Leo Butnaru
Cititorii mei/ tăi/ lui/
noștri...
Se întâmplă ca vreun jurnalist să mă întrebe cine cred eu că ar fi
cititorii mei...
Dumnezeu știe...
Pot spune cu certitudine doar cine nu ar fi cititorii respectivi.
Astfel, cum nu au citit poezie bieții rufoși-nevoiași
de pe timpurile lui Baudelaire sau Eminescu, așa nu citesc poezie nici îm-blugi-ații rufoși de bună voie și
„de lux” din zilele noastre.
Cum nu au citit poezie tatuații abundent din triburile
din junglă, așa nu citesc poezie nici tatuații-milionari care joacă fotbal sau
cei care chiulesc și pilesc pe la terase, prin baruri.
Cum nu citeau poezie papuașii care își puneau
belciuge, inele în nări, la fel nu citesc poezie duduile cu piercing-flecuștețe
în nas, pe limbă, pe... olimburic
sau, se știe, chiar și mai jos de acestea, în locuri intime, s-ar zice, cândva.
Cititorii de poezie niciodată nu au fost prea
numeroși. Uneori, doar se credea că ar fi.
Să fim definitiv convinși că, în fond, poezia,
inclusiv capodoperele acestui gen, rămân cunoscute totuși de un număr restrâns
de persoane, în primul rând de câțiva exegeți. Credeți că masele largi de cititori au habar de Epopeea lui „Ghilgameș”, de
„Iliada”, „Odiseea”, „Maldoror”, „Florile răului”, „Mureșan”, „Odă în metru
antic”?... Să fim serioși: în acest caz, masele
largi sunt foarte... înguste. Credeți că „Divina comedie” are un număr de
cititori pe potriva mediatizării ei literaturologice? Nici pe departe... E aici
ceva analog cu muzica grea, clasică.
Mai mulți au auzit de Beethoven, Mozart, Enescu etc., însă muzica acestora nu o
ascultă decât la țârâiturile scurte ale apelurilor telefoanelor mobile.
Așadar, să nu ne facem iluzie că
poezia modernă, oricât de valoroasă, ar putea întruni o aderență a preferințelor,
dar mai ales a înțelegerilor multor cititori. Organul societății cititoare care
ar trebui să recepteze frumosul, esteticul, metaforicul, artele în general, a
rămas, tradițional, nedezvoltat, monocelular, simplist până la primitivism.
Oamenii sunt în egală măsură neîncrezători și indiferenți față de posibilele
revelații sufletești care ar merge mai departe de gusto-sentimentele pe care le
trezesc halba de bere și frigăruile.
Remarcase Sanda Stolojan că, pe la noi, cititorul
mediu se află încă la stadiul inculturii comuniste așternute peste opacitate
poporului. Însă, după ceva ani trecuți, poate că ar fi necesară o precizare:
acel cititor a ieșit din incultura comunistă pentru a trece în incultura
facebook-istă, așternută de asemenea peste opacitatea maselor.
E
de-a dreptul naiv să crezi că prea mulți cititori sunt preocupați de a-și
perfecționa (actualiza, moderniza, contemporaneiza, dacă vreți) metoda sau doar
procedeul comprehensiunii literaturii în dependență de particularitățile
contextuale ale epocii sau stilisticii legate de școală, curent, viziune, canon
etc. Perpetuu, cititorul e mai degrabă un elev nu prea curios, nu prea
sârguincios.
Iar câte un poet înțelept, cum a fost Odysseas Elytis, spune, parcă pe sine și pe alți confrați consolându-i: „Nu mi-e milă de poeții care au rămas fără
cititori, mi-e milă de cititorii care au rămas fără poeți. Este o pierdere a
cărei dimensiune omul neavizat nu o poate aprecia, așa cum un surdomut din
naștere nu poate aprecia importanța sunetelor... Oamenii care nu sunt în stare
de o mai mare percepere a lucrurilor, ceea ce dă un alt sens vieții, se
condamnă singuri la infirmitate voită”.
Mai că boemă, la Chișinău...
Nu știu dacă ceea ce vedeam eu uneori
prin mediile intelectuale chișinăuiene s-ar fi putut numi boemă... Cam se știe
că, în comunism, tinerii ziariști și scriitori erau oarecum dionisiaci, puține
li se permiteau ca expresie și libertate de creație, „deficitul” dânșii
compensându-l ușor sinucigaș