Despre Leo Butnaru au scris de-a
lungul timpului numeroși critici, poeți sau prozatori entuziaști, printre
numele mai cunoscute în zilele noastre numărându-se Constantin Ciopraga,
Gheorghe Grigurcu, Alex Ştefănescu, Ioan Holban, Ion Pop, Răzvan Voncu ș.a. În
plus, selecția textelor și mai ales prefața pe care Arcadie Suceveanu i-o
consacră în prezenta ediție punctează toate reușitele acestui autor „stăpânit
de ispita totalității“ (a publicat nu numai poezie, ci și eseuri, proză,
critică literară, traduceri, cărți pentru copii…), care își exprimă atitudinea civică
„în termeni ironici, persiflanți, într-un demers desolemnizant,
tragico-parabolic“. Încă de la prima carte (Aripă de lumină, 1976), dar și în
celelalte, până la volumul din 2017, Leo Butnaru se vădește „un poet eminamente
modern, de structură intelectuală, dezinhibat, bun cunoscător al literaturilor
lumii“. Acest împătimit al „șolticăriilor verbale“ e definit de Arcadie
Suceveanu ca poet al „texistenței“. Joc de cuvinte pe măsura bogăției limbii
române stăpânite de Leo Butnaru. Afinitățile mele față de versurile acestui
poet se datorează mai ales fantasmelor și calambururilor „EdgarPoetice“,
ironiei la adresa lumii tot mai needucate, anvergurii interculturale. Ceasul cu
corb în loc de cuc întoarce pe dos, prin omofonie și polisemie, tot ce știm
despre „romantismul negru“: „Car, car!/ într-un copac de corn stă corbul izolat
greșit gramatical/ între ghilimelele maro închise de păstăi zornăitoare în/
vântul înghețat./ Car, car!/ erupe hilar croncănitul toxic al ciudatului pirat
care a/ ajuns aproape simbol grație graseatei invenții EdgarPoetice/ de tipul
Marlboro (pardon: «Nevermore!»).“ În Parnasul Bucegilor, steiurile ca niște
opere brâncușene, sunt tocate de „ecoul sarcasmului bine temperat al/
huhurezului care nu e deloc exclus/ să-i fi sugerat lui Beethoven acel
sinistru/ Bu-bu-bu-bu…“ (Fiindcă arta trebuie să fie, nu-i așa, vie!) Iar după
EdgarPoeticele așchii negre e firesc să urmeze cele baudelairiene (cu flori
sau… legume ale răului), transpuse în peisajul Mării Negre: „Pescăruși/ cu
aripi de tuș țipă ceva din procesul intentat lui Baudelaire/ încerc să-mi
reamintesc ermetisme/ barbisme/ întru a mă convinge că am foarte puțin în comun
cu papa/ galii – aversiunea față de mulțime; ies din provizoria criptă a/
nisipișului, dându-vă astfel, sper (naivul!), o veste oarecum opti/ mistă în
această viață de permanentă murire prin(tre) nisipăriile uni/versului-(și)-
versului)...“ De altfel, și alte peisaje sunt nisipoase, pe măsura zilelor
noastre. Îngerii de pe pereții unei biserici stau „până la genunchi în
cernoziom“. Ironia, sarcasmul par singura soluție în vremuri de emfatice
discursuri: „Ah, câte am făcut noi pentru Patrie/ Unii au murit,/ alții pur și
simplu nu s-au născut“ (Pentru Patrie). Uneori, o muzicalitate vindecătoare
coboară totuși asupra „inimii și creierului poeților blestemați“ prin poezia
care se întrupează zeiește „din spuma laptelui pus la foc de Dumnezeu“
(Afrodita-Poezia) iar descurajarea prilejuiește cântece ale discretei anarhii
față de „orice fleac postmodern care vrea în poem să-l pui“. Un dialog
postmodern cu Ginsberg („tu, Allen Ginsberg, scriind într-un cimitir din
Statele Unite ale Americii eu în unul din Statele Dezunite ale României despre
floarea soarelui“) prilejuiește acest memorabil vers-parafrază : „Când eram mai
tânăr și eram un cimitir de poeme încă nenăscute...“ Alt dialog cu Omul de
Zăpadă dezlănțuie, prevertian, subtile paronomasii („Așadar/ stau față în față/
cu omul de zăpadă atât de alb/ încât îmi pare că stăm/ fașă în fașă.“).
Cititorul, „dezgropar al poeziei“ („ceea ce nu înseamnă totuși că poetul/ ar fi
un gropar al poeziei…“) poate desluși în acest amestec de jocuri ale
contrastelor, de sarcasme la adresa temelor contemporaneității (distrugerea
naturii, destrămarea Uniunii Sovietice…), unul dintre rarii maeștri ale căror
operă se desăvârșește mai ales spre bătrânețe.
_______________________
*Leo
Butnaru, „O sută și una de poezii„, antologie, prefaţa și selecţia reperelor
critice de Arcadie Suceveanu, Editura Academiei Române, București, 2018
https://leo-butnaru.blogspot.com/2019/08/un-defazat-iremediabi-ce-se-crede.html
E o antologie din care nu a înțeles nimic un neica-nimeni, zis M.V. Ciobanu.
RăspundețiȘtergere