S-a născut în familia unui comerciant de ceaiuri ce
descindea din spița celor trimiși de regimul țarist la ocnă în Siberia. În
1871, familia Kandinski se stabilește la Odessa , unde Vasili absolvi gimnaziul clasic,
făcând și studii de arte plastice, muzică. Urmează dreptul la Universitatea din
Moscova (1886 – 1892). Peste un an își susține disertația „Despre legitățile
retribuirii muncii”, iar peste alți trei ani pleacă la München , unde studiază
arta plastică. Aici face cunoștință cu elvețianul Paul Klee, viitorul său
prieten și camarad întru creație. Călătorește mult prin Europa și Africa de
Nord (1903 – 1907). Se integrează în boema moderniștilor germani. După
revoluția bolșevică din Rusia, deține funcții înalte la Comisariatul
Învățământului, însă în 1921 se reîntoarce în Germania. În 1937, pânzele sale
și ale altor pictori-avangardiști sunt vernisate la expoziția inspirată de
Hitler, intitulată apocaliptic „Artă degenerată”. Kandinski solicită cetățenia
franceză, locuind la
Paris. Cântul său de lebădă ar fi fost, presupun exegeții,
lucrările executate în așa-numita tehnică a „abstracțiunilor biomorfe” – „Curba
dominantă”, 1936; „Compoziția 10” ,
1939; „În jurul cercului”, 1940; „Dublu acord”, 1942, – denumiri de opere
picturale care s-ar potrivi perfect și ca titluri ale unor cărți de poezie.
Nimic surprinzător, deoarece Vasili Kandinski a fost nu doar un extraordinar creator-novator în artele
plastice – pictor, acuarelist, gravor, – dramaturg, teoretician al artei, moralist
ortodox, – ci și unul din cei mai originali poeți ai începutului de secol XX.
Aproape toate versurile sale au fost inserate într-un album, la care a lucrat
în perioada anilor 1908-1911. Prima variantă de lucru a fost una rusească,
numită „Sunetele”, pe care intenționa s-o publice la Odessa. Însă a se realiza
în faptă editorială i-a fost dat doar
variantei germane, „Klonge”, apărută la München (sfârșitul anului 1912). Aceasta era o
ediție fastuoasă, de 300 de exemplare numerotate și semnate de autor. Curând,
cartea-album devine foarte populară în
lumea avangardiștilor. Sub influența lui Kandinski, începe să scrie versuri și
Hans (Jean) Arp. Textele sunt primite cu entuziasm în cercul dadaiștilor din
Cabaretul „Voltaire” din Zürich. Contemporanii pictorului-poet, poetului-pictor
Vasili Kandinski au intuit din start grotescul și comicul personajelor înfățișate sub formă de „fenomene eminamente
spirituale”, a ceea ce însuși Kandinski definise drept „prelingerea cerului”
prin conturul obiectului. Implicit, versurile atestă crezul artistului, poetului
în apropierea „marii Epoci Spirituale”. Însă, precum se știe, avea să vină, să
năvălească bolșevismul, războaiele civile, stalinismul, hitlerismul... Oricum,
acestora și altor fenomene catastrofale le-a supraviețuit întreaga artă a lui
Vasili Kandinski, deci – și poezia lui, în structura căreia, printre alte
calități, trebuie să remarcăm o limpezime, o claritate „picturală” a expresiei,
o siguranță în potrivirea cuvântului tocmai la locul ce i se cuvine, care i-a
fost, cumva, predestinat.
L.B.
PRIVIREA
De ce privești spre mine printr-o
perdea albă? Eu nu te-am chemat,
nu te-am rugat să mă privești
printr-o albă perdea. De ce ea
fața ar acoperi-o? De ce chipul
nu ți-l deslușesc de după
cortina aceea albă? Nu mă privi prin /
alba perdea! Eu nu te-am chemat.
Nu te-am rugat. Printre pleoapele
închise văd cum privești spre
mine. De ce privești spre mine
prin albe cortine? Voi da la o
parte alba perdea și-ți voi
vedea fața, și tu pe a mea
vei vedea-o. Dar de ce nu pot
înlătura alba cortină? De ce ea
de mine-ți ascunde
fața?
PRIMĂVARA
1
În Apus – luna jună. În fața fălcii
căscate a cornului
steaua ei... Casă îngustă înaltă
neagră. Trei ferestre palid lumi-
nate. Trei ferestre.
2
În galbenul luminii
pete
palid-albastre. Doar pete
de-albastru palid
mi-au modelat ochii.
Era mare durerea
ochilor. De ce oare
n-a văzut nimeni
petele palid-albastre
din galbenul luminii?
3
Lăsă mâna în apa ce clocotește
și frige-ți
degetele! Lasă mai bine degetele
să-ți cânte despre durere.