unei familii de
intelectuali. Autograful lui Al. O. Teodoreanu pentru părinţii lui Radu. Moţoc
e din spiţa celebrului neam despre care scrie Negruzzi.
De
la Galaţi – la Bucureşti (avem un
traseu finanţat de organizaţiile „Pro Basarabia şi Bucovina” din ţară; eu şi cu
Nicolae Leahu – ca scriitori premiaţi în acest an, la Chişinău ). O escală de
vreo 4 ore. Bagajele – la camera de păstrare, iar noi, duminica, o luăm spre
Casa Vernescu. Însă berea o bem în Piaţa Amzei, totuşi. Îi telefonez lui Călin
Husar de la „Lăptăria lui Enache” (Teatrul Naţional). Acolo, din nou bere, o
gustare. Apoi – tiu, tiu! cu trenul nr. 15 spre Timişoara.
Dar,
până la plecare, un caz în Bucureşti. Lângă restaurantul „Pescarul” aparatele
de telefon nu returnează fisa de 50 de lei. Ce să fie? Eu, detectivul, la două
aparate, în deschizătura unde trebuie să revină moneda nefolosită, trăgând de
„mădularele” de fier, descopăr câte o cârpă de pluş ticsită acolo! Moale,
dom’le! Scot cârpele, cad monedele ce se opriseră deasupra „căluşului” de
catifea! Cei care vroiau să telefoneze şi nu reuşeau, credeau că-i înşeală
aparatele, însă vreun Mitică-şmecherul, bagabondul,
a inventat chestia cu căluşul de pluş, pe care, scoţându-l periodic, se alege
cu zeci de monede de câte 50 de bani. Ah! Bucureştiul cu diverse taine, multe
din ele – mărunte, de 50 de bani…
Pentru
prima oară în viaţă, călătoresc cu un „bilet în circuit”. Avantajele: e mai
ieftin. Însă noi, „străinii” pruto-nistreni, nu putem beneficia de scadenţe,
adică de un atare bilet. Iar dl Moţoc aflase ieşirea din situaţie: la fiecare
staţie, facem întrerupere, confirmând-o la şeful gării. De câte 3 zile pauza.
Iese… în circuit niţel şmecher.
Biletul
în circuit îmi aminteşte de 4 martie 1977. Până în clipa declanşării
dezastruosului cutremur, citeam din cartea de reportaje a Veronicăi Porumbacu,
intitulată chiar aşa: „Bilet în circuit”. Iar când prinse a se zgudui casa
(eram la etajul 3, româneşte) de pe Şoseaua Hânceşti 22 A , cartea îmi căzu din
mână! Eu îl înşfăcai pe Vasilică, Zinovia – pe Angela (fratele şi sora ei
veniţi la noi pe ospeţe de la
Pereni , Rezina) şi o zbughirăm în jos pe scări.
A
treia zi după nenorocire, am aflat că Veronica Porumbacu, Mihai Gafiţa, A. E.
Baconsky şi Alexandru Ivasiuc (erau împreună) muriseră sub ruinele
Bucureştiului… Astăzi, am trecut pe străzile care au renăscut. Au renăscut fără
cei care s-au stins în seara de 4 martie 1977…
Las
aici nişte litere cam ameţite: o caligrafie oarecum chinuită de clătinarea
impulsivă a acceleratului. Controlorul ne cere sporul de viteză. Îl avem. Dl
Moţoc cunoaşte ce înseamnă o organizare impecabilă.
Aşadar,
scuturat drăceşte de trenul în viteză, de am impresia că aş locui, câteva ore,
într-un compresor imens, fie şi ca cel de la pomparea apei acolo, la Dunăre , la Capidava. Îmi amintesc
ce i s-a întâmplat amicului Ioan Mânăscurtă (mi-a povestit) care călătorea
împreună cu Aurel Scobiolă spre Moscova, în tren. După uşurarea damigenei, după
vorbă lungă şi curiozitatea de a afla ce mai au prin unele sticle cu eticheta
berzei albe pe ele, colegii, cum era şi firesc, s-au culcat, să se mai
odihnească. Ca mai june ce era, Mânăscurtă se cocoţă pe cuşeta de sus. Iar la o
izbitură de tren, plus o nefericită întoarcere pe cealaltă parte, organismul
tânărului scriitor se prăbuşeşte cam de la doi metri înălţime, cu bufnitura de
rigoare, pe duşumeaua compartimentului. Ca prin somn, Scobioală zice: „Bre
Ioane, parcă aşa se coboară omul de pe poliţă?”…
Apropo,
bucăţile de urşinic cu care, hoţeşte, fuseseră înfundate telefoanele publice
din Bucureşti pentru a capta dobânzi monetare, erau de aceeaşi culoare – maro – cu bucata de catifea cu care eu îmi
fac lustru la pantofi.
8.VIII.1994
O
zi de luni repezită sau care doar ne repede, cu piciorul stâng, pe înţelesul
lumii aşa stând lucrurile: ajunşi la Timişoara , o începem cu un fiasco, sperăm –
provizoriu: scriu aceste rânduri după 5 ore de la sosire (la 7,00). Nu ne-a
întâmpinat nimeni, nu ne-a aşteptat nimeni. Dl Costea Migai şi dna Vera Pop de la ASPBB sunt de negăsit
(deocamdată?). Trecem pe la revista „Orizont”, cu gândul să-i aflăm acolo pe
Cornel Ungureanu sau Mircea Mihăieş. E prea devreme. Îi telefonez dlui Moţoc la Galaţi , înfăţişându-i
situaţia „aflării noastre pe drumuri/ străzi timişorene”. Sfatul: apelaţi la Mitropolie. Apelăm ,
telefonic. Răspuns: „Nu putem să vă cazăm, am desfiinţat căminul”. Bu-u-un!...
Intermezzo:
revenim la Gara Timişoara-Nord.
O cafea, o pepsi, o ţigară, o… o… Totul e la litera „O”(f), însă fără semnul
exclamării, semn că nu suntem complet dezarmaţi. Nicolae Leahu ţine, e
rezistent la nedumeriri.
Şi
la Timişoara
– muzică leşietico-lăutărească, zisă de o voce de semi-castrat (dacă e un el, i
s-a scos un testicul; ei – un ovar…); acompaniament la un acordeon răblăgit,
scăpat, vede-se, cam des pe jos de ţiganul ce piroteşte pe la petreceri.
La
telefon, îl găsim, în fine, pe Mihăieş. Îl aşteaptă pe Ungureanu, „care deţine
şi cheile, şi banii”. Mai revenim cu telefoane, din vreme în vreme. Acum e ora
12,00.
În fine, am fost primiţi şi
cazaţi la Mitropolie.
19.VIII.
Găvozdiţi
cu Nicolae într-un „Trabant” – suntem totuşi doi bărbaţi destul de bine legaţi,
ca să ne simţim cât de cât confortabil în astfel de vehicul, ajungem la
mănăstirea Sâmbăta de Jos, unde, de la Mitropolie , se dăduse veste să fim primiţi
creştineşte. Pe drum, ni se povesteşte despre ororile generalului ungur Bukov
care a distrus multe lăcaşe creştine. La faţa locului, citim informaţia: „În anul 1785, la cererea
administraţiei catolice şi la insistenţa episcopului greco-catolic Grigorie
Maior, curtea de la Viena
trimite pe generalul Preiss, care dărâmă mănăstirea Sâmbăta de Sus. Astfel
încât chiliile au fost distruse complet, iar biserica a fost adusă în stare de
ruină. Timp de aproape 140 de ani complexul monastic rămâne pustiu, până în
1920…”
Complexul monastic e reconstruit
complet. În curtea largă a mănăstirii întrebăm de un călugăr în etate unde am
găsi stareţul mănăstirii. El se oferă să ne conducă.
Apoi vizităm complexul monastic.
Ni se arată şi locul de veci pe care şi l-a hotărât ÎPS Antonie Plămădeală.
Basarabeanul va fi înmormântat în Ardeal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu