Poeme din:
Serghei
ESENIN
(1895 –
1925)
AUTOBIOGRAFIE
M-am născut în anul 1895 la 21 septembrie în satul
Konstantinovo din plasa Kuziminskoe, gubernia Riazan. Tatăl meu e țăranul
Aleksandr Nikitici Esenin, mama – Tatiana Feodorovna.
Copilăria mi-am petrecut-o la bunic și la bunica de pe
mamă într-o altă parte a satului, care se numește Matovo.
Primele amintiri le am de pe la trei-patru ani.
Țin minte pădurea, un șleau larg și hopuros. Bunica
merge la mănăstirea Radovețki, care se află la vreo 40 de verste depărtare de
noi. Eu, ținându-mă de poala ei, abia
de-mi mai împleticesc picioarele de oboseală, iar bunica mă tot îndeamnă:
„Mergi, mergi, pomușoară, dumnezeu te va face fericit”.
Deseori, la noi se adunau orbii ce rătăceau prin sate,
cântau melodii religioase despre raiul minunat, despre Lazăr, despre Nekulai și
despre mirele-musafir luminat din tărâmuri nevăzute.
Dădaca – o bătrână necăjită ce avea grijă de mine, îmi
spunea povești, aceleași pe care le cunosc toți copii de țărani.
Bunicul îmi cânta melodii vechi, nespus de apăsătoare,
răvășitoare. Sâmbetele și duminicile îmi povestea biblia și istoria sfântă
(...)
În afară de bunică, bunic și dădacă, în familia
noastră era și un unchi epileptic. Mă iubea foarte mult și deseori mergeam cu
el la Oka să
adăpăm caii. Noaptea, pe timp de liniște, luna
stă sus peste râu. Când caii beau apă, mi se părea că iată-iată vor
sorbi și luna, și mă bucuram când ea, împreună cu undele, se îndepărta de
boturile lor. De cum am împlinit 12 ani, am fost dat la școala de învățători.
Rudele voiau să facă din mine un învățător de țară. Speranțele lor se duceau
până la porțile institutului în care, din fericire, așa și nu am ajuns.
Am început să scriu versuri pe la 9 ani, iar cititul
l-am învățat pe la 5.
Creația mea a fost influențată de ceastuștele sătești.
Perioada de învățătură nu a lăsat în conștiința mea urme deosebite, decât
cunoașterea temeinică a vechii slavone bisericești. Asta e cam totul cu ce m-am
ales.
Celelalte le-am deprins sub îndrumarea unui oarecare
Klemionov. El m-a familiarizat cu noua literatură, explicându-mi de ce, în
anumite privințe, trebuie să te temi de clasici. Dintre poeți cel mai mult îmi
plăceau Lermontov și Kolțov. Mai târziu am ajuns la Pușkin.
În anul 1913 am devenit liber ascultător la Universitatea lui
Șaniavski. Stând acolo 1,5 ani, din considerente ce țineau de situația
materială, mă văzui nevoit a mă întoarce în sat.
În acea vreme deja aveam scrisă cartea de versuri
„Radunița” (Paștele blajinilor). Anumite texte le-am trimis unor reviste petersburgheze și, neprimind
răspuns, mă dusei eu însumi acolo. Am ajuns, l-am căutat pe Gorodețki. El m-a
primit cu brațele deschise. Pe atunci, în casa lui se adunau toți poeții.
Despre mine a început să se vorbească și au prins a mă publica care mai de
care.
Am publicat în: „Gândirea rusă”, „Viața pentru toți”,
„Revista lunară” a lui Miroliubov, „Note din nord” ș. a. Aceasta se întâmpla în
primăvara anului 1915. Iar în toamnă, Kliuiev mi-a expediat o telegramă în sat,
rugându-mă să vin la el.
Mi l-a găsit pe editorul M. V. Averianov, și peste
câteva luni văzu lumina tiparului prima mea carte „Radunița”. A apărut în anul
1915, însă datată cu 1916.
În timpul începuturilor aflării la Petersburg mi se
întâmpla să mă întâlnesc deseori cu Blok, cu Ivanov-Razumnîi. Mai târziu, cu
Andrei Belîi.
Prima perioadă a revoluției am întâmpinat-o cu
simpatie, însă mai mult spontan, decât conștient.
În 1917
a avut loc prima mea căsătorie cu Z. N. Raih.
În 1918 m-am despărțit de ea, iar după aceasta începu
viața mea de rătăcitor, ca și cea a tuturor rosienilor din perioada anilor
1918-21. În acest răstimp am fost în Turkmenistan, Caucaz, Persia, Crimeea,
Basarabia, în stepele Orenburgului, pe țărmurile Murmanskului, în Arhanghelskoe
și Solovki.
În 1921 m-am căsătorit cu I(sadora) Duncan, plecând în
America, înainte de asta, însă, colindând toată Europa, cu excepția Spaniei.
După viața de peste hotare, deja priveam cu alți ochi
țara mea și evenimentele. Nu-mi plăcea nomadismul nostru abia potolit. Mă
atrăgea civilizația. Însă nu iubesc America foarte tare. America nu e decât o
astfel de duhoare, în care moare nu numai arta, ci, în genere, cele mai frumoase elanuri umane. Dacă astăzi există o
orientare spre America, eu sunt gata să prefer cerul nostru cenușiu și peisajul
nostru (...) Aceștia nu ți-s zgârie-norii care deocamdată nu i-au dat decât pe
Rockfeller și Mackormica, în schimb e ceea ce i-a crescut la noi pe Tolstoi,
Dostoievski, Pușkin, Lermontov ș. a.
Înainte de toate, îmi place să depistez organicitatea.
Pentru mine arta nu înseamnă ingeniozități de ozoare întortocheate, ci chiar
cuvântul necesar acelui limbaj, prin care țin să mă exprim.
De aceea curentul imagismului întemeiat în anul 1919,
pe de o parte – de mine, de cealaltă – de Șerșenevici, chiar dacă a întors
formal poezia rusă pe o altă albie de receptare, încă nu a oferit nimănui
dreptul să pretindă la talent. Acum neg orice școli, curente. Consider că
poetul nu poate prefera o anume școală. Aceasta îl ține legat de mâini și de
picioare. Numai artistul liber poate aduce cuvântul liber.
Cam asta ar fi, pe scurt, schematic, ceea ce se referă
la biografia mea. Aici nu a fost spus totul. Însă eu cred că, în ce mă
privește, e devreme să fac anumite bilanțuri. Viața mea și arta mea sunt
înainte.
Serghei
Esenin
1924 20/VI
P.S. La 28 decembrie 1925, în
hotelul leningrădean „Anglettere”, este descoperit corpul neînsuflețit al lui
Serghei Esenin. Se presupune că s-ar fi sinucis, versiune ce trezește
controverse până în zilele noastre.
* * *
În 1912, Serghei Esenin intenționa să publice la Riazan prima sa carte de
versuri „Gânduri bolnave”. Debutează, însă, precum scrie și în autobiografie,
cu „Radunița”. A mai editat volumele de versuri „Albăstrime” (Goluben’),
„Schimbarea la față”, „Săteanul cititor de ceaslov” (1918), „Treriadița” (1920), „Spovedania unul
huligan” (1921), „Versurile unui scandalagiu” (1923), „Moscova cârciumilor”
(1924), „Rusia Sovietică” (1923), „Motive din Persia” (1925), poemele dramatice „Țara nemernicilor”,
„Pugaciov”, „Anna Sneghina”, eseurile despre artă „Cheile Mariei” (aici, Maria,
în sens de: suflet; textul a stat la baza platformei imagiștilor),
„Existența și arta”, proză ș.a. Căutările în sfera metaforei îl apropie de A.
Mariengof, V. Șerșenevici, R. Ivnev, cu care se întrunește în grupul
imagiștilor, ce era unul din cei trei afluenți importanți ai avangardismului
poetic rus, celelalte două fiind ego-futurismul și cubo-futurismul.
De o remarcabilă complexitate a trăirilor auctoriale,
poemele inserate aici țin de textele eseniene cele mai apropiate suflului
novator al modernismului, față de care poetul avea, totuși, anumite rezerve.
SĂRINDAR
Lui A. Mariengof
1
Sună, sună
corn de-ngropăciune!
Ce-i de
făcut, ce-i de făcut acum
Pe
noroioasele coapse de drum?
Voi,
iubitori de ploșnițe cântătoare,
Nu vreți
juganului a i-o suge?
A ne da în
festin cu mutre smerite – ajunge,
Dragă ți-e,
nedragă – ia-o oricum.
E bine când
amurgul ne întărâtă,
Băgându-ne
în fundurile groase
Însângerata
zării mătură.
Curând
promoroaca va prinde-a vărui
Orășelul din
zare și aceste pajiști.
Orice s-ar
întâmpla,
De moarte nu
aveți unde vă tăinui,
De dușman
n-aveți cum scăpa.
Iată-l,
iată-l cum cu burta-i verde de fier
Întinde
degetele spre gâtul văii, spre a-l înșfăca.
Bătrâna
moară dă din urechi,
Ascuțindu-și
mirosul de măcinătură.
Și mutul
ogrăzilor – boul,
Ștergându-și
limba aspră de răzor
Simți peste
ogor pericol și ură.
2
Au nu de aia
dincolo de sat
Atât de
jalnic suspină armonica? –
Tra-lea-lea,
tri-li-li-bom
Dăinuie
peste pervazul zgâriat.
Și nu de aia
vânt palid de-ntomnare
Vălurirea
albăstrimii provocând,
Parcă de pe
cai cu o țesală deasă
De prin
arțari ar țesăla frunzare?
Vine, vine
strașnicul vestitor,
Sub călcâie
dumbrăvi doborând.
Și
cântecele-s tot mai întristate
Întrerupte
sau acompaniate
De țipătul
frânt al brotacilor din fân.
O, răsăritul
de electricitate,
Surda
încleștare dintre țevării și curele,
Al acestor
izbe pântec de fecioare
Îl scutură-a
oțelului friguri rebele.
3
Vedeți voi
oare
Cum gonește
prin stepe,
Ascunzându-se-n
ceața apelor curate,
Fornăind din
nările-i de fier,
Trenul cu
uriașe labe forjate?
Și cum, după
el
Prin iarba
înaltă,
Ca la
sărbătoarea alergărilor disperate,
Galopează un
mânz cu coama roșcată?
Dragul,
dragul de el, prostuț vânturatic,
Ei, unde
aleargă, unde vrea să ajungă?
Oare chiar
să nu știe că mai toți caii vii
Au fost
răpuși de tabunul oțelului strașnic?
Să nu știe
oare că-n tihnite câmpii
Disperata
fugă nu-l mai întoarce,
Precum nici
în vremuri de cândva
Când pentru
un cal pecenegul dădea
O pereche de
rusoaice de stepă, sadea?
Deja
Soarta
altfel schimbă negoțul
Cu apele
noastre trezite de scrâșnete,
Încât,
astăzi, dimpotrivă, –
Pentru mia
de puduri de carne de cal și piele
Se cumpără o
locomotivă.
4
Dracul să te
ia, musafir păcătos!
Cu tine
cântul nostru nu face casă bună –
Ce rău ne
pare că în copilărie nu te-am înecat
Ca pe o
găleată, în fântână.
Lor le e
bine să stea și să privească,
Rujându-și
buzele-n pupături de tinichea –
Pe când eu,
ca psalmistul, trebuie să cânt
Peste
țara-mi natală un etern aliluia.
De aceea în mocirlosul
septembrie
Peste
nisipișul uscat și rece, întins,
Dându-se cu
capul de gard, scorușul
Sângele
ciorchinilor zdrobiți și-a prelins.
De aceea și
tristețea a concrescut
În al
armonicii triluit posac,
Iar mojicul
mirosind a jilavă pleavă
S-a înecat cu
barbar basamac.
(1920)
SPOVEDANIUA
UNUI HULIGAN
Nu poate să
cânte orișicare,
Nu oricui îi
este dat să cadă ca mărul goldan
La străine
picioare.
Aceasta e
cea mai mare spovedanie
Prin care se
mărturisește un huligan.
Eu afișez
înadins o mină nefericită,
Pe umeri cu
capul ca felinarul cu gaz lampant.
A sufletelor
noastre toamnă desfrunzită-mi place
Pentru
urmași s-o fac de-a lumina constant.
Îmi place
când pietrele înjurăturilor
Fulgeră spre
mine ca grindina furtunii râgâitoare,
Și-atunci
îmi strâng și mai tare-ntre palme
Bășica
frizurii mele, clătinătoare.
Atunci atât
de drag îmi e să-mi amintesc
Iazul în
lintiță, zvon de arini sub stele
Și că undeva
la țară părinții îmi trăiesc,
Cărora le
este în cot de versurile mele,
Dar cărora
li-s scump cum carnea și pământul,
Ca ploaia
răvășind verdeața în primăvară.
Ei ar veni
cu furca să vă spargă trupul,
De m-ați
atinge măcar cu o vorbă de ocară.
Sărmanilor,
sărmanilor țărani!
Voi,
probabil, v-ați cam urâțit,
La fel
temându-vă de dumnezeu
Și de-al
apelor duh sumbru și vrăjit.
O, dacă ați
pricepe-n acest timp proclet
Că în Rusia
feciorul vostru e
Cel mai bun
poet!
Oare nu lor
inima li se bruma,
Înțepată ca
de spin, de ac,
Când el,
desculț, călca prin băltoace reci?
Iar astăzi
dânsul poartă un joben înalt
Și pantofi
scârțâitori, de lac.
Însă mai
trăiește-n el elanul de cândva
Al aceluiași
ștrengar din ruseștile sate.
Oricărei
vaci de pe firma mezelăriei
El i se
închină încă de departe
Și,
întâlnindu-se cu cărăuși în piața prăfoasă,
Amintindu-și
izul gunoiului de pe ogoare,
El coada
fiecărui cal e gata s-o poarte
Ca pe trena
rochiei de mireasă.
Eu îmi
iubesc vatra.
Îmi iubesc
foarte tare baștina, frate!
Chiar de-i
roasă de mahna ruginie-a răchitelor.
Plăcute mi-s
ale porcilor râturi pătate
Și glasul
broaștelor în miezul de noapte.
Sunt tandru
bolnav de amintirile copilăriei,
Visez la
ursuzul aprilie și la răceala serii,
De parcă să
se încălzească, arțarul nostru
Se așază pe
vine în fața focului zării.
O, câte ouă
furasem eu din cuiburile lui,
Cățărându-mă
pe scara crengilor întortocheată!
Mai e
același, cu coroana-n legănatul vântului?
Îi mai
rezistă scoarța aspră, crăpată?
Dar tu ce
mai faci,
Iubite dulău
bălțat?
De bătrânețe
ai ajuns orb și scâncitor
Și tot umbli
prin ogradă coda târându-ți
Ca cea mai
prăpădită javră din sat,
De nu mai
știi unde-i grajd, unde-i pridvor.
O, ce scumpe
mi-s ștrengăriile de pe când,
Șterpelind
din casă vreo coajă de pâine,
Eu cu tine
mușcam din ea pe rând,
Fără-a ne
contra deloc, om și câine.
Eu am rămas
la fel,
La fel sunt
cu inima.
Ca
albăstrelele-n lan de secară
Pe față
ochii îmi înfloresc.
Așternând a
poemelor rogojini de aur,
Aș vrea să
vă spun că vă iubesc.
Noapte bună!
Noapte bună
la fiecare!
Prin iarba
amurgului coasa zării zângăni prelung...
Astă seară
aș vrea foarte tare
Prin geam
luna s-o sug.
Lumină
albastră, lumină atât de albastră!
Sub vălul ei
nici să mori nu ți-e jale.
Fie, chiar
de par oarecum cinic
Ce și-a
prins un felinar la dos,
Mai la vale
de șale!
Bătrâne, mult
călăritule Pegas în trecere,
Să am și eu
nevoie de trapul tău mărunt, ca la circ?
Eu am venit
ca un meșter neînduplecat
Șobolanii
să-i cânt, în slăvi să-i ridic.
Căpățâna mea
lunii august e-asemeni,
Fierbe și
curge al pletelor mele vin.
Aș vrea să
fiu o velă galbenă-n țara
Spre care
plutim, purtați de destin.
(1920)
SCHIMBAREA
LA FAȚĂ
(fragment)
Lui Razumnik Ivanov
Norii latră,
Urlă-nălțimea
cu dinți de aur…
Cânt și
implor:
Doamne, fată
odată!
Bat și-mi
spun ruga:
Înfășă cu stele
Rusia-vițea.
Dincolo de
nori brațu-mi se-ntinde
Cântul
vuiește ca furtuna prin brazi.
Laptele
cerului
Dă-ni-l nouă
azi.
Amenințător
bubuie tunetul tău,
Bătăi de
aripi lumea visează.
Arhanghelul
o nouă Sodomă
Incendiază.
Însă, pe
cuprinsul apei,
Hotărât,
fără-a privi îndărăt,
Prin poarta
împurpurată
Apare noul Lot.
OMUL NEGRU
Prietene, prietene,
Sunt bolnav, sunt foarte bolnav.
Nu știu boala de unde se trage.
Ori că vântul fluieră deocheat
Peste câmpul pustiu
Ori, ca pe-un crâng septembrie,
Alcoolul creierul mi-a devastat.
Capul meu dă din urechi
Ca din aripi o pasăre.
Pe picior, ca pe un gât prelung,
Nu mai poate să penduleze.
Omul negru,
Negrul om
Pe margine de pat mi se așază,
Omul negru
Noaptea-ntreagă nu mă lasă să dorm.
Omul negru
Își trece degetul pe-o carte mizerabilă
De te ia greața
Și, fonfăind, peste mine,
Ca peste un mort monahul,
Îmi citește viața
Unui oarecare ticălos și chefliu,
Abătând spre suflet alean și spaimă,
Omul negru,
Negru, tuciuriu!
„Ascultă, ascultă, –
Îmi spune bălmăjit, –
În carte sunt multe gânduri
Și planuri minunate
Pentru mulțime de ani.
Omul acesta
Trăia în țara
Celor mai dezgustători
Tâlhari și șarlatani.
În decembrie-n țara aceea
Zăpada-i diavolesc de curată
Și vifornițele prind cu
Vesele fuse să toarcă.
Acel om era aventurier,
Însă de cea mai înaltă,
Elitară marcă.
Elegant,
Plus la toate – poet,
Chiar dacă de-o forță
Nu prea mare, dar
Sigură, știind să atragă,
Și pe-o oarecare femeie
De patruzeci și ceva de ani
O numea iubită
Și fetiță dragă.
Fericirea, – zicea, –
E-n dibăcia minții și mâinilor.
Toate sufletele neîndemânatice
Oricând de nefericite sunt știute,
Poți să juri.
Nu face nimic
Că prea multe chinuri
Duc la incoerente
Și mincinoase gesturi.
Prin furtuni, uragane,
În frigul existenței
Sau altă dată
La pierderi grele
Sau când îți e trist
A părea zâmbitor și simplu-n toate –
E cea mai superioară artă”.
„Omule negru!
N-o să-ndrăznești așa ceva!
Că doar nu ești un scafandru
Ce-și trăiește orbește slujba,
Sfidând adâncimea.
Ce mi-e de
Poetul scandalagiu?
Te rog să-mi citești și să-mi spui
Cu totul altceva”.
Omul negru
Mă privește țintă, de-aproape,
Și ochii i se-acoperă ca
De-o vomă de peruzea,
De parcă ar vrea să-mi spună
Că eu sunt pungaș și hoț,
Care obraznic, cu nerușinare
L-ar fi jefuit pe cineva.
........................................
Prietene, prietene,
Sunt bolnav, sunt foarte bolnav.
Nu știu boala de unde se trage.
Sau că vântul fluieră deocheat
Peste câmpul pustiu
Sau, ca pe-un crâng în septembrie,
Alcoolul creierul mi-a devastat.
Noapte geroasă.
Tihnit e locul răscrucii.
Eu sunt singur la geam.
Musafir și prieten nu am de-așteptat.
Câmpia întreagă-i acoperită
De-un var sfărâmicios și moale,
Și arborii, precum călăreții,
În grădina noastră s-au adunat.
Undeva plânge
Lugubra pasăre-a nopții.
Călăreții de lemn risipesc
Ropot des de copite
Ca-n năvală bulucul.
Iată din nou, ăsta, negrul
Se așază-n fotoliul meu,
Săltându-și jobenul,
Aruncându-și, neglijent, surtucul.
„Ascultă, ascultă! –
El sforăie, privindu-mi în față,
Și se înclină
Tot mai aproape, aproape, – mie
Nicicând nu mi-a fost dat să văd
Ca cineva dintre potlogari
Să sufere atât de tandru, prostește
De insomnie.
Ah, să zicem că m-am înșelat!
Dar acuma luna e plină.
Oare de ce ar mai avea nevoie
Biată de somnolență lumea prea mică?
Posibil, cu coapsele în revărsare
Tainic veni-va «ea»,
Și tu va fi să citești
Prizărita-ți și obscura lirică?
Ah, eu țin cu adevărat la poeți!
Nostim popor, ce mai.
La dânșii totdeauna găsesc
Istoria cunoscută inimii mele
Ce nu mai ia aminte, –
Cum unei studente cu fața în coșuri
Un monstru cu pletele lungi
Îi vorbește de alte planete și lumi
Topindu-se de sexuale instincte.
Nu știu, nu-mi amintesc,
În ce sat anume,
Poate chiar în Kaluga
Sau poate-n Reazan
Sau alt loc de prin părțile noastre,
Trăia un băiat
Într-o simplă familie de țărani,
Cu cârlionți galbeni-aurii,
Cu priviri albastre...
Și iată-l crescut mare, matur,
Plus la toate – poet,
Chiar dacă de-o forță
Nu prea mare, dar
Sigură, știind să atragă,
Și pe-o oarecare femeie
De patruzeci și ceva de ani
Numind-o iubită
Și fetiță dragă”.
„Omule negru!
Ești un hain musafir.
Gloria asta demult
Pe urmele tale se-aține”.
Eu sunt înnebunit, sunt înfuriat,
De prezența lui
Și îi zbor bastonul
Direct în mutră,
Între ochi,
La rădăcina nasului...
...................................
Luna a murit,
În geam albăstresc zorii.
Ah, tu, noapte!
Noapte, ce strâmbătăți ai tot turuit?
Stau cu jobenul pe cap.
Nu e nimeni cu mine.
Sunt singur...
Și oglinda e spartă, ruine...
(1925)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu