„O stare de spirit” – aşa se intitula editorialul
primul număr al revistei Contrafort
care apărea în octombrie 1994, încercând să răspundă aşteptărilor unei
generaţii noi de scriitori basarabeni – generaţia optzecistă –, „surata” mai
mică în ani a Generaţiei ’80 din România, de care ne simţeam apropiaţi şi
solidari în opţiuni estetice şi existenţiale. Odată cu primul număr al Contrafortului,
enunţam şi programul publicaţiei, pe care, ulterior, l-am sintetizat în două
teze: promovarea spiritului critic şi sincronizarea cu literatura română
contemporană. O revistă a creaţiei literare, o oglindă a vieţii culturale, o
arenă a dezbaterilor intelectuale şi civice pe teme de larg interes pentru un
public cultivat şi exigent.
Contrafort
şi-a dorit, prin
obiectivele sale, să completeze cu o „verigă basarabeană”, de respiraţie nouă –
alături de Sud-Est Cultural –, salba
de publicaţii de prim-plan ale culturii române: România literară, Contrapunct
(prima serie), Convorbiri literare,
Revista 22, Dilema, Orizont
(Timişoara), Echinox (Cluj-Napoca)
ş.a. Dar şi circuitul publicaţiilor din exilul românesc, cum au fost Agora şi Meridian (redactate de Dorin Tudoran în Statele Unite). Ulterior,
atunci când elanurile tinereşti au trebuit să se încline în faţa vârstei
biologice a redactorilor săi (atent supravegheată de tot felul de „amici” din
lumea literară), am redefinit Contrafortul
drept „revistă de literatură şi dialog intelectual”, păstrând liniile
directoare ale programului nostru şi deschiderea faţă de toţi creatorii
valoroşi din Basarabia şi România.
La ceas aniversar, „după 20 de ani” de la lansarea
Contrafortului, invităm câţiva
scriitori, colaboratori ai noştri de o parte şi alta a Prutului, să participe
la o anchetă consacrată acestui moment important din biografia revistei, o
anchetă mai degrabă reflexiv-evocativă. Lecţiile vieţii, inclusiv nefericita
ruptură care a intervenit în 2013 (sistarea sprijinului financiar de către ICR) dând peste cap regimul firesc de
apariţie a revistei – episod ale cărui consecinţe le resimţim şi azi –,
spulberă, descurajează orice „abur festivist”, făcându-ne să privim cu un
optimism moderat aventura ce se întinde în faţă.
– Cum v-aţi simţit în paginile
„Contrafortului” şi ce înseamnă pentru Dvs. colaborarea cu revista noastră?
Leo Butnaru: M-am simţit şi mă simt primit cu prietenie,
colegialitate, dar şi cu generozitate la „Contrafort”, unde, de ani mulţi deja,
semnez o rubrică permanentă, „Cosmograme”, dar şi grupaje de poeme sau texte de
opinie. Pentru un scriitor, e un noroc să aibă posibilitatea de a colabora la
această revistă temeinică, serioasă, apreciată fără echivoc drept una dintre
cele mai valoroase publicaţii ale contemporaneităţii/ spiritualităţii
panromâneşti. Publicaţie de o orientare modernă, înnoitoare, însă care respectă
principiile clasice: valoarea
textelor, excluderea autorilor întâmplători, conceptul general de structurare
redacţională elevat. Onorându-şi numele, inclusiv în simbolismul său
(consolidare, întărire), „Contrafortul” este expresia sui generis a unui nivel înalt de ctitorie cultural-artistică,
estetică de certă particularizare, când sunt îmbinate generozitatea
cu criteriul valoric, solicitudinea cu rigurozitatea. Însă trebuie subliniat că
această revistă modernă, elitară nu este doar un catalizator al modificărilor
de conştiinţă artistică, un barometru al esteticului, ci are şi o implicaţie
socio-ideatică în ceea ce anticii numeau res
publica, periodic lansând chestionare/ sondaje tematice incitante, astfel punând umărul şi la construcţia
comuniunii naţionale. Astfel că, prin complexitatea activităţii sale,
„Contrafort” rămâne a fi un modul şi model de referinţă în complexitatea
istoriei literare, socio-culturale româneşti contemporane, contribuind la
crearea şi reflectarea acesteia, având asigurată deja o nişă de arhivă ce va
atrage investigatorii din viitor, pe care îi vor interesa versantele, de
împlinire şi de continuare, a două secole, XX – XXI. La distanţă în timp, se va
înţelege importanta contribuţie a contrafortiştilor
la configurarea totuumului spiritualităţii româneşti, în care revista noastră
propulsează evenimente şi elemente din, în primul rând, Moldova Estică, spaţiu
ultragiat de istorie, însă mereu vital prin creaţie, în creaţie, cu o anumită
specificitate, cu nuanţări ceva mai altfel,
însă fără a reclama rabat axiologic. Graţie „Contrafortului”, toate astea devin
mai dinamice, mai accentuate, ca ideaţie, semantică şi valoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu