Partea a II-a
(prima parte o puteţi citi aici: http://leo-butnaru.blogspot.md/2015/07/poetul-dintr-o-generatie-de-prunci.html#more)
Liviu
Damian a fost printre autorii care era de înţeles că trăiesc, tensionat, o
strădanie de afirmare întru recunoaşterea creaţiei lor drept importantă şi
chiar indiscutabil una de vârf, implicându-se, relativ discret (ceea ce este
egal – nu? – cu relativ indiscret), în competiţia ierarhică ce devenea, în
anumite momente, destul de dură, cu revendicări reciproce între actanţi, cu
ruperi – pe o vreme – de amiciţii. Aceasta reiese şi din notele mele de jurnal
din 1974 (8 august), când Liviu Damian îmi spunea: „Am întâlnit doi
cititori-duşmani. Unul îl iubea la nebunie pe V., altul – pe mine. Nu se puteau
împăca. Eu însă nu încurajez idolatrizarea”. (Numai că Damian nu e, totuşi,
deloc străin de ceea ce... contestă... Am auzit că se cam ciondănesc înde ei,
cu V.)”.
Posibil,
succesul de public al unor confraţi l-au făcut pe Liviu Damian să se orienteze
spre o retorică pe care şi-o dorea discretă, totuşi, strunită, dusă în surdină,
alteori însă – vibrată din toate coardele deodată, nuanţată programatic. L-aş
mai defini şi ca pe un promotor al tradiţionalismului luminat, înnobilat de
estetizare în atingere sau chiar conlucrare cu modernitatea. Dacă Gheorghe Vodă
şi Ion Vatamanu, colegii săi de generaţie şi de debut (primii doi îşi publică
prima carte în 1962, Damian în anul următor), sunt, chiar de la începuturi, de
partea reînnoirii „moderate” a poeziei ce se scria între Prut şi Nistru (e
drept, mai târziu au tins spre formulele retorice de un civism accentuat, pe
care Vatamanu, spre exemplu, l-a urcat la tribună, l-a scos în stradă), Liviu
Damian s-a arătat ceva mai circumspect faţă de verslibrism şi „densitatea”
metaforică, faţă de stilistica prozodică transfrontalieră, să zic, în periplul
ei dinspre Bucureşti spre Chişinău, în fine dinspre Vest spre Est, stilistică
oarecum în răspăr cu autohtonismul lăcrimos, sentimental, în măsura în care
acestea erau îngăduite de „eroica” ideologie a realismului socialist, dar mai
cu seamă cea a partidului comunist (dar, de cele mai multe ori, efuziunile
retorice ale versificaţiilor din acele vremuri erau unele jubilative,
entuziaste, pe scurt – sovietice socialiste erau).
În
tenta lor publicistică la zi, unele versuri din anii ’80 ale lui Liviu Damian
lasă să se înţeleagă că ar fi fost programate conştient în elaborare şi
ideaţie, vorbind despre pericolele ecologice, atomice etc. La timpul respectiv,
au avut o audienţă, priză la cititor/ ascultător poemele despre învăţătorii de
la sate, cele despre intoxicarea bietelor sătence cu otrăvurile frunzei de
tutun pe care îl creşteau la colhoz, cele despre apa Răutului elogiat cândva de
Cantemir, însă ajuns în nemila agriculturii socialiste care îl exploata
nemilos, până la anihilare („Răutule, râu cu ape sure./ Răutule, faţa mi-am
muiat/ în ruşinea ta ca-ntr-o pădure/ cu frunzişul ras şi spulberat. // (…)
Te-am cântat şi nu te-am apărat./ Răutule, râu cutremurat…”); sau alte texte,
şi ele de un retorism uşor extravertit, cu sensurile „date în vileag” direct,
ceea ce amintea de Ioan Alexandru din perioada sa post-juneţe şi de Adrian
Păunescu-tribunul, cenaclistul protagonist la „Flacăra”. Erau versuri care
treceau drept curajoase, însă de un curaj temperat, calculat, pentru că Liviu
Damian ştia să dozeze, unii dintre colegi spunând că ar avea „minte de neamţ”.
Eu unul nu ştiu cu ce s-ar deosebi mintea unui poet neamţ de mintea unui poet
român, de aceea nici nu cred că al nostru
ar trebui sau n-ar trebui să fie ca al
lor.
Însă,
pe de altă parte, programatele gesturi de captatio
benevolentiae le-a jucat festa mai multor poeţi buni, inclusiv lui Liviu
Damian şi Ion Vatamanu, acesta din urmă renunţând – cu speranţa de a reveni –
la stilistica unei prozodii moderne care îi mergea, care îl prindea (sau: îl
prinsese cândva!). Se aluneca în retorică, în rime sonore, cuvintele urcând din
inimă şi coborând din creier în timpanele celor din stradă care nu aveau chef
să citească poezie, literatură în general, ci doreau doar să asculte ce spun
scriitorii; să le-o spună cât mai pe înţeles de oameni nu prea daţi cu cartea,
cu subtilitatea artistică.
Prin
urmare, în creaţia poetică, dar şi în publicistica lui Liviu Damian, ideaţia
ţine, dominant, de importanţa problemelor vieţii la zi în conţinutul lor
esenţial, dezvăluite cu o anumită diplomaţie, să zic, care să nu aţâţe prea
mult suspiciunile cerberilor de la cenzura social-ideologică ce trebuia să aibă
mare grijă să se creadă că în URSS în genere nu există probleme, în afară de
confruntarea cu sistemul capitalist în iremediabilă putrefacţie.
La
nici 40 de ani împliniţi (în 1973), într-un interviu, Damian îi spunea
colegului Saka: „Noi, Serafime, suntem o generaţie de prunci cărunţi. Adică
prematur îmbătrâniţi… Cine vrea să ne ştie, să ne cunoască, să accepte pentru
început acest paradox. Dacă la 10 ani, în lipsa taţilor topiţi în bătălie, am
dus plugul de coarne, nici la 50 de ani nu ne vom putea considera profesionişti…”
Mie însă, în
tinereţe, pe când eram colegi de cabinet redacţional, Liviu Damian mi se părea
aproape de a întruchipa un profesionist adevărat, dedicat integral literaturii:
preocupat de poezie, eseu, traduceri, lecturi temeinice, în comportamentul său
remarcându-se o efervescenţă, o pasiune, un entuziasm pentru scris, în general,
şi pentru cel artistic, în special. Însă nu a fost să dureze, poetul văzându-se
nevoit să plătească şi el tribut angajamentului social. Şi aici iar găsesc
potrivită o trist ilustraţie-extras din jurnalul personal, din 8 februarie
1986: „Cel mai apăsător lucru, până la sfârşeală, e să vezi pe coridoarele
uniunii (scriitorilor) marea risipă de timp; risipesc cu toţii, fără minim
folos, şi nici tu nu poţi să rămâi completamente osebit. Joc, până la demenţă,
de table, triluri logoreice între fumuri de ţigară, reluări de probleme
răs-uzate, răs-banalizate, dar, e drept, – nerezolvate. Şi cine ştie dacă vor
fi cândva rezolvate problemele ce ţin de condiţiile, dar şi de ambiţiile
scriitorilor. Văzându-i pe A. C.,V. T. sau P. B., te îngrozeşti, prevăzându-ţi
şi semicentenarul tău şters, fără culoare şi energie.
Pălăria
comună de sub care atâtea frunţi înguste vor să se arate proeminente, eminente,
ale unor personalităţi… La US ,
picanteriile viclene ale lui A. B., de asemenea – cele ale lui G. V., dar, e
drept, şi unele sclipiri de înţelepciune ale acestuia, sporovăielile
intelectualo-etnografice ale lui I. G., poezele «scremute» întru echilibru şi
vorbă bine aşezată ale lui I. V., I. N. – statuie a trândăviei şi indiferenţei,
gravitatea spânzurând peste hăurile ridicolului a lui X., ţanţoşismul sarcastic al lui A. B., împăunarea bolnăvicioasă a lui
I. G., autoritarismul lins până i se vede urzeala din rafie a lui P. B.,
cretinismul crispat al lui M., etc. – ce galerie de inşi pentru cam uitatul gen
al pamfletului! Şi încă atâţi alţii care umblă pe coridoare, stau în cabinete,
dar care, de fapt, nu există… Experienţe în vid cu pana care, neîntâlnind
rezistenţa aerului, cade şi ea ca o piatră!...”
Astăzi,
la peste un sfert de secol, la recitirea acestei file de jurnal, îmi dau seama
că nu e deloc întâmplător că din ea lipsesc iniţialele relativ criptate ale
prenumelui-numelui Liviu Damian care, însă, din păcate, trebuia să colaboreze
cu atare specimene risipitoare de toate. Pentru că, asta e, poetul avea
familie, copii de crescut şi nu se putea fără un serviciu. A fost angajat
secretar la USM
şi chiar dacă se părea că e printre scriitori, nu totdeauna putea să rămână şi
în literatura propriu-zisă, deoarece acea moară ideologizată, supravegheată,
dirijată cu obstinaţie de diverse organe, de multe ori era completamente în
afara artei scrisului, la rându-i măcinată ea însăşi de rutină şi de indicaţii
realist socialiste. Iar secretarii, toţi, de la unul la trei, consultanţii şi
alţi angajaţi-funcţionari trebuiau să fie „exemplu de urmat” şi la adunările de
partid, închise sau deschise, şi la cele generale, şi la diverse dezbateri
impuse de secţia ideologie şi propagandă a CC-ului, şi la… Astfel că şi Liviu
Damian, care vorbea convingător despre Eminescu sau Creangă, nu putea să tacă
(nu era lăsat, la urma urmelor) când se punea în discuţie „genialele
capodopere” ale lui Leonid Ilici Brejnev „Pământul mic” sau „Desţelenirea”; nu putea să rămână neutru,
neangajat, când, de sus, venise indicaţia ca Brejnev să fie primit în Uniunea…
Scriitorilor (!) din URSS şi toate organizaţiile de condeieri din republicile
unionale trebuiau să salute cu entuziasm propunerea, să-l elogieze pe primul
secretar al PCUS care, de fapt, nu avea nimic cu literatura, dar căruia trebuia
să i se înmâneze carnetul de scriitor nr. 1! Uneori, primul secretar, Pavel
Boţu, se mai eschiva de la manifestări propagandistice destul de hazlii, chiar
dacă, se întâmplau, să fie legate şi de „pierderi grele”, astfel că ceremoniile
funerare „prin corespondenţă” la moartea primilor secretari ai partidului,
Andropov sau Cernenko, trebuia să le deschidă şi să le modereze Liviu
Stepanovici (cel al lui Brejnev a intrat – nu se putea altfel – în atribuţiile
lui Pavel Petrovici). Bineînţeles, în atare situaţii, scriitorii de talia lui
Liviu Damian păreau… nelalocul lor, dar – ce să-i faci? Cum să nu te
implici?... Eu unul consider că cei zece ani de funcţionar la USM au fost pentru Liviu Damian
cronofagi, mult mai puţin productivi decât s-ar fi putut într-o situaţie de
normalitate şi libertate socială, profesională… Astfel de angajări şi, implicit
(volens-nolens!), angajamente în serviciul… – da, în serviciul etc. – le era pe
potrivă unor Arhip Cibotaru sau Vera Malev, Ala Korkina sau Ştefan Harbuz, însă
nicidecum scriitorilor cu adevărat dotaţi, ca Liviu Damian sau Aureliu Busuioc,
acesta nu o singură dată regretând… autoironic timpul fituit în funcţia-i de
secretar la USM. Cică ,
nici barem cu salariul nu se alegea, cam lăsându-l lună de lună la bufetul şi
barul instituţiei breslei. Dar, spuneam, Liviu Damian avea familie, copii de
crescut şi trebuia să se supună implacabilului imperativ că Uniunea
Scriitorilor cere jertfă – arta scriitorilor, secretarilor, angajaţilor ei (a
celor dotaţi, bineînţeles, nu a caracudei birocratice veleitare – caracuda era
destulă în cele 5 etaje şi în subsolul cu bar ale casei în cauză!).
Nu
încape îndoială că întârzierea relativ îndelungată în statele administraţiei
Uniunii Scriitorilor l-a privat pe Liviu Damian de şansa de a-şi da plinul
măsurii literare într-un ritm mai firesc, încurajat de libertatea creatorului
profesionist; i-a „amestecat” personalitatea într-un melanj colectivist,
instituţionalizat, ba chiar etatizat, în care convieţuiau atât de „armonios”
ceva vocaţie cu totala lipsă de aşa ceva, ceva valoare în „strânsă legătură” cu
strânsurile de texte semnate de funcţionarii gen (şi masculin, şi feminin) Alla
K., Arhip C., Vera M., Şt. H., Gheorghe M., Gheorghe C., chiar Pavel B. Era
ceva toxic în acea atmosferă supravegheată cu atâta vigilenţă făţişă până la
obrăznicie de partid şi deloc tainic de flăcăii „din preajma Planetariului”,
unul dintre ei fiind chiar mai marele pe USM, curatorul instituţiei, intrând,
k.g.b-istul de el, fără jenă, la secretarul organizaţiei – a celei propriu-zise
a scriitorilor, şi la secretarul de partid, şi la cel de comsomol, şi pe la
redactorii-şefi ai publicaţiilor subordonate respectivei instituţii. Acolo era
încurajată suspiciunea şi delaţiunea, pâra între colegi, fuga la CC cu noutăţi „periculoase”
orânduirii sovietice socialiste.
De
unde şi dihotomia destinului şi creaţiei lui Liviu Damian. Amplitudinea trasată
nefiresc, parcă, de la poetul sentimentului românesc (se înţelegea din
memorabilul său poem Sunt verb) – la
autorul pierdut în verbozitatea textului „kilometric” Dar mai întâi ce îl slăvea pe tatăl bolşevismului. Se părea că
tocmai fiul unui fost deţinut în Gulag, fiul unui mare nedreptăţit să evite
astfel de… – de ce?... Însă paradoxul… dramatic continuă, poetul frunzei de
tutun ce otrăveşte satul care o cultivă dând şi sutele de versuri din Un spic în inimă despre „tractoristul
înflăcărat” Gribov; de la pledoariile lui cetăţeneşti întru ocrotirea neamului
şi pământului – la greu calificata-i
înfăţişare la secţia de propagandă a CC al partidului comunist, pentru a-şi
arăta dezacordul cu unele spuse ale lui Gheorghe Vodă la seara de 50 de ani ai
lui Petru Cărare. De la omul bine dispus, uneori vesel, cu un râset răsunător,
pe care, peste scurt timp, îl puteai vedea ofuscat mai mult de cele ce gândea,
îşi imagina, decât ce s-ar fi întâmplat în realitate – gestul, cuvântul,
oarecare, a vreunui coleg i se putea părea lui Liviu Damian sfidătoare,
jignitoare.
În
fine, de la omul ce părea sănătos-tun, puternic ca un taur, la suferindul care
avea să se stingă, răpus în doar câteva luni de o boală necunoscută şi
necruţătoare! Se spune că ar fi fost contaminat de un virus fatal în timpul
călătoriei pe care o avusese în Yemen, dar nu e sigur… Astăzi, unii presupun că
ar fi putut fi la mijloc şi malpraxisul…
Însă, am impresia, lui Liviu Damian, pica,
necazurile născute de neînţelegere şi auto-fabulaţie de cele mai multe ori îi
trecea relativ repede.
*
Ca
om, poetul Liviu Damian avea o reputaţie, implicită, de dur sau, hai să
ajustăm, – de cvasi-dur. Ceea ce cred eu venea din educaţia în familie, una
exemplară pentru viaţa satului interbelic şi din perioada războiului. Părinţii
săi, intelectuali de ţară, erau altfel organizaţi şi orientaţi în viaţa de
familie decât săteanul simplu de dincolo de gardul casei domnului învăţător din
Strâmba. Iar Liviu-copilul a însuşit ceva din felul de a fi al tatălui său,
urmându-i modul de a fi şi acţiona chiar şi atunci când, din nenorocire, acesta
fusese arestat de NKVD şi întemniţat în Gulag. În absenţa părintelui, Liviu,
împreună cu sora sa, elaborau, afişau o revistă a familiei, unele din
exemplarele căreia s-au păstrat şi care au fost prezente pentru prima oară în
expoziţia dedicată semicentenarului din ziua naşterii poetului (1985), dată pe
care, din păcate, nu a depăşit-o cu mult, stingându-se în iulie 1986.
Discursul
poetului de valoare era însoţit şi de dorinţa (nu prea) ascunsă de a înainta pe
scara ierarhică – şi ar fi meritat să înainteze. Destinul său purta stigmatul
fiului de „duşman al poporului”… Tatăl nu-i fusese pur şi simplu deportat –
pentru ce ar fi fost deportat un învăţător de ţară care nu avea bogăţii, care
nu avusese zilieri? Satrapii comunismului îl întemniţaseră pentru motive
politice.
În
astfel de dualitate existenţială era, cum spunea undeva Mircea Radu Iacoban,
mai degrabă „vorba despre o relaţie specială cu instituţia compromisului,
căreia mai toţi îi acordăm, cu indulgenţă ajungând până la laşitate, funcţia de
justificare a gesturilor care ne incomodează amintirile”.
Dar,
incontestabil, lui Liviu Damian nu i s-a putut contesta curajul, atât cât l-a
avut şi a fost remarcat la timpul său. Însă nu într-atât, pentru ca să se poată
face mituri pe această temă, cum se întâmplă într-un crochiu al ziaristei T.
Gorincioi: „Mai aflăm de la fiul său că (…) participă cu un serial de materiale
la «Europa Liberă». Dar, în scurt timp, este luat în vizor de autorităţi”.
(Iniţial,
am citit aceste informaţii pe site-ul http://www.capitala.md/index.php?option=com_content&view=article&id=1605:liviu-damian-
75-de-ani-de-la-natere&catid=14:cultura&Itemid=15 – care însă, în timp,
a fost dezactivat; actualmente, ele se află la adresa valabilă:
http://ru.scribd.com/doc/109340430/Liviu-Damian#scribd.)
Să
fim serioşi! Aşa ceva nu s-a întâmplat, nu a pus pe jar autorităţile! Pentru
că, dacă Liviu Damian ar fi cutezat să trimită nu un serial (!) de materiale,
ci măcar un textuleţ oricât de nevinovat la respectivul post de radio, chiar a
doua zi la USM ar
fi fost convocată adunarea închisă de partid, apoi cea deschisă, tot de partid,
care l-ar fi exclus din rândul membrilor PCUS, ceea ce ducea automat la
eliberarea din postul de secretar al organizaţiei scriitoriceşti, după care i
s-ar fi suspendat dreptul la semnătură, ar fi fost hărţuit de securitate etc.!
Iar T. G. are o vârstă care i-ar fi permis să afle „pe viu” de acel iminent
scandal care nu putea să nu se întâmple „după călătoria în Patria interzisă”,
zice corespondenta că ar fi zis fiul poetului, călătorie ce avu loc, din câte
ştiu, în anul 1983 (în decembrie, când s-a stins Nichita Stănescu) – scandal
care, în realitate (şi… irealitate!), nu a avut loc din simplul motiv că niciun
scriitor din RSS Moldovenească nu a apărut, cu vreun mesaj, la radio „Europa
liberă”… De s-ar fi întâmplat contrariul, o atare incredibilă faptă de curaj ar
fi fost invocată la nesfârşit la fel de fel de mitinguri şi manifestaţii, ar fi
fost trecută în primele fraze ale analelor luptei de rezistenţă a intelectualilor
prutonistreni contra bolşevismului. Prin urmare (şi aceasta ar fi o lecţie a
istoriei), să nu fabulăm, să nu mitologizăm nici chiar atunci când, mă rog,
s-ar mai putea închide ochii la niţică exagerare, însă nicidecum în cazuri
absolut lipsite de temei.
Însă
odată provocat, cazul se cere explicat şi mai pe larg, şi pe mai înţeles, şi în
mai concordanţă cu obiectivitatea istorică. Să pornim de la premisa că, din
păcate, la Chişinău ,
dar şi în mai toate capitalele fostelor republici sovietice unionale, cu
excepţia Moscovei, lipseau „dotările” şi condiţiile necesare unor contacte ale
eventualilor disidenţi, opozanţi faţă de regim, cu Occidentul. Spre deosebire
de metropola sovietică, în aceste capitale naţionale nu erau acreditate
ambasade, consulate; de regulă, în Chişinău sau Riga, Kiev sau Frunze (capitala
RSS Khirghize), Tallin sau Erevan etc. le era interzis accesul corespondenţilor
de peste hotare, teatrelor din occident etc.
De
obicei, disidenţii ruşi se făceau cunoscuţi prin funcţionari, reprezentanţi ai
unor instituţii străine, care îi şi popularizau în Occident, unde întru
susţinerea lor luau atitudine şefi de state, agenţii de presă, organizaţii de
apărare a dreptului omului. (Cum s-a întâmplat cu academicianul Andrei Saharov,
ca să ne amintim de un celebru exemplu.) Prin unii diplomaţi, oameni de presă
sau editori, peste hotarele URSS puteau trece anumite scrieri contestatare,
care înfierau regimul bolşevic totalitar, cum s-a întâmplat cu unele romane ale
lui Aleksandr Soljeniţîn, iar mai înainte – cu „Doctor Jivago” al lui Boris
Pasternak.
Pe
când în capitatele republicilor unionale nu se putea face niciun… pas
contestatar, pentru ca următorul pas de acelaşi gen să nu fie anticipat, curmat
de organele represive. Iar poşta sovietică totdeauna a fost supravegheată cu
deosebită ferocitate ciclopică de KGB, care citea tot ce era expediat peste
hotare. În aceste sub-capitale periferice nu erau posibile, ca la Moscova , „samizdat”-ul (autoeditatul) sau „tamizdat”-ul” (dincoloeditatul; adică texte ale autorilor
din URSS publicate în Occident). Astfel că unele (rare) spirite relativ
curajoase, talentate, dar şi cât de cât în răspăr cu puterea republicană,
plecau la Moscova ,
unde se manifestau ca nişte cvasidisidenţi,
care, de fapt, nu erau în disensiune cu „întreaga” putere sovietică, ci doar cu
partea ei cea mai restrictivă, mai laşă, mai perversă – chiar din republicile
din care plecau (cum au fost, să ne amintim, cazurile lui Ion Druţă din RSS
Moldovenească, şi Cinghiz Aitmatov din RSS Khirghiză). Iar disidenţii „plini”
puteau fi doar din metropola sovietică. Astfel că existau ca şi cum două specii
de curaj şi disidenţă – unele de „calibru unional” şi altele de „calibru
local”, republican. Acestea din urmă se manifestau oarecum de la... distanţă,
de la Moscova ,
şi criticau spaţiile din care plecaseră benevol sau se văzură nevoite să plece;
mai bine zis, criticau puterea de acolo. De fapt, şi primul gen de curaj, cel
„unional”, general-antisovietic, se manifesta tot de la distanţă, însă de la
una transfrontalieră, „de după dâmb” (из-за
бугра), cum i se spunea versantului occidental al Europei, al lumii, aflat
în contrare cu socialismul mereu… înfloritor (fără, parcă, să ajungă şi la
roade; numai şi numai în floare).
Iar
în astfel de ecuaţii cu disidenţi şi cvasidisidenţi, contestatari, pe faţă sau
oarecum precauţi, ai regimului comunist totalitar Liviu Damian nu a fost
implicat. Nu e un reproş, ci o simplă şi necesară constatare. Lămuritoare. Dar
sigur, în fond, şi dânsul a acţionat în spiritul a ceea ce avea să se numească
rezistenţa prin cultură.
*
Poetul
inspirat, omul îngândurat, îndurerat, dar lucid, era conştient ce avea să
urmeze, scriind bărbăteşte, precum îi stătea în fire: „Bună seara – zic – şi
clipele mele./ Bună seara, somnule ce vii./ Bună seara, frunze, roiuri, stele/
care mă petreceţi în tării”. Poemul se intitulează „Întoarcerea fiului
încărunţit” care, de fapt, se află în pragul marii, definitivei plecări… Textul
a intrat în repertoriul bardului Tudor Gheorghe şi, probabil, acolo, din stele,
Liviu Damian îl aude răsfirat pe undele tăriilor, oriunde în infinitul
zămislitor de viaţă umană, de poezie, şi tot el, infinitul, – risipitor,
pierzător de toate astea…
În
poemele sale din prologul suferinţei, a „cumpenei care mă paşte”, sunt
frecvente verbele trecerii, ale plecării, abandonului, pelerinajului fatal:
„Vino, iubito, să te închini/ la dealul ce-n slăvi se petrece”; „Iubito, să
păzim copiii/ de întunericul ce trece”; „Ne fuge lumina pe-obraz/ ca roua în
pâine”; „Şi dacă pădurea se duce/ pe urmele frunzei de fum”; „Îmi fuge văzduhul
din cale”; „Spre tot ce vine şi se trece/ peste cel bun şi cel nebun,/ se lasă
o suflare rece”; „Suntem ca o carte frumoasă/ deschisă la ultima filă”; „ca să
uit că mâine pleci în zori”; „aştept visător o plecare/ şi visele mele-s
cărunte”; „Oare ce mai face luna peste munţi?/ Trece buimacă de
radare…/Lacrimile de lună/ lunecă pe ape”; „Gliei îi tot jurăm credinţă/ dar
satele le părăsim cu-ncetul./ Ruşinea fugii astea în fiinţă”; „Pelerin prin
necunoscut”; „Steaua îşi căuta urma…/ Melcul îşi urma drumul”; „Gaura înghiţi
stelele”; „Melcul porni din nou”; „Mi-a zis mama să revin”; „Firul tău prin
ceruri astăzi trece,/ amintirea ta – pe lângă sat”; „şi nici vede graba/
brazilor care trec”; „Stă sora la post şi veghează./ Un tren se aude plecând” –
şi astea doar dintr-o cărţulie de nici 30 de pagini, „Melcul şi steaua”, prima
editată cu literă latină, în 1996, la zece ani de la plecarea lui Liviu Damian…
Şi
dacă menţionam la începutul acestor pagini că Liviu Damian e un poet egograf,
esenţele destinului său, modului său de a fi şi de a trece, implacabil,
Dincolo, se află (şi) în aceste rânduri din poemul „Părinţii”, de asemenea
interpretat de Tudor Gheorghe: „Mi-a dat tata minte trează,/ calcul rece ca un
scut./ Mi-a dat mama dor tăcut,/ inimă ce sângerează. // Mi-a zis tata de
lumină/ să-mi fie pocalul plin./ Mi-a zis mama să revin/ lângă ea, sub o
colină”. Şi aşa a fost: poetul a revenit lângă mama sa, lângă părinţii săi,
acolo, sub colina cimitirului din Strâmba, azi Corlăteni.
*
Îndemânarea,
priceperea jurnalistic-redacţională, să zic aşa, i le-am remarcat şi cu ocazia
unor deplasări comune cu dublu scop: întâlniri cu cititorii şi scrierea, în
trei (era cu noi şi Andrei Burac), a unor pagini publicistice pentru „Tinerimea
Moldovei”. De cum urcam în maşină, Damian prindea a schiţa planul periplului
nostru, „văzând”, anticipat, rezultatul. În timpul unei astfel de călătorii, în
raionul Râşcani, am trecut şi pe la casa părintească a lui Liviu Damian din
Leadovenii de atunci, Corlătenii de azi. Poetul îşi lăsa în vacanţă, la bunic,
copiii, pe Rodica şi pe Florin pe care – îmi mai amintesc – pe drum, în goana
maşinii, îi tot sfătuiau să nu privească prin părţi, ci drept înainte, nu care
cumva să le fie afectată corectitudinea vederii.
Din
acea călătorie îmi mai amintesc de o vizită la fabrica de uleiuri eterice din
Râşcani, de unde Liviu Damian a luat esenţe tămăduitoare pentru prietenul său
leton în suferinţă, a poetului Imants Ziedonis (au scris împreună o care
intitulată „Pâinea”), căruia i se prescrisese o aromoterapie.
Îmi
mai amintesc că în casa părintească (să fi fost prin 1975, 1976) am remarcat
două picturi în ulei de dimensiuni nu prea mari, semnate cu numele: Vrăbiescu.
Era vacanţă, şcoala pustie, iar articolul lui Damina se intitulă „O bancă în
ploaie”. (Pagina pe care am scris-o în urma călătoriei prin raionul Căuşeni se
intitulase „Copilul şi floarea câmpului”.)
Iar
la Chişinău ,
am fost câte o singură dată în două apartamente ale poetului, unul, cel din
sectorul Botanica, altul – de pe strada Puşkin, în primul caz când Damian se
afla într-o acută criză existenţială, familială (ne spunea, mie şi lui Iulian
Filip, că, noaptea, încuie uşa biroului
în care dormea din teama să nu fie atacat; avea motive…), în al doilea caz, din
păcate, când colegul se afla în preajma dezastrului existenţial, al definitivei
sale plecări. La „Literatura şi arta”, îi publicasem o pagină de versuri, pe
care le scrisese în spital şi care se intitula „Oile albe, oile negre”. Poetul
ne-a rugat, pe mine şi pe Pavel Nică, secretarul de redacţie, să-i ducem
săptămânalul seara, direct de la tipografie, ceea ce am şi făcut. Cu câtă
voluptate privea Damian acea pagină! Îi rugase pe cei ai familiei să-i citească
din versurile inserate acolo. Iar mezina Gabriela ne spuse pe de rost şi alte
poeme ale tatălui.
Nu-mi
pot aminti însă, dacă în acea seară s-au făcut auzite şi cutremurătoarele
versuri bărbăteşti: „Bună seara – zic – şi clipele mele./ Bună seara, somnule
ce vii./ Bună seara, frunze, roiuri, stele/ care mă petreceţi în tării”.
Bună
seara, Liviu Damian!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu